Gå til innhold

Dieselbil mot elbil: Er det billigere å fylle diesel enn å lade? Vi tester


Anbefalte innlegg

2 hours ago, Hallvard The Horrible said:

´"På vinteren og spesielt på småkjøring bruker dieselmotorer mye mer enn ellers."

Mye oppvarming av motor fra kald tilstand koster selvsagt litt diesel. Men når motoren først har fått arbeidstemperatur er det vel ingen grunn til at dieselforbruket skal være høyere om vinteren.

Kvalitet på diesel varierar gjennom året. Diesel til vinterbruk er formulert for at filter ikkje skal tettast av voks. I alle fall tidlegare medførte det at brennverdien var lågare på diesel seld på vinteren enn på sommeren. Kaldere luft inn og kald diesel påverkar også forbruket litt negativt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
6RCURCGB skrev (4 timer siden):

Hva er snart? Det er ingen paradigmeskifter på horisonten når det gjelder energitetthet. Dagens li-ion batterier er farlige og ustabile nok som de er. Det er en forventning om at faststoffbatterier på lengre sikt kan ha vesentlig høyere energitetthet pga. sikker kjemi.

Regner med at faststoff-batteriene vil være på markedet innen 2030, men akkurat når innenfor denne perioden, skal jeg ikke si noe bestemt om. Annet enn å poengtere at Toyota har antydet mid til seint i dette tiåret. Så kanskje begynner det å skje noe innen 3-4 år når det gjelder faktiske leveranser eller ihvertfall produksjonsstart.

Endret av Snowleopard
Skriveleif
  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Snowleopard said:

Regner med at faststoff-batteriene vil være på markedet innen 2030, men akkurat når innenfor denne perioden, skal jeg ikke si noe bestemt om. Annet enn å poengtere at Toyota har antydet mid til seint i dette tiåret. Så kanskje begynner det å skje noe innen 3-4 år når det gjelder faktiske leveranser eller ihvertfall produksjonsstart.

SSB er allerede på markedet. Men de representerer ingen forbedringer ift. li-ion bortsett fra sikker kjemi og svært lang forventet levetid.

"Solid-state batteries are currently on a low technology readiness level and basic research is still ongoing, with consequent uncertainties and concerns related to high production cost and scalability. The challenges in development are converting the insertion or deposition of the solid electrolytes to a process that is compatible with today’s manufacturing practices, all without affecting the durability or cost of the final product while adding benefits such as better energy & power density, increased safety, and higher throughput.

Some accounts claim that in the initial phase of development, solid-state technology is estimated to have high cost varying in the range of ~$800/kWh to ~$400kWh by the year 20267. The comparatively high cost may significantly hinder production and uptake of solid-state batteries. However, with improved power density and lower cost, our Energy Transition Outlook forecasts that 50% of all new passenger vehicle sales in 2032 will be electric8.  With a market breakthrough of solid-state batteries, it’s likely that these numbers will grow even further."

https://www.dnv.com/to2030/technology/are-solid-state-batteries-the-holy-grail-for-2030.html

Lenke til kommentar
Hallvard The Horrible skrev (13 timer siden):

´"På vinteren og spesielt på småkjøring bruker dieselmotorer mye mer enn ellers."

Mye oppvarming av motor fra kald tilstand koster selvsagt litt diesel. Men når motoren først har fått arbeidstemperatur er det vel ingen grunn til at dieselforbruket skal være høyere om vinteren.

Det er fremdeles mer luftmotstand i kald luft enn i varm luft, og føret/veitilstand vil føre til mer motstand, som fører til merarbeid. Samme med at det tar tid før motor og andre drivverkskomponenter er tilstrekkelig varme, og da jobber bilen hardere i mer enn de første minuttene for å få opp varmen på olje og kjølevæske.

I og med at man sjeldent lar bilen gå seg helt varm før man kjører, og de fleste turer gjerne stopper før alt drivverk er tilstrekkelig varmt, så gjør dette utslag på forbruket. Det gir ikke store utslag, i og med at varmetapet uansett er så dominerende. For enkeltturer gjør det kanskje store utslag, men for egne biler har forskjellen vært ca 0,1 til 0,2 liter per mil mellom snittforbruk om sommer og vintersesong. Det inkluderer vår og høst. Muligens kan sikkert forskjell på dekkene stå for en del av dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Wisd0m skrev (På 6.2.2022 den 16.56):

Bil med hengerfeste, rekkevidde og stort bagasjerom til familien, da utgår Nissan Leaf. Det er en grunn til at familiene kjøper Enyaq og Model Y.

Det evige hengerfestet ja. Hva er det med denne iveren etter å frakte tilhenger? En prisdifferanse på fort 200000 kr kan dekke mye leiebil eller hjemtransport. I tillegg til at du er mye mer utsatt for å skade andre biler og folk med tilhenger. Det øker forsikringa betydetlig. Få med det også i regnestykket så kan det forsvare valget ditt.

