Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Briefing fra Pentagon via Washington Post-journalist Dan Lamothe:
Lenke til Twitter-tråd

- Pentagon acknowledges "heavy bombardment" by Russia of numerous cities.

- Kyiv, Kharkiv, Chernihiv and Mariupol, etc. Mariupol is still in Ukrainian government control.

- Russians are now "just outside" Kharkiv.

- There is a “clear willingness” to hit Ukrainian civilian targets, including government infrastructure in Kyiv and Kharkiv, senior defense official says.

- A senior U.S. defense official says that 90 percent of Russia’s combat power pre-staged at the Ukrainian border is now in Ukraine. That’s up from about 82 percent Wednesday, 80 percent Tuesday, and about 75 percent Monday.

- Russia has now launched more than 480 missiles at Ukraine in the invasion, senior defense official says. That’s up from 450 Thursday. The Pentagon, w/ limited visibility of the battlefield, is not confirming whether cluster or thermobaric munitions are being used by Russia.

- No Russian cruise missiles launched in last few days, after a salvo early in the invasion. Other options available now, obviously.

- Russian advances in south appear most pronounced. It’s possible they could move on Mykolaiv, a city of more than 470,000, senior defense official says. Doing so could assist in positioning Russians to take the port city of Odessa (Watch for amphibious operations there, too).

- Ukrainian officials said earlier today they were moving to "counter-offensive." Senior defense official says that in general, that would indicate an effort to go after the enemy's resources.

- President Zelensky still has command of Ukrainian forces, the senior defense official says. The Pentagon sees it as “incredibly noteworthy” and commends his bravery.

- Ukrainian airspace remains contested, senior U.S. defense official says. He attributes Russia's inability to take the skies over to both creative Ukrainian defenses and "Russian misapplication" of their resources and a risk aversion to losing Russian assets.

- On nuclear issues, no major changes. "It's still not completely clear to us what that direction meant," senior U.S. defense official says of Putin alerting nuke forces. "We continue to watch this very, very closely as you might imagine."

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
28 minutes ago, Serpentbane said:

Vi lover å sende fangene tilbake i live on dere lover å ikke sende dem tilbake til oss? Hvordan skal dette fungere? 

Det vi ser tegn på nå er at Russland har gått inn i en fase der våpen med høy sprengkraft samt områdeødeleggende våpen brukes mot urbane og byområder. Dette rammer forholdsvis mange sivile, og konseptet moralsk høyborg er i ferd med å byttes med konseptet overlevelse. 

Dette handler ikke om at de dreper russere hvis x fanger ikke slippes fri osv. Her handler det om en advarsel om at fanger drepes hvis russerne fortsetter å angripe uten hensyn til sivile. 

Sier ikke det er riktig, men at dette er desperasjon, ikke ondskap.

Bare sånn  for å ha sagt det

så kan ukrainske myndigheter også ha ment at dersom det angripes sivile områder

så er det en stor sjanse for at fanger også blir drept som følge av angrepet.

Det er mulig de kan ha ment det slik du sier det også men det er isåfall lite strategisk lurt

siden en da oppildner fienden eller gir fienden mer lyst til å sloss

Tyske soldater under andre verdneskrig ville foreksempel heller overgi seg til de allierte enn overgi seg til sovjet og havne i en sovjetisk fangeleir

Endret av Lodium
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (36 minutter siden):

ja det er mulig at uroen i utbryterrepublikkene hadde vært tilstrekkelig for å forhindre medlemskap, men som jeg sa til en annen her inne, -Nato kan når som helst, helt etter eget forgodtbefinnende, gjøre om egne vedtekter, lagd unntak, og vips kunne Ukraina blitt Nato-medlemsland.

Aldri si aldri, men det betyr at NATO får en krig med på kjøpet, det tror jeg ingen medlemsland er interessert i. Det er nok en god grunn til at den regelen er ganske sentral ;)

Lenke til kommentar

Ukraina sier de har oppnådd «felles forståelse» med Russland om evakuering av sivile

Det melder flere medier, blant annet Sky News, The Guardian og Reuters. Hva det konkret innebærer, er så langt uklart, men potensielt kan det bety at humanitære korridorer kan bli etablert.

