Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Brother Ursus skrev (1 time siden):

Det er videoer jeg ikke kan poste her av russiske soldater som skyter sine egne som forsøker å flykte.

En stor gruppe menn forsøker å flykte til vennlige posisjoner og blir meid ned av "vennene sine".

Russland er fortapt.

Those who run away, live to fight another day. 

Det høres jo ganske fornuftig ut.

FggkdzkWYAAA16y.jpg:large

 

Endret av skaftetryne32
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Drogin skrev (38 minutter siden):

Litt av en sondering i så fall!
Det virker jo nesten som de slår igjennom russernes linjer uten bruk av NATO-trente styrker eller stor mengde NATO-materiell

Det er vel nettopp det som er tingen. Russernes første tunge linje i alle fall i Zaporitsja er ikke nådd enda. Det gjenstår å se om ukrainerne kan gjøre et ekte gjennombrudd.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (1 time siden):

Det er videoer jeg ikke kan poste her av russiske soldater som skyter sine egne som forsøker å flykte.

En stor gruppe menn forsøker å flykte til vennlige posisjoner og blir meid ned av "vennene sine".

Russland er fortapt.

 

 

Noen mulighet å få denne på PM? Av politisk interesse, ikke morbid.

Dette er blokkadestyrkene til Russland. De har hatt dem i bruk siden i fjor. Hadde inntrykk av at det var dette tsjetsjenerne var der for å gjøre; å skyte på russere som snudde og flyktet i møte med fienden, eller i det minste arrestere dem og sende dem tilbake til fronten. I verste kaoset etter Kharkiv i fjor streifet det tusenvis av russere rundt langs fronten sin mens de haiket eller spaserte på jakt etter regimentet sitt. Mange ble arrestert og beskyldt for desertering. 

Man trenger ikke se Enemy at the Gate lenger for å se russiske tropper plaffe ned sine egne om de prøver falle tilbake imøte med umenneskelige forhold i skyttergravene sine. Herregud.

Fra wiki:

Barrier troops, blocking units, or anti-retreat forces are military units that are located in the rear or on the front line (behind the main forces) to maintain military discipline, prevent the flight of servicemen from the battlefield, capture spies, saboteurs and deserters, and return troops who flee from the battlefield or lag behind their units.

According to research by Jason Lyall, barrier troops are more likely to be used by the militaries of states that discriminate against the ethnic groups that comprise the state's military. (Interessant nok diskriminerer russisk militære mot russiske soldater, og favoriserer de etniske minoritetene som tsjetsjenerne og til en viss grad mongolene i deres tjeneste. Disse er så små at de særlig passer som tankister i de bittesmå russiske tanksene (1/3 av amerikanernes tanks). 


Fra wikipedia:
Russian Ground Forces[edit]

According to Fedir Venislavsky, a member of the Ukrainian parliament's committee on national security and defence, the Russian Ground Forces used Chechen troops from the 141st Special Motorized Regiment as barrier troops to shoot deserters who tried to leave combat zones during the full-scale invasion of Ukraine in 2022. In October 2022, Ukrainian intelligence published a purported phone call where a Russian soldier described both his task of killing inmates, recruited from prisons by the Wagner Group, if they were retreating, and how he would be killed by others if he himself retreated.[22] In November, the British Ministry of Defence assessed that Russia was using blocking units. In a video appeal to Russian President Vladimir Putin published on 25 March 2023, members of a unit tasked with assaulting Vuhledar claimed that their commanders were utilizing anti-retreat troops to force them to advance or risk being shot.

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
Kjartan40 skrev (39 minutter siden):

Jeg savner den tiden hvor vi var nøytrale i alle situasjoner men det endret seg totalt med at alle skal stå sammen med USA eller så er vi imot dem.

Nøytrale i alle situasjoner. Akkurat. Det er jo nettopp disse verdiene Putin har ambisjon om å gjenopprette i verden. En flerpolig verdensorden dere alle småstater er nøytrale så han kan plukke de fra hverandre, en etter en.

