Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Brother Ursus skrev (2 minutter siden):

Store russiske tap, også i går. Dette til tross for at stormbrigadene ikke ennå er engasjert. Jeg har lenge sagt at de ukrainske styrkene er større og sterkere enn mange ser for seg. Det vi ser nå er kun de regulære styrkene støttet av mindre mengder moderne materiell som artilleri, antiluftskyts, AMX og pansrede kjøretøy.

 

 

 

 

az2ZjOx_700bwp.webp

Massive tap, ja! Spesielt i hardware. 18 tanks på en dag.
Og dette er kun sonderingsstyrker og økt bruk av artilleri... Når de NATO-trente stormbrigadene med Leopard,Marder og Bradleys kommer inn...herregud

  • Liker 1
  • Hjerte 7
Lenke til kommentar

Norske eksperter om ukrainsk demning: − Kan se en klar eksplosjon
https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/gEKpzA/norske-eksperter-om-ukrainsk-demning-kan-se-en-klar-eksplosjon

Sitat

– Foreløpig regner vi med at den er på under to på jordskjelvskalaen, men det er ikke så lett å stadfeste på grunn av avstanden til demningen. Vi vil gjøre videre analyser for å finne flere svar.

– Rapportene jeg har lest fra ukrainsk etterretning mener tydelig at det var en eksplosjon og det er definitivt det de seismiske dataene viser. Dette er et helt objektivt funn.

– Vi kan ikke si noe om hvem som sprengte, og det er vanskelig å si hvor stor eksplosjonen var. Det som er interessant, er at det en kollaps ikke ville oppført seg sånn som signalene viser.

– Alle rapporter har usikkerhet rundt om det var eksplosjon eller kollaps eller hva det var, og håper vi kan hjelpe til å snevre inn den usikkerheten.

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 6
Lenke til kommentar
Dragavon skrev (48 minutter siden):

Alvorleg talt her.

Berre det at russarane har fyllt opp bassenget til nivå det aldri før har hatt viser at intensjonen var å sprenge dammen heile tida dersom det i russarane sine auge vart nødvendig.

Å sprenge dammen for å dekke tilbaketrekning var planen heile tida.

Helt enig at dette definitivt virker som det mest sannsynlige scenariet.

Edit:
Ref innlegget fra @Snikpellik kan man vel nå anse andre mulige forklaringer som usannsynlige.
Men man bør fortsatt ha i tankene at det kan være andre muligheter før noe er bevist.
Det KAN hende de "bare" skulle fylle dammen opp til maks for å oversvømme områder, og at dette overbelastet en mulig allerede skadet demning.

Men en slik teori havner nok nå lenger og lenger ned på listen over sannsynlige årsaker. (som var poenget mitt).

Og etter min mening ligger det uansett på russerne å bevise sin evt. uskyld gitt både historikk og lignende tilfeller.

At de heller ikke virker å være så ivrige til å hjelpe flomofre er også sterkt kritikkverdig forkastelig!

Uansett om man ikke per nå klarer å bevise at Russland er uskyldige håper jeg verdenssamfunnet (i hvert fall den fornuftige delen av verdenssamfunnet) nå gjør alt de kan for å hjelpe ofrene, samt sier til Russland at hvis de prøver å hindre slikt arbeid, vil det kunne bety militær respons.

Skjønner at det er vanskelig å hjelpe ofrene i en krigssone, men det bør være mer man kan gjøre enn den tafattheten som vises nå.

Edit:
Og der ble vel siste del av mulig tvil feiet til side:

"– Rapportene jeg har lest fra ukrainsk etterretning mener tydelig at det var en eksplosjon og det er definitivt det de seismiske dataene viser. Dette er et helt objektivt funn."

Snikpellik skrev (11 minutter siden):

Norske eksperter om ukrainsk demning: − Kan se en klar eksplosjon
https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/gEKpzA/norske-eksperter-om-ukrainsk-demning-kan-se-en-klar-eksplosjon

 

Endret av KalleKanin
  • Liker 4
Lenke til kommentar

https://twitter.com/albafella1/status/1666614782231826439

"There are no enemies of Russia either in Kyiv, or in Paris, or in London. Enemies are sitting in the Kremlin" The fighters of the Legion "Freedom of Russia" enlightened a Pskov* soldier who was taken prisoner by them on the territory of the Belgorod region. More importantly, the prisoner said that their units were removed from their positions in the Luhansk region and transferred to the Belgorod region. That is, to protect the border regions of the Russian Federation, Moscow doesn’t send new forces, but uses units stationed in Ukraine. And thereby weakens its position in the occupied territories.



Videoen ville ikke embedde, men viser en russisk krigsfange og to RFL soldater som snakker med ham.

Og Russlands militære skulle ha en million soldater i fredstid. Hvor er de?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

"The Kakhovka reservoir is getting more shallow. If the water level drops below 12,7 meters, the NPP will not be able to pump water from it. The NPP therefore is continuously replenishing its water reserves – including the large cooling pond next to the plant as well as its smaller sprinkler cooling ponds and the adjacent channels – by fully utilizing the water of the Kakhovka reservoir while this still remains possible."

 

 

Nå er sommeren her også, så disse kan vel tørke ut en del raskere.

  • Innsiktsfullt 6
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Burde være nok bevis og grunn nok til å stoppe kjeften til folk som hevder og lyver om Ukrainas involvering

 

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (5 timer siden):

Dette er en veldig god analyse av Simonyans uttalelser og Kreml-propaganda generelt. Jeg vil sterkt anbefale å lese denne Twitter-tråden.

Fortsetter:

 

Et mulig veikart for en fredsavtale, men det fordrer at Putin innrømmer sine fatale feilvurderinger og den røde hærs sørgelige tilstand.

Jeg tror ikke dette veikartet er mulig før Putins regime er styrtet.  Bordet har fanget Putin for lengst….

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (44 minutter siden):

EDIT:

TV2s team er tilstede på det samme stedet. Det er her vi har sett reportasjer fra i diverse medier de siste par dagene, blant annet på nettopp TV2.

De melder om at russerne har observert med droner, før de begynte å beskyte dette evakueringspunktet med artilleri.

TV 2 i Ukraina: Russland skyter mot evakueringspunkt
https://www.tv2.no/direkte/jpybz/siste-nytt/6481bcbccae65be210a4e2ac/tv-2-i-ukraina-russland-skyter-mot-evakueringspunkt


EDIT 2:

Mer fra TV2 om det russiske angrepet på evakueringspunktet:
https://www.tv2.no/nyheter/utenriks/kraftige-eksplosjoner-mens-redningsarbeidet-pagar/15801181/

EDIT 3:

Evakueringen har måttet stoppe. Her er noen videoer mens de russiske angrepene skjedde:

Det meldes om flere døde etter de russiske angrepene.
https://www.nrk.no/nyheter/1.16438864

 

Hvorfor i helvete gjør de det? Er dette Putins siste hevnaksjon før han trekker styrkene sine ut, ref. propagandaministerens forslag om å "fryse konflikten"? Forstår Putin at de veike styrkene sine vil gå på et ydmykende nederlag med styrker som rømmer stillingene sine når den ukrainske offensiven kommer, og nå bare skal lage et mest mulig helvete før det skjer? Må si jeg er bekymret for hva som vil skje med atomkraftverket når/før/etter russiske styrker må komme seg ut. Får håpe de er bekymret nok for skadene der til ikke å gjøre noe like idiotisk, sprenging av dammen går jo bare ut over Ukraina og verdens matforsyning. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...