 

https://direkte.vg.no/krig-i-ukraina/news/sky-news-ukraina-sier-de-har-oppnaadd-felles-forstaaelse-med-russland-om-evakuering-av-sivile.iEucbdsUe?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row2_pos1

Endret av iblazeqt
  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, iblazeqt said:

Ukraina sier de har oppnådd «felles forståelse» med Russland om evakuering av sivile

Det melder flere medier, blant annet Sky News, The Guardian og Reuters. Hva det konkret innebærer, er så langt uklart, men potensielt kan det bety at humanitære korridorer kan bli etablert.

 

https://direkte.vg.no/krig-i-ukraina/news/sky-news-ukraina-sier-de-har-oppnaadd-felles-forstaaelse-med-russland-om-evakuering-av-sivile.iEucbdsUe?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row2_pos1

litt merkelig at de ikke avalte en tidsbegrenset våpnhvile istedetfor korridorer

for jeg innbiller meg at korridorer er vanskligere å oprettholde en våpenvile i enn en generell våpenvile for hele landet.

Jeg bare ser for meg at humanitære organisasjoner kan bli beskutt fra begge sider dersom det skjer en eller annen mistforstålse i forbindelse med disse korridorene

 

Endret av Lodium
Lenke til kommentar
iblazeqt skrev (1 time siden):

De baltiske landene er neste på Russlands liste dersom Ukraina faller, advarer president Volodymyr Zelenskyj, som mener dialog er eneste løsning på krigen.

– Dersom vi ikke eksisterer mer vil, Gud forby, Latvia, Litauen og Estland være neste på lista. Tro meg, sa den ukrainske presidenten på en pressekonferanse torsdag.

Russiske og ukrainske forhandlere innledet torsdag en ny runde med samtaler i Hviterussland. Russland krever blant annet at Ukraina anerkjenner Krim-halvøya som en del av Russland, i tillegg til at to selverklærte republikkene Donetsk og Luhansk i Øst-Ukraina blir anerkjent av Ukraina.

Torsdag gjentok Zelenskyj ønsket om å snakke med sin russiske motpart, Vladimir Putin, noe han mener er «den eneste muligheten til å stanse krigen».

Det jeg hørte i et intervju med en "ekspert" (husker ikke hvem, var på NRK) på radio for et par dager siden er at Putin ikke skal ha noe interesse for f.eks Litauen, noe han har sagt selv tidligere, et land han har sagt er helt forskjellig fra Russland og uinteressant. Må jo huske på at Ukraina og Russland har en spesiell historie sammen, de kan ikke sammenlignes med da Litauen.

Igjen, jeg tviler på at mannen er så stokk dum at han beveger seg inn i et NATO land og trigger artikkel 5.

Endret av _R2D2_
  • Liker 2
Lenke til kommentar
_R2D2_ skrev (1 minutt siden):

Det jeg hørte i et intervju på radio for et par dager siden er at Putin ikke skal ha noe interesse for f.eks Litauen, noe han har sagt selv tidligere, et land han har sagt er helt forskjellig fra Russland og uinteressant. Må jo huske på at Ukraina og Russland har en spesiell historie sammen,

Igjen, jeg tviler på at mannen er så stokk dum at han beveger seg inn i et NATO land.

Jeg er enig - og jeg tar det aller meste med en stor klype salt(fra begge sider) var mest ment som informasjonsdeling. Jeg håper og tror ikke at Russland vil dra Nato inn i dette. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Lodium skrev (12 minutter siden):

litt merkelig at de ikke avalte en tidsbegrenset våpnhvile istedetfor korridorer

Jeg ser for meg det er enklere å få gjennomslag for/bli enige om korridorer fremfor en våpenhvile, spesielt med tanke på hva Putin og Lavrov har sagt de siste dagene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Lodium skrev (22 minutter siden):

litt merkelig at de ikke avalte en tidsbegrenset våpnhvile istedetfor korridorer

for jeg innbiller meg at korridorer er vanskligere å oprettholde en våpenvile i enn en generell våpenvile for hele landet.

Jeg bare ser for meg at humanitære organisasjoner kan bli beskutt fra begge sider dersom det skjer en eller annen mistforstålse i forbindelse med disse korridorene

 

Ikke sikkert ukraina var så ivrige på at 6 mil med russiske kjøretøy skulle få "fri" til både hvile, forflytning og påfyll heller..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Lodium skrev (1 time siden):

Bare tull

Den palestinske befolkningen har økt og fortsetter å øke

Etnisk rensing betyr at en reduserer befolkningen, ikke øker den

Dessuten har ikke Israel noe å gjøre med trådens tema å gjøre

Tilbake til tema

Russlands største oljeselskap vil ha slutt på krigen i Ukraina. Milliardæren har tapt rundt 140 milliarder kroner siden nyttår.

https://e24.no/olje-og-energi/i/z7PkM4/russiske-lukoil-ber-om-stans-i-krigen-mot-ukraina?referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no

Tull ja? Du burde søke opp hva «the Nakba» er.

