Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
4 hours ago, aklla said:

Filmer, bilder eller lignende som viser vold og tilsvarende.

Det er alltid en vurderingssak pr tilfelle. Men ikke post åpenbart voldelige, blodige filmer. Filmen som ble slettet var det.

Forstod det slik føre jul ish at videoer som viser soldater dø i krigen ikke skulle slettes fordi de viser krigens sanne brutalitet? Kanskje jeg misforstod? Ikke veldig viktig sak for meg bare greit å vite stående praksis, det gjør sikkert jobben deres enklere også om vi alle har samme forståelse? 

Dette er ikke om de to slettede videoene, det er bare generelt spørsmål. Dere er suverene i avgjørelsene og det respekteres.

Endret av bojangles
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
bojangles skrev (6 timer siden):

Enkelthendelser gjort i affekt eller panikk er en ting. Selvsagt vil det forekomme brudd på Genéve konvensjonen i begge leirer. Slik det har skjedd i andre kriger.

Tanken er god, men jo mer brutal krigen utvikler seg, jo mer systematisk vil genevekonvensjonen overses. Og fullskala invasjonen som startet for over et år tilbake, startet veldig brutalt. Det er historiske paralleller til dette. Amerikanske styrker henrettet Tyske krigsfanger systematisk etter slaget i Ardennene. Både Dwight D. Eisenhower og Omar Bradley var klar over dette og gjorde ingenting for å hindre det. Amerikanerne hadde fått en dyp avsky for Tyskere og spesielt SS etter at de fikk en liten forsmak av østfronttilværelsen som også var den blodigste i Amerikansk krigshistorie for et enkeltslag, (rundt 75 tusen tapte, 5000 mindre enn den Røde Arme led i døde under slaget av Berlin) og SS håndtering av Amerikanske krigsfanger i Malmedy massakren som også fant sted under det samme slaget (Kilde: Ardennene 1944 av Antony Beevor).

Poenget er at jo lenger denne krigen pågår, jo mindre kan vi forvente at mennesker som overhode ikke er skapt for å gjennomgå de traumatiske opplevelsene det er å delta på en moderne slagmark, holder seg til krigslovene. Og gitt hvordan dette startet, med Russerne som startet med sine overgrep på sivilbefolkningen i storskala (uten å ha noen unnskyldninger som traumer eller kamptretthet å lene seg på) har også tonen blitt satt, dystert nok. Jeg synes den Ukrainske tilbakeholdenheten så langt i konflikten rett og slett har vært beundringsverdig.

Lenke til kommentar
bojangles skrev (1 time siden):

Forstod det slik føre jul ish at videoer som viser soldater dø i krigen ikke skulle slettes fordi de viser krigens sanne brutalitet? Kanskje jeg misforstod? Ikke veldig viktig sak for meg bare greit å vite stående praksis, det gjør sikkert jobben deres enklere også om vi alle har samme forståelse? 

Husk at dette bare er min personlige mening og fremstiller verken andre moderatorer sin mening eller forumet generellt sin mening om akseptert innhold og heller ikke innholdsansvarlig sin mening.
Selv mener ett natturlig skille går på når det er grafisk(altså synlige skader) og når det er enten indikert eller distansert nok til at man ikke faktisk ser noe.
Altså f.eks en soldat som tilsynelatende antagelig dør av f.eks en granat har blitt stående. Men poster man en tilsvarende film der man ser nærbilder av at tarmene ligge utover og blodet spruter, så kommer i det minste jeg til å fjerne det. Men det vil alltid være en individuell subjektiv vurdering fra film til film. Det vil også være tvilstilfeller.
Ellers har det bare vært helt unntaksvis at filmer har blitt fjernet pga grafisk innhold de siste månedene etter hva jeg har sett og gjort selv. De som vil se slikt finner de gjerne andre steder også.

