Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

https://www.france24.com/en/live-news/20230607-german-arms-maker-guns-for-rapid-production-as-ukraine-war-rages

German arms maker guns for rapid production as Ukraine war rages

Between 400 and 500 shells can be produced in an eight-hour shift, and the rate could be increased, said Weismueller.

From 60,000 a year before the war, Rheinmetall has ramped up production to 240,000 of the tank shells annually.

 

Det er her altså snakk om NATO-standard 120mm granater, som tanks og enkelte kanoner bruker. Ikke 155mm artillerirunder som er det vanligste for større artilleri. Det finnes dog 120mm granater som kan benyttes på samme måte.

Endret av Brother Ursus
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Just now, Thor. said:

FN er vel på tynn is allerede...

https://www.nrk.no/nyheter/krigen-i-ukraina-1.11480927

FN: For tidlig å kalle ødeleggelse av demning en krigsforbrytelse Det er ennå ikke fastslått hva som fikk Kakhovka-demningen til å bryte sammen og derfor for tidlig å kalle det en krigsforbrytelse, sier FNs menneskerettskontor.
 

Så jeg er spent på hva FN kommer til å konkludere med..

Mnjæ, at de foretrekker en grundig prosess enn å hoppe på første antagelse vil jeg ikke akkurat kalle tynn is.

  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sitat

Ungarn har mottatt ukrainske krigsfanger

Ungarn sier fredag at de har tatt imot en gruppe ukrainske krigsfanger fra Russland. Ukraina ønsker det velkommen, men sier de ikke ble informert.

Fangene er fra deler av Ukraina som grenser mot Ungarn, ifølge både Ungarns visestatsminister Zsolt Semjen og den russisk-ortodokse kirke. I disse områdene bor det også mange etniske ungarere, og det har lenge vært gnisninger mellom landene om behandlingen av denne minoriteten.

Kirken sier det dreier seg om elleve fanger, og at de bidro i å få hentet dem ut.

– At ukrainske krigsfanger slippes fri er alltid gode nyheter, sier det ukrainske utenriksdepartementets talsperson Oleg Nikolenko.

Ukrainerne har imidlertid bedt om å få umiddelbar tilgang til fangene.

(NTB-Reuters)

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Svein M skrev (6 minutter siden):

Dette er heilt sikkert reelt, men likevel. At Ukraina publiserer det dei hevdar er ein samtale dei har fanga opp beviser vel strengt tatt ingen ting.

(Det vi har å halde oss til er at ukrainarane jamnt over snakkar sant, medan russarane jamnt over lyg på innpust og utpust).

Endret av torbjornen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, torbjornen said:

Tja... Det heiter seg at tvilen skal komme tiltalte (Russland) til gode. Men det er vel etter kvart så liten tvil om kva som har skjedd at det bør vere mogeleg å komme med ein konklusjon.

Det er det som kan være litt "feil" oppi dette, kjenner selv på at jeg bryr meg mindre om feilaktige påstander i russlands disfavør, enn andre land i disse dager, typ "til helvete med de, uavhenging om dette er sant".

Det får heller være opp til rettsvesenet å putte firkanten i firkanthullet, rundingen i rundinghullet, trekanten i trekanthullet, jeg dytter alle i firkanthullet.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
28 minutes ago, germanwhip said:

Mnjæ, at de foretrekker en grundig prosess enn å hoppe på første antagelse vil jeg ikke akkurat kalle tynn is.

Jeg er ikke uenig, men FN ligger på litt tynn is allerede, så FN sin avgjørelse er viktig for hva jeg og mange andre kommer til å mene om de i fremtiden.

On 6/7/2023 at 7:15 AM, Brother Ursus said:

6 juni var Sveriges nasjonaldag og 79 årsdagen for D-Dagen i Normandie. Hva velger FN å feire? Det russiske språks dag. Postet på twitter kun timer etter at Russland bruker masseødeleggelsesvåpen mot ukrainske sivile.

Jeg har sagt det før og jeg sier det igjen. FN kan fint legges ned til fordel for en ny organisasjon.

I'm gonna make my own UN with blackjack and hookers, some Bender ville sagt...

aGE2KVX_460swp.webp

 

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Just now, Quakecry said:

Skal vistnok vise ødelagte Bradley's og Leopard. Vanskelig å si om det er ekte. Men det virker sånn fra hvordan dem ser ut. https://files.catbox.moe/mqlb9a.MP4


Det er nok ekte. Og det er klart at Ukraina vil ta større tap i en offensiv.

Det er alikevel grunn til å stille spørsmål rundt beslutningen til han som kommanderte disse. De ser ut til å følge sovjetisk doktrine og gjorde tilsynelatende mange av de samme feilene som russerne har gjort. De hopet seg opp, hadde lite utstyr for minerydding, og så vidt jeg kan se ikke noe å bekjempe droner med. Dronene brukes til å korrigere artilleriild og gjør den utrolig mye dødeligere enn russisk artilleri ellers ville være.

Heldigvis ser det ut til å være få døde, som betyr at materiellet har oppfylt hovedoppgaven sin, og flere av kjøretøyene kan kanskje reddes på sikt. Det er veldig annerledes enn russiske tanks som går i bane rundt jorden tross alt. Det ser også ikke ut som om Ukraina har engasjert mer enn kanskje 20% av styrkene sine så langt. Ingen av stormbrigadene er engasjert. Så dette er fremdeles sonderingsangrep, dog av en større type enn vi har sett tidligere.

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...