Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
1 hour ago, torbjornen said:

Dette er fyrste gongen at det blir sagt noko konkret om F16-flya. Så då får ein håpe at det ikkje blir ytterlegare forseinkingar.


Planen er jo også at de skal ankomme sen vår / tidlig sommer, og det er jo nå straks...

Så får vi håpe måten vi finner ut på er at russiske ting begynner å eksplodere.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (26 minutter siden):

Enig med Kaski her. Hvorfor skal en av de personene som sprer mest pro-russisk propaganda og desinformasjon i verden inviteres hit av staten? Fordi han er "kul"? Musk kommer garantert ikke til å konfronteres med sine ekstreme synspunkter. I podkasten til Tangen ble det heller ikke stilt et eneste kritisk spørsmål til Musk om hans anti-ukrainske syn.

Kan de invitere Taliban hit, kan de forsåvidt invitere Musk også. Man skal vel helst kunne snakke med alle.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Delvis skrev (Akkurat nå):

Kan de invitere Taliban hit, kan de forsåvidt invitere Musk også. Man skal vel helst kunne snakke med alle.

Kanskje en av de dårligste sammenligningene jeg har sett hittil på dette forumet.

Staten må gjerne invitere Musk for samtaler, men ikke uten å adresse hans støtte til Russlands krig mot Ukraina.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (3 minutter siden):

Staten må gjerne invitere Musk for samtaler, men ikke uten å adresse hans støtte til Russlands krig mot Ukraina.

De venter kanskje med å gjør det, til han er på plass her. Hvis de gjorde det på forhånd, ville han antagelig sagt neitakk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (30 minutter siden):

Kanskje en av de dårligste sammenligningene jeg har sett hittil på dette forumet.

Staten må gjerne invitere Musk for samtaler, men ikke uten å adresse hans støtte til Russlands krig mot Ukraina.

Nei, Musk støtter ikke russland. Hadde han gjort det hadde han ikke stilt Starlink-terminaler til rådighet for Ukraina da de ba om det i begynnelsen av fullskala invasjonen.

Han har postet masse usmakelige greier, fyren er en shitposter av rang. Men det er uansett bare ytringer..

Alle bør huske på at ved fronten er handling viktigere enn ytringer. Å sende penger til Ukraina er enormt mye viktigere enn å legge til et ukrainsk flagg på FB-profilen din.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (2 minutter siden):

Det er få som har hjulpet Russland mer med å spre desinformasjon og propaganda enn Elon Musk har.

Det der høres veldig overdrevet ut. Vel har han mange følgere på sosiale medier men han er fortsatt bare en fyr som innimellom poster usmakelige greier. Det er ikke noen informasjonsoperasjon vi er vitne til.

Snikpellik skrev (5 minutter siden):

At han stilte Starlink til rådighet for Ukraina helt i begynnelsen føles veldig lenge siden ut nå, etter hans u-sving og påfølgende massive promotering av falske nyheter om krigen til hundrevis av millioner mennesker, kommentarer om at Krym bør bli russisk, hans idiotiske "fredsplan", motstand mot amerikansk og vestlig støtte til Ukraina m.mer.

Fortell mer om den u-svingen. Har han begynt å gi massiv materiell støtte til russland? 

Han har meninger om hvordan en fred skal se ut ja, det har Paven også. Har Musk sin 'motstand' mot støtte hatt noen praktisk betydning? Følger den amerikanske kongressen Musk her? Eller følger de kanskje noen andre?

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Snikpellik said:

SV-Kaski: Nicolai Tangens Musk-middag kan svekke Oljefondet
https://www.dn.no/politikk/nicolai-tangen/elon-musk/kari-elisabeth-kaski/sv-kaski-nicolai-tangens-musk-middag-kan-svekke-oljefondet/2-1-1640160

Enig med Kaski her. Hvorfor skal en av de personene som sprer mest pro-russisk propaganda og desinformasjon i verden inviteres hit av staten? Fordi han er "kul"? Musk kommer garantert ikke til å konfronteres med sine ekstreme synspunkter. I podkasten til Tangen ble det heller ikke stilt et eneste kritisk spørsmål til Musk om hans anti-ukrainske syn.

