Gå til innhold

Dieselbil mot elbil: Er det billigere å fylle diesel enn å lade? Vi tester


Anbefalte innlegg

FrihetensRegn skrev (3 timer siden):

Noen ganger er ikke kostnadsforskjellene store nok til at det lønner seg å bytte fra dieselbil til elbil. Og når jeg sier lønner seg, så mener ikke jeg kun økonomisk, men en haug med andre forhold som gjør at nytteverdien overgår kostnadene. Dieselprisen må doble seg før jeg bytter ut min gamle Land Cruiser med en hvilken som helst elbil.

For min del koster fullfinansiering av elbilen det samme som jeg tidligere brukte på kun drivstoff i lppet av en måned. Strøm er nå litt mindre det som gikk til service på den bilen. Kjører en mye er det ingen tvil, men når en ligger godt under gjennomsnittet er det veldig fort billigere med noe gammelt med forbrenningsmotor.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Husk også på at dette er en vintertest. Testen burde egentlig gjentas 4 ganger over et år for å gi et bedre bilde av årsgjennomsnittet. Jeg har selv en Tesla Model 3 (2019) og på sommeren, når vi ikke har behov for hverken kjøl eller varme er selv småkjøringen tett på WLTP-forbruket, mens om vinteren er det akkurat som i artikkelen, skyhøyt over(vi bruker forhåndsvarming og sentry mode i tilegg til at bilen uansett bruker mer energi på oppvarming første kilometrene).

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
bruker-540634 skrev (1 time siden):

1,2 på mila var jo usedvanlig høyt, min 20 år gamle Subaru bensinbil bruker 0,9 på småkjøring.

Selv om du forvarmer med dieselvarmer og kun kjører 1-2km på mange av turene? Med et slikt kjøremønster kan de fleste biler fort passere både 2 og 3 liter på mila. 

Endret av Jens Kr. Kirkebø
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (58 minutter siden):

Selv om du forvarmer med dieselvarmer og kun kjører 1-2km på mange av turene? Med et slikt kjøremønster kan de fleste biler fort passere både 2 og 3 liter på mila. 

Forvarme? Nei jeg lar ikke bilen stå på tomgang i 15min før å kjøre 2km nei.

Hvem gjør det...

Endret av bruker-540634
  • Liker 3
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (10 timer siden):

Noen ganger er ikke kostnadsforskjellene store nok til at det lønner seg å bytte fra dieselbil til elbil. Og når jeg sier lønner seg, så mener ikke jeg kun økonomisk, men en haug med andre forhold som gjør at nytteverdien overgår kostnadene. Dieselprisen må doble seg før jeg bytter ut min gamle Land Cruiser med en hvilken som helst elbil.

Kan tenke meg at du gjør mange turer med LC som krever en "arbeidshest" enten det er noe tungt på kroken eller andre typer oppdrag på elendig         underlag og tunge bakker, og da har man ikke påfallende mye å velge mellom på den elektriske siden. De elbilene jeg har sett har ikke serlig god   bakkeklaring.

Alle har jo heller ikke feilfrie veier.

Når det gjelder diesel og bensin er forskjellen stor nok til at de ikke er likeverdige når det røyner på, med bratte veier og evt. last.

Dieselmotoren er ikke så følsom for tillegsbelastninger som bensinmotoren.

Det er vel en viss bevegelse når det kommer til elektriske pickuper. Så det er håp. Noen i steinrøysa trenger biler med "langstøvler".

Så de må bare ikke bli for lave, få ting er så nedtur som lav bil på elendig vei. Ugreit å være bil, huff!

 

Endret av KjeRogJør
  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Raude said:

Kostnadsbildet for de fleste vil jo være veldig individuelt avhengig av bosted, arbeidsplassen osv. Ta meg f.eks., jeg kjører en elbil og passerer Oslo og Bærum hver virkedag, besparelsen bare i bompenger er enorm. I tillegg får jeg ladet bilen på jobben. Jeg har da veldig lave drivstoffkostnader, lader kun på kommunale ladeplasser i Oslo og hurtigladere dersom jeg skal på lengre tur eller om det er en del kjøring i helgene. Ellers er det inge reg.reim, motoroljeskift hver 10.000/15.000 km o.l. For min del er elbilen no brainer.

