Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Albania skrev (50 minutter siden):

Uenig. Russere må få kollektiv skyld for all drittet som er skjedd. Den som tier samtykker. I dette tilfellet var de fleste for denne såkalte "spesialoperasjonen". Russere er som serbere flest, mye fascistiske trekk i deres holdninger, samt ekstremt nedsettende ovenfor deres naboland. 

Det er først når de selv blir mobilisert at de er imot.. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
58 minutes ago, Albania said:

Uenig. Russere må få kollektiv skyld for all drittet som er skjedd. Den som tier samtykker. I dette tilfellet var de fleste for denne såkalte "spesialoperasjonen". Russere er som serbere flest, mye fascistiske trekk i deres holdninger, samt ekstremt nedsettende ovenfor deres naboland. 

Dehumaniseringen som russerne har mot ukrainere er stor grunn til at de kan gjøre så forferdelige krigsforbrytelser i Ukraina. Det er en god grunn til at vi skal se alle som mennesker. Ikke bli som russerne, ikke dehumaniser andre folkeslag. Hat dem gjerne, men se på dem som mennesker. 

  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Det blir vel meldt at Hviterussland skal bli en del av krigen, ytterligere mobilisering, legalisering av leiesoldater, at Ukraina blir erklært som en terrorstat. Noe viss vass rett og slett. Uansett hva det er, er det utvilsomt ikke noe som bidrar til å avslutte krigen.

Endret av Nedward
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (7 timer siden):

«Putins kokk» Jevgenij Prigozjin skal ha havnet i konflikt med myndighetene i St. Petersburg om hvor en Wagner-soldat skal begraves...

https://www.dagbladet.no/nyheter/konflikt-om-soldatgrav/78092033

Det handler om graven til en Wagner-soldat. Siden private militære ikke er lovlig, vil ikke myndighetene anerkjenne vedkommende som deltaker i krigen, og gi ham soldat-grav.

 

 

No må dei passe seg oppe i St. Petersburg, så dei ikkje blir avsett og kasta i fengsel i x antal år. Men dette kan kanskje vere eit utslag av at motstanden mot krigen er aukande. Ein får håpe det.

Det eg tykkjer var det mest interessante i Dagblabla-artikkelen kjem på slutten:

Sitat

Amerikanske myndigheter vurderer å klassifisere Wagner-gruppa som en utenlandsk terrororganisasjon, skrev CNN i slutten av november. Ingen avgjørelse er tatt, men USAs president Joe Biden skal angivelig bli presset av både ukrainere og Kongressen til å klassifisere Russland som en statlig sponsor av terror.

Det er jammen meg på tide. Russland sine truslar om atomkrig får mindre og mindre effekt, og det er på tide at Biden sluttar å vere så redd for kva Russland kan finne på og set hardt mot hardt!

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
FrihetensRegn skrev (8 minutter siden):

Hvor mange soldater har Ukraina igjen? Det hjelper lite å pøse på med våpen inn i landet om de ikke har nok soldater. Om Russland ikke gir seg og Ukraina ikke er villig til å forhandle, blir det bare et spørsmål om hvem som går tom for soldater først.

Ukraina har over 40m innbyggere, tror der er "nok å ta av", uten at jeg kan gi et nøyaktig svar på spørsmålet ditt.

Det er enklere for Ukraina å forsvare en mobilitet av 5 mill soldater, kontra Russland. F.eks. 

Det ble greit med oppstyr blant den vestlige befolkningen i russland når de skulle mobilisere 300k; Flyktet fra russland, beinbrudd på eget initiativ, med mer.

Lenke til kommentar
Sitat

Ukraina sier de har ødelagt russisk ammunisjonslager

PUBLISERT KLOKKEN20:36

Ukrainske styrker har ødelagt minst to russiske ammunisjonslagre samt luftvernstillinger i de østlige delene av landet, sier generalstaben søndag.

Det ukrainske flyvåpenet fløy flere tokt søndag, men generalstaben sier ikke akkurat hvor målene var.

Ifølge president Volodymyr Zelenskyjs rådgiver Oleksij Arestovytsj led russiske styrker store tap i kamper rundt Bakhmut i Donbas. Der ble en russisk kontingent med 400 til 800 mann tatt i bakhold og satt ut av spill.

På den annen side ble den russiskokkuperte byen Donetsk utsatt for et ukrainsk angrep da et sykehus ble truffet av artilleriild. Det brøt ut brann, og pasienter og stab måtte evakueres.

Tidligere søndag var det meldinger om at en person ble drept og åtte såret i et angrep på den russiske grensebyen Belgorod. Ifølge lokale myndigheter traff granater byens sentrum og en kyllingfarm.

