Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Dragavon skrev (3 minutter siden):

Ein russisk påstand altså, ikkje noko med fakta å gjere.

Dette er vel bare et svar på møte i Kiev. 
 

Medlem skrev (9 minutter siden):

Ukraine war: Russia warned EU not weary over war support Published
https://www.bbc.com/news/world-europe-66981381

"Russia has been warned not to count on "weariness" in Europe over support for Ukraine, as European Union (EU) foreign ministers meet in Kyiv"

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Svein M skrev (På 30.9.2023 den 3:45 PM):

VG melder:

ISW: Russland mobiliserer nye 130.000 soldater

Russland skal mobilisere 130.000 nye vernepliktige mellom oktober og nyttår, ifølge et dekret signert av presidenten fredag.

Rekrutteringen skal også skje fra de annekterte ukrainske områdene, melder den amerikanske tenketanken Institute for the Study of War i sin nyeste oppdatering om krigen i Ukraina.

Mobiliseringen skal skje mellom oktober og desember. Ved forrige inntak av soldater i vår ble 147.000 soldater hentet inn til militærtjeneste, ifølge tall fra russiske myndigheter.

Hva er vel en krigsforbrytelse til, blant alle de andre?

Snart er det på tide å sende en atomrakett mot Moskva og få en slutt på djevelskapen.

  

Hr Kotelett skrev (På 30.9.2023 den 7:08 PM):

Kanskje litt ot, kanskje besvart før, men hva hadde skjedd om russland tok Ukraina på under 1 uke når de gikk inn i 2022? Hadde Ukraina bedrevet geriljakrig til de var frigjort igjen? Hadde noen andre gjort noe?

Det hadde nok blitt en motstandsbevegelse, og Russerne hadde slått brutalt ned på det. Det ville kunne blitt ekstremt blodig og brutalt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Casey skrev (6 timer siden):

Musk blir mer og mer avskyelig. Ikke kjøp Tesla! Det finnes mange bra elbiler der ute.

Brother Ursus skrev (11 timer siden):

Tenk at en fyr som skulle redde planeten, menneskeheten og som hadde så mye goodwill i utgangspunktet kunne brenne absolutt broer og drite seg ut så fullstendig. Jeg tror han har store mentale problemer.

the 3 X skrev (11 timer siden):

Produktene til Musk bør boikottes..

Musk sine vanvittige holdninger tar jo helt av i dag. Like før jeg forventer å kunne finne russisk flagg som fargevalg i Tesla sin konfigurator.

Hvordan blir man kvitt vanvittige mennesker som både leder og eier et selskap? Man kan jo ikke bare si han opp. Kan jo bare håpe på at han plutselig får et slag og blir grønnsak.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (27 minutter siden):

Hvordan blir man kvitt vanvittige mennesker som både leder og eier et selskap? Man kan jo ikke bare si han opp. Kan jo bare håpe på at han plutselig får et slag og blir grønnsak.

Ved at folk sluttar å kjøpe produkta, slik at selskapet går dukken.

Endret av torbjornen
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
8 hours ago, bojangles said:
Quote

Norge innfører nye sanksjoner mot Russland

De nye sanksjonene retter seg mot president Vladimir Putin og det russiske regimet, opplyser Utenriksdepartementet i en pressemelding.

- Sanksjonspakken har som mål å styrke de eksisterende sanksjonene og å slå ned på omgåelsen av dem. Det er viktig, for det haster med å bremse pengestrømmer som Russland bruker til å finansiere den brutale angrepskrigen, sier utenriksminister Anniken Huitfeldt.

https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/5?post=147013

Helt topp, la oss håpe at det skjer i hele Europa. Og kanskje politikerne skulle våkne opp, og følge britene og droppe all handel med russiske metaller umiddelbart? Det er vel snart et halvårsiden britene forbød handel med russisk metall, og ingen andre i Europa har fulgt etter.  

Dette haster ja, så etter halvannet år å ha utredet, vurdert, sett på hva EU foretar seg, nektet å behandle ukrainske soldater i Norge, utredet litt mer, trenert ennå litt til, tillatt raZZiske "forskningsfartøyer helt innerst og ut og inn i norske farvann MED MER, SÅ skal AP og Huitfeldt påpeke at det haster... 😡🤢🤬🤮

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 1.10.2023 at 8:38 PM, SilverShaded said:

Hvis Russland taper, er det vel i bunn og grunn Putin som beseires. Når russerne da våkner og ser seg rundt, og finner at de sitter på en søppelhaug uten forsvar og uten en fungerende økonomi, kan de da bare la hyam trekke seg pent og stille tilbake ? Vil han ende det hele som Hitler, stikke av som Eichmann, eller få et ultimatum som Rommel ?

