Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Brother Ursus skrev (2 minutter siden):


Hmm, vel, kanskje. Men jeg tror det er mer enn det. Britene har vel ofte mer "hard nosed" (hardnesede?) enn amerikanerne og andre opp gjennom årene når det kommer til sikkerhetspolitiske ting?

Jeg tror dette er sammensatt. De har nå en enestående mulighet til å gjøre seg relevante igjen, og da utenfor EU. I tillegg er britene som du sier tøffere i klypa enn mange andre når de først handler. Og så er det slik at de søker fremtidige handelspartnere for våpen og annen handel.

 

...tror i alle fall JEG :) 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Brother Ursus skrev (1 time siden):

 

Interessant også at det er flere Vest-Europeiske land som følger Storbritannias lederskap nå i stedet for USAs. Kanskje er det avtalt spill. Men virker som om europeerne er lei av å leke med Putin.

Hadde vært en veldig veldig bra ting dersom vi nå ser starten på en varig og effektiv styrking av de europeiske lands forsvar!

Penny skrev (1 time siden):

Polen har vært offisielt lei av Russland siden 1990, og uoffisielt lei av Russland betydelig lengre. Det samme kan sies om de baltiske statene. Dette gjenspeiles tydelig når man ser på donasjoner til Ukraina per capita, selv om disse åpenbart ikke kan matche større og vesentlig rikere land i absolutte tall.

Jepp, Polen er sannsynligvis Europas nest mest anti-russiske land, med god grunn pga. alt de har vært utsatt for opp gjennom historien.

Brother Ursus skrev (1 time siden):


NATO og EU må krype til korset og innrømme at Øst-Europa hadde rett om Russland. De har gjort det i handling, men jeg tror man også ville hatt godt av å gjøre det i ord. Man burde også komme med en offisiell beklagelse til Ukraina for måten man reagerte på Russlands krigføring i Donbas og annekteringen av Krim. Vi kunne ha stanset denne krigen.

Jepp, helt enig.

Windfarmer skrev (49 minutter siden):

 

* Amerika - også kjent som USA - undergår en sterkt etnisk og kulturell forvandling. De prioriter de valgte i 1941 kan bli noe langt annet enn det de velger i 2041, eller for den del i 2023, det er ca. 18 år igjen til 2041. Det er nå ca. 32 år siden Irak I.

* Ved siden av at Trump i seg selv er en alarmerende advarsel er der langt flere, dette fremstår som ustabilt og fullt av risiko for Europa

* Europa må selv være i stand til å forsvare seg, vi kan ikke lengre henge i skjørtene på USA

Gode og viktige poenger. Vi kan faktisk ikke regne med USA, USA er mer og mer splittet og uforutsigbart.

Simen1 skrev (16 minutter siden):

Kulturforskjellen øker og alliansen blir mer anspent. Vanlige velgere sliter mer økonomisk nå enn de gjorde i USAs glade dager på 50-80-tallet. Trumps økonomiske egoisme brer om seg. "I will make Mexico pay for the wall"-holdninger brer om seg. Trumps uttrekking fra klimaavtaler, Bidens go til oljerør i Alaska osv gjør det stadig mer anspent.

Jepp.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (11 minutter siden):


Hmm, vel, kanskje. Men jeg tror det er mer enn det. Britene har vel ofte mer "hard nosed" (hardnesede?) enn amerikanerne og andre opp gjennom årene når det kommer til sikkerhetspolitiske ting?

Brexit har vært en katastrofe for Europeiske sikkerhetspolitikk.

Den eneste staten som kunne ta en ledende rolle i Europa er GB, de har en høykompetent forsvarsindustri, de har høykompetente soldater, og et en høykompetent kommando og ikke minst en tradisjon.

Alternativet er Italienerne, Franskmennene eller Tyskerne.

Spar meg:

 

 

  • Liker 4
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (12 minutter siden):

Brexit har vært en katastrofe for Europeiske sikkerhetspolitikk.

Den eneste staten som kunne ta en ledende rolle i Europa er GB, de har en høykompetent forsvarsindustri, de har høykompetente soldater, og et en høykompetent kommando og ikke minst en tradisjon.

Alternativet er Italienerne, Franskmennene eller Tyskerne.

Spar meg:

 

 

Enig!😊👍

Og hurra for Allo Allo 💚😀👍

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (56 minutter siden):

Allo Allo er en serie som holder seg ennå, i min oppfatning, men så er jeg i 40-årene og vokste opp med den :p

Store eksplosjoner i Mariupol, blant annet ved flyplassen.

Det sies at det er overført helikoptre fra Bryansk i løpet av dagen. Så det kan ha vært disse som de gikk etter.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (3 timer siden):

Jeg tror kanskje det er av hensyn til optikk med tanke på valget i USA til neste år.

Dette er off-topic men kva meiner du eigentleg med optikk? Ser du har brukt den formuleringa fleire gongar. Forstår at det er i betydninga "syns skuld" men lurer på om det ligg noko meir i begrepet, kanskje henta ordrett frå engelsk? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
12 minutes ago, The Avatar said:

Dette er off-topic men kva meiner du eigentleg med optikk? Ser du har brukt den formuleringa fleire gongar. Forstår at det er i betydninga "syns skuld" men lurer på om det ligg noko meir i begrepet, kanskje henta ordrett frå engelsk? 



Jeg foretrekker det engelskimporterte begrepet optikk fordi det virker mer teknisk og verdinøytralt. "Syns skyld" høres i hvert fall for meg ut som om man driver med noe manipulativt og underhendt :) Optikk handler mer om hvordan publikum  oppfatter ting. Så selv om f.eks en uttalelse kan være god, så kan den ha dårlig optikk, men er ikke noe man sier bare for syns skyld, men for ikke å bli misforstått. Hvis det gir noen mening?

Det er i hvert fall min forståelse og mening med det. Altså at det kan være en forskjell i motivasjon?

Endret av Brother Ursus
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sitat

Jack Teixeira, 21-åringen som er siktet for å ha lekket amerikanske militære hemmeligheter på nettet, blir sittende fengslet fram til rettssaken.

https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/5?post=134329

Sitat

USAs president Joe Biden og Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj skal møtes i løpet av få dager, opplyser en ukrainsk kilde til nyhetsbyrået AFP.

https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/5?post=134321

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (27 minutter siden):

Jeg foretrekker det engelskimporterte begrepet optikk fordi det virker mer teknisk og verdinøytralt. "Syns skyld" høres i hvert fall for meg ut som om man driver med noe manipulativt og underhendt :) Optikk handler mer om hvordan publikum  oppfatter ting. Så selv om f.eks en uttalelse kan være god, så kan den ha dårlig optikk, men er ikke noe man sier bare for syns skyld, men for ikke å bli misforstått. Hvis det gir noen mening?

Det er i hvert fall min forståelse og mening med det. Altså at det kan være en forskjell i motivasjon?

Veldig forvirrende! Optikk forbinder jeg med slipte glass - både på norsk og engelsk. Første gang du brukte det trodde jeg du snakket om Russlands velkjente historie for å produsere god optikk - kikkerter, fotoutstyr, periskop, osv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

https://www.nettavisen.no/russland/militarovelse/russisk/russisk-militarovelse-i-barentshavet/s/5-95-1107631

Russisk militærøvelse i Barentshavet

– Totalt er opptil 15 overflateskip, ubåter og støttefartøy, samt fly og helikoptre fra luftforsvaret og luftforsvarshæren til den nordlige flåten involvert i øvelsen av de forskjellige styrkene til nordflåten, skriver det russiske nyhetsbyrået Interfax.

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...