Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest MKII skrev (6 timer siden):

Dette haster ja, så etter halvannet år å ha utredet, vurdert, sett på hva EU foretar seg, nektet å behandle ukrainske soldater i Norge, utredet litt mer, trenert ennå litt til, tillatt raZZiske "forskningsfartøyer helt innerst og ut og inn i norske farvann MED MER, SÅ skal AP og Huitfeldt påpeke at det haster... 😡🤢🤬🤮

Det er nesten så ein saknar handlekrafta til Erna Solberg, Bent Høie og Guldvaag/Nakstad.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest MKII skrev (8 timer siden):

Tror du undervurderer påvirkningskraften en som Musk kan ha på MAGA-idiotene, andre krigsmotstandere, og generellt andre navlebeskuende egoister. Musk kan nok gjøre en ENORM skade på støtten til Ukraina med måten han fremmer og gjentar raZZisk propaganda og argumenter.

MAGA-faksjonen lytter først og fremst til Trump. Via dem har Trump mulighet til direkte å påvirke kongressen. Musk er ikke i nærheten av det. Du overdriver hans påvirkingsmuligheter. Jeg tror Taylow Swift har større påvirkningskraft.

Prøv gjerne på det regnestykket jeg nevnte. ;) 

Gjest MKII skrev (8 timer siden):

Gudene vet hvordan Musk bestemmer over algoritmene for hvilke saker som skal løftes frem på Twitter X og som dermed eventuellt påvirker om pro-ukrainske eller pro-raZZiske saker blir mest vist, og hvordan det videre  kan påvirke innstillingen folk har og får til støtte til Ukraina eller ikke!

Her er du i det minste inne på noe men du gjør det unødvendig komplisert. Å gripe inn direkte i algoritmene er ikke nødvendig.

Da invasjonen startet gikk russiske boter helt agurk på twitter men twitter tok grep og stoppet mesteparten. Det varte helt til Musk tok over twitter og på et tidspunkt fant ut at avdelingen som stoppet boter var unødvendig bruk av penger. Da har botene kommet tilbake. Alle boter, men vi legger selvfølgelig best merke til de pro-russiske siden vi bryr oss om Ukraina.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
8 hours ago, Brother Ursus said:

Og for de av oss som kan litt historie, så understreker det også russernes herjinger med Ukraina, Holodomor, hvordan russerne brukte Ukraina som bolverk mot deres tidligere allierte nazistene, og hvor desperate mange var, inkludert hele Finland, store deler av Sverige, Max Manus og mange andre norske krigshelter, som også kjempet mot Sovjetene på nazistenes side, før de invanderte Danmark, Norge og mange andre land, og det var helt klart at de også var en fiende.

Jeg vet ikke om dette var bevisst formulering eller bare slurvete skrevet, men slik det står skrevet her slår du "Max Manus og mange andre norske krigshelter" i hartkorn med de som gikk i tysk krigstjeneste for Waffen SS og Wehrmacht ("frontkjemperne"). Uansett er det noe uklart hva du mener, selv med den kvalifiserende siste delsetningen ("før de invaderte Danmark, Norge, ..."), da kronologien er slik at Danmark og Norge ble invadert før Sovjetunionen, og da ville de "mange andre norske krigshelter" som "kjempet mot Sovjetene" per definisjon løpe i tyskernes tjeneste. I dag er ikke de norske frontkjemperne akkurat holdt fram som krigshelter.

Endret av Arve Synden
  • Liker 3
Lenke til kommentar
3 hours ago, Kahuna said:

MAGA-faksjonen lytter først og fremst til Trump. Via dem har Trump mulighet til direkte å påvirke kongressen. Musk er ikke i nærheten av det. Du overdriver hans påvirkingsmuligheter. Jeg tror Taylow Swift har større påvirkningskraft.

Prøv gjerne på det regnestykket jeg nevnte. ;) 

Her er du i det minste inne på noe men du gjør det unødvendig komplisert. Å gripe inn direkte i algoritmene er ikke nødvendig.

Da invasjonen startet gikk russiske boter helt agurk på twitter men twitter tok grep og stoppet mesteparten. Det varte helt til Musk tok over twitter og på et tidspunkt fant ut at avdelingen som stoppet boter var unødvendig bruk av penger. Da har botene kommet tilbake. Alle boter, men vi legger selvfølgelig best merke til de pro-russiske siden vi bryr oss om Ukraina.

Det er langt i fra enkelt å vite hvilken påvirkningskraft Musk har, så jeg vet ikke. Men jeg for min tror du undervurderer påvirkningskraften han har både som forbilde for mange, og nedslagsfeltet han har både i media og antallet følgere. Dessuten var MAGA-idiotene bare ett eneste eksempel av flere som jeg nevnte på ignoranter som kan la seg påvirke. Og dessuten: HVIS du har rett i at MAGA-idiotene bare hører på Trump, så ignorerer du tilsynelatende effekten av at Musk viderebringer og sprer argumentene hans, og lignende argumenter.

Fordi om det ikke er nødvendig å eventuellt gripe inn i algoritmene, tror du det hjelper hvis det gjøres og hvis pro-raZZisk propaganda og pro-raZZiske kanaler gis fortrinn??? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

 

Ukrainas sikkerhetstjeneste, SBU, har åpnet etterforskning mot og siktet Tatjana Grabovitsj, toppleder i det russiske oljeselskapet Rosneft, for en rekke lovbrudd.

Grabovitsj, som opprinnelig er fra Vinnytsia i Ukraina, har tidligere jobbet for en høytstående ukrainsk politiker i regionen.

SBU går selv ut med informasjonen om siktelsen og etterforskningen mot topplederen.