Apropos Eichmann: https://tv.nrk.no/serie/nazitoppens-bekjennelser

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
BadCat skrev (2 timer siden):

Det er først og fremst NRK som har unngått å nevne saken og det er de som har et samfunnsansvar om å formidle ett og annet. Hvis det hadde vært motsatt vei hadde det vært hovedinnslaget den dagen i Nyhetsstrømmen og i Dagsrevyen.

Jeg synes i alle fall at det har fått lite oppmerksomhet i Norge i forhold til rundt omkring.

Mener ganske sikkert at jeg hørte om det på NRK radio flere ganger. Det fikk jo en god del oppmerksomhet, men du tenker det skulle fått dekning ala Utøya eller 9/11? Ingen enorm sak og fikk en del dekning, ser ikke hva som er bemerkelsesverdig. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
7 hours ago, Casey said:

Musk blir mer og mer avskyelig. Ikke kjøp Tesla! Det finnes mange bra elbiler der ute.

Bra du begrenset deg til å skrive at det finnes mange bra elbiler der ute og ekskluderte Tesla, for Tesla er vel DET merket som har i særklasse dårligst kvalitet i alle fall av alle merker på det norske/europeiske markedet ut i fra statistikk jeg har sett tidligere.

4 hours ago, Kahuna said:

Kanskje han kjeder seg? :p 

Usmakelig shitposting der altså, igjen. Musk gjør jo den slags ganske ofte(jeg har ikke twitter og da slipper jeg stort sett å få det med meg men det flyter jo av og til over i andre medier).

Så kan man prøve seg  på et regnestykke, hvor mye skader det Ukraina at Musk er idiot på nett? På den andre siden av streken kan man prøve å regne ut hvor nyttig det har vært for Ukraina å ha tilgang til starlink fra tidlig i konflikten når ingenting annet virket. Det ene er jævla irriterende, men kanskje ikke skadelig, ikke egentlig. Mens det andre har vært helt kritisk..

Tror du undervurderer påvirkningskraften en som Musk kan ha på MAGA-idiotene, andre krigsmotstandere, og generellt andre navlebeskuende egoister. Musk kan nok gjøre en ENORM skade på støtten til Ukraina med måten han fremmer og gjentar raZZisk propaganda og argumenter.

Gudene vet hvordan Musk bestemmer over algoritmene for hvilke saker som skal løftes frem på Twitter X og som dermed eventuellt påvirker om pro-ukrainske eller pro-raZZiske saker blir mest vist, og hvordan det videre  kan påvirke innstillingen folk har og får til støtte til Ukraina eller ikke! Det er en ting i denne tråden hvor et overveldende flertall av oss støtter Ukraina, det er noe HELT annet med mindre informerte og mindre overbeviste folk som leser postene til Musk og postene han videreformidler og som potensiellt blir påvirket av disse postene...

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Gjest MKII skrev (35 minutter siden):

Ja, følger med på denne serien.

Nazistene som rømte til Sør-Amerika hadde rene gutteklubber hvor de kom sammen og snakket om "de gode gamle dager". Men merkelig at Eichmann lot seg intervjue og skrøt av sine bravader....enda merkeligere at han tapet det.

Eichmann var en av de mest avskyelige nazistene, og det var helt utrolig hvordan Mossad greide å kidnappe ham og få ham ombord på et helt vanlig rutefly til Israel. Han var en av de få krigsforbryterne som fikk som fortjent.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
12 hours ago, <generisk_navn> said:

Når alt dette er sagt; jeg tror det er i overkant optimistisk å tro på at man når helt til kysten med denne offensiven

12 hours ago, Dragavon said:

Eg trur og det skal holde hardt å nå heilt fram til Azov-havet med offansiven, men om dei kan klare å dekke heile strekninga til Azov med artiller slik at russarane ikkje kan få frem forsyninger er mykje gjordt.

