Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Skrevet
Mbappe09 skrev (1 minutt siden):

GPS blir ofte "jammet" eller ødelagt der man har konflikter. Dette har jeg sett i Norge også for noen år siden - husker ikke akkurat når, men man kan ikke stole på GPS når det er internasjonale konflikter....

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
obygda skrev (1 time siden):

GPS blir ofte "jammet" eller ødelagt der man har konflikter. Dette har jeg sett i Norge også for noen år siden - husker ikke akkurat når, men man kan ikke stole på GPS når det er internasjonale konflikter....

Man fundere på og bygge opp igjen Loran-systemet i en forbedret utgave.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/ELoran

Endret av agvg
  • Liker 2
Skrevet
Simen1 skrev (2 minutter siden):

Er dette kryptert sånn at nytteverdien kan tilfalle vår side uten å samtidig tilfalle fienden?

Det er jo i utgangspunktet ett militært system, forgjengeren Loran C var en rød klut i Norge for venstresiden.

https://snl.no/Loran-C_-_navigasjonssystem

De løp Sovjetunionen sitt ærend som de så ofte gjør.

Norge rev selvsagt sine Loran C systemer, ble for dyrt og det skulle bli evig fred....

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 3
  • Hjerte 1
Skrevet
Sitat

28. september 2025 kl. 13:34

Innfører nasjonalt droneforbud i Danmark neste uke

Fra mandag til fredag neste uke innføres det nasjonalt droneforbud i Danmark i forbindelse med EU-toppmøtet i København.

Det forteller transportminister Thomas Danielsen til DR Nyheder.

– Det innføres et sivilt droneforbud for å gi politiet arbeidsro til å kunne fokusere på den store oppgaven med å gjennomføre toppmøtet i Danmark på en ordentlig måte, sier ministeren.

Den siste tiden har det blitt gjort flere droneobservasjoner over danske flyplasser.

• Liker 3
Skrevet
obygda skrev (2 timer siden):

Norge burde bidra med flere tusen også. Det er tullete at vi står utenfor dette samarbeidet.

Hvor skal vi ta soldatene fra?

Pt. har vi kun én "oversized" Brigade i BrigN. Finnmarksbrigaden er så vidt påbegynt, og BrigS er knapt unnfanget. Dette gjelder da også tilhørende infrastruktur og materiell. Vi har rett og slett ikke folkene....enda.

• Liker 2
Skrevet

@agvg Jeg vet hva Loaran er (baggebasert GPS). Spørsmålet var bare om det er kryptert.

Jeg kan jo følge opp med et tilleggspørsmål: Hvis oppfølgeren E-LORAN er kryptert, hvem sitter med kontrollen over hvem som får krypteringsnøkler? USA, Norge eller noen andre? Hvem satt med kontrollen på gamle C-LORAN?

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Simen1 skrev (4 minutter siden):

@agvg Jeg vet hva Loaran er (baggebasert GPS). Spørsmålet var bare om det er kryptert.

Jeg kan jo følge opp med et tilleggspørsmål: Hvis oppfølgeren E-LORAN er kryptert, hvem sitter med kontrollen over hvem som får krypteringsnøkler? USA, Norge eller noen andre? Hvem satt med kontrollen på gamle C-LORAN?

Loran E er vel ett europeisk prosjekt tror jeg, både EU og UK er vel involvert 

• Liker 1
Skrevet
Snikpellik skrev (5 minutter siden):

No har vel Støre snakka med Zelenskyj mange gonger etter russiske droneangrep. Blir det noko handfast resultat av samtalane, eller blir det berre prat?

• Liker 2
Skrevet
torbjornen skrev (1 time siden):
Sitat

Innfører nasjonalt droneforbud i Danmark neste uke

Fra mandag til fredag neste uke innføres det nasjonalt droneforbud i Danmark i forbindelse med EU-toppmøtet i København.

da regner de med at russerne forholder seg til det? :grin2:

btw, litt overdrevent forbud? en megler i Aalborg som kun skal ta noen bilder av et hus/eiendom fra 50 m. oppe i lufta utløser neppe riksalarm. Eller de kunne begrenset det til Kbh.

