Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Dragavon skrev (12 timer siden):

Militære piloter veit på centimeteren kor dei er til ein kvar tid i dag.

Si det til det norske flymannskapet som fikk et ublidt møte med fjellsiden til Kebnekaise. Ganske sikker på at de hadde lagt om kursen hvis de *visste* hvor dem var.

Det finnes et hav av mulige årsaker til at dem kunne ha forvillet seg inn i Polen. Men alt blir spekulasjoner. Det er en enkeltstående hendelse. Man kan begynne å prate om forsett når det skjer jevnlig. Fram til da kommer det til å være et "uhell".

For å fylle på mer bensin til spekulasjonsbålet:

 

Endret av Nedward
Lagt til noen tweets
  • Innsiktsfullt 7
Lenke til kommentar
bojangles skrev (9 timer siden):

Jo vi kan helt utelukke at det var feil. Vi snakker piloter med hundrevis om ikke tusenvis av flytimer. Navigasjon det kan de. Dessuten er det strenge regler for luftfarten, og selv militære fly sender flygeplaner - i det minste i fredstid. 

De har jo kompass ombord, og selv om det var en VFR flygning uten intrsumenter og det plutselig ble tett skydekke ville de jo bare regnet seg tilbake til korrekt kurs - tid og hastighet. Og de ville dessuten varslet på radio at de mistet sikt på VFR flygning slik at kontrolltårnet i polen kunne dirigert vekk trafikk som kunne bli et hinder evt utgjøre kollisjonsfare. Pilotene gjorde ingenting av dette. 

Om vi kaller det provokasjon eller "oppdrag" spiller vel ingen rolle? Effekten blir jo den samme. Om dette var et legit oppdrag som tålte dagens lys ville de på forhånd sendt flygeplan til polske kontrolltårn som var berørt - det gjorde de ikke. 

Vi lander nok på ren provokasjon tenker jeg. 

Det du skriver her er feil på mange måter. Hvis disse navigasjonssystemene er så gode, hvorfor har Russiske piloter kommersielle GPS'er tapet fast i cockpit?

Hvorfor navigerer vestlige piloter med langt bedre integrerte navigasjonssystemer feil? Selv de med navigasjon integrert i HUD.

Jeg har en bekjent på F-35, og han fikk mye pes fordi han fløy opp feil fjord og passerte er cruiseskip i lav høyde. Han hadde riktig nok akkurat gått over fra F-16.

Jeg kjørte bil på GPS her om dagen, jommen klarte jeg ikke kjøre feil like vel.

Når vi ser bilder fra Ukraina, særlig tidlig i krigen, så så vi piloter som åpenbart navigere visuelt, fulgte lett gjenkjennelige strukturer, motorveier og terreng. 

Nei, vi kan ikke utelukke feil, og det handler ikke om de kan navigasjon eller ikke.

Hva angår innrapportering av planer for luftfart så kommuniserer militæret med sivil luftfart, men avhengig av hvilke flyvninger det er snakk om så er det på ingen måte nødvendigvis detaljerte planer, men advarlser om militær aktivitet i et område, og potenielt informasjon om høyder det opereres i. Dette er imidlertid ikke relevant, for om det var oppdrag eller provokasjon så vil det ikke finnes en flygeplan.

Når jeg skrev oppdrag eller provokasjon var det en henvisning til min forrige post, om man skulle være konspiratorisk så... 

Altså, en provokasjon er å krysse grensen med vilje. Men, det har vært mye snakk om Wagner og faren for at disse krysser inn i Polen. Skal man være konspiratorisk så har disse helikoptrene lastekapasitet. De kan lande folk på Polsk side av grensen. Altså et oppdrag.

Enn så lange kan vi imidlertid ikke utelukke feil, og det fremstår som mest trolig med informasjonen vi har per nå. Men, den muligheten utelukker på ingen måte andre forklaringer.

Endret av Serpentbane
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Det sies nå at Ukrainske piloter starter trening på F-16 i August. Overraskende nok skal treningen skje i Danmark, og etter hvert Romania, om dette stemmer. 

Så får vi se om de lærer å navigere, eller om noen av dem sleiver og treffer mål i Russland. 

Screen_220428_100917.png&ehk=ymYjCPNK1ma

I alle tilfeller, om resten av apparetet kommer på plass og fly overføres kan vi teoretisk sett begynne å se fly i lufta allerede mot nyåret. Men det er mye annet enn pilotene som skal læres opp, og vi vet ikke om og evt. hvor mye de har tjuvstartet. 

