Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
12 hours ago, Brother Ursus said:
 

Det var billige tog. De har vel ikke den helt store bruktverdien.

Nesten 40 år gamle, sist modernisert for 17-18 år siden, og dette er virkelig simpleste sort lokaltog med veike motorer og null fasiliteter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Penny skrev (19 minutter siden):

Nesten 40 år gamle, sist modernisert for 17-18 år siden, og dette er virkelig simpleste sort lokaltog med veike motorer og null fasiliteter.

Det er heilt sikkert riktig men Ukraina er paddeflatt, og tog klarer seg fint med svake motorer så lenge dei ikkje skal trekke 500 meter malmvogner. Togene er heilt sikkert godt vedlikeholdt og i god stand, og har mange tusen kilometer igjen i seg.

Det treng ikkje å være siste skrik for å ha nytteverdi.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar

Tegn til at det er på veg ny runde med mobilisering i RaZZland i følge britisk etterretning:

"Britisk etterretning: Tror ikke
verving vil kun være frivillig

At Russland skal klare å rekruttere 400.000 nye soldater på utelukkende frivillig basis, tror ikke britene på.

I en oppdatering fra det britiske forsvarsdepartementet på deres etterretning, ser de ut til å bekrefte det uavhengige russiske medier allerede har meldt:

Russland forbereder å hente inn 400.000 nye soldater."

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/O8aOy3/britisk-etterretning-tror-ikke-verving-vil-kun-vaere-frivillig

Endret av Gjest MKII
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
bojangles skrev (1 time siden):

Ja der fikk du vist ditt sanne ansikt. Greit det for da trenger jeg ikke lese mer av det du skriver fremover. *ignore*

Dette minner om en bevist desinformasjon, evt. kramper fra en nyttig idiot for russerne. Han skribenten virker jo ikke riktig naglet om en googler navnet, det er jo ikke første gang han viser at han har et rimelig alternativt syn på verden. Det som er litt skremmende er jo at slike folk faktisk klarer å vinne gehør, det er alltid noen som sluker både snøret, søkket og agnet. Og selv der leserne ikke tror helt på det han sier så er det likefullt tåkelegging og de som ønsker å lese mer om det kan lese denne artikkelen, det er nyttig lesing for alle. 

https://m24.no/bjorn-johan-berger-debatt-desinformasjon/norske-medier-ma-forsta-at-de-har-vaert-ofre-for-russisk-pavirkning/596076

Der får en innblikk i hvorfor russerne og pro russiske driver på med desinformasjon, hva de vinner på det og hvordan de forsøker å destabilisere demokratier med tåkeleggingen sin. Det kan også være nyttig å ta en runde meg seg selv og sine oppgjorte meninger og tanker rundt krigen i Ukraina når en har det i kontekst av at russland faktisk er blitt et kleptokrati der frihet for individet ikke eksisterer, det er ingen rettssikkerhet og menneskeliv ofres i et tempo vi vel aldri har sett før, alt for at putin ønsker å spre tanken om autokrati over demokrati. 

Vil du være en som bryter ned demokratiet? 

 

Altså, jeg tenker at det er helt ålreit å være uenig i innholdet i kronikken. Selv var det noen ting jeg ikke var enig i. Men det må gå an å diskutere ting på en saklig måte, noe som er viktig i et demokrati. 

Les gjerne igjennom ditt eget innlegg på nytt, og så ville jeg reflektert litt nærmere rundt hvem som angivelig "bryter ned demokratiet". 


 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest MKII skrev (7 minutter siden):

Tegn til at det er på veg ny runde med mobilisering i RaZZland i følge britisk etterretning:

Sitat

 

Ordføreren i Moskva Sergei Sobjanin sier til Interfax at mobiliseringen ikke er en del av militæroperasjonen.

Det er det lovpålagte begrepet man må bruke i Russland om angrepskrigen mot Ukraina.

– Det faktum at det planlagte arbeidet med militær registrering og at vervekontorer er åpne er forståelig, det har det alltid vært. Vi snakker om verving. Det har ingenting med den militære spesialoperasjonen å gjøre, sier Sobjanin.

 

Yeah right. Om nokon trur på det så har eg eit flott ståltårn i sentrum av Paris eg kan selge billig.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Xi Jinping Says He Is Preparing China for War
https://www.foreignaffairs.com/united-states/xi-jinping-says-he-preparing-china-war

Sitat

Chinese leader Xi Jinping says he is preparing for war. At the annual meeting of China’s parliament and its top political advisory body in March, Xi wove the theme of war readiness through four separate speeches, in one instance telling his generals to “dare to fight.”

Sitat

His government also announced a 7.2 percent increase in China’s defense budget, which has doubled over the last decade, as well as plans to make the country less dependent on foreign grain imports. And in recent months, Beijing has unveiled new military readiness laws, new air-raid shelters in cities across the strait from Taiwan, and new “National Defense Mobilization” offices countrywide.

 

  • Innsiktsfullt 7
Lenke til kommentar

Noen formening om dette?

 

Russland: Vil likevel dele atomdata med USA

1 time siden - 10:55
Oda Ording

Onsdag sa Russlands viseutenriksminister Sergej Rjabkov at Russland har sluttet å informere USA om atomaktiviteter, inkludert testoppskyting. 

Torsdag formiddag melder det statlige russiske nyhetsbyrået Ria Novosti at Russland har snudd. Nå sier Rjabkov likevel at Russland vil fortsette å informere USA om oppskytninger, skriver nyhetsbyrået Reuters. 

Russland trakk seg fra nedrustningsavtalen Ny Start i februar, og sa at verken Nato eller USA får inspisere russiske anlegg for atomavtalen.

Ny Start var den siste gjenværende avtalen om atomvåpenkontroll mellom USA og Russland. Navnet er en forkortelse og står for Strategic arms reduction treaty (avtale om reduksjon av strategiske våpen).

Avtalen ble undertegnet i Praha i 2010 og trådte i kraft i februar året etter. Den er oppfølgeren til atomnedrustningsavtalen Start I, som utløp i 2009.

 

 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
TAC-2 skrev (3 minutter siden):

Demokrati betyr at slike personer kan spy ut sitt forskrudde verdenssyn uten å bli kastet i fengsel, men det betyr ikke at vi behøver å synes at ytringenes innhold har noen som helst verdi.

Igjen, helt greit at du synes ytringens innhold ikke har noen som helst verdi. Jeg bare synes det er overraskende at det er så mye fokus på mann (hva han skrevet før og hva han står for i andre sammenhenger) og ikke ball (innholdet og argumentene i den konkrete artikkelen). 

Det som er hovedbudskapet i artikkelen er at krigen i Ukraina ikke bare kan forstås som et resultat av russisk imperialisme. Det er egentlig ikke så radikalt spør du meg, men tydeligvis er det det for mange i denne tråden. 

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Ski Fot said:

Det som er hovedbudskapet i artikkelen er at krigen i Ukraina ikke bare kan forstås som et resultat av russisk imperialisme. Det er egentlig ikke så radikalt spør du meg, men tydeligvis er det det for mange i denne tråden. 

Enkelte forstår det som et resultat av mer enn Russisk imperialisme, men det betyr ikke at det er et syn man må dele.

Jeg leste en del av innlegget og fant ingenting av verdi for temaet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...