 

Ukraina trenger egentlig bare komme seg til Ocheretuvate, som antagelig er neste mål etter Verbove. Toglinjen som forsyner Kherson, Melitopol, vestre Zaporizhzhia og tildels Krimhalvøya, går gjennom byen. Får man ildkontroll over toglinjen så tror jeg Russland allerede har store problemer. Kerch-broen kan angripes enten med Storm Shadow på F-16 som flyr høyt, eller via sjødroner og undersjøiske droner.

 

9 hours ago, torbjornen said:

I følgje VG er ukrainarane framleis på offensiven, men i følgje @JK22 er det russarane som er i ferd med å slå tilbake.

Kva er rett?

 


Jeg kan ikke forstå hva det er russerne skal slå tilbake *med*. Det er mange som kritiserer Ukrainas manglende suksess i Zapo, men jeg tror ikke de forstår hvor vanskelig det er å angripe denne Surovikin-linjen, som nå også faktisk er brutt. Men det er ikke slik at man bare kan fosse gjennom et lite brohode heller. Det er fortsatt store mengder miner og et lite hull som kan dekkes med artilleri, slik at brohodet må utvides til man kommer ned til Ocheretuvate.

Å forsvare en slik linje er også én ting. Å angripe, selv et fleksibelt forsvar i dybde på geografisk egnet terreng som Ukraina har i nord, er ikke lett. Det tyder også økende russiske tap på. Jeg kan ikke se for meg at Russland skulle klare å mobilisere noe i nord som skulle utgjøre noen betydelig trussel mot Ukraina annet enn at de bytter noen mindre landsbyer her og der. Slik at Russland angrepsevne i denne krigen er nok i stor i veldig høy grad oppbrukt.

 

 

7 hours ago, BadCat said:

Zelensky var en tur i Canada fredag den 22. september og deltok to ganger i stående applaus for en Nazist. Det har norsk media lagt et lokk på siden det ikke passer med eget verdensbilde. Ord som skammelig og flaut har blitt brukt andre steder i verden, bortsett fra i Norge hvor man heller later som det ikke har skjedd.

Kritikk har dog blitt forsøkt bortforklart som falsk propaganda. Hvordan kan man ha en hel sal full av mennesker uten at noen sier "vent nå litt".

 

Mediene har gjengitt denne flausen mange ganger allerede. Og hvorfor skulle noen si vent nå litt? Er de telepatiske? Sannheten er at noen som jobbet for parliamentet dreit seg ut. Det reflekterer ikke på verken Zelensky eller parliamentarikerne på noen måte. Det er bare dumt. Og for de av oss som kan litt historie, så understreker det også russernes herjinger med Ukraina, Holodomor, hvordan russerne brukte Ukraina som bolverk mot deres tidligere allierte nazistene, og hvor desperate mange var, inkludert hele Finland, store deler av Sverige, Max Manus og mange andre norske krigshelter, som også kjempet mot Sovjetene på nazistenes side, før de invanderte Danmark, Norge og mange andre land, og det var helt klart at de også var en fiende.

 

 

4 hours ago, Simen1 said:

Musk sine vanvittige holdninger tar jo helt av i dag. Like før jeg forventer å kunne finne russisk flagg som fargevalg i Tesla sin konfigurator.

Hvordan blir man kvitt vanvittige mennesker som både leder og eier et selskap? Man kan jo ikke bare si han opp. Kan jo bare håpe på at han plutselig får et slag og blir grønnsak.

 

 

Hadde det vært opp til meg hadde han allerede vært i fengsel for å ha sabotert det ukrainske militæret og gitt praktisk støtte til en fiendtlig makt, samt menneskerettsforbrytelser og krigsforbrytelser. Jeg hadde begravd den fyren under fengselet.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Klokken 19:30 mandag kveld nådde rubelen 99,6 mot én dollar. Den russiske sentralbanken solgte i slutten av september ti ganger så mye utenlandsk valuta som normalt for å forsøke å øke rubelens verdi. Det virker ikke. Nå er rubelcenten snart realitet igjen. Rubelen er uansett manipulert, men det er moralsk viktig for russerne med sterk valutakurs og svært ydmykende. Økonomisk politikk er også én av få ting russerne har historie for å kritisere. Putin er nok redd for at det kan bli et samlingspunkt for kritikk mot regimet og krigen hans.

 

 

Untitled.jpg

  • Liker 7
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...