Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Russerne har vel uten videre antatt at de vil kunne håndtere en militær trussel fra Kina. De har jo fortsatt atomvåpen så jeg ser ikke helt hvordan Kina skal kunne annektere deler av russland militært uten å risikere et atomvåpensvar. Jeg tror heller Kina vil satse på et slags klientforhold hvor østlige deler av russland på sikt får så stor økonomisk og kulturell utveksling med kina at de i praksis er kinesiske provinser uten å være det formelt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
6 minutes ago, Brother Ursus said:

Jeg er 100% enig i at den største trusselen mot Russland er Kina, og det har lenge vært argumentet mitt også. Skrevet om det flere ganger, sist for en 3-4 sider tilbake.

USA og Europa har ingen interesse av å angripe Russland eller ta deres territorie. Det har derimot åpenbart Kina.

Det er egentlig ganske besynderlig at russerne selv ikke ser dette. Men det kommer nok for en dag. Og da innser de hvor teite de har vært som har kastet bort styrkene sine på broderfolket.

 

 

Det ironiske er at Kina kan redde Russland ved å starte sin krig som xi stadig planlegger. Denne blir langt mer alvorlig og Russland kan da, ved å støtte vesten, komme inn i det gode selskap igjen. Hmm..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (1 minutt siden):

 

 

Spennende om dette viser seg å være sant. Det har versert rykter i det siste om at oligarker og andre i eliten ønsker å hoppe av, fordi de ser at sanksjonene ikke tar ende og at Russland er på vei ned i dass.

Hoppe av som i å prøve å få en slutt på denne fadesen? 

Lenke til kommentar
Just now, iblazeqt said:

Hoppe av som i å prøve å få en slutt på denne fadesen? 


Redde sine egne skinn først og fremst. De er ikke klare til å stå i mot Putin. Det virker det ikke som om noen i Russland er så langt. Putin har brukt 20+ år på å omringe seg med redde sykofanter som konkurrerer mot hverandre for å vinne hans gunst. Ikke før de alle har interesse av å felle Putin vil det eksistere noen mulighet for det. Dog tror jeg den dagen faktisk kan komme om ikke så lenge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (Akkurat nå):


Redde sine egne skinn først og fremst. De er ikke klare til å stå i mot Putin. Det virker det ikke som om noen i Russland er så langt. Putin har brukt 20+ år på å omringe seg med redde sykofanter som konkurrerer mot hverandre for å vinne hans gunst. Ikke før de alle har interesse av å felle Putin vil det eksistere noen mulighet for det. Dog tror jeg den dagen faktisk kan komme om ikke så lenge.

Men hva beryr dette i praksis? Om de kontaker UA og får garantier? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, iblazeqt said:

Men hva beryr dette i praksis? Om de kontaker UA og får garantier? 


Det er mulig jeg tar feil, men jeg tror ikke det er snakk om noe umiddelbart regimeskifte. Det er nok heller garantier for å unngå krigsforbryterdomstoler og sanksjoner dersom de gjør det de kan for å hjelpe Ukraina og Vesten ift. krigen og ift. Putin. Men jeg tviler på at de vil, eller kan, ta direkte handling. Dog håper jeg selvsagt at jeg tar feil. Jeg har blitt svært skuffet og kynisk mtp. russerne i denne krigen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (Akkurat nå):


Det er mulig jeg tar feil, men jeg tror ikke det er snakk om noe umiddelbart regimeskifte. Det er nok heller garantier for å unngå krigsforbryterdomstoler og sanksjoner dersom de gjør det de kan for å hjelpe Ukraina og Vesten ift. krigen og ift. Putin. Men jeg tviler på at de vil, eller kan, ta direkte handling. Dog håper jeg selvsagt at jeg tar feil. Jeg har blitt svært skuffet og kynisk mtp. russerne i denne krigen.

Da er jeg med. Takk for matingen med teskje :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

https://www.bbc.com/news/world-europe-65121885

Russia arrests US journalist Evan Gershkovich on spying charge

A US journalist working for the Wall Street Journal has been formally arrested in Russia and accused of spying.

Evan Gershkovich, an experienced Russia reporter, was working in Yekaterinburg at the time of his detention.

