Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Enda flere bilder fra broa:

Spoiler

1822463940_0:0:3390:2047_1440x900_80_0_1

FeiXPUaXwAYtEFV?format=jpg&name=medium

FeiXN0wXgAAsVhm?format=jpg&name=medium

1822468519_0:205:3080:1937_1920x0_80_0_0

Tråd med litt analyse, geolokalisering osv. Denne fyren har erfaring med demolition, men er ikke ekspert på eksplosiver:

Jeg må si jeg synes det ser mest ut som eksplosjonen skjedde på veibanen, på grunn av måten rekkverket og annet er bøyd utover?

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Memento scientiam skrev (Akkurat nå):

Nå har ikke jeg lest så veldig dypt inn i det, eller sett videoene enda (som jeg skal), men er det mulig at lastebilen var fylt med eksplosiver, men at de ikke ble antent fra bilen, men eksploderte som et resultat av mindre eksplosiver fra under broen?

Jeg tviler. Trykkbølgen fra eksplosjonen ville da for det meste ha gått ut i tom luft (minste motstands vei) og broen ville ikke ha vært like ødelagt. En båt, f.eks. en 25 'ish fots lettbåt kan bære en del last før den får for lite fribord. Og vannet under er som en vegg for trykkbølgen, dermed går kraften opp og rett i brolegemet. En del av trykkbølgen går også opp i mellom broene og fører med seg splinter og gnister fra eksplosjonen og veien og slår hull på oljetanken. Kraften fra trykkbølgen forstøver en del av oljelasten slik at denne antennes av varmen og gnistene fra eksplosjonen, og moroa er i gang.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Jalla21 skrev (1 time siden):

Var de bare kuttet, eller var de også fjernet? Hvis det siste er tilfelle så er det vel kobbertyver som har vært på "jobb"

At kobbertyver er på ferde samtidig i Berlin og i Dortmund på så sentrale komponenter virker lite trolig. Kobbertyver tar gjerne enklere bytter enn dette.
Jeg gjetter på Spetsnaz eller lignende. Det bør ikke være særlig tvil om at det bor en del sånne "sleepers" i Vest-Europa og USA klare til nettopp denne typen av handlinger om situasjonen skulle kreve det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Russisk media melder at broa er åpnet for biltrafikk igjen (!).

Car traffic on one lane of the Crimean bridge will be launched today
https://smotrim.ru/article/2981020

Sitat

Traffic on the undamaged part of the roadbed of the Crimean bridge will be launched after 16:00 on Saturday, October 8, one lane in reverse mode. The corresponding statement was made by the Minister of Transport of the Russian Federation Vitaly Savelyev during a meeting of the operational headquarters of the Ministry of Transport.

In addition, the minister instructed to strengthen transport security at the facility, including a thorough inspection.

Earlier, the Ministry of Transport reported that the operability of the section and the organization of the movement of the first trains on the bridge would be ensured by 20:00 Moscow time.

 

Lenke til kommentar

Jeg skal ikke påstå noe som helst, men at eksplosiver i en lastebil ikke ville slått nedover og bare fulgt minste motstands vei osv. er bare tull. Et annet eksempel er bomben i Oslo som slo ned i de underjordiske tunellene. En lastebilbombe hadde fint kunnet forårsake slik skade. Det er også betimelig at den eksploderer akkurat der lastebilen er. 

Det er naturligvis også mulig at en båt enten har eksplodert, eller plassert eksplosiver. Men, man må da også vurdere risiko og logistikk opp mot sannsynlighet. Hvor kommer denne båten fra? Og hvordan har den kommet dit uoppdaget?

Dronebåter med eksplosiver er mulig, men igjen, hvor kommer de fra? Noen av dem har riktignok noen hundre km rekkevidde, men det betyr også at den faktisk har tatt turen rundt Krim og nådd broen uoppdaget. 

Det er altså gjennomførbart, men lastebil ville vært lettere. 

Det sagt, det er ikke kjempelenge siden en slik dronebåt drev i land. Om denne modellen er stor nok til å bære eksplosiver for en slik detonasjonen kjenner jeg ikke til. 

Tenker jeg avventer til mer faktisk informasjon blir tilgjengelig. 

Endret av Serpentbane
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Men altså...i Twitter-videoen under: Hvorfor er det en mobilvideo av en overvåkingsmonitor? Jeg synes det virker litt pussig at noen skulle sette opp en mobiltelefon mot akkurat den monitoren som viser akkurat den delen av brua? Dersom det var for å livestreame det til andre som overvåker, hvorfor ikke da heller bruke vanlig nettverk og distribuere videostrømmen der istedenfor en mobilvideo av en skjerm? Skal man tenke konspiratorisk må man jo lure på om "noen" visste om noe på forhånd. Det kan selvfølgelig være en helt uskyldig og rasjonell forklaring, men jeg bare synes dette virker fryktelig rart.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Arve Synden skrev (1 minutt siden):

Men altså...i Twitter-videoen under: Hvorfor er det en mobilvideo av en overvåkingsmonitor? Jeg synes det virker litt pussig at noen skulle sette opp en mobiltelefon mot akkurat den monitoren som viser akkurat den delen av brua? Dersom det var for å livestreame det til andre som overvåker, hvorfor ikke da heller bruke vanlig nettverk og distribuere videostrømmen der istedenfor en mobilvideo av en skjerm? Skal man tenke konspiratorisk må man jo lure på om "noen" visste om noe på forhånd. Det kan selvfølgelig være en helt uskyldig og rasjonell forklaring, men jeg bare synes dette virker fryktelig rart.

Det er jo ikke live... Det er noen i bua som har filmet overvåkings-opptakene på skjermen, og så lagt ut på nettet. Veldig vanlig.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det virker jo som fullstendig galskap å åpne broa for trafikk. Det er en tydelig bue i veibanen til venstre i bilde, og ingen barriere. Ingen barriere på høyresiden heller. Ingen seriøse ingeniører (med fri vilje) ville godkjent en åpning så raskt.

Foreløpig ingen bilder av at broa skal ha åpnet, slik de sier. 

FejFxMlWAAE6-fP?format=jpg&name=900x900

Endret av Snikpellik
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...