Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
Brother Ursus skrev (13 minutter siden):

"Det er viktig å ha et åpent sinn, bare ikke så åpent at hjernen detter ut", som jeg pleier å si til slike folk. De hevder ofte å være "fritenkere" og at andre er sau, men de tenker jo ingen originale tanker, de bare regurgiterer konspirasjonsteorier ukritisk.

Jeg har blitt såpass kynisk at jeg tror fast bestemt de lyver med forsett, akkurat slik Russerne gjør. De har tatt en side i denne konflikten og sprer propaganda til fordel for et regime som bedriver folkemord. Det er vår tids NS tilhengere. De hater vårt liberale demokrati og ønsker å se vesten, inkludert Norge, brenne.

Lenke til kommentar
8 minutes ago, Brother Ursus said:

Mon tro hvor mye vann et atomkraftverk i denne modusen trenger? Og er det praktisk mulig å skaffe på andre måter? I tillegg til reservoiret så har man jo tanker. Disse tankene er per nå fulle. Men hvor lenge holder de, tro?

Estimert minst en måned ifølge IAEA Rafael Mariano Grossi.

CNN reportasje: https://edition.cnn.com/videos/world/2023/06/07/exp-ukraine-dam-zaporizhzhia-nuclear-iaea-intv-live-060702pseg1-cnni-world.cnn

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Mener jeg så overskrift på en eller flere nettaviser i dag som tok opp tilliten til justisminister Mehl. Lurer stadig på hvilken tillit hun fortsatt skal kunne ha etter å ha feiliet i sak etter sak. Dette er det (foreløpig) siste jeg har fått meg med i en rekke saker av spektakulære feil av henne!:

 

Quote

 

Norge brenner utstyr som etterlyses i Ukraina

Tryglet om å få skuddbeskyttende vester, men Norge sier nei og brenner det heller opp. – Helt frakoblet virkeligheten, sier leder for kontroll- og konstitusjonskomiteen.

.

.

Justisminister Emilie Enger Mehl (Sp) uttalte til Stortinget i fjor at hun støtter PODs praksis med å destruere Politiets beskyttelsesutstyr som er utløpt på dato, framfor å gi det til ukrainerne.

 

 

https://www.nettavisen.no/nyheter/norge-brenner-utstyr-som-etterlyses-i-ukraina/s/5-95-1133112

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 7
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (1 minutt siden):

Mon tro hvor mye vann et atomkraftverk i denne modusen trenger? Og er det praktisk mulig å skaffe på andre måter? I tillegg til reservoiret så har man jo tanker. Disse tankene er per nå fulle. Men hvor lenge holder de, tro?

Leste et sted at dammen som de nå benytter kan holde kraftverket nedkjølt i flere måneder. I tillegg er det andre sikkerhetsfunksjoner som trer i kraft, men tilstanden på dette anlegget er blitt litt tvilsomt gitt manglende vedlikehold den siste tiden av åpenbare grunner. Det som kan være en fare her er jo at russerne også sprenger den sikkerhetsdammen. 

Ser det kommer rapporter om store tap for Ukraina nå som de er på offensiven. Et slikt angrep er krevende og russerne har hatt god tid på å lage forsvarsverker. Lurer litt på - hva skjer nå om det ikke blir noen større fremskritt for Ukraina i sommer? Et stort område av landet er ufruktbart og ødelagt grunnet dammen som russerne ødela, og et kraftverk er i ferd med å begynne å koke - hva skal til før NATO eller andre land støtter opp med egne styrker og rydder opp? Bare det å kunne operere med fullstendig kontroll i eget luftrom ville gjort svært mye for krigens gang. Om NATO hadde hjulpet på dette området hadde russerne vært jagd over grensen for lenge siden.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest slettet-ld9eg7s96q skrev (11 minutter siden):

Jeg har blitt såpass kynisk at jeg tror fast bestemt de lyver med forsett, akkurat slik Russerne gjør. De har tatt en side i denne konflikten og sprer propaganda til fordel for et regime som bedriver folkemord. Det er vår tids NS tilhengere. De hater vårt liberale demokrati og ønsker å se vesten, inkludert Norge, brenne.

Jepp, det er mitt syn på dem også.

Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (23 minutter siden):

 

Mon tro hvor mye vann et atomkraftverk i denne modusen trenger? Og er det praktisk mulig å skaffe på andre måter? I tillegg til reservoiret så har man jo tanker. Disse tankene er per nå fulle. Men hvor lenge holder de, tro?

Reservoaret er digert og vannet sirkuleres. Vann hentes kun fra elva når vannet i reservoaret har dampet av, noe som tar lang tid. I verste fall kan man rulle en hengerpumpe ned til vannet og rulle ut slanger. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det spekuleres i om India kan snu seg mot/mer bort fra RaZZland og i større grad mot vesten. Hvis det skulle skje så håper jeg at det ikke glemmes den direkte og indirekte støtten India har gitt til RaZZland i form av inntekter etter olje- og gass-kjøp fra RaZZland, og deres stilltiende samtykke til RaZZlands handlinger i Ukraina i form av Indias "nøytralitet"!!!

Quote

 

Presser 
nær alliert

Russland skal ha advart India om konsekvensene dersom Russland blir svartelistet av vaktbikkje. - Nå begynner det å demre for de indiske lederne at forholdet til Vesten er viktigere, sier norsk ekspert.
.
.
.