Skrevet
Regenburg skrev (1 time siden):

å investere noen hundre milliarder i den ukrainske våpenindustrien synes jeg er en nobrainer.

vært enda bedre om at for hver våpen/milliard-pakke til Ukraina, investerer Norge tilsvarende beløp for å bygge et drone-forsvar her på berget. Akkurat som Danmark, står vi egentlig på bar bakke.

Det er tusenvis av mannskap i HV-avdelinger som burde kurses/læres opp i både angrep og forsvar med droneteknologi og få tildelt utstyr. Spesielt HV-avdelinger langs kysten. Kommer det til å skje? dessverre tviler jeg.

• Liker 3
Skrevet
Regenburg skrev (1 time siden):

Synes staten har for store utgifter, men å investere noen hundre milliarder i den ukrainske våpenindustrien synes jeg er en nobrainer. Det samme er å hjelpe Ukraina med langt mer enn det de får allerede nå..

Samt produsere en million granater i året i Norge++

FÅ FINGERN UT STØRE

Vi kan jo begynne å kutte i bistand til korrupte ledere

Skrevet

Screenshot_2025-09-28-17-05-44-62_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.thumb.jpg.35e2a9621bd5dd21332ce653b4ac2cb3.jpg

Dette er muligens ett sidespor men jeg mistenker en svært skummel agenda i forkant av government shutdown på Onsdag 

Jeg håper ledere har funnet sin integritet og har noen worst case scenario planer klar.

Håper jeg tar feil.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 4
Skrevet
Mr.M skrev (18 minutter siden):

vært enda bedre om at for hver våpen/milliard-pakke til Ukraina, investerer Norge tilsvarende beløp for å bygge et drone-forsvar her på berget. Akkurat som Danmark, står vi egentlig på bar bakke.

Det er tusenvis av mannskap i HV-avdelinger som burde kurses/læres opp i både angrep og forsvar med droneteknologi og få tildelt utstyr. Spesielt HV-avdelinger langs kysten. Kommer det til å skje? dessverre tviler jeg.

Utfordringen er selvfølgelig at kapasiteten for produksjon av forsvarsmateriell er begrenset. Alt vi beholder selv, vil indirekte gi russland en fordel.

Det er ikke det samme som at vi ikke skal beholde noe som helst, bare at vi har en generell fordelingsnøkkel som gir mesteparten til ukraina. Så får vi heller gjøre noen få unntak der effekten er spesielt stor. Jeg synes for eksempel at det er en dårlig ide å begynne en generell opptrening av HV i dronekrig nå. Da bør vi heller opprette en utdannelsesavdeling for dronekrig hvor vi samarbeider med ukraina for å trene droneoperatører. Så lenge behovet for droneoperatører i ukraina er stort bør vårt utbytte være at vi får en utdannelsesavdeling vi kan bruke til å trene egne soldater når ukrainernes behov minsker.

Jeg kommer ikke på noen steder i norge vi bør prioritere oppbygging av lokalt droneforsvar annet enn Ørland flystasjon, hvor vi har våre F-35.

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
7 hours ago, Simen1 said:

Hele 7 tanks! Det må være noe de har spart lenge på og tatt fram for et eller annet framrykk som så har feilet totalt.

Kanskje russerne mangler drivstoff til å få dem i sikkerhet?

Skrevet
17 minutes ago, Apathy said:

Screenshot_2025-09-28-17-05-44-62_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.thumb.jpg.35e2a9621bd5dd21332ce653b4ac2cb3.jpg

Dette er muligens ett sidespor men jeg mistenker en svært skummel agenda i forkant av government shutdown på Onsdag 

Jeg håper ledere har funnet sin integritet og har noen worst case scenario planer klar.

Håper jeg tar feil.

Det er ikke en ytterligere opptrapping rundt Venezuela vi kan se her da?

Tviler dog på at det er relatert til Ukraina og russland.

Hva enn det er frykter jeg for konsekvensene. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...