Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Delvis skrev (1 time siden):

Er dette riktig., at Ukrainas president frue ber om mer penger til hjelp, for så å gå og shoppe til seg selv for dem?

Kunne du ikke ha gjort et enkelt google søk selv på nettstedet. Da kunne du ha unngått å poste søppel her.
The Gateway Pundit is an American far-right fake news website.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

https://www.nrk.no/urix/ukraina-skuldar-russland-for-barnetortur-1.16221159

Sitat

Den ukrainske parlament-kommissæren for menneskerettar hevdar at dei har funne eit torturkammer for barn i byen Kherson.

– Dette er barn som ifølge okkupantane møtte dei med motstand.

Jeg håper dette er kraftig overdrevet. Propaganda spiller på følelser, og jeg skal innrømme at nå kokte det litt her. 

Sitat

Desse opplysingane har ikkje blitt bekrefta frå uavhengig hald. Russland har heller ikkje svart på skuldingane.

Samtidig så ville det vel ikke overrasket meg om det faktisk var tilfelle. Ikke etter alt som allerede har blitt avdekket. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
shockorshot skrev (2 timer siden):

Jeg tolker dette kun som PR/diplomat trekk opp mot tredjepartsland og for å motvirke russertroll sin påvirkning i sosiale medier. Det er for å vise at Vesten er villige til forhandlinger slik at Ukraina får tilbake landet sitt, men at det er Russland som er uvillige og aggressive, og nekter å være med på seriøse forhandlinger. Dette gjør at de ikke fortsatt kan si at de hele tida vil forhandle, men at Ukraina og Nato ikke vil (sånn som de sa før). Jeg skreiv vel for et halvt år siden at jeg trodde dette her var riktig vei å gå for å vingeklippe Putin sin propaganda, så er godt fornøyd med det at Stoltenberg har pushet Russland på det de siste månedene. 

Frå Russland si side kan dette like snart tolkast som at Vesten er svake, og at Russland vil vinne krigen berre dei held på lenge nok.

Lenke til kommentar

Nok ein gong går flyalarmane i Ukraina:

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/vekqMj/flyalarmen-gaar-i-hele-ukraina-folk-i-kyiv-soeker-dekning

Sitat

I ukrainske telegram-kanaler meldes det lørdag formiddag at myndighetene har rapportert om russiske bombefly er på vingene, og det er derfor flyalarmen går.

De tror flyene kun er på treningsoppdrag, men innbyggere bes fremdeles om å søke dekning.

 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
superrhino skrev (1 time siden):

 

veldig interessant tråd. Den russisk-ortodokse kirken = KBG...

Endelig et meningsfullt innlegg etter nærmere to sider med tullprat og sprøyt.

Og her skal jeg gi mitt bidrag.

Putin er svært begeistret for Stalin, men ett av de få punkter han kritiserer Stalin for, var hans manglende inkludering av Kirken som en del av Staten og det offisielle Russland.

Russere har som alle andre mennesker en sterk tendens til å tro på ett eller annet, og i Russland sto den ortodokse varianten av den kristne tro sterkt, noe den fortsatt gjør. Stalin hadde omtrent den samme oppfatning som Lenin og Marx der religion var et billig opium for folket som bare erstattet mat, husrom, skolegang, helsevesen og fred med et substitutt. Nemlig ideen om at det helvete du nå opplever på jorden snart er slutt, og når du dør kommer alt til å bli bedre. Altså omtrent samme metodikk som overbeviser muslimske selvmordsbombere til å sprenge seg selv rett til helvete i den tro at de kommer rett til himmelen og blir tildelt 72 velskapte og velduftende jomfruer med øyne som perler, og er hårløse med unntak av det de har på hodet, men det håret er til gjengjeld helt fantastisk. 

Og på dette  punktet mener Putin at Stalin tok feil. Stalin - som den idealisten han var - ville utrydde religion, han var tross alt kommunist og ville ikke ha noen konkurranse. Men Putin innså at dette var en av de få feil Stalin gjorde, og har nå rettet dette opp.

Putin har innført Kirken som en del av Staten og går til og med i Kirken selv, jeg tror faktisk at Putin går oftere i Kirken enn en gjennomsnittlig  amerikansk president. 

Og nå har Putin fått betaling for dette grepet, hestkuken Kirill, avbildet her;

Patriarch Kirill of Moscow 2021 (cropped).jpg

har ikke bare velsignet forsøket på folkemord i Ukraina, han har toppet det med å forsikre uvitende 18 åringer om at de trygt kan reise til Ukraina som kanonføde, når de lider martyrdøden vil alle deres synder bli tilgitt og de vil komme rett til himmelen.      

