Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
germanwhip skrev (3 timer siden):

nå som vi ser at det russiske militæret var i stor grad overdrevet, kan denne forståelsen overføres til atomvåpnene deres? hvor reelt er antallet?

I følge en artikkel hos nettavisen har Russland anslagsvis 4477 atomstridshoder. Men jeg lurer på hvor mange av de som faktisk kan benyttes den dag i dag. har de blitt lagret på forsvarlig vis, eller har de forvitret i korrupsjonens navn?

https://www.nettavisen.no/atomvapen/vladimir-putin/atomkrig/hvor-palitelige-er-egentlig-vladimir-putins-atomvapen/s/5-95-946791#:~:text=Russland har anslagsvis 4477 atomstridshoder,antall atomstridshoder som skal demonteres.

 

 

Sannsynligvis.

Leste et stykke* som tok for seg økonomien i USAs vs Russlands kjernevåpenprogram og det var tydelig at Russerne 'jukset', de brukte rett og slett ikke nok penger til at de vil klare å holde alle operative. Uten at det betyr all verden. Om ikke alt forsvinner i korrupsjon kan vi kanskje anta at 35% av russernes atomvåpen er reelt operative og at resten råtner på rot, eller er dekket med møllkuler. Betyr uansett ikke så mye, 35% er mer enn nok.

 

*prøver å finne det igjen men min google-fu er svak i kveld. :( 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Der var den ja. :)

https://www.icanw.org/report_73_billion_nuclear_weapons_spending_2020

USA bruker 4 ganger så mye som russland på atomvåpen og det har ca like mange atomstridshoder. Selv om man tenker at man får mer for penga i russland er det svært lett å tenke seg at en andel av de russiske våpnene rett og slett ikke blir vedlikeholdt. I det minste ikke på et nivå som kan holde dem operative.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
germanwhip skrev (3 timer siden):

4477 atomstridshoder. Men jeg lurer på hvor mange av de som faktisk kan benyttes den dag i dag

Bare en brøkdel av disse kan benyttes "på dagen". Russland har på papiret 400 atomstridshoder og USA har litt over 500 atomstridshoder som kan brukes på kort varsel

Lenke til kommentar

Forsvarsbudsjett for utvalgte interessante land 2023, i 2022 verdi milliarder USD

USA 787
Kina 237
India 61
Storbritannia 55
Tyskland 50
Japan 49
Russland 48
Sør-Korea 44
Frankrike 41
Brasil 28
Italia 28
Australia 26
Canada 22
Iran 20
Israel 20
Tyrkia 19
Spania 15
Polen 12 (og øker voldsomt)
Norge 7
Sverige 6
Danmark 5
Ukraina 5 (blir mye høyere for 2023 selvfølgelig)
Nord-Korea <2
Belarus <1

 

  • Hele den russiske føderasjonen hadde et statsbudsjett på 340 milliarder. Mindre enn halvparten av det USA bruker bare på forsvar.
  • USA bruker 3,48% av BNP på forsvar. Russland 4,08%.
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg postet en gang tidligere en kommentar om en pro-RaZZisk nyttig idiot/troll i kommentarfelt hvor en her gjenkjente vedkommende.Er det noen her som også vet hvem den pro-RaZZiske nyttige idioten/trollet "Lisabeth Jansson" er? Har sett tilsvarende oppgulp fra "hen" under flere andre artikler om Ukraina-krigen også.

https://www.nettavisen.no/nyheter/wagner-sjefen-overrasker-stort-ironisk/s/5-95-1008748

Endret av Gjest MKII
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Mr.M said:

har Ukraina sluttet å ta krigsfanger? fra 8:28 min. ser man det veives med hvitt flagg bak fra treet midt i bildet.

Det der er en fille (presenning?) som sitter fast i treet og blåser i vinden.

De fortsatte å kaste håndgranater helt til slutten. De forsøkte ikke overgi seg.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (18 minutter siden):

Det der er en fille (presenning?) som sitter fast i treet og blåser i vinden.

De fortsatte å kaste håndgranater helt til slutten. De forsøkte ikke overgi seg.

ja når de skjønner det ikke nytter å overgi seg, så må de jo bare fortsette kaste håndgranater. skal jo daue uansett.

Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (8 timer siden):

Forsvarsbudsjett for utvalgte interessante land 2023, i 2022 verdi milliarder USD

USA 787
Kina 237
India 61
Storbritannia 55
Tyskland 50
Japan 49
Russland 48
Sør-Korea 44
Frankrike 41
Brasil 28
Italia 28
Australia 26
Canada 22
Iran 20
Israel 20
Tyrkia 19
Spania 15
Polen 12 (og øker voldsomt)
Norge 7
Sverige 6
Danmark 5
Ukraina 5 (blir mye høyere for 2023 selvfølgelig)
Nord-Korea <2
Belarus <1

 

  • Hele den russiske føderasjonen hadde et statsbudsjett på 340 milliarder. Mindre enn halvparten av det USA bruker bare på forsvar.
  • USA bruker 3,48% av BNP på forsvar. Russland 4,08%.

Når vesten er så overlegen så bør man jo tenke at forsvaret mot det verst tenkelige skal bli noen % bedre hvert år. Får jeg håpe. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (9 timer siden):

Tidlig aprilsnarr fra det russiske utenriksdepartementet i år.

FskAHIHWAAYgS9a?format=jpg&name=medium

Nei dette er ingen aprilspøk, men den nye utenrikspolitiske strategien til Russland:

Russia adopts new anti-West foreign policy strategy – DW – 03/31/2023

Russland forsøker desperat å innbille seg selv og verden at Russland er en verdensmakt på linje med, eller nesten på linje USA. Og i dette bildet tror de selv at USA er opptatt av å ta knekken på Russland. Den som husker valgkampen mellom Mitt Romney og Obama for leeenge siden husker kanskje at Mitt Romney nærmest ble latterliggjort da han utpekte Russland som en trussel mot USA. Obama parerte med at Kina var den nye utfordreren, og at Russland bare var en regional makt som USA ikke burde bry seg så mye om. Noe som selvsagt fornærmet russerne på det dypeste.

Reell makt vil være nært knyttet til økonomisk makt og størrelsen på økonomien. Russland er i denne forbindelse en mygg, de nordiske landene har samlet omtrent samme BNP som Russland, og Russland har mindre enn 1/10 av USA's BNP. 

Ved siden av å få Finland og Sverige inn i NATO, har Putin med denne krigen åpnet vestens øyne for at de liberale demokratier faktisk er noe å kjempe for, og at denne styreformen kombinert med en markedsøkonomi er suveren i forhold til alternativene. Og vesten har fortsatt langt over 50% av verdens BNP, jeg tror tallet er nærmere 70 enn 50.

 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (8 timer siden):

Ukrainske soldater har klare instrukser om å ta så mange krigsfanger som mulig, slik at de kan byttes med russerne.

Jeg tror ikke at vi skal ha så mange illusjoner om at verken russerne eller ukrainerne holder seg så strengt til Genève konvensjonene som vi skulle ønske, og som den ukrainske ledelsen har gitt ordre om. Uansett hvor godt opplært soldater har blitt, skjer det noe med mennesker som er i aktiv kamp på liv og død der de har sett sine kamerater bli lemlestet eller drept. Dette har skjedd i alle kriger, og vil fortsette å skje i alle kriger inntil robotene tar helt over.  

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Windfarmer said:

Jeg tror ikke at vi skal ha så mange illusjoner om at verken russerne eller ukrainerne holder seg så strengt til Genève konvensjonene som vi skulle ønske, og som den ukrainske ledelsen har gitt ordre om. Uansett hvor godt opplært soldater har blitt, skjer det noe med mennesker som er i aktiv kamp på liv og død der de har sett sine kamerater bli lemlestet eller drept. Dette har skjedd i alle kriger, og vil fortsette å skje i alle kriger inntil robotene tar helt over.  

Dette stemmer nok. Men samtidig er det fullstendig greit i forhold til Geneve konvensjonen å fortsette nedkjempe en fiende som ikke viser noen tegn til å overgi seg, selv om de er i en situasjon der de ikke har noen sjanse for å gjøre noen skade eller overleve. Russiske styrker står helt fritt til å kjempe til døden.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
9 hours ago, M98kF1 said:

Nå ble jeg litt skuffet/skremt/bekymret hvor er infanteristøtte? BK? Artilleri? Er ukraineren blitt bortskjemt med at russerne er dumme som brød og lærte krigstaktikk fra propagandafilmer?

Tenkte på akkurat det samme selv. Kan love at en norsk stridsvogntropp, eller eskadron for den saks skyld ikke hadde rykket frem og beveget seg slik alene. Det vi ser i videoen er ganske motsatt av hva vi ville sett på høgget rundt Trandum, eller Rena i dag. Om de ikke har 100% etterretning på hva fienden i området er utstyrt med. Og det ville aldri en troppssjef anta (håper jeg).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...