Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Russiske linjer fortsetter å falle fra hverandre. Byen Storozheve er frigjort, det samme er Levadne. Ukrainske styrker har jult opp russerne i Makarivka og Urozhaine. Siden ting utfolder seg som de gjør må man vel nesten anta at det ikke er noen russisk tilstedeværelse ved Novodarivka og Rivnopil, og om de er der vil de jo bli omringet. 

  • Liker 1
  • Hjerte 8
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
Brother Ursus skrev (1 time siden):

 

 

Fjeset mitt når jeg putter kretskort fra vaskemaskiner inn i luftforsvarssystemet mitt

Lenke til kommentar
Gjest slettet-ld9eg7s96q skrev (Akkurat nå):

Fjeset mitt når jeg putter kretskort fra vaskemaskiner inn i luftforsvarssystemet mitt

Snart er det kveld og mørkt i Ukraina. Da er det Himars-time. Samtidig har Ukrainerne trolig fordel av nattopptikk, selv om jeg er usikker på om det lar seg gjøre å gjøre offensive bevegelser av betydning i mørket.

Likevel en god dag for ukrainerne. 

  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
10 minutes ago, torbjornen said:

Det var nok meg. Hjarte kan nemleg også brukast når noko er trist.

OK. Da utgår behovet for en prat... 😜 Assosierer "Heart"- med å elske, som i å elske det som deles. Men vet at tommel opp på Facebook (kan) bety at man liker at innlegget deles, og ikke nødvendigvis at man liker innholdet i posten.

Endret av Gjest MKII
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
Regenburg skrev (2 minutter siden):

Likevel en god dag for ukrainerne. 

Ja ser ut til at fremgangen har vært god! Hvis dette er så bra som det rapporteres om er i alle fall en tung bør lettet fra skuldrene mine. Har gått rundt og vært engstelig for utfallet av våroffensiven. Men litt for tidlig å sprette champagneflaska enda.

Lenke til kommentar
Gjest slettet-ld9eg7s96q skrev (27 minutter siden):

Ja ser ut til at fremgangen har vært god! Hvis dette er så bra som det rapporteres om er i alle fall en tung bør lettet fra skuldrene mine. Har gått rundt og vært engstelig for utfallet av våroffensiven. Men litt for tidlig å sprette champagneflaska enda.

Jeg venter også med champagnen. Litt for godt til å være sant at forberedte russiske forsvarslinjer rakner som korthus hele veien til grenselinjen som var gyldig før 2014.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
26 minutes ago, Regenburg said:

I et desperat forsøk på å sinke ned Ukrainerne har russerne sprengt enda en demning. Gud vet hva de håper på i det lange løp. Å utmatte offensiven og fryse frontlinjene kanskje. 

Et trekk som ikke akuratt styrker kredibiliteten deres omkring påstanden deres om at det ikke var de som sprengte kakhovka-demningen...🤬

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Inspector skrev (23 minutter siden):

Litt for godt til å være sant at forberedte russiske forsvarslinjer rakner som korthus hele veien til grenselinjen som var gyldig før 2014.

Ja. Hadde vært fint å sett et kart som viser "grenselinjene" eller frontene som gjaldt før angrepet i februar i fjor. Kan vel regne med at russerne har svært gode forsvarslinjer å falle tilbake på der?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kjell Iver skrev (2 minutter siden):

Ja. Hadde vært fint å sett et kart som viser "grenselinjene" eller frontene som gjaldt før angrepet i februar i fjor. Kan vel regne med at russerne har svært gode forsvarslinjer å falle tilbake på der?

Ja, vil anta at det finnes frontlinjer i Donetsk, men problemet for russerne er vel at disse er veldig langt øst, de holdt vel bare noen smådeler av regionen, før invasjonen i 2022. Mange blir overrasket over hvor lite fysisk territorie russerne og deres våpendragere holdt 2014-2022. Det er området i rødt på kartet under. Tror ikke de har noen sammenhengende forsvarslinjer der idag etter halvannet år med krig andre steder, da slike forsvarsverk må bemannes og vedlikeholdes på en million forskjellige måter. 

Donbas_(2015%E2%80%932022).svg

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Brother Ursus said:

 

 

Russisk kvalitetsarbeid.

Ja hvem trenger vel russisk borgerkrig når russerne tar ut russere med egen ammo. Nei det gikk litt for fort der, de russiske rebellene er vel fortsatt klare for å kjempe mot russiske styrker, så ja litt borgerkrig på toppen er jo helt fint. 

Endret av bojangles
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (9 minutter siden):

 

 

Russisk kvalitetsarbeid.

Det kan også kanskje dreie seg om restaurert ammunisjon, heller enn produsert. Russland hadde i årevis et program der de restaurerte millioner av eldre artilleriammunisjonstyper.  Hva det faktisk innebærer, om man bare skurer av rust og irr, eller om man skrur dem opp og flytter sprengstoffet over i nye hylser, eller skifter ut gammelt sprengstoff etc vet jeg ikke.

De har også brukt ammunisjon fra 1970 og 1980 tallet ganske lenge. https://www.reuters.com/world/europe/burning-through-ammo-russia-using-40-year-old-rounds-us-official-says-2022-12-12/

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Faderullan det skjer mye i dag.

Nå skal russerne avskaffe leiesoldat-selskapene. Antar de gjør for mye opptøy, akkurat som i middelalderen :) 
Alle PMC (Private Military Company?) må signere kontrakt med den russiske hæren før 1. juli. Det kan bety at moroa er over i denne omgang for Prigozhin. Eventuelt må han gjøre sitt trekk nå mot Putin. Jeg tror ikke det eksisterer noen ekte konflikt mellom Kremlin og Wagner, jeg... men vi kan jo håpe.
 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...