Gå til innhold

Anmeldelse: Horizon Forbidden West


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gunfreak skrev:

Og her har vi den egentlige grunnen til 6/10. Gamer hadde egentlig tenkt å gi det 11/10, men anmeldeler taklet ikke at en digital dame har litt fersken hår på kinnet.

 

20220215_181844.jpg

Haha🤣
Lenke til kommentar
23 hours ago, Arodem said:

Fin konspirasjonsteori! Aldri hørt den før. Litt rart at vi på forhånd hadde full oversikt over hva alle andre anmeldere i verden synes om spillet, da, selv om vi publiserte anmeldelsen samtidig med alle andre i dag tidlig. Flaks at de alle ga spillet et par karakterpoeng mer enn oss, ellers så hadde vi risikert å havne på snittet og gått glipp av alle klikkene (som ikke er verdt på langt nær så mye som du tror). 

For det er jo det spillanmeldelser handler om: å gjette på hva Metacritic-snittet blir, og ligge så nært det som mulig. 

Nja, eg vil si det er ein enkel gamble å tenke at både Breath of the Wild og Horizon havner et godt stykke over 60, så eg liker fortsatt teorien min.

Men eg bare koser litt med dere. Eg hadde nok fått like mye kritikk for min 7.0/10 anmeldelse av RDR2

Endret av Noiz
Lenke til kommentar

Kaste litt bensin på bålet siden dette var en heit potet for mange.

Hvis Gamer.no syns det var 6/10, og du spiller mellom og syns det var 10/10, så vil det være 10/10 for deg livet ut. Det er ikke sånn at biffen din smaker drit selvom kjerringa di på andre siden av duken sitter å klager over at den var for lite stekt.

(det er også viktig at man smaker på biffen før man har en mening om den)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
SkyMarshall Arts skrev (1 time siden):

Kaste litt bensin på bålet siden dette var en heit potet for mange.

Hvis Gamer.no syns det var 6/10, og du spiller mellom og syns det var 10/10, så vil det være 10/10 for deg livet ut. Det er ikke sånn at biffen din smaker drit selvom kjerringa di på andre siden av duken sitter å klager over at den var for lite stekt.

(det er også viktig at man smaker på biffen før man har en mening om den)

Å si Gamer.no syns det er 6/10 virker å bli litt feil. Slik eg forstår det, fungerer Gamer som ein nettside som har flust av ulike meininger, der anmeldelsene er personlige kronikker fra kun ein av deiras skribenter. Om anmeldelsen hadde tilfalt ein annen skribent i Gamer, kunne karakteren gjerne vært 10/10, eller 8/10...

Men for meg virker det svært rart å anmelde 100% ut fra personlige preferanser. Om ein biff er litt mindre stekt, eller litt meir stekt enn det eg personlig syns er det beste, klarer eg fortsatt å sette meg inn i skoa til folk med andre preferanser og smake kvaliteten på kjøttet.

På samme måte vil eg tro at det å finne positiviteter, som kanskje andre syns er flott, enn ein sjøl, er ein kvalitet ein anmelder av eit spel bør kunne ha. Forbidden West er utvilsomt eit teknologisk mesterverk. Grafikken blir hyllet, og folk som har spelt det, påstår at det potensielt er den beste grafikken på markedet. Musikken, lydspor og stemmeskuespill blir belyst som veldig god. Historien og kordan denne blir fortalt er drastisk forbedret kontra Zero Dawn. Kampsystemet som var engasjerende i første innslag, er mykje den samme, bare med fleire våpen og nye verktøy. 

Derfor syns eg det er spesielt rart at anmelderen peiker på pandemien, som om utvikleren har hatt dårlig tid, eller manglende logistikk, for så å påpeike "rare design valg" som å legge til masse våpen. Har ein tidsnød, legger ein ikkje til innhold. Er det manglende kvalitet, masse bugs og sånt, kan ein kanskje trekke den konklusjonen. Men det blei ikkje nevnt.

Rar, rar anmeldelse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

6/10 skiller seg greit ut i mengden av reviews som har kommet. Det var vel 3 av 110 anmeldelser som var borti 6-tallet.

Statistikk sett er dette rimelig irrelevante datapunkter om man definerer f.eks 95% konfidensinterval for å holde subjektiviteten mest mulig unna.

Edit: Faktisk så blir nesten ikke 6/10 datapunktene med i et 99% konfidensinterval. 3 av 110 tilsvarer under 1% poeng (0,9%) og en skreller vekk 0,5% i begge endene.

Så hvis en bruker litt over 98% konfidensintervall så blir 6/10 utfiltrert.

