Gå til innhold

Anmeldelse: Horizon Forbidden West


Anbefalte innlegg

maanemann skrev (6 timer siden):

Så bra! Godt å lese positiv kritikk etter så mye negativ i tråden. 😀

må gjerne utdype hva du liker…

Ja deg er helt sprøtt å tenke på at de gikk fra killzone 2 til perlen HZD. Jeg har ikke spilt killzone utenom evt. på psp. , men dette må vel være den største forvandlingen gjort av et softwarehus i spillbransjen?

jeg er også imponert over hvor lite ps4 står tilbake for ps5 versjonen visuelt. Så ja støtter den.

Må ikke glemme Killzone Shadow Fall, som var (og er fortsatt) en grafisk perle for PS4. Denne gjengen har alltid levert på det tekniske tatt hardwaren i betraktning. Det de fikk til på Vita og er jo imponerende greier!

Endret av Mala
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
8 minutes ago, Mala said:

Må ikke glemme Killzone Shadow Fall, som var (og er fortsatt) en grafisk perle for PS4. Denne gjengen har alltid levert på det tekniske tatt hardwaren i betraktning. Det de fikk til på Vita og er jo imponerende greier!

All optimaliseringen de har gjort på sine PS4-titler er verdt ganske mye for PC-utgivelsene de også satser på, dog etter at Sony har fått eksklusiviteten sin først. De er rå på å få max ut av Playstation sin hardware. Må si de er et godt sammensatt team for å dra kvalitet ut av alle ledd. Er som regel veldig mye forkastet arbeid bak en suksessfull tittel som man aldri ser. Guerrilla Games har gått en ganske lang vei før de landet på sluttresultatet.

Lenke til kommentar

Har spelt 6-7 timer med dama i helga og jeg er mektig imponert så langt. Eneste spille på ps5 jeg faktisk speller i resolution modus fremfor performance. Beste grafikken jeg har sett på PS5, gøy combat og bra atmosfære. Side quests kan det godt tenkes at jeg blir lei men story skal fullføres. Blir ekstremt overrasket om jeg lander på noe lavere enn 8/10 her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mala skrev (9 timer siden):

Må ikke glemme Killzone Shadow Fall, som var (og er fortsatt) en grafisk perle for PS4. Denne gjengen har alltid levert på det tekniske tatt hardwaren i betraktning. Det de fikk til på Vita og er jo imponerende greier!

Ja absolutt, det tekniske har de nok verdt gode på hele tiden. Men på første forsøk å lage et openworld som er så vakkert, med story som jeg tipper slår killzone og hvor man bryr seg om de viktigste karaktererene, alle våpnene i verktøykassa er nyttig, og hvor mekanikken sitter som hånd i hanske. det steget kjenner ikke jeg til et sidestykke for, og gjør meg mektig imponert. At det atpå til er et mellomstort europeisk land som gjør det er jo ikke noe mindre artig.

vi kan jo f.eks sammenligne med biowares første forsøk på openworld i DA, DA3. Ikke akkurat like helstøpt.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Quakecry skrev (12 timer siden):

Føles ut som en fortsettelse av HZD, som om forrige spillet bare "fortsatte" storymessig.  Litt usikker på om jeg skal bruke "resolution" eller "performance" 30 fps er helt jævlig når du kommer fra PC og må bruke kontroller i tillegg..Men det ser merkbart bedre ut på resolution mode. 

Det er synd spillet ikke har en reconstruction teknikk i stedet for checkerboard rendering eller en 40FPS modus for dem som har 120Hz TVer slik som det siste Ratchet & clank spillet (en ny frame oppdatering per 3 refresh gir 40 vsynced FPS, 120/3=40) som nok hadde gitt mulighet for native ~1800p.

Det skal også sies at selvom 30FPS modusen ser merkbart bedre ut i rolige situasjoner og når man skal studere detaljer vil 30FPS modusen miste langt mer oppløsing (motion oppløsning) i litt bevegelse, spesielt med panoreringer. En del temporal teknikker kan også se mye dårligere ut i 30FPS enn 60FPS. Selvom man kun ser på grafikk og bildekvalitet er det er ikke slik at alt er bedre i 30FPS.

