Gå til innhold

Anmeldelse: Horizon Forbidden West


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Pallehysa skrev (57 minutter siden):

Spenstig anmeldelse. Har ingen problemer med at Gamer sin anmelder gir sin subjektive meining her. Kan godt hende eg er einig i kritikken etter å ha prøvd det sjøl. Tiden vil vise. Men karakter 6 virker veldig lavt. Det overrasker.

Såg forøvrig DF sin tekniske analyse av spelet. Dei kunne ikkje annet enn å hylle grafikken, vann og undervannsekvensene. Då meir fra eit teknisk aspekt selvfølgelig. Kordan det faktisk er å spele spelet, forblir ein annen ting.

Det som "skremmer" meg mest, er om dei har forsterket det eg syns var dårligst på Zero Dawn. Men at anmelder velger å ta opp antall våpen, altså "for mange våpen" som ein av to kritikker i konklusjonen, skremmer meg ikkje. Det høyrest ut som eit luksusproblem for meg. Alltid artig med valg, gjerne tidlig i spelet også.

Dette som DF skriver om HFW synes jeg høres lovende ut for min del - elsket det første og kommer nok til å like dette veldig godt og:

(https://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2022-horizon-forbidden-west-the-digital-foundry-tech-review)

Sitat

And what both PS4 and PS5 owners may appreciate is how Guerrilla has grown in terms of crafting an open world game. The original was well received but there were rough edges including somewhat fiddly traversal, poor facial animation in non-cinematic cutscenes and the typical open world quest design limitations. In playing Horizon 2, I was relieved and encouraged to see that most of these faults had been eliminated or vastly improved. Everything from its quest design and its traversal to the world itself feels more polished and refined - Guerrilla has learned a lot in the process. In some ways, thanks to its brisk pacing, it feels like an open world game designed for people that have grown weary of open worlds.

 

Lenke til kommentar

Gamer.no er i god gang med å få haters på haters etter dagens anmeldelse av Horizon Forbidden West, hvor de gjør en BotW og gir 6/10 til et spill de fleste gir nært opp mot toppscore. :D Skjønner ikke at det er noe å bli så sinna for, men det er interessant hvor subjektivt slike ting kan være. Jeg mistenker mange vil synes spillet er kjempebra, men anmelder her er altså ikke helt fornøyd. So what? Skader ingen?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
RamGuy skrev (1 time siden):

 

Er dessverre sånn det fungerer. Collectors Edition av X-antall World of WarCraft utvidelser var likedan. De som bestiller standard eller digital deluxe edition digitalt er klare god tid i forveien, de som ville ha fysisk collectors edition måtte pent vente til de hadde fått den i hus og det var gjerne en dag eller to etter lansering. Spill med lansering på en fredag så er det ekstra kjipt for da har man gjerne ikke spillet før mandag eller tirsdag uken etterpå. Eneste måten rundt dette er å plukke opp spillet fysisk, det som dog var ironisk med World of WarCraft var at man gjerne ikke fikk plukke det opp før dagen det lanseres, men serverne gikk gjerne online rundt 00:00-01:00, men man fikk altså ikke plukke det opp i butikken som da ikke åpner før 10:00.

Her har riktignok en del utgivere innsett at dette ikke duger, med de to siste utvidelsene til World of WarCraft så har det vel vært sånn at de som kjøper Collectors Edition får en digital kode for digital deluxe edition god tid i forveien, også mottar de selve den fysiske pakken når den enn måtte dukke opp.

Horizon Forbidden West er dog et single-player spill så dette er vel noe Sony og Guerrilla Games ikke har tenkt på. Og Sony selv er bedre tjent med at folk kjøper direkte fra PlayStation Store så de har vel ikke mye egeninteresse for å legge opp til at dette skal fungere på noen bedre måte heller. Spill til konsoll blir heller ikke låst digitalt, så de kan jo ikke sende ut en digital kode i forveien samtidig som du mottar spillere senere i posten for den fysiske kopien din kan du jo da bare videreselge eller gi bort fordi du eier spillet digitalt i tillegg.

Isåfall er det skandaløs holding ovenfor de som betaler premium pris. Det bør komme med et klapp på skulderen, ikke et slag i ansiktet.

Er nå steike latterlig at de ikke bare kan sende det et par dager før. Det spiller jo absolutt ingen rolle bortsett fra fornøyde kunder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
rulleguru skrev (3 timer siden):

Tilsvarende kunne man laget for Cyberpunk, de fleste er vel enige nå om at det ikke var fortjent.

