Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Windfarmer skrev (6 minutter siden):

Jeg ser en annen mulighet, nemlig en dette er red flag operasjon iverksatt av Putin for å underbygge narrativet om at Russland er truet av invasjon, og nå er Russland i ferd med å bli invadert?

Er det bare jeg som er så konspiratorisk anlagt?

Det er definitivt en mulighet, men samtidig får jeg ikke de vibbene fra videoen postet av @Brother Ursus i et tidligere innlegg og gjengitt av meg under her. Men så er det som det har vært hevdet lenge allerede; "Krigens første offer er sannheten" (US Sen. Hiram Johnson, 1917)

Brother Ursus skrev (19 minutter siden):

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
<generisk_navn> skrev (2 minutter siden):

Det er definitivt en mulighet, men samtidig får jeg ikke de vibbene fra videoen postet av @Brother Ursus i et tidligere innlegg og gjengitt av meg under her. Men så er det som det har vært hevdet lenge allerede; "Krigens første offer er sannheten" (US Sen. Hiram Johnson, 1917)

Hvis jeg tilhørte denne legionen og var russer, så var det siste jeg ville ha gjort å vise ansiktet i en twitter melding. En sak er at han er fritt vilt selv mange år etter at krigen er slutt, det neste er at mora hans, tanten eller søsteren han ringer og spør hva han har gjort, politiet er i ferd med å arrestere hele slekta.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Falsk flagg kan nesten aldri utelukkes med Russland, men dette virker mer som en "overraskelse" legionen og ukrainsk etterretning har kokt opp sammen for å flytte russiske styrker unna fronten og skape kaos i Kreml og Russland. Ukraina har også lagt luftforsvaret sitt rett over grensen fra Belgorod slik at det er farlig for Russland å bruke fly eller angrepshelikoptre eller transportere tropper de via luften.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
1 minute ago, Windfarmer said:

Hvis jeg tilhørte denne legionen og var russer, så var det siste jeg ville ha gjort å vise ansiktet i en twitter melding. En sak er at han er fritt vilt selv mange år etter at krigen er slutt, det neste er at mora hans, tanten eller søsteren han ringer og spør hva han har gjort, politiet er i ferd med å arrestere hele slekta.



Vi får tro og håpe at de har gjort den vurderingen. Det at de viser ansiktene sine kan også en galvaniserende effekt på andre russere. Når motstand får et menneskelig ansikt, så blir den nok enda farligere.

Det er for tidlig å si noe om hva dette opprøret kan oppnå på sikt, men det har i det minste overskygget Bakhmut, og skaper kaos i Russland. Forhåpentligvis vil opprøret vokse.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
11 minutes ago, <generisk_navn> said:

Det er definitivt en mulighet, men samtidig får jeg ikke de vibbene fra videoen postet av @Brother Ursus i et tidligere innlegg og gjengitt av meg under her. Men så er det som det har vært hevdet lenge allerede; "Krigens første offer er sannheten" (US Sen. Hiram Johnson, 1917)

En skal ikke undervurdere hvor psykisk utmattende det er for russiske soldater i Ukraina å vente på Ukrainas våroffensiv. De ser at UA er bedre og bedre utrustet uke for uke. De vet vesten har donert våpen av langt høyere klasse nå, og mange av russiske soldater lurte nok alt i utgangspunktet på hvorfor de var en del av putins krig. De kan fortsette å vente på døden i en stinkende skyttergrav, med lite ammo og lite håp, eller de kan velge å gjøre det motsatte. Å kjempe for et nytt og bedre russland. Kjempe mot putin. 

Nå har de sjansen til å kjempe mot putin på russisk jord. De trenger bare desertere og bli en del av de russiske rebellene. Her er det potensiale for at rebellene vokser raskt over de neste dager, uker og måneder. Og de kan få nye soldater som alt har erfaring fra fronten, som ikke trenger grunnleggende trening og som alle bærer på et sterkt indre hat mot putin etter at de ble plassert i fronten. Dette har potensiale til å eskalere veldig raskt. Or so I hope. 