Ellers er jeg tilgjengelig for både ros og ris pr PM, bare hold det konstruktivt :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest slettet-ld9eg7s96q skrev (53 minutter siden):

Tanken er god, men jo mer brutal krigen utvikler seg, jo mer systematisk vil genevekonvensjonen overses. Og fullskala invasjonen som startet for over et år tilbake, startet veldig brutalt. Det er historiske paralleller til dette. Amerikanske styrker henrettet Tyske krigsfanger systematisk etter slaget i Ardennene. Både Dwight D. Eisenhower og Omar Bradley var klar over dette og gjorde ingenting for å hindre det. Amerikanerne hadde fått en dyp avsky for Tyskere og spesielt SS etter at de fikk en liten forsmak av østfronttilværelsen som også var den blodigste i Amerikansk krigshistorie for et enkeltslag, (rundt 75 tusen tapte, 5000 mindre enn den Røde Arme led i døde under slaget av Berlin) og SS håndtering av Amerikanske krigsfanger i Malmedy massakren som også fant sted under det samme slaget (Kilde: Ardennene 1944 av Antony Beevor).

Poenget er at jo lenger denne krigen pågår, jo mindre kan vi forvente at mennesker som overhode ikke er skapt for å gjennomgå de traumatiske opplevelsene det er å delta på en moderne slagmark, holder seg til krigslovene. Og gitt hvordan dette startet, med Russerne som startet med sine overgrep på sivilbefolkningen i storskala (uten å ha noen unnskyldninger som traumer eller kamptretthet å lene seg på) har også tonen blitt satt, dystert nok. Jeg synes den Ukrainske tilbakeholdenheten så langt i konflikten rett og slett har vært beundringsverdig.

Jeg kan uttrykke dette mye kortere og minst like presist.

Krig er noe dritt, og et hvert forsøk på å etablere regler for krig, og hva som er tillatt og ikke tillatt i krig, er bare tåpelig.

Definisjonen på krig er at nå er enhver form fredelig løsning av konflikter oppbrukt, og at det er fritt frem til å gjøre akkurat som en vil, hvis der er en annen definisjon, hadde det vi nå ser i Ukraina neppe ha funnet sted.

Der synes å være en utbredt misforståelse på dette forumet om at det under krig også gjelder visse lover. Ja det gjør det, og disse benevnes Genèvekonvensjonene. Men dette er bare teori. Disse konvensjonene forsøker bare å alminneliggjøre krig. Som om at dette regelverket skal inngå i våre daglige liv, der en 18 åring fra Russland som har gått gjennom kamp etter kamp der 90% av hans kompani allerede er utradert av fienden, og der denne 18 åringen ikke skal gjøre det han føler mest naturlig; nemlig å drepe alt som beveger seg.

Han har allerede mistet sine gode venner Igor, Alex, Sergej, Ruslan og Pavlov. Og han driter i Genèvekonvensjonene (som han neppe har hørt om,) og hvis jeg var i hans samme sko, hadde jeg trolig oppført meg på samme måte.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm

Det er vel ikke lenge siden en 90åring fra nazitysklad satt i en rettsak beskyldt for krigsforbrytelser.

Det sagt.

I dagens samfunn med smarttelefoner, droner, overvåkingskamera, sosiale medier, satelitter og samtidig at hele verdens øyne er rettet mot overgrepene russland begår, vil man kunne identifisere de som begår disse overgrepene - samt de i Vesten som støtter det.

Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (1 time siden):

Jeg kan uttrykke dette mye kortere og minst like presist.

Krig er noe dritt, og et hvert forsøk på å etablere regler for krig, og hva som er tillatt og ikke tillatt i krig, er bare tåpelig.

Definisjonen på krig er at nå er enhver form fredelig løsning av konflikter oppbrukt, og at det er fritt frem til å gjøre akkurat som en vil, hvis der er en annen definisjon, hadde det vi nå ser i Ukraina neppe ha funnet sted.