Lenke til kommentar
vidor skrev (12 minutter siden):

120 Hz TV-støtter er nok icing on the cake som ligger et godt stykke ned på pri-listen. De jobber jo fremdeles med hotfix for å optimalisere grafikken på PS5.

Ja man kan håpe at det kommer en 40FPS modus til spillet etterhvert. Det var ikke i Ratchet & Clank spillet når det ble lansert heller.

Jeg håper ihvertfall inderlig at 40FPS mulighet blir noe de fleste spill som ikke kan nå 60FPS vil ha i fremtiden på XBSX og PS5. Type spill med GI RTRT uten fallback til tradisjonelle rasterings teknikker (UE5 lumen f.eks). Uansett hvor imponerende UE5 Matrix Awakens demoen var tydeliggjorde det hvorfor jeg ikke vil tilbake til 30FPS.

Lenke til kommentar
3 hours ago, MistaPi said:

Det er synd spillet ikke har en reconstruction teknikk i stedet for checkerboard rendering eller en 40FPS modus for dem som har 120Hz TVer slik som det siste Ratchet & clank spillet (en ny frame oppdatering per 3 refresh gir 40 vsynced FPS, 120/3=40) som nok hadde gitt mulighet for native ~1800p.

Det skal også sies at selvom 30FPS modusen ser merkbart bedre ut i rolige situasjoner og når man skal studere detaljer vil 30FPS modusen miste langt mer oppløsing (motion oppløsning) i litt bevegelse, spesielt med panoreringer. En del temporal teknikker kan også se mye dårligere ut i 30FPS enn 60FPS. Selvom man kun ser på grafikk og bildekvalitet er det er ikke slik at alt er bedre i 30FPS.

Nei, men grafikken er merkbart bedre i 30-fps modusen. Ser utrolig bra ut, mens i 60 fps så ser det "dårligere" ut. 

Lenke til kommentar

Både guerilla og andre har skrytt mye av rolle galleriet i West. Hvor interessante de er, alle spilte og voiceoveret i samme rom etc. Rune Fjeld i NRK (tidligere VG) gir spillet pluss for historien på makronivå, men er ganske krass ift det meste rundt Aloy og hennes venner, og kaller det nære fornøyelsespark. At det kan være så utrolig delte meninger på akkurat dette opprører meg, uten jeg har forutsetning for å si at noen har rett eller feil. Det bare ville overraske meg helt om Guerilla har mistet ballen fullstendig her.

men som andre i tråden går det an å trøste seg med IGN, Gamer Informer og ikke minst Eurogamer (takk for link, og for en behagelig omtale). Mange vil si at IGN og Gamer informer er for preget sv kapitalen. Eurogamer synes jeg stort sett leverer seriøst. Og Rune Fjeld ga tross alt en femmer..

Lenke til kommentar

"Ikke er spillet spesielt vanskelig heller, i hvert fall på normal vanskelighetsgrad".. ånei!? Da setter du opp vanskelighetsgraden. Jeg er uenig med deg på nesten alle punkter.

- ja, det er mange våpen, men det gir en valgmuligheter til å finne sin spillestil, er ikke verre enn at du finner deg noen favoritter, akkurat som i de fleste andre spill..

- skill tree, det er mye og det er mange poeng å få, men det var det også i zero dawn, da man endte opp med å fylle treet også der (om jeg husker rett). For min del er spenningen å velge det som passer min stil underveis.

- klatringen kan være litt knotete, men tviler sterkt på at de ønsket å ha det som Assassins Creed.

- storyline så langt (spilt ca 18 timer) er etter min mening knallgod, jeg ser hvert sekund av cut scenes, men som i flere andre spill, er det bare å skippe om man ikke gidder.

Mer eller mindre samtlige anmeldere gir spillet høy score, noe som sår tvil rundt din anmeldelse. Skal sies at jeg er fanboy av spillene, but still..

Skjerpings og i det minste øk vanskelighetsgraden om du syns det er for lett!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Quakecry skrev (På 20.2.2022 den 15.52):

Nei, men grafikken er merkbart bedre i 30-fps modusen. Ser utrolig bra ut, mens i 60 fps så ser det "dårligere" ut. 

Kan heilt ærlig sei eg ikkje merker store forskjellen. Ellers i 30 frames, blir det så uklart i bevegelse, at ein mister det ein liksom skal få av bildekvalitet.

