Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Dragavon skrev (6 minutter siden):

Dette minner mistenkelig om boksen "De Fordømtes Legion" av Sven Hazel, med den forskjellen at det i følge boken var knallhardt trenings- og disiplinregime i de tyske straffebataljonene i motsetning til disse russiske bandene.

Hazels bøker var angivelig basert på hans egne erfaringer som frontkjemper på Østfronten så der har vi nok en parallell mellom dagens russiske regime og Hitlers Nazi-Tyskland i 1933-1945.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
33 minutes ago, Pop said:

Det er jo jevnt og trutt folk innom i denne tråden som virker å mene at Ukraina er langt unna oss, både geografisk, kulturelt, tradisjonelt, politisk, juridisk osv. Og at det derfor er tåpelig av Norge å involvere seg i krigen. Jeg vil heller ikke påstå at Ukraina som land er en blåkopi av Norge akkurat (men at det ikke påvirker om jeg vil støtte dem som forsvarere av landet sitt).

I den sammenheng lurer jeg på, hvor nærme måtte et land være for at de skulle mene støtte er på sin plass. Finland har en lang grense mot russland og var jo ved krigens start ikke NATO-medlem. De har blitt angrepet av russland før, hvorfor ikke igjen. Språkmessig er finnene langt unna oss, geografisk deler vi grense. Kulturelt lenger unna enn Sverige.

Hva om Sverige ble invadert? La dem seile? Takk for sist, Jamtland/Herjedalen? Hjelpe dem?

Polen? Nærmere Norge. Fortsatt en anelse østblokkfeeling, men når jeg sitter med en kald pils i Sopot/Gdansk tenker jeg ikke avstanden er veldig stor når vi snakker med polakker om hverdagen.

Altså, en del gir uttrykk for at man kan se en annen vei når det gjelder Ukraina (og helt sikkert en del andre land) men hvor går grensen for når det å se en annen vei gir for mye bismak?

Isj slik.
Men alt er vurderingssak utfra situasjonen. Utfra situasjonen med Ukraina er støtte helt klart på sin plass. Altså grunnet felles fiende, størrelsesforskjell, brudd på lands suverenitetsprinsipper etc.
Utfra det skraverte området mitt kan man helt klart se at jeg heller ikke ønsker Tyrkia i NATO.

Uten navn.png

Lenke til kommentar
12 minutes ago, <generisk_navn> said:

Hazels bøker var angivelig basert på hans egne erfaringer som frontkjemper på Østfronten så der har vi nok en parallell mellom dagens russiske regime og Hitlers Nazi-Tyskland i 1933-1945.

Mener det ble kjempesirkus rundt denne Hazel og hans påståtte krigsinnsats. Iirc var det noen som hadde funnet informasjon på at han ikke var frontkjemper. 

Det sagt er jo ikke det en nødvendighet at alt er selvopplevd for å skrive bøker. Morgen Kane faderen satt vel aldri sine ben i USA?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Pop skrev (1 time siden):

Det er jo jevnt og trutt folk innom i denne tråden som virker å mene at Ukraina er langt unna oss, både geografisk, kulturelt, tradisjonelt, politisk, juridisk osv. Og at det derfor er tåpelig av Norge å involvere seg i krigen. Jeg vil heller ikke påstå at Ukraina som land er en blåkopi av Norge akkurat (men at det ikke påvirker om jeg vil støtte dem som forsvarere av landet sitt).

I den sammenheng lurer jeg på, hvor nærme måtte et land være for at de skulle mene støtte er på sin plass. Finland har en lang grense mot russland og var jo ved krigens start ikke NATO-medlem. De har blitt angrepet av russland før, hvorfor ikke igjen. Språkmessig er finnene langt unna oss, geografisk deler vi grense. Kulturelt lenger unna enn Sverige.

Hva om Sverige ble invadert? La dem seile? Takk for sist, Jamtland/Herjedalen? Hjelpe dem?

Polen? Nærmere Norge. Fortsatt en anelse østblokkfeeling, men når jeg sitter med en kald pils i Sopot/Gdansk tenker jeg ikke avstanden er veldig stor når vi snakker med polakker om hverdagen.