 

Hadde jeg derimot bodd på landet uten bompassering, uten en arbeidsplass som lar meg lade bilen så hadde jeg nok gått for en Toyota hybridbil.

Enig. Har begynt å gjøre et poeng ut av dette hver gang drivstoffbesparelse nevnes på elbil. Det er ikke den som vipper regnestykket, men bompengene.

Toyota RAV4 sannsynlig årsnitt: 0,65-0,7 l / mil * 17 kr/l = 10-12 kr/mil

Model Y årsnitt på forbruk og : 1,5 kroner/kWh * 2 kWh/mil = ca. 3 kr/mil.

Så kostnadsforskjell sannsynligvis 2-3 gangeren. Men i kroner og øre så blir det på 1200 mil ikke mer enn 7000-8000 tusen i året.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (1 time siden):

Hva er forresten grunnen til at det er så mye tap i ladingen til elbilen i testen at forbruket av strøm totalt sett er dobbelt så høyt som forbruket av strøm når den kjører på vei?

Forvarming av bil for å slippe å skrape ruter og slippe å sette seg inn i kald bil. Om turene er korte nok vil det forbruket utgjøre en stor del av totalen. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (58 minutter siden):

Forvarme med dieselvarmeapparatet selvsagt. Som man på moderne dieselbiler kan fjernstyre fra nøkkel, app eller lignende. 

Men om du heller vil skrape ruter så vær så god. Jeg forvarmer. 

Jeg har hatt webasto formvarmer med fjernkontroll på minst to av mine tidligere biler og jeg brukte det sjelden.

Jeg skraper ikke vinduene da den står i garasjen, samt kald bensinmotor på tomgang har et høyt forbruk og det vil bli kostbart om man skal gjøre det gjennom hele vinteren.

Endret av bruker-540634
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Cleanupordie skrev (4 timer siden):

Det må være en tom, liten lastebil. Vanlig forbruk på 40 tonn vogntog er 40+ liter per 100 km.

Og du tror bilene i denne testen er lastet til maks?

Med full bil så bruker den omtrent 3 liter på mila, men med lite last så bruker den 1,5.
Kun lastebil, ikke henger.

Du sammenligner 40 tonn med 2 tonn.. hvor 2 tonn bruker 1,2 liter på mila, og 40 tonn bruker 4 liter på mila.

 

Lenke til kommentar
bruker-540634 skrev (2 timer siden):

Forvarme? Nei jeg lar ikke bilen stå på tomgang i 15min før å kjøre 2km nei.

Hvem gjør det...

Med en gang det blir litt kaldt ser man dieselbilene stå på tomgang utenfor butikken, slik at de skal være varme når sjåføren er er ferdig med å handle.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2ETE1ZXM skrev (6 timer siden):

snip- 

Jeg synes det er rart at man sammenligner en av de mest energieffektive nyutviklede  bilene som Tesla Y med en av de minst energieffektive dieselbilene.  Jeg kjører en nyere rekkesekser MB på snaut 400 HK.  Den bruker 0,8 l diesel på bykjøring og 0,6 l på landevei.  

snip- 

 

Denne "lite energieffektive" Volvoen har et WLTP kombined forbruk på 0,62-0,68l/mil.

Hva er de offisielle WLTP-tallene for din Mercedes?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (8 timer siden):

Med en motorvarmer er det ikke så stor forskjell på dieselforbruket sommer som vinter. En dieselmotor holder rundt 90 grader driftstemperatur, enten det er -20 eller +30 grader ute.

Man må ta med strøm eller dieselforuket til motorvarmeren også da. Vet du om en eneste "normal" dieselbil som klarer å holde 90 grader driftstemperatur i -20 grader uten motorvarmer? 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...