Gå til innhold

Dieselbil mot elbil: Er det billigere å fylle diesel enn å lade? Vi tester


Anbefalte innlegg

Ragnar M skrev (14 timer siden):

Her er det Teslaen som har et merkelig høyt forbruk på nesten seks kwh per mil. En gammel Tesla jeg låner av og til ligger rett over to kwh per mil.

Det er jo kun et resultat av hvordan bilen brukes. Den forvarmes for svært korte turer. Samme med volvoen. Kjøremønsteret er så lite ideelt som det kan bli. Hadde de kjørt litt skikkelig hver gang de tok ut bilen hadde tallene vært vesentlig mer i elbilens favør.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bengt Who skrev (1 time siden):

Det er jo kun et resultat av hvordan bilen brukes. Den forvarmes for svært korte turer. Samme med volvoen. Kjøremønsteret er så lite ideelt som det kan bli. Hadde de kjørt litt skikkelig hver gang de tok ut bilen hadde tallene vært vesentlig mer i elbilens favør.

Samtidig er kjøremønsteret skikkelig i dieselmotorens disfavør mhp. slitasje. Dieselmotorer har ikke godt av en hel masse kaldstarter med påfølgende korte kjøreturer, det gjelder også 12V batteriet. Så her vil det nok påløpe en del vedlikeholdskostnader på slik. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Argumentasjonen og til dels latterlige urealistiske bruksbehov (må kjøre 2 tonns henger minst 11 timer i strekk uten pause) kommer stadig opp som argument for hvorfor det ikke går, mens man andre ganger trekker man frem eksemplet om bil som ble kjøpt for vrakpant pris og da ikke har ble verditap som et argument mot el. Sistnevnte er så klart et argument, men for de fleste tror jeg verdien av god nattesøvn hvor frykten for at ikke en av de 100 tingene som kan gå i stykke på gammel fossilbil burde veie tyngre.

---------------------------------

Argumentet her var økonomi, ikke nattesøvn. Hvis du bruker elbilkalkulatoren til Dine Penger så finner du fort ut at det er en del forutsetninger som må være til stede for at elbil skal lønne seg. Blant annet ublu bompriser og relativt korte avstander (billig elbil), samt en mer "normal" strømpris.

Jeg sover meget bedre med 500-600 000 mindre i lån enn risikoen for at noe kan gå galt en eller annen gang. Du får gode driftssikre biler for slik og ingenting nå til dags, med minst like god comfort som mange av elbilene. De 500 000 du slipper å binde opp i noe så unyttig som en bil har også en alternativ-kostnad. Jeg har ikke ekstra lån, men jeg har måttet betale en ganske høy alternativ-kostnad sett opp mot f.eks. investering av samme sum i indeksfond.

Økonomien i en elbil-investering er ikke så enkel som noen skal ha det til.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Plokken skrev (6 timer siden):

E400d har et WLTP snittforbruk på 0,68L/10 km, velger du isteden en E220d med "kun" 200 HK er forbruket oppgitt til 0,54L/10 km.

Merkelig at de ikke har valgt en produsent med mer tradisjon for å bygge gode dieselmotorer enn det Volvo har til denne testen.

Volvoen som ble brukt i testen er oppgitt med lavere forbruk enn E400d (WLTP 0,62-0,68L/10km).

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Dette er en tråd som lett vil bidra til misforståelser og mulige bastante innlegg. 

Det er så enorme forskjeller i besparelse eller ikke på elbil vs drivstoff i bruk fra sted til sted, at man alltid bør huske på hva man selv viser til som bosted/referanse ved innlegg. 

F. eks. kan man i noen byer spare 60.000 i året og mer på parkering og bom med elbil, andre steder ingenting (småsteder). Altså enorme forskjeller. 

Strømpris og drivstoffpris varierer også mye. Her er det jo helt andre kriterier i nord Norge.

Kommentarer om partikkelfilter på diesel bør også refereres til kilder, da noen raskt kan vise til eldre utgaver av partikkelfilter. 

Dessuten er det jo et poeng om man har kun en familiebil eller to biler. Da også bruken av denne. Kjører man en nyere drivstoffbil lite i året og ikke har romslig økonomi, spørs det om alle bare kan kjøpe en familiebil til 400.000 kr.

Forøvrig litt komisk å lese om MDG som ser at færre og færre tar kollektiv i store byer. De er fortvilet over utviklingen i nedgangen. Hallo..!! 🤣

Endret av plankeby
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Vanneren skrev (48 minutter siden):

Jeg har ikke ekstra lån, men jeg har måttet betale en ganske høy alternativ-kostnad sett opp mot f.eks. investering av samme sum i indeksfond.

Økonomien i en elbil-investering er ikke så enkel som noen skal ha det til.