Ikke helt enig der, cyberpunk har 57 på metracritic. Horizon forbidden west fikk 89.
 

Ser gamer ga cyberpunk 8/10, ganske overraskende med tanke på spillet hadde så mye feil at Sony valgte å fjerne det i flere måneder fra den digitale butikken.

Man får heller tenke flertallet vinner, tror ikke en eneste spillside har gitt det 6/10 og det er ikke rart folk reagerer, man har lov til å gi hva slags score man vil så klart, og man kan også velge å være veldig uenig. Haters fortjener ikke gamer,  ingen skal verken hates eller henges ut pga et spill 😊

Endret av raym123
  • Liker 2
Lenke til kommentar
raym123 skrev:
rulleguru skrev (3 timer siden):

Tilsvarende kunne man laget for Cyberpunk, de fleste er vel enige nå om at det ikke var fortjent.

Ikke helt enig der, cyberpunk har 57 på metracritic. Horizon forbidden west fikk 89.
 

Ser gamer ga cyberpunk 8/10, ganske overraskende med tanke på spillet hadde så mye feil at Sony valgte å fjerne det i flere måneder fra den digitale butikken.

Man får heller tenke flertallet vinner, tror ikke en eneste spillside har gitt det 6/10 og det er ikke rart folk reagerer, man har lov til å gi hva slags score man vil så klart, og man kan også velge å være veldig uenig. Haters fortjener ikke gamer,  ingen skal verken hates eller henges ut pga et spill 😊

Cyberpunk 2077 har 86 i score så vidt jeg kan se. Om du mener spesifikt PS4 så er jeg enig eller egentlig så burde Cp77 aldri vært gitt ut på den konsollgenerasjonen i det hele tatt.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er nok sannsynlig at covid har gjort sitt for at teamet ikke har fått optimalisere spillet slik de ønsker, men jeg føler meg rimelig trygg på at relativt grove ting vil bli fikset over tid. Første spillet var jo igjennom ganske mye før det landet der det gjorde. Grunnfundamentet er lagt og det er nok folk som er uenige i det som er gjort, men helhetsmessig sliter jeg med å se at dette er direkte dårlig, men samtidig er det vel ikke til å stikke under en stol at covid har hatt sin effekt på teamarbeidet og den korrigeringen/mikro-korrigeringen dette har hele veien under utviklingen.

Som andre allerede har sagt tror jeg nok de fleste fans kommer til å kjøpe spillet til slutt uansett. At det har noen barnesykdommer i starten er bare normalt. For min del har jeg enda en del igjen på HZD m/DLC så HFW kommer nok til å være en del utbedret før jeg kommer til å spille det.

Guerrilla games har jeg så stor tillit til at de neppe lar ting være dårlilge i spilllet over tid. Det kommer nok til å utbedres.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Det er viktig å få dekket det som er reelt med et spill. Spesielt når ting normalt er kjøpt og betalt ifm anmeldelser og en har annonsørinntekter å tenke på. Det at ting er ærlige er en stor styrke og det er med på å gi et riktig inntrykk når en ser alle anmeldelser under ett. Ekstreme ytterpunkter i slike anmeldelser blir som regel lagt mindre vekt på. Dette gjelder ikke bare ekstremt negative ting, men også ekstremt positive ting. Guerrilla Games kommer nok helt greit ut av dette, selv om de nok surfer en del på suksessen med HZD. Selv synes jeg spillet virket litt for sært med det lille jeg så i media. Skyte pil og bue på en stor robot virket litt som et moderne Shadow of the Colossus, så jeg lot det ligge. Når de gav bort spillet med DLC tok jeg likevel imot tilbudet og lastet det ned. Det ble derimot liggende veldig lenge urørt på PS4-harddisken, helt til jeg en kjedelig covid-dag fyrte det opp og fant ut av spillet var så mye mye mer og krysset av på samtlige bokser og også holdt interessen oppe over tid. Spillet fikk meg faktisk til å shoppe en PS4 Pro for å sjekke det i 4K og HDR. Spillet har en veldig godt implementert HDR-effekt. Har du ikke spilt første spillet så start med det.