 

Det er nok mange politikere, både her og i andre land, som benytter seg av sjansen og posisjonen sin til å mele egen kake, og jeg tipper et møte med Musk går under kategorien "opplevelse". Også er det jo voldsomt instagrammable :p

Jagland gjorde vel det samme med Obama, fikk jeg inntrykk av. Tror nesten det er derfor Obama fikk fredsprisen også, fordi han ville møte ham. Og til dels virket det som om mange politikere gjorde det samme i 2022 med Zelensky.

Musk sin stjerne har kanskje fallt voldsomt, men han er fremdeles en kultfigur.

Jeg forventer at Tangen representerer Norges syn på dritten Musk peddler og at han har en skikkelig alvorsprat med ham. Hvis ikke bør Tangen gå fra stillingen sin og vike plass for noen som vil.

 

1 hour ago, Delvis said:

Hvorfor må det ta særlig tid i det hele tatt, når det er avgjort at noen pakker/fly og sånt skal sendes.
Hvorfor kan de ikke få på plass et mer effektivt system, som gjør at man får det avgårde i ekspressfart?

 

Logistikk er en smertefull affære. USA er det eneste landet i verden med nok militærlogistikk til å flytte store mengder materiell. NATO koordinerer også en del mellom medlemmer, men flyparken blekner sammenlignet med USAF.

Materiellet må også inspiseres og settes i stand, våpen og eksplosiver må sikres, og så må det flyttes, ofte via lastebil eller tog, fra baser og reserveparker til flyplasser og havner før det skipes eller flys til andre siden av verden som tar 12 timer til flere uker.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
22 minutes ago, Kahuna said:

Det der høres veldig overdrevet ut. Vel har han mange følgere på sosiale medier men han er fortsatt bare en fyr som innimellom poster usmakelige greier. Det er ikke noen informasjonsoperasjon vi er vitne til.

32 minutes ago, Snikpellik said:

Han har egenhendig skylden for a twitter/x har blitt en ukontrollert spreder av russisk propaganda og desinformasjon, noe som er et større problem for vesten enn krigen i Ukraina. Han er en ufyselig person og jeg nekter å kjøpe noe firmaene hans selger.

Det sagt så synes jeg det greit å invitere han så lenge det han sier ikke blir stående uimotsagt.

  • Liker 8
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Just now, TAC-2 said:

Han har egenhendig skylden for a twitter/x har blitt en ukontrollert spreder av russisk propaganda og desinformasjon, noe som er et større problem for vesten enn krigen i Ukraina. Han er en ufyselig person og jeg nekter å kjøpe noe firmaene hans selger.

Det sagt så synes jeg det greit å invitere han så lenge det han sier ikke blir stående uimotsagt.



Musk klagde på at Twitter var fullt av botter.

Og så slapp han bottene løs ved å sparke personene ved Twitter hvis jobb det var å bekjempe forutnevnte botter.

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

 

 

Russland fortsetter å bombe seg selv. Nå må vel noen snart starte en spesiell militæroperasjon for å beskytte de sivile i Belgorod fra Moskovias stadige bombardement 😄 Jeg har mistet tellingen på hvor mange ganger dette har skjedd nå. Enten er det noe alvorlig galt med russiske fly, eller så slipper de bombene sine med vilje for å slippe å angripe Ukraina og fly inn i rekkevidde av luftvern - både eget og ukrainsk. Jævla sideshow 😄

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Det er flere F-35 som flyr over Oslo igjen nå i morgentimene. Fra her jeg sitter og observerer virker det som om de trener på å fly lavt og sakte. Kanskje en kombinasjonsøvelse. Tipper det er snakk om å trene for oppvisning, tilstedeværelse og lavtflyvning. Kanskje også for å øve på drone og kryssermissil- avskjæring over byområder.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...