Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Dragavon skrev (8 timer siden):

Narkotikabruk og bruk av rusmidler er ikke noe nytt i slike sammenhenger, og den tyske "Panzerschokolade mit Pervitin" (Amfetamin) vel godt kjent nå. Jeg har også hørt rykter om at det norske forsvaret i sin tid hadde lagre med tilsvarende stoffer til norske soldater for at de skulle kunne holde ut en dag eller to ekstra uten hvile i begynnelsen av en konflikt med Warzawapakten.
image.png.0a991ac860e9e075da620c447bcc36a3.png

 

Jeg tror nok at man ser gjennom fingrene med dette da oppsiden (sløve og desensitiviserte soldater) oppveier ulempene med slik rusmisbruk. Er man mer eller mindre høy og sløvet gjennom store deler av sitt våkne liv stiller man gjerne færre spørsmål til hva som skjer. Sånn sett kan man gjerne si at vodkaen var en del av maktbasen til det sovjetiske regimet også da den jevne russer drakk ofte, og gjerne også mye.

Endret av <generisk_navn>
la til manglende tekst
  • Innsiktsfullt 5
Lenke til kommentar

En desperate situasjoner med angst, depresjon og håpløshet tenker jeg at den motstanden man kanskje opprinnelig har imot narkotika viker. At Russerne har et så inngrodd rusproblem hjelper sikkert statistikken i gal retning, det er et land som måtte endre på tilsetningstoffene i diverse avfettingsmidler for at befolkningen skulle slutte å drikke det.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
JK22 skrev (1 time siden):

Veldig overraskende at en flybase (bare en del benyttes som helikopterbase) innenfor rekkevidde på en rekke S-300/400 batterier har blitt truffet av ATACMS som gjør lik mye skade som i Berdyansk flybase. Det kunne sees at fem helikoptre er slått ut og det var trolig innenfor treffsfeltet av den ene ATACMS som var sendt. Da har rundt 14 helikoptre blitt ødelagt/sterkt skadet/synlig skadet og et ukjent antall helikoptre med usynlige skader ifølge satellittbildene. Russerne var uten av stand til å ta ut noen av disse fem ATACMS missilene. 

ATACMS har så vidt jeg forstår evnen til å fly i en uforutsigbar bane i motsetning til vanlige MLRS-missiler. Dvs den kan skifte retning flere ganger på vei mot målet, og dermed er den gjerne vanskeligere å få radarlås på. Får man det på toppen av dårlige trente og dårlig motiverte soldater på SAM-batteriene er utfallet gitt. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, JK22 said:

Det kom en rekke opptak fra Donetskfronten hvor russerne på nytt den 19. oktober gjort flere fremstøt nordøst for Avdiivka - og denne gangen gikk det helt galt fra begynnelsen. Da jeg så disse opptakene, kunne jeg ikke tro mine egne øyne ved å se amatørmessige feil som overhoping av panserkjøretøyer (det finnes ikke miner som unnskyldning), enslige panserkjøretøyer uten støtte i ingenmannslandet og angrep på bred front i paradeformasjon! Trolig er mellom et og to dusin panserkjøretøyer slått ut. De var perfekte skyteøvelser for artillerister som kunne bombardere flaskehalser og bakre rekker med vanlige granater, deretter ingenmannslandet med klasegranater og i slutten så man en rekke brennende vrak. 

Dette er sinnssykt. 

Det er ganske utrolig ja. Jeg så opptakene av dette. Og så bare fortsetter de på samme måte, dag etter dag og kjører inn i den samme veggen og blir utslettet.

Og disse videoene ligger åpent tilgjengelig på nettet for alle å se.

Mon tro hva Kinesiske ledere tenker om dette. Jeg må jo anta at de følger med? Og blir Putin (er han fortsatt i Kina?) i det hele tatt informert om disse stadige fiaskoene? Blir han løyet for av sine underordnede? Det må jo være et voldsomt tap av ansikt når han nå er i Kina; i disse kulturene blant "sterke menn" er jo slikt viktig.

 

Endret av Enceladus
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Enceladus skrev (9 minutter siden):

Mon tro hva Kinesiske ledere tenker om dette.

Kina sikler på Sibir, og da først og fremst den delen av Sibir som ligger rett nord for Mongolia. Der ligger Baikalsjøen som er verdens største ferskvannsreservoar. Kina mangler tilgang på ferskvann i sine nordlige områder, og i Sibir finnes løsningen på det problemet. I tillegg er Sibir fullt av naturressurser, og nordkysten av Sibir gir naturlig tilgang til Arktis som Kina hevder sin rett til. Det jeg ikke har tenkt på tidligere, men som ikke er usannsynlig er at om Kina rett og slett går inn med makt for å ta disse områdene vil Mongolia ryke med på samme måte som Danmark gjorde det under Weserübung i aprildagene 1940.

