Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan vi vente at russerne har noe foran den ukrainske fronten som nå kan stanse fremrykkingen? Altså en del nedgravde posisjoner vil de garantert møte, men hvor godt utrustet og kampvillige disse er, er vel mer uklart. Tenker på en armé som er i siget og da opplever økende moral, fortsatt får forsyninger og ammo er det vanskelig å stoppe. Med god flyt er man også ofte mer villig til å ta tap, da man ser at man i det minste får igjen for det.

Men om russerne ikke har noe i det gjeldende område å svare med, er det bare å håpe at mine spådommer om at denne krigen pågår også i jula kan gjøres til skamme. Regner med de allerede er igang med å forflytte det de kan for å stanse UA her, men er det for sent? Og hvor langt kan UA komme nå før de må vente på forsyningslinjer?

Lenke til kommentar

Kan ikke huske det har vært nevnt tidligere i tråden: Så mange som 10,000 togvogner kan være parkert på grunn av sanksjoner ettersom de mangler rullelagre (roller-bearings) til hjulene.

https://sofrep.com/news/sitrep-russian-rail-sidelined-by-sanctions/

Quote

The Russian rail system is being starved of rolling stock because of a shortage of roller bearings for their axles. Some 10,000 railway cars were pulled offline because of a bearing shortage in August with another 20,000 expected to be sidelined in the next two months.  Repair facilities are unable to repair them because of the shortage.  This represents about 20-30% of Russian rail cars of all types.

 

Endret av Thor.
  • Innsiktsfullt 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Thor. skrev (2 minutter siden):

Kan ikke huske det har vært nevnt tidligere i tråden: Så mange som 10,000 togvogner kan være parkert på grunn av sanksjoner ettersom de mangler rullelagre (roller-bearings) til hjulene.

https://sofrep.com/news/sitrep-russian-rail-sidelined-by-sanctions/

 

Det er disse tingene jeg henviser til når vi gang på gang diskuterer økonomien og resultatet av sanksjonene. Fokuset på Russlands salg av olje og gass er sikkert fint og flott. Men sanksjoner og sekundærsanksjoner som treffer den øvrige økonomien er det som treffer befolkningen hardest.

Svært mange aspekter av handel og økonomi går over i sparebluss eller stopper helt opp. De sliter med å skaffe svært mye, de får ikke brukt tjenester, de får ikke solgt produkter og tjenester, og bedrifter som holder til i land som ikke sanksjoner er vil like vel ikke handle med Russland, fordi det innebærer at de må velge Russland eller vesten. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
5 minutes ago, SkyMarshall Arts said:

Det er jo HELT vanlig taktikk i krig. Å lure fiender inni lommer hvor du har mulighet for massiv beskytning.

 

Russiske forsvarslinjer er ikke mer enn noen kilometer, maks 10km. Det er som regel fire linjer og noen ganger falske linjer et sted i mellom, men de er aldri mer enn 1km unna hverandre. Og de ville ikke løpt forbi hele byer som strategisk til. Det ukrainske forsvarer hevdet at de hadde overrasket russisk artilleri og kommando, og det kunne forklare en del.

 

34 minutes ago, Serpentbane said:

Skulle nesten tro Polen gjør seg klar til en aldri så liten invasjon av et uspesifisert naboland et sted i øst... 

 

Det sa jeg også når de kjøpte 500 HIMARS 🤣 Virker nesten som om de har tenkt seg en tur til Moskva.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Thor. skrev (32 minutter siden):

Kan ikke huske det har vært nevnt tidligere i tråden: Så mange som 10,000 togvogner kan være parkert på grunn av sanksjoner ettersom de mangler rullelagre (roller-bearings) til hjulene.

https://sofrep.com/news/sitrep-russian-rail-sidelined-by-sanctions/

 

Jeg nektet innledningsvis å tro at Russland, som det store jernbanelandet det er, ikke hadde produksjonskapasitet til noe så fundamentalt som kulelager til jernbanevogner, så jeg måtte Google litt.

Og påstanden stemmer temmelig bra. Etter åpningen av Russland på 90 - tallet endret de teknologi fra russisk produserte kulelager til noe som kalles "kassettlager,"

00686449-77d4-4081-be39-eccc3d8b4e4e.jpeg

der amerikanske Amsted Rail inngikk et joint venture  med russerne som fikk navnet EPK - Brenko. Også det svenske SKF var involvert i produksjonen av slike lagre, men begge har nå trukket seg ut, noe som medfører at enkeltkomponenter ikke blir importert. Disse lagrene benyttes først og fremst på tunge godsvogner, først og fremst kullvogner;

There is a shortage of bearings for wagons of Russian Railways - RWS

Men nå forsøker russerne å lage dette selv;

ChKPZ plans to master the production of tapered roller bearings for freight cars (rollingstockworld.com)

Men det spørs om disse lagrene holder de 800.000 km de vestlige lagrene var garantert for.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...