Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Simen1 skrev (44 minutter siden):

Ting som Russland kan tilbys i en eventuell forhandling med Ukraina:

- At Kertsj-brua ikke rives

- Tilgang til Kertsj-stredet for fredelige handelsskip inn og ut av Azovhavet, forutsatt Ukrainsk kontroll av skipene

- Garantier for at Russisk territorie ikke vil krenkes/annekteres

- Tilgang til Ukrainas rørnettverk for olje og gass

- Garantier for at Ukraina fortsetter å overholde sin del av Budapest-memorandumet, til tross for at Russland brøt sin del fra 2014 til 2023

- Tilgang for å grave opp og hente avdøde russere, hente hjem krigsfanger etc.

 

Ting som Russland kan tilbys i en eventuell forhandling med Europa:

- Tilgang til Europas markedet for gass, olje, mineraler og korn

- Opphevelse av beslag i yachter og eiendommer i Europa

- Tilgang til x antall fiskemottak / omlastingsbåter i Nord-Norge

- Tilgang til ISS og fortsettelse av romsamarbeidet

- Observatørstatus i FNs sikkerhetsråd (i stedet for utkastelse)

- At land som handler våpen med Russland ikke ilegges sanksjoner

 

Ting Russland åpenbart må gi fra seg som et absolutt minimum i en eventuell forhandling:

- Hele Ukraina inkludert Krim

- Full erstatning for alt de har ødelagt i Ukraina, inkludert oppreisning til etterlatte og skadde

- Hele det ansvarlige toppsjiktet inn for en krigsdomstol, inkludert Putin

- Alle fra Ukraina som er transportert til Russland må tilbys gratis reise tilbake under trygge og ordnede forhold med "pakkesporing". Alle barn skal så langt det går gjenforenes med sine foreldre eller slekt.

- Russland må garantere at de ikke krenker andre lands grenser i framtida: Imperialismens avslutning.

- Russland må gi tilgang for internasjonale atomenergi-kontrollører og få nedrustingsavtalen tilbake på sporet fra Gorbasjov og Reagan.

- Russland må gi tilgang for utenlandske frie media. Både for journalister i landet og at tv-kanaler, aviser etc lovlig og uten sensur kan vises til det russiske folk f.eks via kabel-tv, satellitt, Internett etc.

Har jeg glemt noen viktige punkter nå?

Ja, du glemte det viktigste, dette er ikke en gang et realistisk avtaleforslag, men nærmest et piss i trynet på den russiske nasjon (hva nå enn det måtte bety,) denne type tabber har blitt gjort tidligere, den mest kjente er Versaillestraktaten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tyskland etablerer eigen produksjon av 35mm ammunisjon etter at sveitserpakket nektet Ukraina å bruke deiras ammunisjon på Gepard.

https://bulgarianmilitary.com/2022/12/16/factory-for-35mm-gepards-ammunition-is-being-built-in-germany/

Ukraina kan få Greske S-300 systemer om Hellas får Patriot.

https://bulgarianmilitary.com/2022/12/17/barter-is-possible-in-the-balkans-s-300-in-exchange-for-patriot/

 

Endret av Dragavon
  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Dragavon skrev (4 timer siden):

Tyskland etablerer eigen produksjon av 35mm ammunisjon etter at sveitserpakket nektet Ukraina å bruke deiras ammunisjon på Gepard.

https://bulgarianmilitary.com/2022/12/16/factory-for-35mm-gepards-ammunition-is-being-built-in-germany/

Ukraina kan få Greske S-300 systemer om Hellas får Patriot.

https://bulgarianmilitary.com/2022/12/17/barter-is-possible-in-the-balkans-s-300-in-exchange-for-patriot/

 

Det spesielle her er ikke bare at Hellas er klare til å overføre disse til Ukraina, sammen med Tor-M1 og Osa-AKM om også alternativer til disse blir tilgjengelige, men at de går med på dette uten at eierskap av erstatninger overføres til Hellas eller at de skal opereres av greske soldater. 

Dette betyr at mye av det greske luftforsvaret vil ligge i hendene på amerikanske våpensystemer operert av amerikanske soldater. Dette er spesielt sett i lys av konfliktnivået mellom Tyrkia og Hellas, der særlig gnisninger mellom de respektive fly og luftforsvarene er store. 

Hvordan dette påvirker konfliktnivået blir spennende å se. Vil Amerikanske styrker skyte ned Tyrkiske fly om konfliktnivået øker ytterligere? Vil tyrkiske fly skyte på amerikansk luftvern? Kanskje vil dette roe situasjonen, kanskje er dette noe Hellas spiller på? 