Edit: Hvis du vil se kortversjonen av review allerede gitt til HFB så har du en liste fra Opencritic her;

https://opencritic.com/game/12361/horizon-forbidden-west/reviews

Endret av vidor
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QB4VTZbn

Kred til anmelderen som tør i gå imot (typisk) overdrevet hylling av nye "blockbuster" spill. Et annet spill hvor anmeldere åpenbart var altfor snille var Deathloop. Ser en tendens i de siste årene til at overdrevne positive anmeldelser gjerne dukker opp med AAA-spill hvor hovedkarakteren er "politisk korrekt". (Days Gone er et eksempel på det motsatte, hvor enhver feil ble satt under et forstørrelsesglass ved lanseringen - tenk Polygon, Kotaku etc.)

Jeg har vært igjennom omtrent halvparten av Horizon Zero Dawn på PC, og synes spillet teknisk sett er meget imponerende, men man går etterhvert lei. Sidekarakterene fremstår generiske, og eneste gangen jeg virkelig ble emosjonelt engasjert var i starten med Aloys far. Etterhvert føles alt som et stort tidssluk, og kan ikke rettferdiggjøre tidsbruken for å runde spillet - i motsetning til spill som Witcher 3, Days Gone og Prey som engasjerte hele veien.

Selvfølgelig er det et subjektivt element her, og forstår godt at mange liker Horizon-spillene. Personlig opplevde jeg Days Gone (hvis PC-port kom ut omtrent på samme tid på Steam), som en mer moden og engasjerende spillopplevelse. Horizon føles litt for kalkulert og glatt, og mangler emosjonell dybde og virkelige interessante karakterer og dialog.

 

Endret av Slettet-QB4VTZbn
Lenke til kommentar

Nå har ikke jeg noe spesielt forhold til denne spillserien og settingen appellerer nok ikke særlig til meg, men jeg får tidvis inntrykk av at gamer.no har en tendens til å be (eller la) anmeldere anmelde spill som kanskje ikke helt passer dem, og følgelig gi spillet karakter etter hvor godt de likte det. Mange avfeier all kritikk med at "anmeldelser er subjektive", men skal en følge den logikken for langt blir de også verdiløse, og jeg savner noen ganger en evne eller et ønske om å ta et skritt tilbake og reflektere litt over hva er rett og slett dårlig og hva likte jeg rett og slett bare ikke. Som sagt, dette spillet appellerer ikke til meg og jeg komme ikke til å plukke det opp, men om jeg gjorde det burde en som liker denne serien antagelig ikke ta min vurdering for god fisk. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
herzeleid skrev (38 minutter siden):

Nå har ikke jeg noe spesielt forhold til denne spillserien og settingen appellerer nok ikke særlig til meg, men jeg får tidvis inntrykk av at gamer.no har en tendens til å be (eller la) anmeldere anmelde spill som kanskje ikke helt passer dem, og følgelig gi spillet karakter etter hvor godt de likte det. Mange avfeier all kritikk med at "anmeldelser er subjektive", men skal en følge den logikken for langt blir de også verdiløse, og jeg savner noen ganger en evne eller et ønske om å ta et skritt tilbake og reflektere litt over hva er rett og slett dårlig og hva likte jeg rett og slett bare ikke. Som sagt, dette spillet appellerer ikke til meg og jeg komme ikke til å plukke det opp, men om jeg gjorde det burde en som liker denne serien antagelig ikke ta min vurdering for god fisk. 

Og dette er noe du mener har skjedd her? Selv om anmelderen tydelig har likt forløperen godt og avslutter teksten med "Selv vandret jeg gjennom ørken, jungel og snølandskap på leting etter Zero Dawn-magien som på et eller annet vis var forsvunnet. Men jeg fant den aldri."?

Eller selv om han hadde det blant sine fem beste spill fra 2017 (https://www.gamer.no/artikler/her-er-vare-personlige-favorittspill-fra-2017/415084/3#andreask)?

For hvis du snakker generelt om anmeldelsene her, må du nesten spesifisere det. Og nei, vi gjør ikke det. Skribenter melder seg til oppdrag. De får ingen instruks på hva de skal mene.

