Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Snikpellik skrev (48 minutter siden):

Har samlet noen av de beste bildene fra pressefotografer fra de siste par dagene (i spoilerne, og alle bildene følger trådens regler).

NB: Mange bilder.

original.jpg


Del 1:

  Vis skjult innhold

original.jpg

original.jpg

original.jpg

original.jpg

original.jpg

merlin_202887321_4b8364fc-b261-41c4-bccb

original.jpg

original.jpg

original.jpg

original.jpg

original.jpg

original.jpg

original.jpg

 

original.jpg

original.jpg

original.jpg

original.jpg


Del 2:

  Vis skjult innhold

merlin_203106330_ca4f95d1-1fa0-484a-9e09

merlin_203106642_e6d0a5b8-0a1c-4296-a1e9

01Ukraine-Photos-03-superJumbo.jpg?quali

merlin_203109729_fcb17987-e44e-4d25-90d3

merlin_202940433_fd3fa5cc-fa31-4614-8e90

merlin_202943280_a20bbda5-5ebe-4e9b-80fc

26ukraine-photos-4-superJumbo.jpg?qualit

merlin_202889460_df1f49d1-b83a-4adc-afe2

merlin_202838049_9b9b4c9c-f10b-4e28-8a24

merlin_202841517_ac32abf2-377b-4deb-a4f2

merlin_202828251_9470efbc-9ce5-4638-aa58

 


Del 3:

  Skjul innhold

01Ukraine-Photos-05-superJumbo.jpg?quali

rts5v0i1.jpg

rts5sg0u.jpg

rts5w8zc.jpg

gettyimages-1238834809.jpg

gettyimages-1238834095.jpg

gettyimages-1373286103.jpg

AFP_32497LT.jpg?quality=75&width=1368&au

5568.jpg?width=1010&quality=45&auto=form

newFile-3.jpg?quality=75&width=1368&auto

Skulle gjerne ha kreditert alle fotografene men det blir for mye jobb. Hentet fra AP, Reuters, Getty, NYTimes++.

Bilder av barn spesielt, stikker så jævlig hardt i hjerterota.

 

Endret av _R2D2_
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mr.M skrev (7 minutter siden):

aner ikke, men

krigen kan jo ikke bli mer "full" en den allerede er, for Ukrainas del. De har jo ikke noe "hemmelig våpen" eller ytterligere kapasitet på lager, som liksom bare venter på at "full krig" kan proklameres.

Det blir vel at de tvangsinnkaller soldater i enda større mengder, og Russland blir da nødt til å tvangsinnkalle også.

 

Lenke til kommentar
G skrev (11 minutter siden):

Vanskelig å si. Men det har jo vært en del vestlige krefter som har forsøkt å tilegne han både det ene og det andre før. Svertekampanje-krefter. Sånn på tross av at han er en diktator og et rævhøl tydeligvis. Mennesket er jo nysgjerrig, og en har eksempelvis forsøkt å forstå mange historiske figurer og gitt dem etterdiagnoser uten å ha helt hold med full sikkerhet. Fjerndiagnostisering er vel en uting dersom det ikke er helt åpenbart hva det går i, altså noe som alle kan se.

Under 2. verdenskrig var det i England en utbredt oppfatning at Hitler bare hadde en testikkel. Noe det selvfølgelig ble laget flere sanger om.

"Alle" tror at Napoleon var en svært kort mann, derav uttrykket Napoleonsyndromet. Faktum er at Napoleon var omtrent gjennomsnittlig høy for sin tid.

Når det gjelder Putin har jeg 100% sikre kilder på at han egentlig er en transperson som har ombestemt seg en rekke ganger, siste gang i 2019. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Hugin said:

Det blir vel at de tvangsinnkaller soldater i enda større mengder, og Russland blir da nødt til å tvangsinnkalle også.

 

Jeg tror de har innkalt så godt som alt som er

og noen må jo føre genrasjonenre videre

Presidenten har jo derfor bedt om att utlanske frivillige melder seg til tjeneste gjennom den fremmedlegionen som ble opprettet

Det er vist tusenvis som har meldt seg til tjeneste allerede

der rundt 1000 allerede er på ukrainsk jord

Lenke til kommentar
2 hours ago, Snikpellik said:

Hadde noen i 2019 kommet fra fremtiden og fortalt at jeg skulle lese denne overskriften og ingressen våren 2022 mens jeg ligger hjemme syk med noe som heter covid-19 etter to år med pandemi, da hadde jeg nok muligens snust på et aldri så lite hjerteinfarkt.

