Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 hour ago, Simen1 said:

Men eventuell rabatt på reklameplass skal etter loven føres som partistøtte.

Nå spesifiserer partilovens §19-3 at det kun er tjenester som er mottatt til "underpris" som er å anse som støtte.

En standardrabatt som er forhandlet frem av reklamebyrået er ikke "underspris".

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
<generisk_navn> skrev (6 minutter siden):

dør i overkant av ca 1000 russiske soldater hver dag (ja, det dør mange, trolig flere hundre ukrainere hver dag også, men jeg har ikke de tallene).

Bare litt flisespikking. Det er rundt 1000 casualties på Russisk side hver dag. Det inkluderer både døde og sårede. Du kan regne at røffly 30% av de er døde og 70% skadde i varierende grad fra middels til alvorlig. Lette skader regnes ikke som casualty.

Ukraina lider røffly 1/2 - 1/3 så mange casualties som Russerne. NB. Ukrainske tall er veldig usikre siden det er færre datakilder, mindre OSINT og mer usikre kilder og mye av det er utdatert.

• Liker 6
Skrevet
Rhabagatz skrev (Akkurat nå):

Nå spesifiserer partilovens §19-3 at det kun er tjenester som er mottatt til "underpris" som er å anse som støtte.

En standardrabatt som er forhandlet frem av reklamebyrået er ikke "underspris".

Oki - jeg kan ikke jussen så godt her, så jeg overlater det glatt til etterforskerne og juristene.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
sussebass skrev (1 time siden):

Forhandlingslinjen.

Europeerne og  Amerikanerne må komme med inrømmelser og troverdige løfter angående Ukrainsk demilitariserring og nøytralitet.

Krav  til nyvalg.

Territoriene Ukraina må forhandle om vokser for hver dag krigen fortsetter, det er ingen grunn til å tro dette vil snu. 
Tross for at mange mener det, representerer ikke jeg Russland og jeg vet ikke hvilke grenser og krav de setter. Men jeg tror nevnte inrømmelser vill lokket Russland til bordet med noe godvilje. 

Jeg mener Ukraina IKKE formelt skal oppgi territorium men muligens foreslå en forhandlingsperiode lignende Krim og Istanbul 2022.  Vi ser med egne øyne at russland øker territorium hver dag og størrelsen på de daglige okkupererte områdene øker.

Jeg har i alle fall ikke sett eller hørt et eneste troverdig tegn på Ukrainsk seier -eller at dette vil snu. Slik det ser ut for meg er foharndlingsgrunnlaget til Ukraina blitt verre og verre siden 2022.  Tror vi stillingen til Ukraina er bedre i 2026 enn i dag? 

Hva med den menneskelige kostnaden? Hvor mange ti-hundretusen er egentlig døde? Hva med infrastrukture og muligheten for landet til å fungere igjen?

Det er ikke urimelig å tenke at Russisk posisjon i ikke okkupert Ukraina vil øke jo lenger dette pågår, bare gjennom Ukrainas egen dysfunksjon.

Det beste hadde vært om vesten gikk inn med en slik tyngde som sendte russerne på retrett.

Så er det nå engang slik at man har å gjøre med en ondsinnet, farlig og aggressiv atommakt - det er sannelig ikke rart at man har lagt seg på en linje som nøyer seg med å stanse russerne der de er, på tross av de enorme lidelsene og tapene ukrainerne tar, fordi russerne er mennesker de og, og det er direkte farlig å presse de for hardt for raskt.

Hva mener du er et rimelig alternativ her?

Er du på linje med den livsfarlige og vanvittige "fredsbevegelsen" som synes det er en god idé å innfri russernes krav slik de fremgår nå?

• Liker 9
Skrevet (endret)
Dragavon skrev (8 minutter siden):

bafkreifdoabxcx3bizaowcsh4geky5k7ir5fwkqgmsockqadrp4wdpkg5i.jpg

Ja, partiet som var for fred og rettferdighet var også for russisk seier. Og støttespillerne deres åpenbart for krig, selv om han sier han er for fred 

Send det bildet til VG

Endret av Tussi
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
53 minutes ago, Simen1 said:

Oki - jeg kan ikke jussen så godt her, så jeg overlater det glatt til etterforskerne og juristene.