Endret av bojangles
  • Liker 7
Lenke til kommentar
20 minutes ago, Windfarmer said:

Jeg ser en annen mulighet, nemlig en dette er red flag operasjon iverksatt av Putin for å underbygge narrativet om at Russland er truet av invasjon, og nå er Russland i ferd med å bli invadert?

Er det bare jeg som er så konspiratorisk anlagt?

Muligheten for at denne gruppen skal okkupere noe som helst anser jeg som svært liten. På den annen side kan dette gi Putin den unnskyldningen han trenger for å iverksette full mobilisering. Jeg minner om at Putin ved hjelp av FSB i 2009 sannsynligvis sprengte flere boligblokker i Moskva, noe som forårsaket flere hundre døde russere, og der han skyldte på tjetjenske terrorister. Dette var innledningen til Putins stadig økende popularitet og  renommeèt som den sterke mann som alltid rydder opp. 

På den tiden var ikke Russland et diktatur. Det er det nå. Putin trenger ingen unnskyldning til å mobilisere.

Lenke til kommentar

To mekaniserte brigader med støttefunksjoner skal ikke undervurderes, særlig i en godt planlagt operasjon med god etteretning.

Det er likevel visse begrensninger for hva de kan oppnå over tid. Med mindre det finnes større styrker som kan slutte seg til dem etter hvert, eller befolkningen i området plutselig skulle vise seg å skifte side så blir nok dette en begrenset operasjon. 

Men, den er og blir ikke mer begrenset enn at Russland vil måtte reagere. Dette er helt åpenbart like mye et politisk spill som et fysisk angrep. Med tanke på hvor aktive disse angriperene er på sosiale media, disse soldatene vil gi sine budskap, og de vil bli hørt, og uanhengig av hvilket syn tilhørerne har. 

Regimet vil ikke klare å bortforklare dette med påstander om et mindretall terrorister, dette er en invasjon, av Russere. De som støtter Putin vil se at Putin ikke kan beskytte Russland. De som er i mot Putin vil se at det er mulig å kjempe. 

Og til syvende og sist, for å gjøre noe med dem må minst 30-40000 soldater omdisponeres fra områder Ukraina snart står klare til å angripe. 

PS: Naturligvis forutsatt at der foreslåtte antallet soldater som deltar i disse operasjonene stemmer. 

 

 

Endret av Serpentbane
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Gladkov, guvernøren i Belgorod skriver på Telegram at de har innført en rekke tiltak:

"Fra å sjekke identitetsdokumenter til å suspendere aktivitetene til organisasjoner som bruker eksplosive, radioaktive, kjemisk og biologisk farlige stoffer."

Han sier også at de har startet en antiterror-operasjon, og at russiske styrker "leter etter" det han kaller "sabotørene".
https://www.reuters.com/world/europe/governor-russias-belgorod-says-ukrainian-sabotage-group-crossed-border-2023-05-22/

Fwvd0mMX0AEaqBY?format=png&name=small


Det hevdes også fra en ganske stor lokal russisk Telegram-gruppe at det ikke lenger er russisk politi i Belgorod. De russiske legionærene skal ha overtatt politistasjonen i Gravyvoron, ikledd seg politiuniformer og kjører angivelig mot Belgorod by. Noen skal allerede være fremme. Innbyggere oppfordres til å åpne ild.

FwvdorCX0Agzrho?format=jpg&name=medium

"The saboteurs seized the police station in Grayvoron and in the form of Russian police officers in police cars are moving towards Belgorod, the advanced groups have already entered.

Request to residents of Belgorod to open fire without warning on people in police uniforms.
Attention, there is no Russian police in Belgorod and its environs at the moment. All people in police uniforms are DRGs, shoot to kill."

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 7
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...