Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Arve Synden skrev (32 minutter siden):

Kall meg gjerne kynisk, men jeg mistenker at en russer med ansvar for vedlikehold av den broa hadde kommet til å foreta en billig, overfladisk og tilsynelatende "reparasjon", for så å underslå resten av pengene, utstyret og materialene han fikk til disposisjon.

Jeg tror ordet du burde bruke ikke er kynisk, men snarere realistisk. 🙂

Skikkelig designet og produsert armert betong sprekker ikke på denne måten så man skal ikke se bort fra at noen av de milliardene som broa skulle koste faktisk fant veien ned i noens lommer.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mannen med ljåen skrev (42 minutter siden):

Geografisk sett burde det være en bro der. Men i nåværende situasjon er broen egnet til invasjon.

Politisk sett bør det IKKE være en bro der. Da må Russland skjerpe seg først. En dag i fremtiden kan den være egnet til turisme og handel mellom to naboland. Men før den krysses av sivile må den sjekkes av ikke-korrupte ingeniører. Det er kanskje like greit at den rives, så kan ny bro bygges etter skikkelige standarder når Russland er klar for fredelig handel og turisme.

I nåværende stand er brua egnet til invasjon - fordi russerne har kontroll over den. Hadde ukrainerne hatt kontroll over den så hadde den ikke vært egnet til invasjon. Det er helt vanlig i vestlige land, inkludert Norge, at bruer, tuneller, flyplasser og annet undermineres slik at de kan sprenges i tilfelle en framtidig fiende får kontroll der. Med ukrainsk kontroll over brua, kan den undermineres slik at den ikke egner seg for invasjon. Samtidig som den kan brukes til nyttige og lønnsomme formål.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Markiii skrev (8 minutter siden):

Hvilke folk da? Ukrainere regner nok ikke russere som noe broderfolk lenger, om de noen gang gjorde det.

Det er jo ikke så lenge siden Sovjetunionen at man har glemt at de var samme nasjon. Det er store språklige likheter og folk som har røtter i begge land. Som Norge og Sverige. Jeg har ikke noe problemer med å se at det er bittert for tida, men det er jo ikke en ren bitterhet - det er ambivalent på grunn av det historisk nære forholdet. Husk at dette er først og fremst Putin og hans mafia-maktaparat sin krig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
Simen1 skrev (18 minutter siden):

Det er jo ikke så lenge siden Sovjetunionen at man har glemt at de var samme nasjon. Det er store språklige likheter og folk som har røtter i begge land. Som Norge og Sverige. Jeg har ikke noe problemer med å se at det er bittert for tida, men det er jo ikke en ren bitterhet - det er ambivalent på grunn av det historisk nære forholdet. Husk at dette er først og fremst Putin og hans mafia-maktaparat sin krig.

Kanskje er det ambivalent for de som har levd i sovjetunionen over halve livet eller noe mindre.

Men resten av befolkningen vil jeg anta ikke har motstridende følelser hva det gjelder russland, og spesielt ikke de unge.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (34 minutter siden):

Det er jo ikke så lenge siden Sovjetunionen at man har glemt at de var samme nasjon. Det er store språklige likheter og folk som har røtter i begge land. Som Norge og Sverige. Jeg har ikke noe problemer med å se at det er bittert for tida, men det er jo ikke en ren bitterhet - det er ambivalent på grunn av det historisk nære forholdet. Husk at dette er først og fremst Putin og hans mafia-maktaparat sin krig.

Det blir vel som med Norge og Tyskland. Tyskarar var ikkje så populære i Norge rett etter krigen. Men om det blir regimeskifte og demokrati i Russland kan såra gro raskt.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (1 time siden):

Det blir vel som med Norge og Tyskland. Tyskarar var ikkje så populære i Norge rett etter krigen. Men om det blir regimeskifte og demokrati i Russland kan såra gro raskt.

Raskt er nok en overdrivelse. Det er nesten 80 år siden andre verdenskrig og det er fortsatt rester av bitterhet i Norge for tyskernes framferd i Norge. En historie og et traume som går i arv. Jeg tenker selv av og til på mine avdøde slektningers lidelser under 2. verdenskrig og hvordan det fortsatt påvirker oss etterfølgere.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
Simen1 skrev (8 minutter siden):

Raskt er nok en overdrivelse. Det er nesten 80 år siden andre verdenskrig og det er fortsatt rester av bitterhet i Norge for tyskernes framferd i Norge. En historie og et traume som går i arv. Jeg tenker selv av og til på mine avdøde slektningers lidelser under 2. verdenskrig og hvordan det fortsatt påvirker oss etterfølgere.

Husker selv fortellinger fra bestemor fra da hun opplevde hvordan hjembyen Kristiansund ble lagt i grus og hvordan den Tyske kommandanten prøvde å gaslighte ordføreren etter at Tyskerne okkuperte byen med at det var britiske bombefly og at de bare var kommet for å beskytte Norge.

Joda. Og med tanke på at Norge helhetlig sett kom ganske billig unna ødeleggelsene som herjet Europa ellers og også i forhold til de ødeleggelsene Russerne påfører Ukraina i dag, kan jeg ikke forestille meg at dette er sår som vil gro etter bare noen generasjoner.

Lenke til kommentar
Dragavon skrev (42 minutter siden):

https://www.nrk.no/urix/niaring-drept-pa-barnas-dag-i-ukraina-1.16430262

Og dette er det faktisk noen jævla svin her som forsvarer.

Huh - er det? Det har jeg til gode å se her inne. 

Jeg ser nyanserte vinklinger og litt forskjellig tiltro til rapporter og meldinger vi mottar fra de ulike sidene av krigen. Absolutt. Men jeg ser ingen som støtter Putins angrepskrig i Ukraina. Ingen!

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (30 minutter siden):

Huh - er det? Det har jeg til gode å se her inne. 

Jeg ser nyanserte vinklinger og litt forskjellig tiltro til rapporter og meldinger vi mottar fra de ulike sidene av krigen. Absolutt. Men jeg ser ingen som støtter Putins angrepskrig i Ukraina. Ingen!

Det er ingen som støtter krigen, MEN

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Russisk statlig TV er noe for seg selv. En kommentator (og minioritet) sier han ikke vil dø i en atomkrig og en annen kommentator (antageligvis drita full) svarer at "folk som får panikk vil bli skutt, så du vil ikke leve lenge nok til å oppleve en atomkrig".

Begynner virkelig å nærme seg Nord Korea tilstander der borte

Lenke til kommentar
1 minute ago, Gjest slettet-ld9eg7s96q said:

Russisk statlig TV er noe for seg selv. En kommentator (og minioritet) sier han ikke vil dø i en atomkrig og en annen kommentator (antageligvis drita full) svarer at "folk som får panikk vil bli skutt, så du vil ikke leve lenge nok til å oppleve en atomkrig".

Begynner virkelig å nærme seg Nord Korea tilstander der borte




Denne videoen er jo helt fantastisk. Jeg tror dette gjenspeiler holdningene både i det russiske folk og i Kreml. De er nå både redde og/eller drita fulle.

Ukrainas psyops-kampanje mot Moskva og Belgorod fungerer.

Jeg har lenge sagt at Ukraina må angripe Russland mer direkte.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...