Endret av Serpentbane
  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, Nedward said:

Si det til det norske flymannskapet som fikk et ublidt møte med fjellsiden til Kebnekaise. Ganske sikker på at de hadde lagt om kursen hvis de *visste* hvor dem var.

Såvidt jeg erindrer fra den saken var det ikke kursen som var problemet, det var høyden. Enten hadde de feil QNH og dermed feil høyde eller det var kalibreringserror og dermed feil høyde. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, Serpentbane said:

Hvis disse navigasjonssystemene er så gode, hvorfor har Russiske piloter kommersielle GPS'er tapet fast i cockpit?

Såvidt jeg vet er det for at de da benytter både det russiske GPS systemet og det vestlige systemet. Det siste via kommersiell GPS. Kanskje er det noe de trener på feks i forbindelse med jamming av GPS? 

Dere undervurderer piloter generelt og hviterussland spesielt om dere tror dårlig utstyr, svak pilot-utdannelse eller klønete adferd er årsaken til at pilotene befant i polsk luftrom. 

Som jeg sa tidligere er det så mye som tilsier at dette var tilsiktet at det for meg bare blir dumt å si at det skyldes feilnavigering. 

Ser egentlig ikke noe voldsomt poeng i at vi fortsetter akkurat denne diskusjonen, vi har forskjellig syn og forskjellige tanker om hvordan helikopter fra hviterussland endte opp i polsk luftrom, og det er helt ok. Vi vil vel aldri få noen fasit lagt frem. Så for trådens lesbarhets del er det kanskje helt greit å runde av med å konkludere om at vi er uenige og heller konsentrere oss om det som skjer i Ukraina? Utifra det vi vet akkurat nå er ikke hverken Polen angrepet, ingen helikopter fra hviterussland skutt ned over Polen og det har ikke blitt utført handlinger som er en krigserklæring mot Polen eller noe som utløser artikkel 5 og dermed involverer Nato og sånn får vi håpe og tro at det fortsetter. 

Endret av bojangles
  • Liker 2
Lenke til kommentar
bojangles skrev (17 minutter siden):

Såvidt jeg erindrer fra den saken var det ikke kursen som var problemet, det var høyden. Enten hadde de feil QNH og dermed feil høyde eller det var kalibreringserror og dermed feil høyde. 

 

bojangles skrev (11 minutter siden):

Såvidt jeg vet er det for at de da benytter både det russiske GPS systemet og det vestlige systemet. Det siste via kommersiell GPS. Kanskje er det noe de trener på feks i forbindelse med jamming av GPS? 

Dere undervurderer piloter generelt og hviterussland spesielt om dere tror dårlig utstyr, svak pilot-utdannelse eller klønete adferd er årsaken til at pilotene befant i polsk luftrom. 

Som jeg sa tidligere er det så mye som tilsier at dette var tilsiktet at det for meg bare blir dumt å si at det skyldes feilnavigering. 

Poenget mitt står. Det som egentlig skjedde i Sverige med det norske flyet understreker poenget. Det kan skje feil. Det er strengt tatt ikke viktig om det er pilotfeil, rutinefeil eller total systemsvikt. Feil skjer med ulike årsaker og resultat. 

Og som de ubekreftede tweetene antyder var diktatoren i Hviterussland i nærheten da hendelsen inntraff, noe som ville vært rart om det skulle være en provokasjon med de mulige utfallene dette kan ha.

Det gjenstår å se om det blir en gjentakelse. Da snakker vi definitivt om provokasjon.

Endret av Nedward
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bojangles skrev (15 minutter siden):

Såvidt jeg erindrer fra den saken var det ikke kursen som var problemet, det var høyden. Enten hadde de feil QNH og dermed feil høyde eller det var kalibreringserror og dermed feil høyde. 

Kanskje OT, men likevel : Kebnekaise-crashet hadde en kombinasjon av tre årsaker. For det første var flyet konfigurert for landing, og pilotene  fikk derfor ikke advarsel om 'nærhet til terreng'. For det andre hadde Air Traffic Control akkurat klarert flyet til en høyde som bare var 20m over toppen på Kebnekaise. Og sist, men ikke minst, hadde pilotene ikke område-kart med høydeanvisninger.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Uderzo skrev (48 minutter siden):

Åh, nei, så synd.