Som med pandemien minner det meg om hvor raskt vi mennesker tilvenner oss en slags ny normal. Det er bare en uke siden Russland startet den fullskala invasjonen og vi er allerede blitt ganske vant med tanken om at verden ikke blir helt den samme igjen.

Det er ganske utrolig egentlig alt det menneskeapene har klart å få til av vitenskapelige gjennombrudd. Til og med oppfinnelsen av atombomber. Men grådigheten er så sterk den at man aldri helt kan forvente at mennesker har fred og vennligsinnede intensjoner i tankene. FN burde ha vært revidert noen ganger ekstra allerede, men har det skjedd, nei.

Lenke til kommentar

USA innfører nye sanksjonar mot Russland, målretta mot oligarkane. Straffetiltaka omhandlar mellom anna frysing av middel dei har i USA.

– Dette er betydelege steg som vil påverke folka som er nære Putin, seier Det kvite hus i eit utsegn.

Dei innfører også visumavgrensingar for 19 russiske oligarkar og 47 av deira familiemedlemmer og nære medarbeidarar. På lista over namn finn ein mellom anna Alisher Usmanov, ein av Russlands rikaste menn, og Dmitry Peskov, Putins pressetalsmann.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Lodium skrev (3 timer siden):

Bare sånn  for å ha sagt det

så kan ukrainske myndigheter også ha ment at dersom det angripes sivile områder

så er det en stor sjanse for at fanger også blir drept som følge av angrepet.

Det er mulig de kan ha ment det slik du sier det også men det er isåfall lite strategisk lurt

siden en da oppildner fienden eller gir fienden mer lyst til å sloss

Tyske soldater under andre verdneskrig ville foreksempel heller overgi seg til de allierte enn overgi seg til sovjet og havne i en sovjetisk fangeleir

Det er flere meldinger som har gått litt frem og tilbake på slike uttalelser. Men den som ble mest lagt merke til var vel et innlegg på Facebooksiden til Ukrainas spesialstyrke som har lagt sitt hat på artillerister. Det har vært skutt en del mot sivile i det siste, og de skrev vel noe slikt som at jakten var i gang, og at overgivelse ikke ville bli akseptert. De ville alle bli slaktet. Eller noe i den dur. Det har blitt endret nå. 

https://m.facebook.com/usofcom/photos/a.1710182129213424/3212998478931774/?type=3

Jeg har ikke sett noen bekreftelse på trusler mot eksisterende fanger selv, og skrev som et svar på ordlyden i innlegget jeg svarte på. Den moralske høyborgen blir fort revet ned når din familie angripes av fiendtlige styrker, som attpåtil er den angrepene part, og en stor overmakt. 

Selv om det å ikke akseptere en overgivelse er en krigsforbrytelse, så er vel trusler om dette mer en gråsone. Vi vet ikke om det har gjort noe slikt enda. 

Videre kan det legges til, når det var fokus på den vognen som kjørte over den personbilen så ble dette vist fra flere sider etter hvert. På en av disse videoene ser vi også at en lastebil beskytes. Hvis det var slik at vognen var Ukrainsk, så var også lastebilen det. Og soldatene som skjøt i såfall russiske. 

På dette klippet ser vi en soldat kaste seg ut av lastebilen og bli liggende på bakken. Ubevepnet. Mot slutten går så en av soldatene frem og heretter soldaten på bakken. 

Videre hevder amerikansk etteretning at de har plukket opp ordre fra Putin om at russiske soldater kan henrette familiene til ukrainske soldater som ikke overgir seg. Videre bringer Russland inn våpen som i henhold til Genèvekonvensjonen er ulovlige. 

Så, jeg vet ikke. Kanskje skulle spesialsoldatene få friere tøyler? 

 

Endret av Serpentbane
  • Liker 3
Lenke til kommentar

apropos de 2000 M72 som ble sendt fra Norge i dag, så håper jeg myndighetene har lagt ved en Disclaimer på ukrainsk "må ikke brukes mot russiske tanks" for M72 er virkelig pinglete greier (sammenlignet med det meste annet innen anti-tank våpen)

ser for meg en stakkars ukrainsk soldat/frivillig som overmodig stepper ut i veien "for å lage mos" av innkomne tanks. Det vil bare prelle av. Kan vel kun brukes på helt lett pansrede kjøretøy.