Lenke til kommentar

Regner ikke på epler og bananer. Påstanden din om forsikring på bil med henger kan du selv få dokumentere. Kommer heller ikke til å gjøre noen beregninger for deg. Har du noe du ønsker å beregne kan du gjøre det selv.

Edit: Når det kommer til bilvalg er det i realiteten det folk gjør som betyr noe. Ikke at noen på et forum synes at folk skal klare seg uten hengerfeste og  uten stasjonsvogn/SUV bagasjerom.

Endret av Wisd0m
Lenke til kommentar
Vanneren skrev (På 7.2.2022 den 16.29):

Hvordan fraktes du til jobben av et indeksfond? Alternativkostnaden må jo være en annen bil, sykkel, drosje, si opp jobben. Indeksfondet kan kun brukes på differansen mellom den bilen du trenger og den bilen du valgte å kjøpe.

---------------------

Så jeg må stave altså. Det er en alternativ-kostnad på min nye elbil til 500 000+ vs en helt grei dieselbil til rundt 30 000 - jeg har begge deler stående i garasjen. Det fysiske behovet kan dekkes for ca. 500 000,- mindre i investeringskostnad. Før man i det hele tatt regner på alternativ-kostnad så ser man ganske fort at elbil er ca. 2 000 dyrere per måned enn diesel. Selv med bomring, ferge og mye dyrere verkstedutgifter.

Litt kjapp matte og historiske data fra globalt indeksfond periode 2015-2020 (før pandemi) viser at jeg hadde en alternativ-kostnad på den nette sum av 320 000+. https://odinfond.no/kalkulatorer/avkastningskalkulator/

Du kan regne selv her: https://www.smartepenger.no/105-kalkulator/1998-elbil-versus-vanlig-bil

For oss som faktisk kan regne så ser en at ditt valg av to helt ulike biler har bare litt ulik kostnad. Det er TOTALT urealistisk å sammenligne et gammelt vrak til 30000 med en ny elbil til 500000. Da kan du like gjerne sammenlig med sykkel. Kostnadene på det gamle vraket vil fort bli vesentlig mer enn 2000kr per måned, det vet du men nekter å ta med. Så kjører du jo også ganske kort, det forsvarer å ta sykkel og buss som alternativ. Da blir dieselbilen plutselig ekstremt dyr. Indeksfond er gøy, men om du plasserer deg ensidig der går det i snitt ikke så bra som du påstår. Og indeksfondet frakter deg fremdeles ikke til jobben. Husk at bilen du sammenligner med ikke er relevant med elbilvalget.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Wisd0m skrev (4 minutter siden):

Regner ikke på epler og bananer. Påstanden din om forsikring på bil med henger kan du selv få dokumentere. Kommer heller ikke til å gjøre noen beregninger for deg. Har du noe du ønsker å dokumentere kan du gjøre det selv.

Ja, men da kan du ikke bruke valget av elbil i sammenligningen din. Er jo ikke verre enn det. Inn med en leaf og så ødelegges påstanden din fullstendig.

Lenke til kommentar
Bengt Who skrev (1 time siden):

Det evige hengerfestet ja. Hva er det med denne iveren etter å frakte tilhenger? En prisdifferanse på fort 200000 kr kan dekke mye leiebil eller hjemtransport. I tillegg til at du er mye mer utsatt for å skade andre biler og folk med tilhenger. Det øker forsikringa betydetlig. Få med det også i regnestykket så kan det forsvare valget ditt.

Tja, selv kjørte jeg nok 15.000km med campingvogn i fjor, blir dyrt med leiebil for den kjøredistansen ;) Har til tider også med meg henger opp på hytta for å frakte ting, og der blir jeg som regel i 5-6 døgn. Også dyrt med leiebil. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
7 hours ago, Bengt Who said:

For oss som faktisk kan regne så ser en at ditt valg av to helt ulike biler har bare litt ulik kostnad. Det er TOTALT urealistisk å sammenligne et gammelt vrak til 30000 med en ny elbil til 500000. Da kan du like gjerne sammenlig med sykkel. Kostnadene på det gamle vraket vil fort bli vesentlig mer enn 2000kr per måned, det vet du men nekter å ta med. Så kjører du jo også ganske kort, det forsvarer å ta sykkel og buss som alternativ. Da blir dieselbilen plutselig ekstremt dyr. Indeksfond er gøy, men om du plasserer deg ensidig der går det i snitt ikke så bra som du påstår. Og indeksfondet frakter deg fremdeles ikke til jobben. Husk at bilen du sammenligner med ikke er relevant med elbilvalget.

Bil til 30 000 eit vrak?

Ikkje nødvendig vis og "vraket" transporterer deg frå A til B den også. Kostnad på meir enn 2000 i månaden på gamal bil? Tja, vedlikehaldsbudsjett på over 40 000 i året? Det skal litt til og er uansett ikkje meir enn første års kapitalavskriving på ein ny bil til 500 000, elektrisk eller ikkje. Stort sett, dei gongane eg har rekna på det, årleg kostnad for bil er stort sett lik på ny eller gamal bil. Ny bil har store kapitalkostnader, gamal bil har høge vedlikehaldskostnader. Heldig val av gamal bil og den har lågast kost.