Og hvordan fungerte denne nøytraliteten for oss sist vi havnet i en Europeisk konflikt? Vi havnet i 5 år under jernhelen til nazistene. Var det noe positivt, synes du?

Ironisk at du klager din nød over at vi "boikotter det mest Norske vi har" samtidig fremsnakker du en politisk linje som ville vært en trussel mot noe som faktisk er "det mest Norske vi har", vårt demokrati og vår frihet. Men det er altså ikke det mest Norske iflg deg, neida. Det er kvikklunsjen din.

Kjartan40 skrev (39 minutter siden):

vi skal boikotte det mest norske vi har som er Kvikk-Lunsj

Dette er noe av det minst "Norske" jeg har hørt ramle ut av munnen på en presumptiv Nordmann.

E: jeg var i ferd med å svare på innlegget mens moderator flyttet det jeg svarte på til den andre tråden. Flytt den gjerne hvor den hører hjemme.

Endret av Gjest slettet-ld9eg7s96q
Lenke til kommentar
Kjartan40 skrev (1 time siden):

Nå synes jeg støtten til Ukraina har gått altfor langt når vi skal boikotte det mest norske vi har som er Kvikk-Lunsj. 

Det er selvfølgelig trist om Nordmenn skulle miste jobben pga denne boikotten, men vi har et godt sosialt støtteapparat her i Norge og ikke minst lever vi i fred. Så lenge moderselskapet støtter den russiske krigsmaskinen så føler jeg det er det eneste rette.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
16 minutes ago, Snikpellik said:

Måtte undersøke om denne videoen er ment som en parodi. Det er den utrolig nok ikke.

Fantastisk video, alt de sier i videoen er jo løgn. Grensene krenkes daglig av russiske rebeller, tanks er snart mangelvare i russland, marinen har råtnet på rot, vi så det da moskva ble senket,  luftvernet slapp inn en sverm av droner over moskva, og bare noen uker tidligere var det jo også en enslig drone over moskva. russerne har straks tapt mer enn de har vunnet, og hele den frie verden som ikke styrt med jernhånd av diktatorer er imot russland. 

Jeg undres over hva ivan og svtelana tenker når de ser den, greier de å forstå at alt er løgn eller blir øyekroken fuktig og de hilser til lue eller flagget mens de kjenner på stoltheten over å være russisk erobrer?

Endret av bojangles
  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

"the undefeated Russian navy" akkompagnert av et klipp av selveste krysseren Moskva... Av alle skip de kunne velge tar de et klipp av spesifikt det skipet i den russiske marinen som har fått desidert mest oppmerksomhet de siste 20 årene ved å la seg senke av et angrep som ikke engang ville vært en seriøs utfordring for et vestlig skip med vestlig nivå på tilstand og trening.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
1 minute ago, trikola said:

Om det er titan-oksid så er dette et hvit fargepigment som svjv er alt annet enn giftig - brukes i maling og tannkrem.

Det ferdige pigmentet er greit, men verket sitter nok også på solide mengder svovelsyre som brukes i produksjonen. Men for all del, jeg kan tenke meg andre prosessanlegg jeg har enda mindre lyst til å se gå i luften.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (13 minutter siden):


Denne fabrikken skal være full av noen giftige dioksider og ammoniakk.

Russerne har gjort dette før og vil gjøre det igjen. Her er en artikkel om forrige gang, på samme sted, i Armyansk i 2018:

ECOLOGICAL CATASTROPHE: NEW ACID RELEASE FROM RUSSIAN-OCCUPIED ARMYANSK, UKRAINE
https://radiolemberg.com/ua-articles/ua-allarticles/ecological-catastrophe-new-acid-release-from-russian-occupied-armyansk-ukraine

  • Innsiktsfullt 8
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...