Edit: Ikke at jeg antyder at det er noen umiddelbar fare for storkrig mellom disse to landene, men de fleste her kjenner til spenningene mellom disse to... 

Endret av Serpentbane
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Thor. skrev (1 time siden):

 

Takk for innlegget, som både er viktig og relevant for tråden.

Men at Putin skal ha akseptert 300.000 døde og (jeg antar) alvorlige sårede er et narrativ Putin gjerne ønsker å skape, som om han i sin store visdom og totale makt har tenkt og grublet på dette lenge. Så kommer han ut av dassen og sier "OK, 300.000 synes passende." 

Min oppfatning er at Putin ikke har den fjerneste idè om hva han holder på med, men at han forsøker å fremstå som cool å ha full kontroll, men som hele tiden forsøker å tilpasse kartet etter terrenget.

Det er er en usedvanlig vanskelig øvelse å spå hvor lenge Putin får holde på, og når den russiske eliten ser seg bedre tjent med et annet ansikt utad enn Putin. Men jeg tror det vinduet er noe smalere enn det vi hittil har trodd.

 

 

Endret av Windfarmer
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
Mannen med ljåen skrev (5 minutter siden):

Vesten reagerer. Vi ønsker å stoppe galskapen ved å hjelpe Ukrainas hær.

Hvis Russland slutter å angripe Ukraina, slipper de å dø.

 

 

Presisering: Noen i russland må jo reagere?

Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (34 minutter siden):

Vesten reagerer. Vi ønsker å stoppe galskapen ved å hjelpe Ukrainas hær.

Hvis Russland slutter å angripe Ukraina, slipper de å dø.

 

 

300.000 meg her, og 300.000 meg der. 

Et par sentrale fakta her. Det var vi europeere som fant opp noe så idiotisk som krig på hundretusen nivå. Kriger har blitt ført av menneskeheten i årtusener. Men det var den industrielle revolusjon som ledet til at det ble akseptert at det var nødvendig at en 17 åring fra Liverpool skulle sendes til et fransk jorde som kanonføde, der han ikke skjønte hvorfor han var der, eller hva han kjempet i mot.

Og det var for over 100 år siden. 

Putin er minst 100 år for sen, til og med russerne har forstått noe om menneskeverd og alt det der, og at det ikke holder å bli lovet en ny Lada hvis en melder seg frivillig som kanonføde til den spesielle militære operasjonen i Ukraina. En Lada verken soldaten eller hans familie noen gang vil få. 

Derfor har Putin massive motivasjonsproblemer i denne krigen, og nå skal jeg ikke forsøke meg på noe Napoleon sitat, men han sa noe i retning av en en høymotivert soldat er verdt 10 ganger mer enn en vanlig soldat. Og hvis en er vanlig soldat er uten andre insentiver enn å muligens få en Lada, er han neppe høymotivert etter Napoleons standard.

Endret av Windfarmer
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
Windfarmer skrev (5 minutter siden):

Putin er minst 100 år for sen, til og med russerne har forstått noe om menneskeverd og alt det der, og at det ikke holder å bli lovet en ny Lada hvis en melder seg frivillig som kanonføde til den spesielle militære operasjonen i Ukraina. En Lada verken soldaten eller hans familie noen gang vil få. 

Om det er 300.000 der eller 300.000 her i russland vet jeg ikke. Men gange antall døde og varige skadede med 10 pårørende, burde få noen bjeller til å ringe hos russisk befolkning.

Ryktet i en oppegående befolkning burde tatt fart om det er slik at russland driver å dreper et broderfolk på bekostning av egne soldater - og hvor dødsfallet er mye høyere hos russerne kontra broderfolket.

Som du sier, å sende hundretusener i en krig er en 100 år gammel taktikk som ikke lengre er gjeldende. Men likevel skjer det, og befolkningen reagere IKKE.

Å hvordan skal man, med det overstående, tolke den russiske befolkningen?

Eller; Hvilken unnskyldning?

Undertrykte? Apatisk? Manipulerte? Stillesittende?

Lenke til kommentar
Bugle skrev (4 minutter siden):

Eller; Hvilken unnskyldning?

Undertrykte? Apatisk? Manipulerte? Stillesittende?

Alle tre, både apatiske, manipulerte og stillesittende.

En eller annen gang i fremtiden vil det bli skrevet mange papers om hva det gjorde med et folk som levde under kommunistregimet. Øst - tyskerne levde under dette fra ca. 1946 til 1990, og det skrives nå masse om dette i den vitenskapelige litteraturen. Men tyskerne er forsiktige og hensynsfulle, der er allerede mer en nok konflikter mellom "ossies" og vest tyskerne uten at noen av de vil snakke om det.