Endret av Samms
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det kommer helt an på. Kjøper man bil i prisklassen 30k så gambler man på at vedlikeholdet ikke blir veldig dyrt. Gjør det det så skroter man den heller og kjøper en annen i samme prisklasse med bedre odds. Jeg tenker at biler til 30k kjøpes av folk som kan enkel mekking selv og så skroter man den straks det dukker opp dyre feil. Eller selger som delebil.

Økonomisk så vil jeg tro 30k bilene kommer best ut i snitt. Man gambler på at den fungerer greit noen få år og får valuta for pengene dersom den gjør det. Hvis ikke så er pengene tapt. Nye biler har ofte høyere verdifall en totalverdien på en 30k bil. Taper man en 30k bil i året (pga dyre feil som dukker opp) så blir det likevel billigere i det lange løp. I snitt vil jeg anta at 30k biler holder i rundt 3 år uten store kostabare feil. Bare styr unna gamle biler med ekstremt høye delepriser. Skal man ha en sånn bil vil jeg anbefale å se etter en som går på bensin, har manuellgir, er vanlig nok til at det finnes mange delebiler og god deletilgang fra høggeriene og undersøke spesielt ettr ulyder og slitasje ved clutsj, gir, motor, og sjekke at den ikke har rustet i stykker.

Finner man en med dieselmotor eller automatgir bør man være skeptisk ettersom det er dårligere odds / potensielt for dyre reparasjoner. Dvs. jeg ville betalt mindre for en med diesel/automat enn en tilsvarende med bensin/manuell.

PS. Det saltes mye mindre i Nord-Norge enn sørpå, så finner du en med X... eller Z... med 1-2 eiere så er det gode odds for lite rust. Sørpå salter de i stykker bilene. Det kan forsåvidt også bidra til å forklare hvorfor biler lever i snitt ca 2 år kortere liv sørpå enn nordpå.

Endret av Simen1
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (2 timer siden):

Tja, selv kjørte jeg nok 15.000km med campingvogn i fjor, blir dyrt med leiebil for den kjøredistansen ;) Har til tider også med meg henger opp på hytta for å frakte ting, og der blir jeg som regel i 5-6 døgn. Også dyrt med leiebil. 

Uten den hytta kunne du klarte deg med en langt enklere og billigere bil, latt være å kjøpe henger, spart inn byggematerier og masse tid. Samt spart miljøet for transport, ressursbruk og nedbygging av natur. Har du regnet på hva hytta koster deg?

PS. Jeg er ivrig hyttebruker selv, så dette er ikke kritikk av deg spesielt. Men av oss alle.

 

Lenke til kommentar
Dovreekspressen skrev (42 minutter siden):

Uten den hytta kunne du klarte deg med en langt enklere og billigere bil, latt være å kjøpe henger, spart inn byggematerier og masse tid. Samt spart miljøet for transport, ressursbruk og nedbygging av natur. Har du regnet på hva hytta koster deg?

PS. Jeg er ivrig hyttebruker selv, så dette er ikke kritikk av deg spesielt. Men av oss alle.

Uten hytta hadde vel pengene blitt brukt på annen reising tipper jeg. Ikke så miljøvennlig med en haug flyreiser heller? Jeg har langfri (5-6 døgn) annenhver helg så det blir en del tid å bruke på slikt ;)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Vel jeg har hatt mitt gamle vrak nå i 8 år som jeg betalte 35000 for.

Pga kollapsen så hadde det ikke forundret meg om jeg fått 35000 for den om jeg skulle solgt den idag heller.

Er ikke noe fan av momsfritak på elbiler, blir som å sponse utenlandske bilprodusenter og fører til økte forskjeller her i Norge.

Hvis man ikke skal ha moms så får man kutte det på basisvarer som mat først.

 

Endret av bruker-540634
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
bruker-540634 skrev (På 18.4.2022 den 17.38):

Vel jeg har hatt mitt gamle vrak nå i 8 år som jeg betalte 35000 for.

Pga kollapsen så hadde det ikke forundret meg om jeg fått 35000 for den om jeg skulle solgt den idag heller.

Er ikke noe fan av momsfritak på elbiler, blir som å sponse utenlandske bilprodusenter og fører til økte forskjeller her i Norge.

Hvis man ikke skal ha moms så får man kutte det på basisvarer som mat først.

 

De som kjøper ny elbil har høyst sannsynlig en hybrid eller dieselbil fra før som kommer på bruktmarkedet. Kanskje de kjøper ny bil nå tidligere enn de hadde tenkt pga mva fritaket på elbil. Da gir det renere luft og nyere bruktbiler i markedet. De som kjøper disse bruktbilene bytter ut enda eldre verre forurensende biler. Vinn vinn altså. 
 

Mat mva har vært forsøkt fjernet tidligere. Da havnet pengene rett i matkonglomatkassene.  

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...