Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Verserer en video i diverse Russiske kanaler som viser en Leopard som brenner på lastebilen under transport på vei til fronten, til stor glede og jubel blant diverse gærninger... 

Men denne videoen er ett år gammel og er et utsnitt av en BUK som ble truffet under transport av noen MI-24 på veien. Den orginale videoen ble også postet i denne tråden. 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, afterall said:

Ja, jeg tenkte ikke på fair play her, men heller ineffektiv ressursbruk. En skyter ikke spurv med kanon, liksom. 

Må legge til at jeg også trodde noen viftet med noe hvitt tøy (men det var visst bare noe søppel), og håpte vel egentlig at soldatene skulle ta til vettet og overgi seg. 

Skjønner hvor du vil. Det er flere momenter som kan spille inn:

Et skudd fra kanonen på såpass kort hold som her kan være nok til å få en overgivelse raskt. Den er en effektiv moralknekker.

De kan ha ammunisjon med flechettes (altså lite effektivt mot panser, men særdeles effektivt mot personell. Det ser ikke slik ut her, dette ser ut som typisk HE.

Stort sett vil de benytte tårn-MG i de situasjonene, men kanonen kan være bra om skyttergraven har rom og mye kriker og kroker.

De kan være på vei tilbake til base og ville like gjerne skyte det de hadde når muligheten bød seg.

 

Bare spekulasjoner altså.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (15 timer siden):

Når en russer drar til Ukraina for å drepe alt som beveger seg bør han være forberedt på konsekvenser. 

Rettssakene etter 2vk gjorde det klart at du har personlig ansvar, ikke bare skyld på at du fulgte ordre.

Uten tvil, selv folk som var guttunger i konsentrasjonsleirene under WW2 har fått rettsaker mot seg mange år i ettertid. Så alle soldater må nå vite at å bli beordret av Putin eller andre ut i krigsforbrytelser er ingen unnskyldning!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (21 timer siden):

Nå kan det ukrainske trumfkortet som var grunnen til at de bestemte seg for å bli i Bakhmut endelig ha blitt avslørt:

Det går nemlig tunneler mellom Chasiv Yar og Bakhmut som Ukraina har brukt til å frakte inn og ut tropper, skadde og forsyninger, og som de kunne ha brukt til å evakuere når som helst ;)

 

  • Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Sitat

OPEC+-landene har blitt enige om å frivillig begrense oljeproduksjonen.

Saudi-Arabia og Russland vil begge redusere oljeproduksjonen med 500.000 fat med olje per dag fra mai til slutten av 2023.

Emiratene vil produsere 144.000 færre fat med olje per dag i samme periode.

Også Algerie, Kuwait og Oman vil redusere produksjonen med til sammen 216.000 oljefat per dag, mens Irak reduserer produksjonen med 211.000.

Det melder Reuters, som siterer statlige medier og regjeringene i landene i Den arabiske golfen.

En talsperson for det saudiarabiske energidepartementet sier strupingen har som mål å stabilisere oljemarkedet.

Mindre oljeproduksjon vil få direkte ringvirkninger på verdensøkonomien. Blant annet betyr det at oljeprisen blir høyere, og den globale inflasjonen stiger.

Siden strupingen av produksjonen ble varslet i midten av mars har prisen for et fat med brent olje økt med 7 dollar, fra 72 til 79 dollar.

Vestlige ledere har siden opptrappingen av krigen i Ukraina og de påfølgende sanksjonene i fjor vært på flere besøk i de store oljeproduserende landene for å overtale dem til å øke produksjonen.

Hver dag forbruker verdensøkonomien omtrent 100 millioner oljefatekvivalenter. Denne nedgangen i produksjon tilsvarer med andre ord godt over 1,5 prosent av globalt forbruk.

Kjelde: nrk.no

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (54 minutter siden):

Eg er litt usikker på kva ein eigentleg prøver å seie her. At Ukraina er i ferd med å vinne tilbake terreng, samstundes som russarane prøver å omringe Avdiivka?

Russland angriper og prøver å omringe Avdiivka og Bakhmut, men Ukraina holder fortsatt stand i deler av områdene. Det er i det hele lite bevegelse i fronten der situasjonen har vært den at Russland prøver å angripe, og ukrainerene forsvarer områdene. Jeg vil tro at ingen av sidene er i stand til å flytte fronten noe særlig med det første.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det kom et voldsomt snøfall i Bakhmut og sansyneligvis også resten av den sørøstlige fronten, så det er ikke å forvente at ting skal bevege seg noe særlig i nær fremtid. Dette utsetter også datoen for en ukrainsk motoffensiv, både pga. selve snøen som ligger i veien, men også smeltevannet som fører til ytterligere mudring.

