Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Rubelen svekker seg ytterligere denne uken mot dollar. Det er bra, men betyr nok ikke allverdens. Som en som forutså krigen allerede i 2021 skal jeg innrømme at jeg tok feil når det kom til hva sanksjonene skulle gjøre med den russiske økonomien. Jeg trodde man skulle kaste Russland ut av Swift, slutte å handle olje med dem på dagen og at dette ville skape perestrojka tilstander på 3 måneder i Russland. I stedet går det relativt bra i Russland alt i alt. Eventuelle økonomiske kostnader vil komme det neste tiåret, men det vil være senvirkninger. Ikke stoler jeg på at europeerne ikke slipper Russland inn i det gode økonomiske selskap igjen heller... 

 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Just now, Regenburg said:

Tror ikke man skal se bort i fra dårlig trente operatører. En TOR eller TOR 2 har egentlig godt rykte på seg, men man kan jo tenke seg at som med alt utstyr i større mengder, så er den egentlige kostnaden og det egentlige knepet å ha kompetente mannskaper. Den raketten der som skyter kjøretøyet som avfyrer det, ser jo komisk ut, men jeg tror kanskje heller det skyldes feilbruk heller enn feilproduksjon. For hvor skal man finne haugevis av folk som kan bruke et relativt komplisert radar-rakettbatteri midt i en krig der hvor folk dør som fluer.

Fullt mulig at du er inne på noe når det gjelder brukerfeil: Mener det var her jeg leste om en fyr som hadde studert vestlig utstyr sammenlignet med raZZisk. Han uttalte så vidt jeg husker at vestlig utstyr var laget med brukervennlighet og med støttefunksjoner i tankene, mens raZZisk utstyr krevde mer av operatøren og hadde høyere krav om erfaring og kompetanse for å operere utstyret. Det er jo i såfall i Ukraina sin favør all den tid raZZisk kompetanse rømmer landet eller dør i Ukraina 😍

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Regenburg skrev (2 minutter siden):

For hvor skal man finne haugevis av folk som kan bruke et relativt komplisert radar-rakettbatteri midt i en krig der hvor folk dør som fluer.

Tja, *jeg* kan bruke et hawk-batteri. :p

Det virker ikke som det russiske forsvaret klarer å finne frem i egne papirer om hvem som betjente disse systemene under førstegangstjenesten *og* få sendt dem til rett avdeling ved fronten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm

Jeg leser denne tråden daglig, men bidrar lite bortsett fra å poste følelsesladet innlegg med noe mening.

Men for å bidra med noe, uten at det bekrefter noe som helst: Jeg følger krigen fra Tiktok, da jeg blir spart for de verste klippene.

Og som i forrige offensiv, så var det noen dager med "hysj" klipp, deretter massive klipp som viser Ukrainas fremgang.

Det er massivt med klipp i Ukrainas favør nå. Om det er "løgn/vri på sannheten"-propaganda eller "fakta-propaganda",  spiller ingen rolle. Ukraina ruler i sosiale medier nå, ser det ut som.

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Kahuna said:

Det virker ikke som det russiske forsvaret klarer å finne frem i egne papirer om hvem som betjente disse systemene under førstegangstjenesten *og* få sendt dem til rett avdeling ved fronten.

Hvorfor skulle RaZZland klare tilsvarende noe som Norge ikke klarer: Det er jo velkjent at om du er bilmekaniker i det sivile, blir du kokk i det norske militæret/Er du kokk i det sivile så blir du bilmekaniker i det norske militæret... 😜

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Bugle skrev (1 minutt siden):

Jeg leser denne tråden daglig, men bidrar lite bortsett fra å poste følelsesladet innlegg med noe mening.

Men for å bidra med noe, uten at det bekrefter noe som helst: Jeg følger krigen fra Tiktok, da jeg blir spart for de verste klippene.

Og som i forrige offensiv, så var det noen dager med "hysj" klipp, deretter massive klipp som viser Ukrainas fremgang.

Det er massivt med klipp i Ukrainas favør nå. Om det er "løgn/vri på sannheten"-propaganda eller "fakta-propaganda",  spiller ingen rolle. Ukraina ruler i sosiale medier nå, ser det ut som.

Jeg følger kun via twitter, da jeg ikke ønsker å påvirkes av Telegram (jeg kan lese russisk nogenlunde bra, men strever med å skjelne forskjell på propaganda og real deal, i motsetning på engelsk). Det er vel slik at man ligger et døgn bak hva som egentlig skjer på vestlige sosiale medier, mens telegram gjerne spretter nyhetene umiddelbart fordi russiske militærbloggere ikke tenker opsec i det hele tatt.