Tror du Israelitter kunne ha store deler av Mandatory Palestine etter 6-dagers krigen uten å bli nødt til å fjerne gode deler av den palestinske befolkningen fra visse landområder? 
Det er som Espen sa angående Russisk okkupasjon over Ukraina. Man må kanskje tilsende en enorm mengde militær styrke for å holde området, og det tror jeg er ugunstig for Russlands økonomi.

Her er artikler fra «the Nakba»:

https://www.jstor.org/stable/40608203

https://en.m.wikipedia.org/wiki/1948_Palestinian_exodus

https://www.jstor.org/stable/2131495

https://mobile.reuters.com/article/amp/idUKBREA2K1JM20140321

Etnisk rensing er en mulighet russerne kan foreta, uansett for guffent det høres ut som. Og det er en mulig utvikling av saken.

Det å nevne Israel er dermed ganske relevant. Akkurat som noen folk nevner NATO og USA, eller Kubakrisen (for sammenligning) ifb med den russiske invasjonen.

 

 

 

Endret av Hugin
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
_R2D2_ skrev (2 minutter siden):

Russlands største oljegigant vil ha en slutt på krigen

https://www.nrk.no/nyheter/russisk-oljegigant-ber-om-at-krigen-stanses-1.15878094

Nettet rundt Putin må jo begynne å snøre seg sammen litt nå.

Tror en viss CEO skal begå selvmord med fire skuddsår på bakhodet, samtidig som han falt ned fra samme trapp tre ganger og etter alt det skar av seg tunga.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Hugin skrev (4 minutter siden):

Tror en viss CEO skal begå selvmord med fire skuddsår på bakhodet, samtidig som han falt ned fra samme trapp tre ganger og etter alt det skar av seg tunga.

Eller så er han regimetro og uttaler ordrett det Kreml har fortalt han skal si til vestlig media. 

Endret av Nedward
  • Liker 2
Lenke til kommentar

President Volodymyr Zelenskyj: – Steng luftrommet over Ukraina

Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj møtte i dag pressen. Noe av det han sto hardest på var at luftrommet over Ukraina må stenges.

– Det er satt i verk viktige sanksjoner mot Russland og jeg tror det er riktig begynnelse. Neste skritt er å stenge luftrommet over Ukraina, sier Zelenskyj.

Videre forteller han at flere byer i Ukraina stadig bombes av Russland, at de bomber bolighus og at sivile dør.

– Russland sier de bare skyter på militære objekter. Hvordan kan jeg tro på det. I natt bombet de Kyiv og andre byer også, sier Zelenskyj.

Han har jevnlige samtaler med ledere over hele verden. Nå ber han dem gjøre mer for å hjelpe Ukraina i krigen.
 

Hvem skulle besørget for at det luftrommet hadde holdtes stengt? 

Lenke til kommentar
14 minutes ago, Hugin said:

Etnisk rensing er en mulighet russerne kan foreta, uansett for guffent det høres ut som. Og det er en mulig utvikling av saken.

Etnisk rensing kan være så mangt. Fra 2. verdenskrig, Rwanda og Balkan er det naturlig å tenke massemord og folkemord. Men Soviet Russland har sin form for etnisk rensing også. Store folkegrupper ble fordrevet i Soviet, for å ødelegge kulturer, etnisiteter og folk som kunne være en trussel hvis de gjorde opprør. For noen tok det flere tiår før de fikk vende "hjem" til sitt historiske hjemsted. Noen vil si at krigen i Tsetsjenia var etnisk rensning også. Der fikk hvertfall sivile ingen nåde, og det var før internett og svært få kameraer kunne dokumentere hva som skjedde i forhold til i dag.

Endret av Abigor
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, Fibonacci said:

Skal vel litt mer til å iverksette en ukontrollert nedsmelting nå til dags enn i Tsjernobyl-tiden.

Vet ikke om det utgjør noen stor forskjell. Men det er en vesentlig forskjell på hva de produserte i Tsjernobyl og hva de gjør i et kjernekraftverk for produksjon av strøm. I Tsjernobyl så lagde de vel radioaktivt materiale til bruk i A-bomber.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...