Problemet er at kreative lovtolkninger mot politiske motstandere er noe man ikke bør se i Norge, men som er vanlige i land som ... Russland.

Jeg så at en talsmann for partilovkommisjonen (eller hva det å var) uttate seg i denne retningen (snakket om fordel), men det er ikke slik at enhver rabatt er en fordel og dermed støtte. Loven er som sagt klar, det er "underpris" som er støtte.

Asker og Bærum Høyre ble faktisk tatt for noe lignende, etter at de hadde solgt reklame i eget medlemsblad for hundretusener.

Endret av Rhabagatz
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet
Simen1 skrev (1 time siden):

1747802452-279.thumb.jpg.8d1e37691e9721c40525609a9361fd24.jpg

Trenden fortsetter: Svært få tanks, AFV og mlrs, men en hel del artilleri, lette kjøretøy, droner og soldater. Jeg tror det sier mye om hva Russland har på lager av utstyr for tida.

Også talet på falne er lågare enn det var på det meste.

Slit Russland med å rekruttere soldatar, eller held dei igjen fordi dei planlegg noko større?

• Liker 1
Skrevet
Rhabagatz skrev (9 minutter siden):

Problemet er at kreative lovtolkninger mot politiske motstandere er noe man ikke bør se i Norge, men som er vanlige i land som ... Russland.

"Kreativ lovtolkning" / forskjellsbehandling er en grov beskyldning. Som alltid er det den som påstår noe som har bevisbyrden for påstanden.

• Liker 1
Skrevet
torbjornen skrev (3 minutter siden):

Slit Russland med å rekruttere soldatar, eller held dei igjen fordi dei planlegg noko større?

Nå snakker Putin om at de rekrutterer 50k i måneden så ut fra det kan det tenkes at de bygger opp en reserve.

For det har jo aldri skjedd at Putin har jugd om noe som helst, eller at noen lenger ned i apparatet har fortalt eventyr oppover. :p 

Vi må nok vente på mer pålitelige data før vi kan si noe sikkert. 

• Liker 5
Skrevet
torbjornen skrev (11 minutter siden):

Jeg tolker det sånn at det ikke er noen store pågående slag om byer for øyeblikket, sånn som taps-toppene ved slagene om Bakmuth og Avdivka. Ukraina sliter nok også litt med personell som i sin tur skyldes en periode med lite materiell støtte fra USA. Så både litt lite materiell og personell, som gjør at de blir liggende mer defensivt. Frontlinjene er jo også temmelig fryst for tida så begge sider har nok forskanset seg godt. Det er nok FPV-droner som står for de største tapene for tida med artilleri på en andreplass. Ukraina har nok overtaket på droner, mens russland fyrer fortsatt adskillig mer artilleri enn Ukrainerne.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet
13 minutes ago, Simen1 said:

"Kreativ lovtolkning" / forskjellsbehandling er en grov beskyldning. Som alltid er det den som påstår noe som har bevisbyrden for påstanden.

Seriøst? Leser du en beskyldning om forskjellbehandling i det jeg skriver?

Eller er du bare et troll?

• Liker 3
Skrevet
sedsberg skrev (11 timer siden):

Likevel ganske utrolig at så mange mener det er Natos, vestens og Ukrainas feil at russland angrep Ukraina.

det var jo en ganske utbredt oppfatning i 2014, også langt inn i høyre/konservative kretser i politikk. Bakteppet var vel de såkalte "farge-revolusjonene" rundt omkring, og et narrativ om at USA via NGO'er fyrte opp under slike opprør, med pengestøtte og propaganda.

Mange har vel forlatt den innfallsvinkelen underveis, og innrømt at det vi så i Ukraina var (er) et genuint folkelig opprør med store oppofrelser, i kampen mot russisk dominans over landet.

• Liker 5
Skrevet

For ei tid sidan var ein uroa over at Russland kunne finne på å plassere våpen i verdsrommet. Slik eg forstår artikkelen nedanfor vil Trump no gjere nettopp dette.

https://www.nrk.no/urix/trump-lanserer-rakettskjoldet-golden-dome-for-usa-1.17425728

Skal tru kva dette kan føre med seg. Kan eit evt. nytt våpenkappløp mellom Russland og USA kombinert med sanksjonar og krig i Ukraina vere det som skal til for at Russland skal gå konkurs?

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...