Men hvor mange doser psykofarmaka må til for at Nord Koreanerne skal bli i stand til å tenke selvstendig?     

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
Windfarmer skrev (3 minutter siden):

Alle tre, både apatiske, manipulerte og stillesittende.

En eller annen gang i fremtiden vil det bli skrevet mange papers om hva det gjorde med et folk som levde under kommunistregimet. Øst - tyskerne levde under dette fra ca. 1946 til 1990, og det skrives nå masse om dette i den vitenskapelige litteraturen. Men tyskerne er forsiktige og hensynsfulle, der er allerede mer en nok konflikter mellom "ossies" og vest tyskerne uten at noen av de vil snakke om det.

Men hvor mange doser psykofarmaka må til for at Nord Koreanerne skal bli i stand til å tenke selvstendig?     

Hva Tyskland har av de interne konflikter i dag vedr. andre verdenskrig vet jeg lite om, men skal lese meg opp.

Men utgangspunktet blir feil. Det har vært mange debatter her inne om at russland ikke er Europeisk, snarere nærmere Asiatisk.

Både språk (Med språkbarrierer som fortsatt eksisterer, selv med god teknologi) og kultur, som åpenbart krasjer med vestlig kultur. (Hva er løgn, demokrati, menneskeverd, mm.)

Vi må fryse russland på lik linje med NK. Å unnskylde eller prøve å forandre på russisk befolkning har jeg lite tro på, nå.

Derfor er jeg veldig skeptisk til russisk befolkning.

Lenke til kommentar
Bugle skrev (11 timer siden):

Hva Tyskland har av de interne konflikter i dag vedr. andre verdenskrig vet jeg lite om, men skal lese meg opp.

Men utgangspunktet blir feil. Det har vært mange debatter her inne om at russland ikke er Europeisk, snarere nærmere Asiatisk.

Både språk (Med språkbarrierer som fortsatt eksisterer, selv med god teknologi) og kultur, som åpenbart krasjer med vestlig kultur. (Hva er løgn, demokrati, menneskeverd, mm.)

Vi må fryse russland på lik linje med NK. Å unnskylde eller prøve å forandre på russisk befolkning har jeg lite tro på, nå.

Derfor er jeg veldig skeptisk til russisk befolkning.

Jeg er også veldig skeptisk til det russiske "systemet," og det hevder jeg etter å ha jobbet med dette "systemet" fra ca. midt på nittitallet til ca. 2007, da jeg sa "farvel," det var ikke mulig å overleve i dette systemet uten å bli involvert i ett eller annet straffbart.

Når det gjelder om Russland er europeisk eller ikke så er Putins Russland åpenbart ikke europeisk, ikke ta det fra meg, lytt til Steve Koktin:

What is Eurasia? - Stephen Kotkin - YouTube

PS; det jeg skriver er feil, deler av Russland - ofte definert som alt vest for Ural - er åpenbart europeisk, men det er ikke vestlig

Endret av Windfarmer
Lenke til kommentar
Bugle skrev (6 timer siden):

Hva Tyskland har av de interne konflikter i dag vedr. andre verdenskrig vet jeg lite om, men skal lese meg opp.

Men utgangspunktet blir feil. Det har vært mange debatter her inne om at russland ikke er Europeisk, snarere nærmere Asiatisk.

Både språk (Med språkbarrierer som fortsatt eksisterer, selv med god teknologi) og kultur, som åpenbart krasjer med vestlig kultur. (Hva er løgn, demokrati, menneskeverd, mm.)

Vi må fryse russland på lik linje med NK. Å unnskylde eller prøve å forandre på russisk befolkning har jeg lite tro på, nå.

Derfor er jeg veldig skeptisk til russisk befolkning.

Eg er usikker på kva du meiner her. Russisk er eit slavisk språk, på same måten som ukrainsk og det meste av Aust-Europa.

Lenke til kommentar

«Putins kokk» Jevgenij Prigozjin skal ha havnet i konflikt med myndighetene i St. Petersburg om hvor en Wagner-soldat skal begraves...

https://www.dagbladet.no/nyheter/konflikt-om-soldatgrav/78092033

Det handler om graven til en Wagner-soldat. Siden private militære ikke er lovlig, vil ikke myndighetene anerkjenne vedkommende som deltaker i krigen, og gi ham soldat-grav.

 

 

  • Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...