Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Jalla21 skrev (1 time siden):

Og hvordan vet du at alle lastebiler blir skannet?
Ja, vi vet de har kjøpt ST-6035 X-ray inspection systemer, men vet vi at de kan brukes ettersom det har vært sanksjoner i lang tid nå.

Er det de har skrytt av, men det er Russland vi snakker om, så trolig er det absolutt ikke tilfelle. Tipper de skanner bare en liten prosentandel, om noen nå.

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sabotasje mot infrastruktur i Tyskland.

Deutsche Bahn: Jernbanestans nord i Tyskland etter sabotasje
https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/eJEgK4/deutsche-bahn-sabotasje-foraarsaket-jernbanestans-nord-i-tyskland

Sitat

Politiet i Tyskland etterforsker ytre påvirkning etter en jernbanestans nord i landet lørdag morgen.

Ifølge den tyske avisen Bild, er det utelukket at stansen skyldes teknisk feil.

 

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (3 minutter siden):

Var det noe i den? Jeg synes den akselererte litt fort til å være fulllastet..

Min erfaring med lastebiler er som medtrafikant, mulig sjåfører i Russland er mye hardere på gassen.

De er; russiske sjåfører er ikke kjent for finesser. Dessuten tyder scenene fra opptaket på at lastebilen er fylt, kontrolløren muligens vil ikke gå inn fordi det ikke var mulig, og om røntgenkontrollstasjonene var aktiv, ville ikke en slik kontroll ha vært nødvendig. Man kunne se på hjulene at traileren kan ha mer enn tjue tonn, kanskje enda mer. Det er mulig å ha femti tonn gjennom pallelasting. Seksjonen hvor eksplosjonen hendt, er forsvunnet ned i vannet, lastebilen var i stigning på brobuen da det hendt. 

Brannen fra godstoget som hadde drivstofftanker, skal ha ødelagt mye av stållegemene på jernbanebroen, hele 1,3 km spor er blitt skadet. Dette er ikke overraskende, ettersom heten fra brannen er så sterk, at det nærmest er et mirakel at resten av lasten ikke gikk av, "bare" syv drivstofftanker var ødelagt. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (5 minutter siden):

Sabotasje mot infrastruktur i Tyskland.

Deutsche Bahn: Jernbanestans nord i Tyskland etter sabotasje
https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/deutsche-bahn-jernbanestans-nord-i-tyskland-etter-sabotasje.AEmZfknj7

 

To GSM-R kontrollkabler var fysisk avskåret under noe som definitivt var et sabotasjeangrep, men dette er lett å erstatte med minimal tidstap. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
JK22 skrev (10 minutter siden):

De er; russiske sjåfører er ikke kjent for finesser. Dessuten tyder scenene fra opptaket på at lastebilen er fylt, kontrolløren muligens vil ikke gå inn fordi det ikke var mulig, og om røntgenkontrollstasjonene var aktiv, ville ikke en slik kontroll ha vært nødvendig.

Kontrolløren trenger ikke gå inn om den er tom heller. ;)

Synes bare den akselererte mistenkelig fort til å være fulllastet..

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (18 minutter siden):

Det blir iskander-missiler i barnehager og boligblokker igjen.. :( 

Eller kraftverk, de er jo store nok til at russerne faktisk har gode sjanser til å treffe dem.

Jeg frykter at Putin - i kjent stil - eskalerer, jeg vet ikke med hva, men nok til at han tvinger Ukraina til forhandlingsbordet.

Så vidt jeg forstår er det utelukket at dette har vært et rakettangrep, slik at vesten kan ikke beskyldes for noe. Jeg håper forklaringen er denne lastebilen - semitraileren - som altså kommer fra Russland, ikke fra Krim. Hvis det er Ukraina som står bak har de i så fall fylt den med sprengstoff, kjørt til Kerch, så tilbake mot Krim og så sprengt den på vei opp til brospennet? En må jo stille seg spørsmålet om det i det hele er Ukraina som står bak?

Endret av Windfarmer
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Windfarmer said:

Jeg frykter at Putin - i kjent stil - eskalerer, jeg vet ikke med hva, men nok til at han tvinger Ukraina til forhandlingsbordet.

Så vidt jeg forstår er det utelukket at dette har vært et rakettangrep. Jeg håper forklaringen er denne lastebilen - semitraileren - som altså kommer fra Russland, ikke fra Krim. Hvis det er Ukraina som står bak har de i så fall enten fylt den med sprengstoff, kjørt til Kerch, så tilbake mot Krim og så sprengt den på vei opp til brospennet? En må jo stille seg spørsmålet om det i det hele er Ukraina som står bak?

De kan også ha klart å krysse inn til f.eks Hviterussland, krysset over til Russland, og så kjørt veien rundt til Krim.

Dette kunne være ønskelig om de vanlige grenseovergangene er relativt enkle å komme gjennom, og at kontrollene på Kerch broen på russisk side er veldig enkle. Det ville ikke overraske meg om lastebilene som kommer fra Krim sjekkes mer nøye.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
JK22 skrev (35 minutter siden):

To GSM-R kontrollkabler var fysisk avskåret under noe som definitivt var et sabotasjeangrep, men dette er lett å erstatte med minimal tidstap. 

Var de bare kuttet, eller var de også fjernet? Hvis det siste er tilfelle så er det vel kobbertyver som har vært på "jobb"

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Russland: Tre drept i eksplosjonen på Krimbroen

Den eneste veiforbindelsen mellom Russland og annekterte Krim-halvøyen er delvis kollapset, etter en eksplosjon på Krimbroen lørdag morgen. Det statseide nyhetsbyrået Ria Novosti meldte først at det ikke var noe personskade i forbindelse med hendelsen.

Nå hevder den undersøkende komité i Russland at tre personer er drept, ifølge Reuters.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...