Altså, en del gir uttrykk for at man kan se en annen vei når det gjelder Ukraina (og helt sikkert en del andre land) men hvor går grensen for når det å se en annen vei gir for mye bismak?

Her er det sikkert mange som føler og resonerer forskjellig, men for meg kunne det vært et hvilket som helst land i verden.
Prinsippet med å støtte Ukraina handler mer om hvem Russland er og hva de gjør, enn hvem Ukraina er.

En supermakt invaderer et annet langt mindre land, med formål om erorbring av land og resurser.
Det mener jeg av prinsipp bør straffes så hardt som mulig av verdenssamfunnet. Hvis USA, Russland og Kina ikke skal erobre hele verden, må resten av de små landene stå sammen om verdensordnen og internasjonale regler.

Så sånn sett ville jeg ønsket samme reaskjon dersom Russland invaderte Mongolia.
Eller om USA invaderte Cuba for den del.

Endret av Drogin
  • Liker 8
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
<generisk_navn> skrev (24 minutter siden):

Hazels bøker var angivelig basert på hans egne erfaringer som frontkjemper på Østfronten så der har vi nok en parallell mellom dagens russiske regime og Hitlers Nazi-Tyskland i 1933-1945.

 

bojangles skrev (9 minutter siden):

Mener det ble kjempesirkus rundt denne Hazel og hans påståtte krigsinnsats. Iirc var det noen som hadde funnet informasjon på at han ikke var frontkjemper. 

Det sagt er jo ikke det en nødvendighet at alt er selvopplevd for å skrive bøker. Morgen Kane faderen satt vel aldri sine ben i USA?

Han ble vel dømt for å delta i en wermacht-avdeling. I følge seg selv emigrerte han til Tyskland før krigen og vervet seg mens han bodde der.

Om han faktisk deltok på østfronten skal jeg ikke si noe om men om man leser bøkene(jeg har nesten alle) så skjønner du fort at det er helt umulig at heltene hans har deltatt i alle de slagene og kampanjene han har skrevet om. Like fullt så er det de som har lest bøkene og deltatt på andre siden(feks slaget om Monte Cassino) som er villige til å sverge på at Hazel *må* ha deltatt. 

Jeg tror løsningen på denne 'gåten' er at bøkene i stor grad er 'based on a true story'. I intervju har Hazel fortalt at han har deltatt på såkalte 'veterantreffen'. Det trenger ikke være mer mystisk enn at han har snakket med andre veteraner på disse treffene og brukt historiene i bøkene sine.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Dragavon skrev (43 minutter siden):

Med sånne uttalelser frå russarane så trur eg ikkje Polen vil svikte Ukraina nei.

Kan det være at den polske presidenten og statsministeren er i valgkampen og må hause opp litt konflikter for å sanke stemmer? Og når valget er over og hvis PIS er vinneren, da kan de snakker mer varmt om å støtte Ukraina igjen?

Lenke til kommentar

🥳🥳🥳

Sitat

Ukraina hevder å ha slått ut luftforsvarssystem i Russland
Ukraina sier onsdag at de har slått ut et avansert russisk luftvernsystem av typen S-400 i grenseregionen Belgorod i løpet av natten.

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/ukraina-hevder-aa-ha-slaatt-ut-luftforsvarssystem-i-russland.AsHbCnzp3?utm_source=vgfront&utm_content=vg-widget-latest

  • Liker 5
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
7 hours ago, ForTheEmperor said:

Hva er det som foregår mellom Polen og Ukraina? Den polske utenriksministeren var ikke tilstedet i Kyiv. Begynner Polen å følge andre pro-russiske EU land som Ungarn og Slovakia?

Siden når har Polen vært et pro-raZZisk land mener du?!