Lenke til kommentar
8 minutes ago, Serpentbane said:

Det er flere meldinger som har gått litt frem og tilbake på slike uttalelser. Men den som ble mest lagt merke til var vel et innlegg på Facebooksiden til Ukrainas spesialstyrke som har lagt sitt har på artillerister. Det har vært skutt en del mot sivile i det siste, og de skrev vel noe slikt som at jakten var i gang, og at overgivelse ikke ville bli akseptert. De ville alle bli slaktet. Eller noe i den dur. Det har blitt endret nå. 

https://m.facebook.com/usofcom/photos/a.1710182129213424/3212998478931774/?type=3

Jeg har ikke sett noen bekreftelse på trusler mot eksisterende fanger selv, og skrev som et svar på ordlyden i innlegget jeg svarte på. Den moralske høyborgen blir fort revet ned når din familie angripes av fiendtlige styrker, som attpåtil er den angrepene part, og en stor overmakt. 

Selv om det å ikke akseptere en overgivelse er en krigsforbrytelse, så er vel trusler om dette mer en gråsone. Vi vet ikke om det har gjort noe slikt enda. 

Videre kan det legges til, når det var fokus på den vognen som kjørte over den personbilen så ble dette vist fra flere sider etter hvert. På en av disse videoene ser vi også at en lastebil beskytes. Hvis det var slik at vognen var Ukrainsk, så var også lastebilen det. Og soldatene som skjøt i såfall russiske. 

På dette klippet ser vi en soldat kaste seg ut av lastebilen og bli liggende på bakken. Ubevepnet. Mot slutten går så en av soldatene frem og heretter soldaten på bakken. 

Videre hevder amerikansk etteretning at de har plukket opp ordre fra Putin om at russiske soldater kan henrette familiene til ukrainske soldater som ikke overgir seg. Videre bringer Russland inn våpen som i henhold til Genèvekonvensjonen er ulovlige. 

Så, jeg vet ikke. Kanskje skulle spesialsoldatene få friere tøyler? 

 

Det andre jeg glemte å nevne er at fienden kan bruke slikt i sin propaganda

Dersom ukrainerne tar livet av soldater eller torturer soldater som overgir seg eller at de ikke vil gi noen  sjans til å overgi seg så fører dette til utalser som dette :

 

I talen til folket sier Putin også at han er stolt av å være del av et «flernasjonalt» Russland, og at «russere og ukrainere er ett folk».

– Soldatene våre slåss for Russland i Ukraina, sier han.

Videre hedrer han en militær leder i kampstyrkene som skal ha tatt livet av seg selv og sine egne soldater da det ukrainske militæret fikk overtaket, fordi de – ifølge Putin – ville ha blitt torturert.

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/L5gmap/putin-med-kontroversielle-ukraina-anklager-tortur-og-menneskelige-skjold

 

 

 

 

Endret av Lodium
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (20 minutter siden):

apropos de 2000 M72 som ble sendt fra Norge i dag, så håper jeg myndighetene har lagt ved en Disclaimer på ukrainsk "må ikke brukes mot russiske tanks" for M72 er virkelig pinglete greier (sammenlignet med det meste annet innen anti-tank våpen)

ser for meg en stakkars ukrainsk soldat/frivillig som overmodig stepper ut i veien "for å lage mos" av innkomne tanks. Det vil bare prelle av. Kan vel kun brukes på helt lett pansrede kjøretøy.

Njaa, effektiv mot belter, engine deck etc. Og om du er høyt oppe å skyter ned på dem er de nok ganske effektive. 

Kan og være effektiv om du greier å smette dem inn fra siden eller bakfra (Om du bommer på beltet når du skyter fra siden, å treffer pansringen bak de.) 

 

Edit: Kommer jo selvfølgelig an på hvilken vogn du skyter på og moderniseringsgrad av denne 🙂

Endret av Duriello
Lenke til kommentar

India tilbakeviser Putins gissel-påstand
https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/L5gmap/putin-med-kontroversielle-ukraina-anklager-tortur-og-menneskelige-skjold

Sitat

(...) Putin hevder også at tusenvis av utenlandske statsborgere, mange av dem studenter, nå er tatt som gisler i Ukraina.

De skal ifølge Putin ha blitt holdt ved jernbanestasjonen i Kharkiv, og han hevder at «nynazistene» i byen skal ha skutt på kinesiske studenter som prøvde å forlate Kharkiv. Heller ikke dette legges det frem beviser på.

Sitat

Putin hevder dette gjelder indiske studenter – men Indias utenriksdepartement har allerede tilbakevist disse påstandene:

– Vi har ikke mottatt noen meldinger om noen slags gisselsituasjon med noen som helst slags student involvert. Vi har bedt ukrainske myndigheter om hjelp med å få studenter ut fra Kharkiv og nærliggende områder til vest i landet, sier talsperson Arindam Bagchi i det indiske utenriksdepartementet.

Kleint.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...