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Gjest MKII skrev (2 minutter siden):

Hvorfor skulle RaZZland klare tilsvarende noe som Norge ikke klarer: Det er jo velkjent at om du er bilmekaniker i det sivile, blir du kokk i det norske militæret/Er du kokk i det sivile så blir du bilmekaniker i det norske militæret... 😜

De klarte i det minste å sende meg tilbake til rett våpensystem på den ene repøvelsen jeg var på. Det er da noe. ;) 

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (4 minutter siden):

Tja, *jeg* kan bruke et hawk-batteri. :p

Det virker ikke som det russiske forsvaret klarer å finne frem i egne papirer om hvem som betjente disse systemene under førstegangstjenesten *og* få sendt dem til rett avdeling ved fronten.

Greia er vel at de som gjør førstegangstjenesten bare brukes til å vaske dass og som sex slaver for tsjetsjenerne som offiserene selger dem til. 

For å få skalte og valte med noe såpass kostbart som et SAM batteri må man vel være offiser/befal, dvs "Artillerizt". Det er det kun menn med universitetsutdannelse som får bli. I alle fall pleide det å være slik. Akkurat som i den amerikanske borgerkrigen. Har du høyere utdannelse fra før av blir du automatisk offiser i de væpnede styrkene. Kan ikke tenke meg mange av disse karene, som sikkert har gått videre til ingeniøjobber og IT, er særlig interessert i å bruke sommerferien i Donbas under bombardement fra illsinte Ukrainere. Så de rømmer vel landet, ordner lapp fra legen (mot betaling) eller unndrar seg rett og slett ved å dra til bestemors dacha i sibir.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (2 minutter siden):

Enig i den vurderingen. Det vi ser er nok i høy grad avtalt spill, eller improvisasjoner over et på forhånd godkjent tema.

Putin har brukt Prigozhin som våpendrager med store fullmakter og utfordrer / veiviser for den litt halvhjertede hæren. 
Nå har han  brukt opp det meste av ressursene, trukket seg ut av flere kampsoner og må stå med lua i hånda overfor forsvarssjefen etter å ha gjort den tyngste jobben.

Det virker som om Prigozhin har gått lei…..

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Russerne er på rømmen på vestflanken i Zaporitzja også. De har forlatt Luhove. Virker nesten som om Ukrainerne rykker frem over en bred front. Får håpe de ikke går i samme felle som mange andre som har gjort det, og går tom for krefter før de kan nå de strategiske målene (Tyskland vestfronten 1914 og 1918, østfronten 1942 f.eks.).

 

 

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Regenburg skrev (Akkurat nå):

Russerne er på rømmen på vestflanken i Zaporitzja også. De har forlatt Luhove. Virker nesten som om Ukrainerne rykker frem over en bred front. Får håpe de ikke går i samme felle som mange andre som har gjort det, og går tom for krefter før de kan nå de strategiske målene (Tyskland vestfronten 1914 og 1918, østfronten 1942 f.eks.).

 

 

 

Godt å se at Ukraina utnytter momentum….

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Inspector skrev (4 minutter siden):

Putin har brukt Prigozhin som våpendrager med store fullmakter og utfordrer / veiviser for den litt halvhjertede hæren. 
Nå har han  brukt opp det meste av ressursene, trukket seg ut av flere kampsoner og må stå med lua i hånda overfor forsvarssjefen etter å ha gjort den tyngste jobben.

Det virker som om Prigozhin har gått lei…..

Hva enn som skjer, om det skjer noe blir det mellom elitene i Moskva og intern maktkamp. Folket blir ikke å reise seg.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Regenburg skrev (6 minutter siden):

For å få skalte og valte med noe såpass kostbart som et SAM batteri må man vel være offiser/befal, dvs "Artillerizt". Det er det kun menn med universitetsutdannelse som får bli. I alle fall pleide det å være slik.

De systemene vi brukte var enkle nok å bruke til at alle som hadde fullført videregående med middels karakterer kunne klare det. Er det noe kulturelt eller er sovjetiske systemer så kompliserte at du *må* være ingeniør for å bruke dem?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (20 minutter siden):

De er i Neskuchne. Jeg postet denne tweeten her i tråden tidligere i dag :)

Det e.

Det er fremdeles veldig langt til Mariupol, og russernes hovedforsvarslinjer er fremdeles over en mil sørover fra Neskuchne.

Rybar raporterer om at det har vært er russisk motangrep på Neskunche, som har mislyktes. Kan det betyr at russerne er i ferd med å skusle bort hva enn slags mobile reserver de har hatt. For en kveld.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...