Det er også kommet meldinger fra lokale journalister om eksplosjoner og flere sårede på en russisk flyvåpenbase i Rostov, men dette er ikke bekreftet av andre kilder. (NTB)

Feilbombing vil kunne skje frå begge sider, men Ukraina skal vere litt forsiktig med å bombe sjukehus og sivil infrastruktur. Dette vil gje næring til russisk propaganda og vil kunne minske effekten av russisk sjølvskading og terrorbombing når det gjeld å mobilisere støtte til Ukraina i Vesten.

Det er elles gledeleg kvar gong Ukraina øydelegg russiske stillingar og ammunisjonslager og drep så mange russiske soldatar som mogeleg.

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
DukeNukem3d skrev (34 minutter siden):

Hunder kan jo varsle om at folk nærmer seg lenge før mennesker hører dem. En slags sikkerhet hvis alle andre varslingssystem feiler?

Men vet ikke altså :)

God betraktning :)

Jeg har googlet en del om dette nå.

Kjæledyr ble forlatt ufrivillig da eierne måtte flykte i hast. Mange klarte å ta med seg dyrene sine, andre hadde rett og slett ikke mulighet, dessverre for både eier og dyr.

Ser det er flere Ukrainske dyrevernere/organisasjoner (i mangel på bedre ord), som gir råd i hvordan man skal holde i live alt fra en akvariumsfisk til en hund, under strømbrudd - mtp kulde.

Når det kommer til hunder, tror jeg noen av de brukes til minerydding - Uten å kunne henvise til en kilde. Men mener bestemt at jeg leste en artikkel om dette i vår/sommer.

Edit: En hund, med et godt stell og liv, blir bruk til minerydding - ser jeg på som positivt, selv om mitt hjerte for hunder står veldig høyt som hundeeier.

Endret av Slettet-7QKwQIfm
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
torbjornen skrev (15 timer siden):

Eg er usikker på kva du meiner her. Russisk er eit slavisk språk, på same måten som ukrainsk og det meste av Aust-Europa.

At de andre landene med slavisk språk har klart å bli mer integrert med Vesten handler kanskje om at deres kultur og/eller levemåte har fått en bedre levekår med en tilnærming til Vesten - og også lært seg engelsk, eller annet språk.

Jeg ser ofte, uten at jeg kan henvise til noen kilder, at om noen prater engelsk til noen med slavisk språk (eller asiatisk for den del), så oppstår det misforståelser veldig fort.

Se f.eks. intervjuet med Zelenskij av Letterman.

Kommunikasjonen mellom Ukraina og de andre landene med slavisk språk, er for meg veldig klart: Russland er dust.

Endret av Slettet-7QKwQIfm
Lenke til kommentar
Quote

Mandag morgen skal det ha vært flere eksplosjoner i Kyiv.

Den militære administrasjonen sier ifølge Reuters at de har skutt ned ni droner over hovedstaden.

– Fienden angriper hovedstaden med Shahed-våpen. Luftforsvaret er iverksatt, skriver administrasjonen på Telegram.

Så langt er det ukjent om eksplosjonene skyldtes at dronene ble skutt ned, eller om de har truffet bygninger.

 

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/reuters-melding-om-eksplosjon-i-kyiv.xvD9blsof?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row1_pos1&utm_medium=df-86-t815d6ec

 

Quote

Russland sender operasangere og sirkusartister til frontlinjen

 

Den såkalte brigaden vil inkludere både operasangere, sirkusartister og skuespillere, skriver det britiske forsvarsdepartementet i en oppdatering søndag.

Ifølge departementet har Russland også startet en kampanje hvor de har oppmuntret folk til å donere musikkinstrumenter til utplasserte soldater.

 De har en tradisjon for å sende denne typen underholdning til styrkene ved fronten. De har gjort lignende før, også i denne krigen, sier oberstløytnant Palle Ydstebø.

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/Q7rGmx/russland-sender-operasangere-og-sirkusartister-til-frontlinjen

Brød og sirkus på veien inn i kverna. 

Endret av bojangles
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Storbritannia annonserer ny hjelpepakke med flere hundre tusen artillerigranater. Levering utover i 2023.

https://www.aljazeera.com/news/2022/12/19/uk-to-announce-304m-in-new-military-aid-for-ukraine?taid=639ff357c14c7a000198695a&utm_campaign=trueAnthem%3A+Trending+Content&utm_medium=trueAnthem&utm_source=twitter

Fint om dette følges opp med tilsvarende lovnader fra andre land...

Endret av TAC-2
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...