 

https://www.dagbladet.no/nyheter/siktet-hyller-putin/80283375

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Gjest MKII skrev (10 minutter siden):

Det er langt i fra enkelt å vite hvilken påvirkningskraft Musk har, så jeg vet ikke. Men jeg for min tror du undervurderer påvirkningskraften han har både som forbilde for mange, og nedslagsfeltet han har både i media og antallet følgere. Dessuten var MAGA-idiotene bare ett eneste eksempel av flere som jeg nevnte på ignoranter som kan la seg påvirke. Og dessuten: HVIS du har rett i at MAGA-idiotene bare hører på Trump, så ignorerer du tilsynelatende effekten av at Musk viderebringer og sprer argumentene hans, og lignende argumenter.

Musk er tech-gründer. Om han poster noe som angår for eksempel bil- eller rakettproduksjon(hans spesialiteter) vil det bli lagt mye større vekt på enn når han shitposter om politikk. Der er han en dilletant. At noen lar seg påvirke tviler jeg ikke på men han er uansett bare en stemme av mange og jeg tror hans påvirknig er neglisjerbar i sammenlikning med for eksempel Trump, men også media på høyresiden (fox news, breitbart og kanskje daily wire)

Gjest MKII skrev (14 minutter siden):

Fordi om det ikke er nødvendig å eventuellt gripe inn i algoritmene, tror du det hjelper hvis det gjøres og hvis pro-raZZisk propaganda og pro-raZZiske kanaler gis fortrinn???

Occams razor. Det er ikke nødvendig å tukle med algoritmene når det har noenlunde samme effekt å fjerne kontrollmekanismene.

Dessuten er tukling med algoritmene unødvendig bruk av ressurser og innebærer dessuten en uønsket risiko for å degradere algoritmenes hovedoppgave, å generere inntekt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Arve Synden skrev (54 minutter siden):

Jeg vet ikke om dette var bevisst formulering eller bare slurvete skrevet, men slik det står skrevet her slår du "Max Manus og mange andre norske krigshelter" i hartkorn med de som gikk i tysk krigstjeneste for Waffen SS og Wehrmacht ("frontkjemperne"). Uansett er det noe uklart hva du mener, selv med den kvalifiserende siste delsetningen ("før de invaderte Danmark, Norge, ..."), da kronologien er slik at Danmark og Norge ble invadert før Sovjetunionen, og da ville de "mange andre norske krigshelter" som "kjempet mot Sovjetene" per definisjon løpe i tyskernes tjeneste. I dag er ikke de norske frontkjemperne akkurat holdt fram som krigshelter.

Ja, det er gjerne viktig å presisere at det er (etter min mening) STOR prinsipiell forskjell på de som var frivillige i Vinterkrigen og de som var såkalte Frontkjempere. Førstnevnte kjempet som frivillige på Finlands side i Vinterkrigen vinteren 1939-1940, mens Frontkjemperne vervet seg som frivillige til å kjempe på Nazi-Tysklands side i krigen som begynte med Operasjon Barbarossa 21. juni 1941.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
51 minutes ago, Arve Synden said:

Jeg vet ikke om dette var bevisst formulering eller bare slurvete skrevet, men slik det står skrevet her slår du "Max Manus og mange andre norske krigshelter" i hartkorn med de som gikk i tysk krigstjeneste for Waffen SS og Wehrmacht ("frontkjemperne"). Uansett er det noe uklart hva du mener, selv med den kvalifiserende siste delsetningen ("før de invaderte Danmark, Norge, ..."), da kronologien er slik at Danmark og Norge ble invadert før Sovjetunionen, og da ville de "mange andre norske krigshelter" som "kjempet mot Sovjetene" per definisjon løpe i tyskernes tjeneste. I dag er ikke de norske frontkjemperne akkurat holdt fram som krigshelter.


Litt usikker på hva du mener er utydelig her.

Tysklands invasjon av Polen fant sted 1 september 1939.
Russlands invasjon av Polen fant sted 17 September 1939.
Russlands invasjon av Finland fant sted 30 november 1939.
Tysklands invasjon av Norge fant sted 9 april 1940.

Mange krigshelter i Norge, Norden, Polen og flere andre land endte dermed opp med å bekjempe *både* tyskerne og russerne under andre verdenskrig. Og nei, jeg setter ikke likhetstegn mellom de som kjempet vinterkrigen og de som var medlem av SS-enheter.

  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Brother Ursus said:


Litt usikker på hva du mener er utydelig her.

Tysklands invasjon av Polen fant sted 1 september 1939.
Russlands invasjon av Polen fant sted 17 September 1939.
Russlands invasjon av Finland fant sted 30 november 1939.
Tysklands invasjon av Norge fant sted 9 april 1940.

Mange krigshelter i Norge, Norden, Polen og flere andre land endte dermed opp med å bekjempe *både* tyskerne og russerne under andre verdenskrig. Og nei, jeg setter ikke likhetstegn mellom de som kjempet vinterkrigen og de som var medlem av SS-enheter.

Det er nettopp kronologien her som gjør den opprinnelige teksten din uklar ("Max Manus og mange andre norske krigshelter, som også kjempet mot Sovjetene på nazistenes side, før de invanderte Danmark, Norge og mange andre land, og det var helt klart at de også var en fiende."). Om de kjempet mot Sovjet på nazistenes side ville det ha vært etter Operasjon Barbarossa (altså juni 1941), og de ville vært såkalte frontkjempere. Om du mente de som kjempet mot Sovjet i Vinterkrigen, så var det på Finlands side, ikke nazistenes side. Om de kjempet mot Sovjet i Polen på polsk side, før Barbarossa, så var det ikke på nazistenes side. Så din formulering er derfor svært uklar og egnet til å misforstå.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...