 

Yekateringburg ligger forøvrig ved uralene, og er et av de stedene i landet som misliker Putin mest. Yekateringburg har hatt flere ordførere som har gått til valg på antikorrupsjons og frihets- plattformer, og som har forsøkt å stille som presidentkandidater, men er blitt fengslet på falske grunnlag. Byens siste ordfører sitter nå i fengsel for å ha kritisert krigen. Blir det til slutt bråk i Russland er det ikke usansynelig at det kommer fra et sted som f.eks Yekaterinburg.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sitat

- Vi kan ikke godta at vår egen forsvarsevne svekkes over tid, som en konsekvens av at vi donerer våpen til Ukraina. Vi mener det begynner å bli problematisk at regjeringen donerer operativt materiell, uten å ha en klar og tydelig plan for hvordan hullene skal tettes igjen, sier forsvarspolitisk talsperson Christian Tybring-Gjedde (Frp).

https://www.dagbladet.no/nyheter/alarm-donerer-operativt-materiell/78874675

  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
14 minutes ago, Brother Ursus said:

Det er nok heller garantier for å unngå krigsforbryterdomstoler og sanksjoner dersom de gjør det de kan for å hjelpe Ukraina og Vesten ift. krigen og ift. Putin.

Tror faktisk de frykter for sine liv. Ukraina kan fort finne på å jakte på alle støttespillerne til putins regime the mossad way. Israel brukte mye ressurser på å finne nazister etter 2.vk, og dette kan selvfølgelig lett kopieres av Ukraina mtp likheten i språk og nærheten mellom de 2 landene.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Gibblay said:

Tror faktisk de frykter for sine liv. Ukraina kan fort finne på å jakte på alle støttespillerne til putins regime the mossad way. Israel brukte mye ressurser på å finne nazister etter 2.vk, og dette kan selvfølgelig lett kopieres av Ukraina mtp likheten i språk og nærheten mellom de 2 landene.


Minner meg også om filmer som Sum of All Fears og Munich (som også var en sann historie).

Det er veldig mange oligarker som detter ut av vinduer om dagen, men det kan fort bli enda fler den dagen krigen ender. Dog fra Putins sirkel.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sitat

ZAPORIZHZHIA, Ukraine (AP) — The caravan of unmarked vehicles tears across the muddy grass next to the playground. On the merry-go-round, the children stop swinging and spinning. The curious — parents and other residents of this southeastern town — gather around. Car doors swing open, and heavily armed security guards in battlefield fatigues spill out.

https://apnews.com/article/zelenskyy-interview-behind-scenes-995891fb75e34fe39cd4e0a62d46e8a6

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Reuters: Amerikanere i Russland bør reise umiddelbart

Amerikanske borgere som bor eller er på reise i Russland bør dra umiddelbart, sier Det hvite hus ifølge Reuters.

Meldingen kommer etter at den amerikanske Wall Street Journal-journalisten Evan Gershkovich ble pågrepet i Russland, mistenkt for spionasje.

Det er ikke kjent om pågripelsen av Gershkovich er årsaken til oppfordringen.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Artikkel som tar opp RaZZiske tap, deling av videoer fra soldater, nærmest utryddelse av hele avdelinger, at kampene roer seg i Bakhmut og tar seg opp i  nærheten av Avdijivka med mer:

"Russiske soldater: – Vi er overlatt til oss selv

Soldater fra den russiske hæren i Ukraina legger ut videoer der de forteller om store tap på grunn av dårlig ledelse. – Vi er overlatt til oss selv. Ingen bryr seg om våre døde og sårede."

https://www.nrk.no/urix/russiske-soldater_-_-vi-er-overlatt-til-oss-selv-1.16355241

Endret av Gjest MKII
  • Innsiktsfullt 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Dragavon skrev (6 timer siden):

Tullprat.

Du må godta at nokon meiner at Sven Røgeberg er putlers nyttige idiot.

Når eg leste litt igjennom andre ting fyren hadde skrevet så fikk eg inntrykk av en person på feil side av grensa til kokko-land, som finner på ting og bruker ymse konspirasjonsteorier som kilde.

Vi skal være litt mer forsiktige med å være så knallharde med folk som limer inn alternative synspunkter. Jeg kjenner ikke Ski Fot, og jeg kjenner heller ikke denne Sven Røgeberg. Men han har fått uttrykt sin mening. Og alt Ski Fot har gjort er jo å linke inn til denne artikkelen som er skrevet av lektor Røgeberg.

Jeg har uttrykt min dype forakt og påvist manglende elementær logikk i lektor Røgebergs artikkel der han mener noe. Men jeg har ikke gått til personlige angrep på verken lektor Røgeberg eller Ski Fot.

La vi holde det på det nivået, med mindre det dukker opp en ren Putin klone, der har vært en del av de også her på forumet, men la vi spare invektivene til disse anledningene.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
  • Uderzo låst og gjenåpnet denne emne
  • Uderzo låst og gjenåpnet denne emne
  • Uderzo låste denne emne
  • Uderzo gjenåpnet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...