Så hva tenker Kina?

De tenker at "Jada, kjempefint! Bare fortsett å kjøre dette på rumpestumpen, så kan vi marsjere med høye kneløft inn og overta det vi trenger og litt til når vi er klare til det!"

DET tror jeg kinesiske ledere tenker...

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
<generisk_navn> skrev (6 timer siden):

Narkotikabruk og bruk av rusmidler er ikke noe nytt i slike sammenhenger, og den tyske "Panzerschokolade mit Pervitin" (Amfetamin) vel godt kjent nå. Jeg har også hørt rykter om at det norske forsvaret i sin tid hadde lagre med tilsvarende stoffer til norske soldater for at de skulle kunne holde ut en dag eller to ekstra uten hvile i begynnelsen av en konflikt med Warzawapakten.
image.png.0a991ac860e9e075da620c447bcc36a3.png

 

Jeg tror nok at man ser gjennom fingrene med dette da oppsiden (sløve og desensitiviserte soldater) oppveier ulempene med slik rusmisbruk. Er man mer eller mindre høy og sløvet gjennom store deler av sitt våkne liv stiller man gjerne færre spørsmål til hva som skjer. Sånn sett kan man gjerne si at vodkaen var en del av maktbasen til det sovjetiske regimet også da den jevne russer drakk ofte, og gjerne også mye.

De drikker fortsatt mye, dette er ikke bare Russland men også søreuropeiske land, Spania noen?

Alkohol billig er et kjent trekk for å holde befolkningen passive og drukne (og fornøyde) på baren eller kneipa.

Alkohol er også årsaken til fadesen idag, om Boris ikke hadde vært på fylla konstant i (har en vodka oppkalt etter seg) Så hadde ikke Putin tatt over.

Gorbatsjov er en skamplett for Putin og haukene i Moskva, Jeltsin også.

Av disse lærte de doktrinen de følger nå der helten i Russisk historiebøker på skolen heter Diktator Stalin, en fyr som i stormannsgalskap eller paranoia drepte mange fler i kz leire enn Adolf Hitler og Nazi Tyskland. Både jøder og opposisjonen. Og hvem som helst uheldige som noen pekte på.

Endret av Gouldfan
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, JK22 said:

Veldig overraskende at en flybase (bare en del benyttes som helikopterbase) innenfor rekkevidde på en rekke S-300/400 batterier har blitt truffet av ATACMS som gjør lik mye skade som i Berdyansk flybase. Det kunne sees at fem helikoptre er slått ut og det var trolig innenfor treffsfeltet av den ene ATACMS som var sendt. Da har rundt 14 helikoptre blitt ødelagt/sterkt skadet/synlig skadet og et ukjent antall helikoptre med usynlige skader ifølge satellittbildene. Russerne var uten av stand til å ta ut noen av disse fem ATACMS missilene. 

Vanvittig! Men hvorfor er de ikke med i tapsstatistikken over de siste dagene? 6 helikoptre registrert i går, et i dag.

Underrapporterer Ukraina?

Og til de som ikke har mulighet til å se twitter/X lengre (jeg har selv slettet min konto) så har man fortsatt tilgang med denne tjenesten: https://nitter.net/Tatarigami_UA/status/1714797845457350817#m

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
3 hours ago, Jarmo said:

Nato trapper opp tilstedeværelsen rundt Østersjøen etter skadene på rørledningen Balticconnector som går mellom Finland og Estland, opplyser alliansen.

https://borsen.dagbladet.no/nyheter/nato-tar-grep-i-ostersjoen/80376046

Mens Norge fortsatt har åpen grenseovergang på Storskog. Og russiske "sjømenn"/spioner kan bevege seg fritt på landlov når skipene ligger til kai i Norge. 

Nå er Norge den eneste i korpset som går i takt. Våre politikere er opptatt av maktkamper, og holder naturligvis mesteparten av fokus på hvordan de kan snike til seg mest mulig på bekostning av fellesskapet. Pfff. Politikk. Ingen på tinget som har tid og krefter til det, posisjoner skal sikres og allianser kultiveres. Et ærlig arbeidsstykke i løpet av en arbeidsdag, det er for vanlige folk. 

Endret av bojangles
Lenke til kommentar
lada1 skrev (1 time siden):

Litt off-topic (tenkte på Taiwan): Er kinesere flest mindre sauer enn russere flest?

Nei de er av samme ulla, jeg vedder at Kineserne henger seg på... De er som Tyskland og Japan WW2 bare at Kina er mektigere enn Russland.

Og hvem er det som har gjetet og fødd opp disse diktatur? Vesten usa og Europa fordi vi vil ha billig gass og billige mobiler og dingser laget av slaver.

Endret av Gouldfan
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...