Endret av Arodem
Formatering av tekst.
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Arodem skrev (Akkurat nå):
herzeleid skrev (39 minutter siden):

Nå har ikke jeg noe spesielt forhold til denne spillserien og settingen appellerer nok ikke særlig til meg, men jeg får tidvis inntrykk av at gamer.no har en tendens til å be (eller la) anmeldere anmelde spill som kanskje ikke helt passer dem, og følgelig gi spillet karakter etter hvor godt de likte det. Mange avfeier all kritikk med at "anmeldelser er subjektive", men skal en følge den logikken for langt blir de også verdiløse, og jeg savner noen ganger en evne eller et ønske om å ta et skritt tilbake og reflektere litt over hva er rett og slett dårlig og hva likte jeg rett og slett bare ikke. Som sagt, dette spillet appellerer ikke til meg og jeg komme ikke til å plukke det opp, men om jeg gjorde det burde en som liker denne serien antagelig ikke ta min vurdering for god fisk. 

Vis sitat  

Og dette er noe du mener har skjedd her? Selv om anmelderen tydelig har likt forløperen godt og avslutter teksten med "Selv vandret jeg gjennom ørken, jungel og snølandskap på leting etter Zero Dawn-magien som på et eller annet vis var forsvunnet. Men jeg fant den aldri."? Eller selv om han hadde det blant sine fem beste spill fra 2017 (https://www.gamer.no/artikler/her-er-vare-personlige-favorittspill-fra-2017/415084/3#andreask)? For hvis du snakker generelt om anmeldelsene her, må du nesten spesifisere det. Og nei, vi gjør ikke det. Skribenter melder seg til oppdrag. De får ingen instruks på hva de skal mene.

Når jeg skriver at jeg "tidvis får inntrykk av" at noe er en praksis hos gamer.no tror jeg at jeg har vært ganske tydelig på at det er snakk om generelt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
herzeleid skrev (2 minutter siden):

Når jeg skriver at jeg "tidvis får inntrykk av" at noe er en praksis hos gamer.no tror jeg at jeg har vært ganske tydelig på at det er snakk om generelt. 

Men du er her i Horizon-anmeldelsen og sier det. Så da antar jeg at du mener det skjer her også? Ellers må du nesten komme med eksempler.

Endret av Arodem
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Arodem skrev (Akkurat nå):

Men du er her i Horizon-anmeldelsen og sier det. Så da antar jeg at du mener det skjer her også? 

Det kommer an på hvilket av momentene i innlegget mitt du mener med "det". Som du viser til i linken over virker det ikke å være en anmelder som spillserien ikke passer for og i motsetning til meg selv en som liker settingen. Om du med "det" mener momentet om at spillet "kanskje ikke helt passer" for anmelderen virker jo "det" å ha skjedd her gitt at han setter såpass mye mindre pris på det enn andre. 

Lenke til kommentar
herzeleid skrev (7 minutter siden):

Det kommer an på hvilket av momentene i innlegget mitt du mener med "det". Som du viser til i linken over virker det ikke å være en anmelder som spillserien ikke passer for og i motsetning til meg selv en som liker settingen. Om du med "det" mener momentet om at spillet "kanskje ikke helt passer" for anmelderen virker jo "det" å ha skjedd her gitt at han setter såpass mye mindre pris på det enn andre. 

Din påstand her er at vi har "en tendens til å be (eller la) anmeldere anmelde spill som kanskje ikke helt passer dem, og følgelig gi spillet karakter etter hvor godt de likte det."

Altså, du mener at vi har en tendens til å (bevist eller ubevist) be folk om å anmelde spill de ikke setter pris på. Det stemmer ikke. Vi setter ikke folk til å anmelde spill, men skribentene melder seg selv som interesserte i forkant, eller spør i noen tilfeller selv om vi ønsker en anmeldelse på enkelte spill. Der det er mulig prioriteres anmeldere med kjennskap til både sjanger og serie, og det skjer som regel. Om noe har vi vel da heller en tendens til å gjøre det motsatte av det du sier?

Endret av Arodem
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Arodem skrev (23 minutter siden):

Fin konspirasjonsteori! Aldri hørt den før. Litt rart at vi på forhånd hadde full oversikt over hva alle andre anmeldere i verden synes om spillet, da, selv om vi publiserte anmeldelsen samtidig med alle andre i dag tidlig. Flaks at de alle ga spillet et par karakterpoeng mer enn oss, ellers så hadde vi risikert å havne på snittet og gått glipp av alle klikkene (som ikke er verdt på langt nær så mye som du tror). 

For det er jo det spillanmeldelser handler om: å gjette på hva Metacritic-snittet blir, og ligge så nært det som mulig. 

Jeg visste det!!! Brb, skal bare ta på meg tinfoil-hatten min.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...