60 frames modusen er mykje vakrere. Flyter bedre, og ein får klarere bilde under bevegelse.. Og grafikken er fortsatt nåke av det beste på markedet imo.

Lenke til kommentar
26 minutes ago, Pallehysa said:

Kan heilt ærlig sei eg ikkje merker store forskjellen. Ellers i 30 frames, blir det så uklart i bevegelse, at ein mister det ein liksom skal få av bildekvalitet.

60 frames modusen er mykje vakrere. Flyter bedre, og ein får klarere bilde under bevegelse.. Og grafikken er fortsatt nåke av det beste på markedet imo.

Grafikken er ikke på noen måte fæl i 60 fps. Det er bare en god del lavere oppløsning, noe som er dumt. Er vel 1080p eller noe. Mer eller mindre pro modusen på PS4 med 60 fps. 

Lenke til kommentar
vidor skrev (3 timer siden):

Balansen mellom FPS og Eyecandy kommer nok alltid til å være der. Det som er flott er at utviklerne gir deg opsjonen med hva du vil ha.

Selv er jeg så vandt med film at jeg greit takler 30 FPS, da knollen kompenserer for det.

Hadde det vært 40 frames, hadde nok eg også tatt fidelity mode. Men 30 klarer eg ikkje å leve med. Heilt einig at det er bra at 60 frames moden er der. Klarte 30 før, men etter å spelt med 60, er det æsj.

Lenke til kommentar
29 minutes ago, Pallehysa said:

Hadde det vært 40 frames, hadde nok eg også tatt fidelity mode. Men 30 klarer eg ikkje å leve med. Heilt einig at det er bra at 60 frames moden er der. Klarte 30 før, men etter å spelt med 60, er det æsj.

Har en skjerm som produsenten påstår er 144 Hz (AU Optronics, som i utgangspunktet burde være kvalitet). Kjører jeg noe i nærheten av det er det føler jeg alt er et eneste stort "blur". Sånn sett har jeg aldri helt følt behovet for å tyne ut mest mulig FPS, noe jeg egentlig bare er glad for siden jeg ikke har blitt "bortskjemt" av det.

Tipper 40 FPS kommer til å komme mer og mer etterhvert, men det blir nok kanskje en unødvendig treg prosess før det blir mer vanlig. Produsentene har ikke all verden med jobb for å tilrettelegge for det rent teknisk, så det trekker jo i positiv retning. Allikevel tilsier dette lavere frametid, så en må nedjustere lasten en del pr. frame. Bruker en dynamisk scaling er det derimot temmelig enkelt å fikse.

Det brukes jo checkerboard-rendering i kombinasjon med dynamic scaling allerede for en del titler, så muligeten ligger jo der for en god del titler som kunne nyttegjort seg 40 FPS.

Lenke til kommentar
7 hours ago, Pallehysa said:

Kan heilt ærlig sei eg ikkje merker store forskjellen. Ellers i 30 frames, blir det så uklart i bevegelse, at ein mister det ein liksom skal få av bildekvalitet.

60 frames modusen er mykje vakrere. Flyter bedre, og ein får klarere bilde under bevegelse.. Og grafikken er fortsatt nåke av det beste på markedet imo.

Grafikken er nå ganske kornete i performance i ulike kamera perspektiv på karakterer i cutscenes og spillverdenen generelt med landskap og gress. 
Jeg takler heller ikke 30fps men har sett gjennom et par sekvenser via reload og må si det er synd spillet ikke ser sånn ut i 60, tror nok kapasiteten ligger der, hadde nok sett annerledes ut om det var utviklet til ps5. 
 

Første Horizon med Ps5 update har ikke disse småfeilene som i dette spillet fra det jeg har sett. 
 

Men liker spillet godt uansett, grafisk revolusjon ble det ikke men liker story bedre enn det første og gameplay var ikke så ille på det vanskeligste, faktisk en god del combo en må huske, ikke hack and slash.

Blir nok en 9 fra meg, setter største trekket på det grafiske som ikke er stabilt. Grafikk betyr ikke mye i story spill men ser flott ut zoomer inn på cutscenes så daler det ned ut av fokus. 
 

Blir platinum imorgen kveld så da er det bra for min del all in all. ☺️

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...