 

Ja, fryktelig trist..🤣

Kan kanskje ha noe med russernes store misnøye med at Norge ikke agerer mot demonstrasjonene mot Ukraina-krigen ved ambassaden i Oslo ? (Sånn rent bortsett fra at alle som hjelper Ukraina sikkert befinner seg på listen..)

Vi kastet vel ut en del russiske 'diplomater' i april, og fikk samme behandling tilbake, men kanskje på tide å strippe ned antallet ytterligere.

Endret av SilverShaded
Lenke til kommentar
bojangles skrev (56 minutter siden):

Såvidt jeg vet er det for at de da benytter både det russiske GPS systemet og det vestlige systemet. Det siste via kommersiell GPS. Kanskje er det noe de trener på feks i forbindelse med jamming av GPS? 

Dere undervurderer piloter generelt og hviterussland spesielt om dere tror dårlig utstyr, svak pilot-utdannelse eller klønete adferd er årsaken til at pilotene befant i polsk luftrom. 

Som jeg sa tidligere er det så mye som tilsier at dette var tilsiktet at det for meg bare blir dumt å si at det skyldes feilnavigering. 

Ser egentlig ikke noe voldsomt poeng i at vi fortsetter akkurat denne diskusjonen, vi har forskjellig syn og forskjellige tanker om hvordan helikopter fra hviterussland endte opp i polsk luftrom, og vi vil vel aldri få noen fasit lagt frem. Så for trådens lesbarhets del er det kanskje helt greit å runde av med å konkludere om at vi er uenige og heller konsentrere oss om det som skjer i Ukraina? Utifra det vi vet akkurat nå er ikke hverken Polen angrepet, ingen helikopter fra hviterussland skutt ned over Polen og det har ikke blitt utført handlinger som er en krigserklæring mot Polen eller noe som utløser artikkel 5 og dermed involverer Nato og sånn får vi håpe og tro at det fortsetter. 

Ja, de har kommersielle GPS mottakere fordi det er det eneste som er tilgjengelig for dem på GPS. Russernes alternativ, GLONASS er på papiret like bra, men om du bruker noen minutter på å søke så er det åpenbart at systemet ikke fungerer godt nok, så ille at det Russiske militære i perioder ikke har kunnet, eller rettere sagt villet, benytte seg av systemet. Så har ting blitt bedre det siste tiåret, men det er fremdeles problemer, særlig med implementasjon på eldre fly og helikopter.

Jeg undervurderer ingen, jeg vet hvor vanskelig det kan være, og hvor fort en feil kan få konsekvenser. Jeg henviser jo også til vestlige piloter her, og andre har nevnt ulykker knyttet til feilnavigering tidligere. Man kan også nevne skip som går på grunn, til tross for GPS og detaljerte kart.

Som jeg avsluttet med i siste post, det er på ingen måte slik at man kan avfeie muligheten for at dette var et uhell. Og nyheten om at de aktuelle pilotene ble møtt av sikkerhetspersonell når de landet indikerer ikke at dette var en "job well done"... 

At det åpenbart kan ha vært et uhell utelukker ikke provokasjon eller andre oppdrag, men å avfeie muligheten for feilnavigasjon med å si at feilnavigasjon ikke er mulig blir alt for enkelt, og feil.

Som du avslutter med, vi legger diskusjonen død nå (jeg svarte etter hvert som jeg leste) 😬

  • Liker 2
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (1 minutt siden):

Jeg trodde vi var blitt "uvennlig land" for lenge siden? Eller er det kun nå at det er offisiellt?

Du har rett. Det som nå skjer er at russerne legger et tak på antall diplomater ved den norske ambassaden i Moskva.

Det er neppe noe stort tap, snarere en påtvunget nedbemanning som kan spare Norge for noen slanter i utenlandstillegg 😊

Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (På 31.7.2023 den 17.45):

Russerne har begynt å bygge anti-båtdrone-barrierer langs Kerch.

Men det kjører vel gjerne flere båter i formasjon. Så det er neppe noe verre enn å bruke én eller to til å sprenge barrieren?

F2WLTIMXoAAtwS2.jpeg

Kom på at jeg glemte å svare på denne. Dette er ikke ved Kerch, men ved Sevastopol.

44.623286, 33.553433

Spoiler

F2b9AqnXEAAY47e?format=jpg&name=4096x409

 

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...