Endret av Gjest MKII
Lenke til kommentar

Russian Troops Cede Ground and Strike Back, Frustrating Ukraine’s Counteroffensive
https://news.yahoo.com/tactic-known-elastic-defense-one-181821167.html

Ellers ser det til at gammeldagse ‘straffekompanier’ er opprettet hos russerne

Drunk, unruly Russian troops sent to die on front lines in punishment squads
https://nypost.com/2023/10/03/drunk-russian-troops-sent-to-die-in-punishment-squads/amp/

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

https://simpleflying.com/ural-airlines-prepares-fly-airbus-a320-from-field/
https://airwaysmag.com/ural-airlines-to-fly-a320-out-of-field/
https://www.key.aero/article/confirmed-ural-airlines-attempt-a320-take-field

Ural Airlines has confirmed that it will attempt to fly its Airbus A320 out of the field it became stranded in following an emergency off-airport landing on September 12.

 

Dette høres så dumt ut at jeg sliter litt med å tro at det er sant. Men jammen fant jeg flere kilder også. Jeg hadde ikke trodd at dette var noe som var mulig.

Hvordan skal de gjøre dette? Skal de bygge en rullebane? Hvordan skal de klare å komme opp i take-off hastighet her? 😄

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Pop skrev (6 timer siden):

I den sammenheng lurer jeg på, hvor nærme måtte et land være for at de skulle mene støtte er på sin plass. Finland har en lang grense mot russland og var jo ved krigens start ikke NATO-medlem. De har blitt angrepet av russland før, hvorfor ikke igjen. Språkmessig er finnene langt unna oss, geografisk deler vi grense. Kulturelt lenger unna enn Sverige.

Dette blir off topic, men då eg var student budde eg vegg i vegg med ein finsk student som høyrde til minoriteten som har finlandssvensk som morsmål. Han hevda å ha erfart at når studentar reiste til skistadene for å feste gjekk nordmenn og finnar godt ihop, medan det ikkje var det same forholdet mellom nordmenn og svenskar. Så finnane er, trass i språkskilnaden kanskje nærmare oss kulturelt enn nokon andre.

Eg vil vel seie at Norden er dei som står oss nærmast. Deretter Europa. Også USA og Canada står oss nærme, både på grunn av sikkerheitspolitikk, kultur og at det er fleire amerikanarar med norsk blod i årane enn det er nordmenn i Norge. Konflikten mellom Israel og palestinarane engasjerer også, medan Afrika og langtvekkistan står oss fjernt. Deira konfliktar er ikkje våre konfliktar på same måten som krigen i Ukraina.

Endret av torbjornen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Drogin skrev (6 timer siden):

Her er det sikkert mange som føler og resonerer forskjellig, men for meg kunne det vært et hvilket som helst land i verden.
Prinsippet med å støtte Ukraina handler mer om hvem Russland er og hva de gjør, enn hvem Ukraina er.

En supermakt invaderer et annet langt mindre land, med formål om erorbring av land og resurser.
Det mener jeg av prinsipp bør straffes så hardt som mulig av verdenssamfunnet. Hvis USA, Russland og Kina ikke skal erobre hele verden, må resten av de små landene stå sammen om verdensordnen og internasjonale regler.

Så sånn sett ville jeg ønsket samme reaskjon dersom Russland invaderte Mongolia.
Eller om USA invaderte Cuba for den del.

Dette er eg heilt einig i.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Why Western democracy faces a nightmare made online – POLITICO

Denne artikkelen er viktig for å forstå at demokratiet i Vesten er under sterk trussel, og dette skyldes internett som nå er kommet så langt av hengslene, at denne skaper katastrofale virkninger på folkeopinionen i land etter land. Alle som har vært aktiv in X/Twitter, kan se med egne øyne at det er oppstått uholdbare tilstander med provoserende atferd, vulgære oppførsel, frekkhet og oppmuntring til uhyrligheter uten den minste tanke på de menneskelige konsekvensene. 

These partisan posts — one consumed almost exclusively by the left, the other by the right — are symptoms of the ghetto-ized debates that dominate users’ experiences of social media. Democrats and Republicans now lack a shared understanding of the world on which to base their political decisions.