Endret av vidor
Lenke til kommentar
Pallehysa skrev (30 minutter siden):

Derfor syns eg det er spesielt rart at anmelderen peiker på pandemien, som om utvikleren har hatt dårlig tid, eller manglende logistikk

Ja er jo mulig anmeldern så på dette mer som en jobb enn som gøy. Jeg selv må være klar for en open world om jeg skal ha det moro. Nytter ikke å gå inn litt utbrent. Derfor det er greit med Metacritic. Velge seg ut noen anmeldelser som er i toppen av skalaen, og noen som er i bånn av skalaen - også lese dem i sin helhet. Da får man som regel et greit overblikk av hva som er bra og mindre bra. Eventuelt bare se hva favoritt-youtubern du som regel har samme smak som.

Endret av SkyMarshall Arts
Lenke til kommentar
SkyMarshall Arts skrev (5 timer siden):

Jeg selv må være klar for en open world om jeg skal ha det moro. Nytter ikke å gå inn litt utbrent.

Er nettopp slik eg tenker og. Har hatt ein del timer i AC Valhalla i det siste. Så er litt utbrent på open world av den typen. Kunne komt eit nytt AC imåro, og eg hadde hatt hype lik 0. 

Men Horizon har eg litt hype for. Nettopp fordi eg verdsetter ein estetisk verden, som er spennande å utforske, med eit engasjerende kampsystem, og spennende fiender. Tror Horizon kjem til å innfri på nettopp det.  Musikken, lydsporet, atmosfæren tror eg også kjem til å innfri. PS5 og Sony Pulsen er klar, så gjenstår det å sjå om eg kjøper det på fredag eller ei.

Lenke til kommentar

Det virkelig triste her i tråden er at det finnes folk som søker opp MetaCritic når de skal finne ut hva de skal mene om et spill. 🙄

Anmeldelser er subjektive, folkens. Enten det gjelder spill, film, musikk eller hva det nå måtte være. Finn deg en anmelder som har noenlunde lik smak som deg og les deres anmeldelser av spill du vurderer. Sjansen er stor for at de vil kunne ha nyttig innsikt for deg om akkurat det spillet.

MetaCritic er først og fremst et verktøy for spillutgivernes HR-avdelinger når de skal dele ut bonuser til ansatte, det er ikke et verktøy for spillerne. Skjerpings.

Endret av henrikwl
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Eurogamer bruker ikke tallpoeng, men har gitt spillet verken Essential eller Recommended i sin anmeldelse. Det var den første jeg leste, og ble dermed altså ikke så overrasket over å se denne anmeldelsen på Gamer.no. 

Hadde håpet spillet var hakket bedre, men kommer nok likevel til å spille det med tiden. 

https://www.eurogamer.net/articles/2022-02-14-horizon-forbidden-west-review

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
29 minutes ago, afterall said:

Eurogamer bruker ikke tallpoeng, men har gitt spillet verken Essential eller Recommended i sin anmeldelse. Det var den første jeg leste, og ble dermed altså ikke så overrasket over å se denne anmeldelsen på Gamer.no. 

Hadde håpet spillet var hakket bedre, men kommer nok likevel til å spille det med tiden. 

https://www.eurogamer.net/articles/2022-02-14-horizon-forbidden-west-review

 

 

Er uenig i flere av tingene anmelderen påpeker der. Går jo for det meste på at det var dårlig fordi hun ikke forstod det, eller at ansiktsmaling på en karakter ikke representerte kulturen hun er en del av. Historien var kanskje den beste delen av HZD, får se hvor bra den er i oppfølgeren. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tenkte å skippe alt av anmeldelser på dette spillet, men siden tråden hadde 100+ kommentarer så måtte jeg gi etter. Vanskelig å være uenig i en anmeldelse når jeg ikke har spilt et minutt av spillet selv enda. Når det er sagt så tror jeg ikke at ankepunktene til anmelder er noe jeg vektlegger så tungt, ref mine preferanser. Men tiden vil vise. Uansett skal spillet kjøpes og spilles på fredag. HZD var mitt favorittspill til PS4, så forventningene er høye. 

Lenke til kommentar

Jeg synes en anmelder bør ha noe mer å by på en den vanlige "100% subjektiv mening". Om man er ute etter rene meninger så kan man like greit lese anonyme kommentarer på diverse plattformer.  Er man en anmelder innen spill, film, musikk, etc, så skal man ha nok kunnskap til å vurder endel faktorer på en litt mer objektiv måte.

Utvikling av karakterer, grafikk, stemning/musikk, story, kampsystem, lengde, gjennspillsverdi,  etc.
Vurderinger opp mot lignende spill i markedet er også noe man kan gjøre uten å blande for mye personlige følelser inn i bildet.

Personlig preferanser kan være et nyttig å inkludere, men de beste anmelderene kan skrive gode reviews selv om de ikke er i målgruppen eller liker den aktuelle sjangeren.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...