Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Snikpellik skrev (6 minutter siden):

Ikke "bare" Kerch-broa som er rammet i dag - også jernbanestasjonen i Andriivka i Donetsk er truffet. Ca. 33 kilometer fra fronten.

  Vis skjult innhold

 

Har markert på kartet her. De grønne linjene er jernbanelinjer:

1969349726_Skjermbilde2022-10-08kl_17_13_36.thumb.png.988801ec53c255454a5bf3a6d938f5b3.png

Nesten så man skulle tro de ønsket å lamme logistikken som bringer forsyninger til Kherson... Jernbanelinjen nord for Andriivka er truet av artilleri, og transport via havnen i Mariupol er avhengig av forbindelsen gjennom nettopp Andriivka. Gitt at kartet er korrekt.

Lenke til kommentar
Dragavon skrev (2 minutter siden):

Dersom eg var russisk ingentingjør og var med å designe denne brua så ville eg heilt sikkert tenkt på det. Men her i Norge, kanskje ikkje.

Vi spekulerer og spekulerer, men er det noe galt i det også nå da?

Jeg har vært tilhenger av både båt teorien og semitrailer teorien, der jeg har vekslet mellom de ulike hypotesene ca. annenhver time.

Først; jeg tror ikke på en rakett, da hadde der vært et nedslagspunkt, jeg ser ikke noe nedslagspunkt. Og hvilken rakett har Ukraina tilgang til med en slik eksplosjonskraft?

Neste: båtteorien, det har kommet et bilde på nettet som kan støtte den, det er uskarpt og kan derfor ha vært gjenstand for manipulasjon, men jeg limer det inn:

Bilde

Tredje: semitrailerteorien, det er opplyst ett eller annet sted på Twitter at trailersjåføren var "Kuban," han er altså ikke Cubaner, men fra distriktet Kuban i Russland. Jeg heller mot denne, han var sannsynligvis helt uvitende om hva han hadde i bilen, han hadde fått et oppdrag om å kjøre et parti til Krym, og åpnet dørene velvillig for politiet som ikke fant noe mistenkelig, og de gadd ikke å sjekke heller, fordi den siste rekken med paller så helt tilforlatelige ut. Hva som var i de andre 40 - 50 pallene foran den siste rekken, får vi kanskje svaret på en dag. Og denne ladningen kan utløses på "1000 måter," det holder med en spesialsoldat med kikkert og mobiltelefon. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (1 minutt siden):

Neste: båtteorien, det har kommet et bilde på nettet som kan støtte den, det er uskarpt og kan derfor ha vært gjenstand for manipulasjon, men jeg limer det inn:

Det ble hevdet i et tidligere innlegg her at dette er bølger som slår tilbake fra bropillarene da det blåste en del i området på det tidspunktet. Jeg er allikevel ikke helt overbevist om det da disse bølgene også burde ha vært synlige under andre spenn av broen. De bølgene du ser kan også sees på andre klipp som sirkulerer på nettet om man bare pauser videoen rett før eksplosjonen.

Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (7 minutter siden):

Neste: båtteorien, det har kommet et bilde på nettet som kan støtte den, det er uskarpt og kan derfor ha vært gjenstand for manipulasjon, men jeg limer det inn:

Bilde

Umulig å dømme etter stillbilder, det er bedre å se på videoen:

Umulig å dømme etter videoen også, men jeg synes mest det ser ut som naturlige bølger. Det er jo heller ikke her eksplosjonen kommer fra, ser det ut til.

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar
bojangles skrev (3 minutter siden):

 

Tror du ikke russerne bare tar sjansen og frakter godset via lastebil siden ett felt enda henger?

Det bør være SMÅ lastebiler når man ser hvordan kjørebanen nærmest henger på tjæra i asfalten.. En 152mm granat veier vel ca 40 kg...det blir MANGE bilturer for å forsyne bare artilleriet. Og soldatene får gå sultne, det er rasjonering av kolonialvarer på Krim mens de frakter våpen og slikt i personbiler...
Sorry, det ble flåsete. Men altså, om de sender lastebiler over og disse går i sjøen er vel omdømmetapet nærmest komplett. Jeg er slett ikke sikker på at de tar den sjansen, selv om de gjerne fortsetter å hevde dette overfor "folk flest" i Russland.

Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (1 minutt siden):

Brant all oljen opp, eller blir det marine miljøet skaded av oljeutslipp, som et mini Exxon Valdez? Tiltak for å hindre dette?

Jeg gjetter på at russerne er seg selv nærmest og praktisk talt driter i det, men det er definitivt et viktig poeng både hva miljøet angår og ift. skipsfart og transport inn og ut av Azov-havet.

Lenke til kommentar
bojangles skrev (11 minutter siden):

 

Tror du ikke russerne bare tar sjansen og frakter godset via lastebil siden ett felt enda henger?

Det er vel grenser for hvor mange mil og turer en lastebil kan gjøre på et døgn. 

I tillegg er lastebilene til russerne bittesmå. Som store SUV'er nesten bare. Så de bruker vel en liter bensin på å få frem 3 eller noe slikt. Pluss mannskaper, sjåfører osv.

De misyktes vel med offensiven i februar dels fordi lastebil kolonnene ikke kunne forsyne lenger enn 10 mil inn i Ukraina eller noe slikt. 

Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (5 minutter siden):

Brant all oljen opp, eller blir det marine miljøet skaded av oljeutslipp, som et mini Exxon Valdez? Tiltak for å hindre dette?

Mannen med ljåen; jeg greier ikke å styre meg.

Når Putin ble vekket til nyheten om at Krim broen hadde blitt sprengt tok straks en telefon til Norge;

"Lan Marie, hva skal jeg gjøre? Det lekker litt diesel fra et tog på Krim broen?"

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Regenburg skrev (5 minutter siden):
Spoiler

Stadig med pålitelige kilder melder om at militære arresteres av sikkerhetstjensten (putins faksjon).  Er vel syndebukker eller et forhåndskupp mot et evt forestilt eller ekte kupp.

Dette er jo samme kilde som i stad (ukrainsk etterretning i sosiale medier). Bare videreformidlet av Kyiv Post. Foreløpig kun den éne kilden altså.

Italiensk reporter i Moskva:

Det er massevis av vestlige journalister i Moskva. Om sentrum var blitt stengt osv. ville det vært rapportert om for lengst.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (4 minutter siden):

Dette er jo samme kilde som i stad (ukrainsk etterretning i sosiale medier). Bare videreformidlet av Kyiv Post. Foreløpig kun den éne kilden altså.

Italiensk reporter i Moskva:

Det er massevis av vestlige journalister i Moskva. Om sentrum var blitt stengt osv. ville det vært rapportert om for lengst.

For en nedtur.

Lenke til kommentar
Regenburg skrev (3 minutter siden):

Stadig med pålitelige kilder melder om at militære arresteres av sikkerhetstjensten (putins faksjon).  Er vel syndebukker eller et forhåndskupp mot et evt forestilt eller ekte kupp.

eller kan det være "militært personell" i den forstand at det gjelder personer som har unndratt seg å møte frem på innkalling?

Men, er det slik som antydes, at det er en slags "utrenskning" eller "pre-kupp planer" som de slår til mot, er det selvsagt spennende hva som egentlig foregår nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...