Hvordan fraktes du til jobben av et indeksfond? Alternativkostnaden må jo være en annen bil, sykkel, drosje, si opp jobben. Indeksfondet kan kun brukes på differansen mellom den bilen du trenger og den bilen du valgte å kjøpe.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Alternativ 1: Indeksfond + Corolla/Octavia i prisområde 150-200 kNOK. Fem år gammel. Bilverdi halvert etter fem år. 100 000 i verditap

Alternativ 2: Ingen fond og bil til 600 000. Bilverdi halvert til 300 kNOK i løpet av fem år

Det er 400 000 i differansen der som kan stå i et indeksfond med 10 prosent avkastning, ca. 7 prosent etter inflasjon. I tillegg er verditapet lavere.  Dess mer aggressivt politikerne fjerner innsparingspotensialet på elbil (bomfritaket) dess flere bør holde seg unna dyre elbiler hvis man bare ser på økonomi.

Kostnader alternativ 1: -Avkastning fond + avskrivning bil:  - 400 kNOK *(1,1^5-1) + 100 =   -244 + 100 kNOK = -144 kNOK

Kostnader alternativ 2: Avkastning fond + avskrivning bil:  0 + 300 kNOK i avskrivinger = 300 kNOK

Kostandsdifferansen er ca. 450 kNOK. Eller oppstilt på en annen måte. :

image.png.780aca26de2ad7bff189e2526e3853dd.png

 

 

Endret av Wisd0m
  • Liker 5
Lenke til kommentar
On 2/5/2022 at 8:14 AM, Dubious said:

Dere brukte en bil som bruker nesten like mye diesel som lastebiler..

Min bil er større og bruker like under 1 liter mila.

Kjør lastebilen din 8 turer på tilsammen 100km med forvarming og kaldstarter som i denne testen så er nok resultatet mye høyere forbruk.

Som det står i artikkelen: "Elbilen har sannsynligvis størst potensial for å senke forbruket ettersom det er godt over tre ganger så høyt som det oppgitte WLTP-forbruket ved blandet kjøring. Dieselbilens forbruk ligger 61 prosent over det oppgitte WLTP-forbruket. "

Med andre ord hadde testen vært mye mer i Tesla sin favør ved langkjøring. 

Skjønner ikke at folk på landet som kjører langt ikke vil ha elbil. De kan lade hjemme daglig og ha god rekkevidde. Hvis de skal kjøre ekstra langt er hurtiglading ikke noe problem, spesielt nå som Tesla har begynt å åpne sine superchargers for andre merker.

Der ikke-Tesla ladestasjoner har 2-4 ladere har Tesla 20-40 ladere med 150 eller 250kW. Det burde eliminere ladekøer

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, kremt said:

5400 per år i forsikring på T3/TY høres svært optimistisk ut. Jeg kjenner flere som ligger på 1500-2000 per måned, inkl årsavgift. Det blir fort litt penger av det på ett år.

 

Som gjør forskjellen ytterligere mellom elbil og økonomibil. Der må man inn med egne tall, så noen ligger nok vesentlig høyere på den posten Det er det jeg selv betaler på min Model 3 når jeg har justert for kundeutbytte for Gjensidige stiftelsen.

Lenke til kommentar

Folk flest...

Det som lønner seg er det som passer der man bor.

Har man normalt turer på f.eks. 35km×2 får man ikke kald diesel pga. korte turer.

Kan man ikke stole på brøyting og strøing hjelper det ikke om bilen er aldri så lav og lekker. Skrapes den hullete grusveien sjeldent

og overvannet graver langsgående og tverrgående kanaler i veien og kan bli støveldype, og bakker på opp til 15%, da vil jeg ha noe som holder "buken" klar av veien.

Jeg vil ha en løsning jeg kan stole på når veivedlikeholdet er usikkert, selv om det er en fylkesvei.

Den beste bilen for meg er den som kommer frem, når jeg vil. Til en pris jeg kan betale. Det blir likevel utgifter på slitasje av understell.

Jeg tør vedde på at det er flere som har det noe tilsvarende, selv om det kanskje ikke er som hos "folk flest".

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Wisd0m skrev (3 timer siden):

Alternativ 1: Indeksfond + Corolla/Octavia i prisområde 150-200 kNOK. Fem år gammel. Bilverdi halvert etter fem år. 100 000 i verditap

Jeg er egentlig med på regnestykket ditt, men hvorfor så stor differanse i innkjøpspris? Det finnes brukte elbiler også. Den som vurderer en 5 år gammel Toyota vurderer neppe en ny TMY, og motsatt. En godt brukt Nissan Leaf ville vært mitt valg om jeg skulle kjøre mye hver dag. Den billigste bilen som kan klare jobben vil jeg sammenligne med. Kan til og med tenke seg to ulike biler, som en slags todelt hybrid. En billig Leaf til mengdekjøring, og en billig japansk bensinbil til langturer. Det er en balanse mellom drivstoffutgifter og verditap. Og likt for likt vil jeg heller ta verditap enn å lage eksos. Verditap = finere bil.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...