"Social media isn't the major driver of polarization, but it does exacerbate it," said Jennifer McCoy, a professor at Georgia State University. She coined the term "pernicious polarization" to describe how people's worldviews are inextricably linked to their tribal political values. McCoy ranks the U.S. alongside India and Brazil for its entrenched divisions.

In these walled-off digital discussions, like-minded users reinforce their own opinions while demonizing their absent opponents. 

It is a trend fueled by complex social media algorithms which, in part, heavily promote hateful content. Such material elicits greater engagement via likes, shares and comments than more moderate posts, according to internal Facebook documents made public by Frances Haugen, a company whistleblower. And that means more money from advertising revenue for Facebook because people spend more time glued to their social media feeds. 

In response, Meta said it had tried to address the issue by reducing the role engagement plays in determining how prominently political content appears in users’ feeds.

Highly partisan posts create “a perception of existential threats on both sides of the political spectrum," said McCoy, the Georgia State professor. "Elections have become extremely high stakes. They have become almost life-or-death events.” 

Det blir bare verre og verre, og det hendt for hender på skruppelløse forretningskrefter som i flere land kan ha kommet dit at de har blitt antidemokratisk, uansett om disse kommer fra Norge eller et annet land i Vesten, som hadde kunne utnytte ufattelig sterk naivitet knyttet til forhelligelse av idealer som ytringsfrihet etc. Her må det forklares at da demokratiet settes på revers i 2020-årene, var det straks lagt merke til at handelssjiktet i land etter land i større hastighet enn tidlig nærmere seg kontroversielle og undertrykkende regimer enn tidlig. I fortiden var det en tro om at handel kan lede til demokratisk vekking, dette kalles Wandel durch Handel. Dette var USAs strategi i møte med Kina, det gikk fryktelig galt - men i det siste er det oppdaget at døren ikke svinger bare den ene vegen. For det er oppdaget at omgang med autokratiske krefter har en farefull påvirkning på vestlige og ikke-vestlige forretningsfolk og disses familier. 

Musk er blitt den grelleste demonstrasjonen på dette voksende og farlige fenomenet. 

Putin dessuten bruker Internett som et våpen mot Vesten, som sliter meget sterkt med å stanse den russiske løgnkampanjen som fant sterk grobunn blant innfødte som straks sluttet seg til russerne for deres egne overbevisning og formål som satt dem i minoritetsrollen. 

The megacycle

The cocktail of social media polarization, Russian interference and aggressive micro-targeting of voters looks set to play a defining role in Western elections over the year ahead. These features of digital politics could prove even more toxic for democracies outside Europe and North America. 

In the coming 12 months, voters in countries such as Venezuela and Sri Lanka also head to the polls. Neglect from social media giants, limited local oversight and shadowy online campaigning tactics threaten to inflict even greater damage on fledgling democracies than their more resilient Western counterparts. 

Already, campaigners warn, authoritarian leaders regularly peddle digital propaganda against their rivals in Tunisia, while anonymous social media users promote anti-refugee hate speech in South Africa for political ends, for example. 

To make matters worse, social media giants are cutting back on their global election-monitoring teams to reduce costs amid falling advertising revenues. As politics increasingly shifts online, at stake is the integrity of how much of the world is governed.

“We're entering into a crisis,” said Alexandra Pardal, campaigns director at Digital Action, a nonprofit organization working with civil society groups in countries such as Brazil and India to build their resilience.

“You have this election megacycle with countries all over the world,” she said. “No one is prepared.”

Om dette fortsette, må internett stenges ned i verste fall. 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, oddeh said:

"Russia to make it harder for foreign companies to leave – Izvestia
Departing firms will need to contribute 15% of the value of their business sale to the country’s budget, the newspaper report"

https://www.rt.com/business/583954-russia-exit-rules-western-firms/

Desperat? 😂 Fin måte å sørge for at ingen vestlige firma noensinne vil satse i russland igjen.

Hadde det bare vært så vel. Pepsi skal ha annonsert over 500 ledige stillinger i Russland. Slike verstinger ser de andre vestlige selskapenes nedtrapping som en mulighet til å ta markedsandeler.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...