Det som overrasker meg med denne propagandisten som ble drept i Sankt Petersburg er at 18 andre personer ble skadet. Å bombe noen på en offentlig café er litt av et statement og betyr at de som står bak antagelig er like ille som regimet selv.

Ellers er jeg helt enig med ukrainerne. Russerne har forsøkt å tre sin egen kultur nedover dem de siste 3-400 årene. Av forskjell i mentalitet, så er det jo bare å se på hvordan de snakker og retorikken og logikken de bruker kontra f.eks de fleste russere på 1420-kanalen. Ukrainerne er reflekterte og virkelighetsnære. Hver gang jeg har vært i Ukraina har også fremmede vært utrolig nysjerrige og spurt meg alt mellom himmel og jord. Hvor jeg kommer fra, hva jeg gjør der, hva jeg synes om landet deres. De har siden første gang jeg var der i 2014 alltid vært utrolig opptatt av Europa, USA og Canada. Sistnevnte har en svært stor ukrainsk diaspora. Når de ser passet mitt på flyplassene smiler de og er glade for at jeg kommer dit, som om jeg skulle være kongen eller ambsadøren av Norge. Ukrainerne VIL være europeiske og knytte seg nærmere oss, ikke russerne. Selv under Sovjet kjempet ukrainerne i vest av landet en partisankrig frem til Stalins død.

  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
ØlBrygger'n skrev (1 time siden):

Så en av de siste videoene til 1420 i stad.   Det er ikke tvil. Russere er hjernedøde.   De tror faktisk de er herrefolket🤣

Det finnes rett og slett ikke håp for det folkeslaget der.   God tur. (til suppekøen)

Da regner jeg med du så en som er blitt kraftig redigert? Jeg har sett sikkert 20-30 av de videoene. Du har de klassiske fulle tankie-boomers typene som mener at Russland må invadere halve Europa samtidig har du yngre oppegående mennesker som faktisk sier rett ut på åpen gate i Moskva at Putin og co må dø for at Russland skal ha noe som helst fremtid. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
3 hours ago, torbjornen said:
Quote

OPEC+-landene har blitt enige om å frivillig begrense oljeproduksjonen.

Saudi-Arabia og Russland vil begge redusere oljeproduksjonen med 500.000 fat med olje per dag fra mai til slutten av 2023.

Emiratene vil produsere 144.000 færre fat med olje per dag i samme periode.

Også Algerie, Kuwait og Oman vil redusere produksjonen med til sammen 216.000 oljefat per dag, mens Irak reduserer produksjonen med 211.000.

Det melder Reuters, som siterer statlige medier og regjeringene i landene i Den arabiske golfen.

En talsperson for det saudiarabiske energidepartementet sier strupingen har som mål å stabilisere oljemarkedet.

Mindre oljeproduksjon vil få direkte ringvirkninger på verdensøkonomien. Blant annet betyr det at oljeprisen blir høyere, og den globale inflasjonen stiger.

Siden strupingen av produksjonen ble varslet i midten av mars har prisen for et fat med brent olje økt med 7 dollar, fra 72 til 79 dollar.

Vestlige ledere har siden opptrappingen av krigen i Ukraina og de påfølgende sanksjonene i fjor vært på flere besøk i de store oljeproduserende landene for å overtale dem til å øke produksjonen.

Hver dag forbruker verdensøkonomien omtrent 100 millioner oljefatekvivalenter. Denne nedgangen i produksjon tilsvarer med andre ord godt over 1,5 prosent av globalt forbruk.

Som andre har vært inne på her tidligere: Det er vel ingen tvil om hvilken side landene i midtøsten har i Ukraina-krigen: De spiller rett i hendene på RaZZland med økt oljepris, samtidig som de rammer vesten! Dette ikke bare bør, men MÅ huskes når oljeavhengigheten er over, at midtøsten IKKE er venner av eller med vesten!!!

  • Liker 6
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Sitat

 

North Korea is preparing to send 500,000 soldiers from its armed forces on combat missions in support of Russia’s special military operation in Ukraine, a Russian state TV war correspondent has claimed. 

In his youtube video, Aleksander Sladkov, a seasoned Russian journalist specializing in military affairs, claimed that North Korea is firmly aligned with Russia in the ongoing conflict. 

 

https://eurasiantimes.com/50000-north-korea-commandos-prepare-to-join-russias-special/

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For å bygge på om propagandisten det ble skrevet om på forrige side:

Propagandisten Vladlen Tatarsky ble drept av en dukke som han fikk i gave inne på en bar. Dukken skal det angivelig være skjult 200 gram TNT i, som gikk av.

Video fra utsiden som viser trykket denne eksplosive dukken laget:

Fra et kommentarfelt:
"The guy is a very big critic of Putin and pro-Wagner so most definitely an internal conflict and Putin now started to cut off all support the Wagner is getting."

Endret av Thor.
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...