Der synes å være en utbredt misforståelse på dette forumet om at det under krig også gjelder visse lover. Ja det gjør det, og disse benevnes Genèvekonvensjonene. Men dette er bare teori. Disse konvensjonene forsøker bare å alminneliggjøre krig. Som om at dette regelverket skal inngå i våre daglige liv, der en 18 åring fra Russland som har gått gjennom kamp etter kamp der 90% av hans kompani allerede er utradert av fienden, og der denne 18 åringen ikke skal gjøre det han føler mest naturlig; nemlig å drepe alt som beveger seg.

Han har allerede mistet sine gode venner Igor, Alex, Sergej, Ruslan og Pavlov. Og han driter i Genèvekonvensjonene (som han neppe har hørt om,) og hvis jeg var i hans samme sko, hadde jeg trolig oppført meg på samme måte.

 

Lover som omhandler krig er likevel viktige, fordi om land har felles forståelse for dette så er det ikke nødvendigvis slik at man får gjort noe med det, men det er like vel en mulighet, særlig om man ender opp som den tapende part. 

Puttler vil for eksempel vsndkelig kunne bevege seg rundt i verden fremover. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Dragavon skrev (På 30.3.2023 den 16.56):

Fant dette innlegget på Quora. Interresant perspektiv. Om det er noe i det vil vel tiden vise 🤔
 

https://www.quora.com/profile/Mark-Quan-Ching-1

Trolig skrevet av CCP sitt propaganda apparat.

Sitat

In 2018, the People's Daily, the official newspaper of the Central Committee of the Chinese Communist Party, reported on successful results from coordinated use of Quora in foreign propaganda campaigns.[83]

Veldig typisk propaganda fra den kanten, hvor tøffe og kapable Kina er.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
Sitat

 

Storbritannias etterretningstjeneste tror alkoholmisbruk ødelegger vesentlig for Russlands hær i Ukraina.

Det skriver det britiske forsvarsdepartementet i en fersk etterretningsrapport. Her vises det til en russisk nyhetskanal på Telegram som melder om ekstremt mange tilfeller av alkoholrelaterte hendelser, lovbrudd og dødsfall.

 

https://www.dagbladet.no/nyheter/britisk-etterretning-dor-av-alkoholmisbruk/78918721

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (12 timer siden):

Når en russer drar til Ukraina for å drepe alt som beveger seg bør han være forberedt på konsekvenser. 

Rettssakene etter 2vk gjorde det klart at du har personlig ansvar, ikke bare skyld på at du fulgte ordre.

Under Nürnberg prosessene ble ingen menige soldater tiltalt eller dømt.

At krigens lover skal ha noen nevneverdig preventiv effekt overfor den menige soldat, forutsetter at forbrytelsene blir rettsforfulgt, noe de nesten aldri blir. Tvert i mot viser det seg ofte at soldatene mer eller mindre åpent blir oppfordret av overordnede til å bryte krigens lover.

Uten at ledelsen - og da mener jeg fra statslederen og nedover til den nærmeste sersjant - har en holdningen der en aktivt motarbeider at krigsforbrytelser blir begått, er Genève konvensjonene en papirtiger.

Når Putin lar sin egen kokk, Jevgenij Prigozjin, slipper unna med at forsvarsløse soldater drepes med slegge vet vi omtrent hvor landet ligger. Dette bare forsterkes ved at den samme Jevgenij Prigozjin sendte en samme type slegge til EU - parlamentet når det ble kjent at EU hadde satt Wagner på terrorlisten: 

Prigozhin Sledgehammer

Putin’s Chef Sends ‘Bloody’ Sledgehammer to EU Parliament (occrp.org)

 

Endret av Windfarmer
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Dragavon skrev (På 1.4.2023 den 11.30):

Når du angriper fienden i en krig så angriper du slik at det er minimal risiko for dine egne og best mulig sjanse til å uskadeligjøre fienden.

Det er ikkje fair play som i en sport 🙄

Ja, jeg tenkte ikke på fair play her, men heller ineffektiv ressursbruk. En skyter ikke spurv med kanon, liksom. 

Må legge til at jeg også trodde noen viftet med noe hvitt tøy (men det var visst bare noe søppel), og håpte vel egentlig at soldatene skulle ta til vettet og overgi seg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...