Indias statsminister Narendra Modi vil lytte til de russiske advarslene, ifølge historiker og India-ekspert Torbjørn Færøvik.

- Men når det kommer til stykket, vil han følge sin egen vei. Indias økonomi er i sterk vekst, det gir Modi mer spillerom. Uansett står han overfor en vanskelig balansegang, sier Færøvik til Børsen.

 

https://borsen.dagbladet.no/nyheter/presser-naer-alliert/79348063

 

Endret av Gjest MKII
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (25 minutter siden):

En angriper vil som tommelfingeregel ta tre ganger så store tap som forsvarer. Jeg tror ikke det er tilfelle. Men det er klart at Ukraina også vil ta større tap i angrep enn i forsvar.

Nesten. Tommelfingeregelen er at man planlegger med et styrkeforhold på 3:1 for å vinne krigen. Dette har naturligvis en sammenheng med en større sjanse for å ta tap, men også det faktum at det å angripe er langt mer utmattende fysisk og mentalt enn å være den forsvarerne part.

Avhengig av situasjonen, trening, hvilke styrker and disponerer osv. reduserer altså det høyere styrkeforholdet også sjansen for at man tar tap, ved at man kan legge betydelig mer ild på forsvaret under fremrykning. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
46 minutes ago, Gjest MKII said:

Det spekuleres i om India kan snu seg mot/mer bort fra RaZZland og i større grad mot vesten. Hvis det skulle skje så håper jeg at det ikke glemmes den direkte og indirekte støtten India har gitt til RaZZland i form av inntekter etter olje- og gass-kjøp fra RaZZland, og deres stilltiende samtykke til RaZZlands handlinger i Ukraina i form av Indias "nøytralitet"!!!

https://borsen.dagbladet.no/nyheter/presser-naer-alliert/79348063

 

India har alltid vært tett tilknyttet Russland/Sovjet (både kulturelt og industrielt), etter at Kissinger og Nixon rævkjørte India (mye verre enn man kanskje tror/husker, verdt å lese om). Det er derfor ikke rart at de har vanskelig å snu seg vekk fra Russland, spesielt siden mange er fortsatt pissed på USA.

Jeg tenker enhver dreining vekk bør applauderes, for det er nesten like kulturelt/politisk vanskelig som om Europa skulle dreid vekk fra USA.

Endret av shockorshot
  • Innsiktsfullt 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Sitat

Den russiske eliten tror ikke lenger at Putin vil vinne krigen: – De er redde. Det skriver Bloomberg.

Avisen har snakket med til sammen syv sentralt plasserte kilder, som alle har krevd anonymitet.

Samtlige av kildene sier de har mistet troen på russisk seier, og flere er rystet over Putins lederskap.

https://www.msn.com/nb-no/nyheter/verden/den-russiske-eliten-tror-ikke-lenger-at-putin-vil-vinne-krigen-de-er-redde/ar-AA1ciFIz?ocid=msedgdhp&pc=U531&cvid=2b02422873e44ab5951f1f689b30ad81&ei=9

 

Svina bryr seg nok som vanlig ikke et døyt om lidelsene som krigen har skyld i, og er kun bekymret for sin egen lommebok, men uansett er det positivt at de mister troen på Putin.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Sitat

IAEA: Zaporizjzja-atomkraftverket får fortsatt kjølevann

Det nedstengte Zaporizjzja-atomkraftverket får fortsatt kjølevann fra Kakhovka-dammen, ifølge Det internasjonale atomenergibyrået (IAEA).

Det ukrainske vannkraftselskapet Ukrgidroenergos sjef hevdet torsdag at vannstanden i dammen var så lav at det ikke lenger kunne pumpes kjølevann til atomkraftverket. Etter at demningen ble ødelagt natt til tirsdag.

IAEAs leder Rafael Grossi avviser dette. Han skriver på Twitter at selv om vannstanden nå er under det som tidligere ble an sett for å være et kritisk nivå så fungerer pumpene fortsatt. Og de forsyner kraftverket med kjølevann Kakhovka-dammen.

IAEA har et eget team med eksperter som er utplassert på atomkraftverket.

(NTB)

Sitat

Zelenskyj melder om framskritt i Donetsk

Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj gleder seg over det han sier er resultater i Donetsk-regionen øst i landet, ifølge Reuters.

– Det er veldig tunge kamper i Donetsk-regionen. Men det er resultater, og jeg er takknemlig overfor dem som oppnådde disse resultatene. Bra jobbet i Bakhmut. Steg for steg, sa Zelenskyj i sin faste videotale på meldingstjenesten Telegram torsdag.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
3 hours ago, torbjornen said:


Mulig jeg er litt småparanoid, men jeg sørger for alltid å ha masse tørrvarer (flere ukers verdt), multivitaminer og jeg har også alltid et stort antall tomme og rene plastflasker som kan fylles med vann. Jeg vurderer å fylle dem med drikkevann allerede, men problemet er vel bakterievekst. Nærmeste drikkelige ferskvannskilde her jeg bor er flere kilometer unna. Men spør du de fleste i f.eks Oslo, så aner de ikke. Jeg synes det er rart at folk ikke vet slike essensielle ting og at skolene ikke lærer dem det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...