Endret av Windfarmer
  • Liker 4
Lenke til kommentar
:utakt skrev (1 time siden):

https://www.nrk.no/urix/ukraina-skuldar-russland-for-barnetortur-1.16221159

Jeg håper dette er kraftig overdrevet. Propaganda spiller på følelser, og jeg skal innrømme at nå kokte det litt her. 

Samtidig så ville det vel ikke overrasket meg om det faktisk var tilfelle. Ikke etter alt som allerede har blitt avdekket. 

Det trenger ikke være feil. Husk at Barn=Person under 18 år. Om russiske okkupasjonsmyndigheter har fått tak i en 15-åring de tror kanskje har deltatt på Ukrainsk side på en eller annen måte vil nok ikke de sjenere seg for å gi ham samme brutale behandling som en over 18. 

Et 'problem' med moderne infanterivåpen er at det senker den fysiske terskelen for bruk. En tysk Mauser fra WW2 har en rekyl mange voksne menn vil slite med mens en AK-74 ikke har værre rekyl enn at til og med barn kan håndtere det. Da blir det opp til de stridende partene hvor dypt de vil synke i sin krigføring. Jeg har ikke hørt at Ukrainerne har benyttet barnesoldater mens på russisk side har Kadyrov skrytt av han skulle sende sine egne mindreårige sønner til fronten. Det virker selvfølgelig at når den ene siden faktisk snakker om å benytte barnesoldater vil de uten videre anta at fiendens mindreårige også er 'fritt vilt'.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Og her kan jeg tilby enda en russisk kortslutning:

Det russiske nasjonale sikkerhetsrådets nestleder Dmitrij Medvedev kom med betente, men irrelevante kommentarer til støtte for pågående informasjonsoperasjoner som tar sikte på å svekke vestlig støtte til Ukraina. Medvedev publiserte 16. desember en liste over det han beskrev som legitime militære mål, som inkluderte «de væpnede styrker fra andre land som offisielt har gått inn i krigen» i Ukraina.[7] Medvedev stilte retorisk spørsmål ved om vestlig militærhjelp til Ukraina betyr at NATO-medlemmer har gått inn i krigen mot Russland.[8] Medvedev uttalte ikke eksplisitt at de væpnede styrkene til NATO-medlemmene er legitime militære mål, heller ikke at han uttalte en offisiell russisk holdning til legitime mål i krigen i Ukraina.[9] Medvedev kom sannsynligvis med kommentarene i koordinering med de store russiske missilangrepene i et forsøk på å svekke vestlig støtte til Ukraina ved å øke frykten for eskalering mellom Vesten og Russland. Medvedev har tidligere kommet med målrettet provoserende kommentarer til støtte for andre informasjonsoperasjoner med samme mål.[10] Medvedevs tidligere og nåværende inflammatoriske retorikk fortsetter å være ute av kontakt med faktiske Kreml-posisjoner angående krigen i Ukraina. Russiske styrker har og vil sannsynligvis fortsette å målrette vestlig militærutstyr som ukrainske styrker har utplassert i Ukraina, men det er ingenting overraskende eller bemerkelsesverdig i det faktum.

Dette er et sitat fra ISW; Russian Offensive Campaign Assessment, December 16 | Institute for the Study of War (understandingwar.org)

Men der er et stort logisk problem med denne uttalelsen fra Medvedev, hvordan kan noen vestlige styrker offisielt ha "gått inn i krigen?" Der er jo ingen krig, der er kun en spesiell militær operasjon.

 "Fra lørdag er det straffbart å omtale situasjonen i Ukraina som «krig». Den nye loven gjelder for blant annet innhold på sosiale medier. Alle nyhetsmedier som publiserer fra Russland forbys også å bruke ordet krig."

Å si at det er krig i Ukraina straffes med fengsel – NRK Urix – Utenriksnyheter og -dokumentarer

Må Medvedev i fengsel nå?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Dragavon skrev (4 minutter siden):

Dei lovene gjelder vel berre for dei som faktisk er kritiske til den militære spesialoperasjonen.

I hele Russlands historie har alle lover bare vært gjeldende for de som er kritiske til ett eller annet.

Russland har aldri vært i nærheten av å være en rettsstat. Det gjaldt før revolusjonen i 1917, det gjaldt under hele kommunistperioden og det gjelder den dag i dag. Det er derfor det er så uendelig vanskelig å få en russisk forretningsmann til å forstå at han ikke bare kan kjøpe seg ut av en rettssak ved å betale dommeren ett eller annet beløp. Han stiller ikke en gang spørsmålet om dette er mulig, han bare bare innleder med "hva vil dette koste?" 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (31 minutter siden):

- Russland må gi tilgang for utenlandske frie media. Både for journalister i landet og at tv-kanaler, aviser etc lovlig og uten sensur kan vises til det russiske folk f.eks via kabel-tv, satellitt, Internett etc.

Opphevelse av innenlands sensur og nedlegging av trollfabrikkene? :D 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...