Gå til innhold

Amerikanske Model Y-kunder får 4680-batteriene, europeerne må vente


Anbefalte innlegg

Fluor1 skrev (6 minutter siden):

Tar jeg ikke mye feil er nyttelasten nesten doblet på den med 4680 batteri. 

Nå har TMY-22 med 2170 allerede fått et hyggelig løft i nyttelast(den var merkelig lav før). Jeg har ikke hørt noe spesifikt om det selv men det *burde* være mulig å spare vekt med 4680-celler. Om da Tesla velger å ta ut 'gevinsten' på nyttelast i stedet for økt rekkevidde. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
40 minutes ago, Kahuna said:

Sannsynligvis noen produksjonsmessige fordeler ja, som vi kunder ikke nødvendigvis får umiddelbart fordel av(fint for aksjonærene da). Jeg tror nok Tesla på et tidspunkt benytter anledningen til å gi TMY større batterikapasitet men det er ikke viktig nok for meg til at jeg vil utsette kjøpet.

raskere lading. det er nesten viktigere enn kapasitet 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
l0mf0mgl0mbl0og skrev (11 minutter siden):

raskere lading. det er nesten viktigere enn kapasitet 

Vil 4680-batterier gi noe særlig der?

Nå er for så vidt både rekkevidde og ladefart bra nok allerede. Med mindre du kjører hyppige turer med tung henger da, og selv da ville jeg valgt bedre kapasitet over ladefart. Sannsynligvis vi du få bedre ladefart på kjøpet om du får større batteri. Ladekurven til TM3/Y er bare en kort stund på max, større batteri vil sannsynligvis gi mer tid med max-effekt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Kahuna said:

Vil 4680-batterier gi noe særlig der?

Nå er for så vidt både rekkevidde og ladefart bra nok allerede. Med mindre du kjører hyppige turer med tung henger da, og selv da ville jeg valgt bedre kapasitet over ladefart. Sannsynligvis vi du få bedre ladefart på kjøpet om du får større batteri. Ladekurven til TM3/Y er bare en kort stund på max, større batteri vil sannsynligvis gi mer tid med max-effekt.

Ja mener de sa det i Battery Day. 

https://insideevs.com/news/448893/tesla-model-3-4680-charging-power-size/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (3 timer siden):

Hvor? Har du sett løfter nå igjen? Hva med å pusse brilleglassene???

Hei kjære! Joda, joda, vi skal til Paris i 2016. Vi har alle pengene og midlene vi trenger! Hei igjen kjære! Joda, vi planlegger selvfølgelig reise til Paris i 2017.
 

Næmen hei kjære! Paris? Ja ja, vi skal ditt. Det var vanskeligere å finne ut hvordan en reiser dit, men jeg vil bli overrasket om vi ikke kommer oss til Paris i 2018!

Heisan kjære… Om vi skal hvor? Du sa Paris? Ja klart vi skal til Paris! Her har du en baguette og en croisant sånn at du kan øve på å være i Paris. Og så kan du se disse YouTube-videoene fra noen som sier de er i Paris og at de har det helt fantastisk. Sånn som vi skal i 2019!

Hei kjæ..eh…re Er du sint? Fordi vi ikke har vært i Paris? Kan jo ikke være sint for det! Vi skal jo til Paris i 2020! Vi og en million andre!

Hva som skjedde med Paris-turen i 2017? Hvorfor spør du om det? Du har jo fått så mye fransk mat nå at det er en selvfølge om vi ikke er i Paris før 2021 er over!

Hei kjære! Kjære? Hallo…? Kjære… Du altså, vi skal til Paris i år! Æres ord! Jeg blir sjokkert om vi ikke kommer oss til Paris i år!

 

Nøyaktig når tenker vi at denne fyren som lover Paris-turer er en ren løgner og ikke noe annet?

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Kahuna said:

Vil 4680-batterier gi noe særlig der?

Etter det jeg har lest og sett fjerner de "polene"  på de sylindriske cellene. Dermed kan de øke tverrsnittet på tilkoblingen til anode/katode som igjen reduserer motstanden og dermed tapene ved lading/utlading. Det burde bringe de sylindriske cellene på par med prisme/pose rent elektrisk. Jeg tror forbedringen 4680 gir ift. 2170 vil være betydelig, større enn det folk tror.

Dårlig pakkefaktor, høyt materialforbruk og det faktum at cellene fremdeles er veldig små vil fremdeles være i disfavør de sylindriske cellene.

Endret av 6RCURCGB
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
l0mf0mgl0mbl0og skrev (1 time siden):

Indikerer heftig reduksjon i ladetid der ja. :)

6RCURCGB skrev (18 minutter siden):

Jeg tror forbedringen 4680 gir ift. 2170 vil være betydelig, større enn det folk tror.

Det blir spennende å se hvor mye av det de snakket om på battery day de klarer å realisere i produksjonsmodellene. 

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (4 timer siden):

Nå har TMY-22 med 2170 allerede fått et hyggelig løft i nyttelast(den var merkelig lav før). Jeg har ikke hørt noe spesifikt om det selv men det *burde* være mulig å spare vekt med 4680-celler. Om da Tesla velger å ta ut 'gevinsten' på nyttelast i stedet for økt rekkevidde. 

Må jo bli en skikkelig unngå-modell den folk kjører rundt med i Norge nå da? Kjip nyttelast, ikke dobbelt glass bakover, ikke lastesikring eller den nye prosessoren.

Var visst bremseneskivene på Kina-y som var underdimensjonert for mer last. Så det er sikkert lurt å ikke overlaste mtp risiko.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
51 minutes ago, Kahuna said:

Indikerer heftig reduksjon i ladetid der ja. :)

Det der er estimater som ikke kommer fra Tesla.

Jeg ville kanskje forvente litt bedre effekt, men ikke veldig mye bedre effekt. På Battery Day sa Tesla at formatet ga 6x mer effekt utav en 5x større celle, altså en forbedring på omkring 20%. Det kan nok også hentes ut forbedring i å ha en større batteripakke, som kan ta i mot større effekt.

Men hovedforbedringene er redusert kostnad, økt rekkevidde og økt produksjon. Det er ikke sikkert kunden egentlig merker spesielt til noen av disse. Tesla kan bare redusere størrelsen på batteripakken, og ta samme pris som før, og tjene enda mer penger.

Tesla trenger egentlig en konkurrent som klarer presse Tesla til sånn grad at de må jobbe litt for å tiltrekke seg kunder. Så lenge Tesla har uendelig etterspørsel så har de ikke noe insentiv til å gi kundene et bedre produkt.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (2 timer siden):

Må jo bli en skikkelig unngå-modell den folk kjører rundt med i Norge nå da? Kjip nyttelast, ikke dobbelt glass bakover, ikke lastesikring eller den nye prosessoren.

Var visst bremseneskivene på Kina-y som var underdimensjonert for mer last. Så det er sikkert lurt å ikke overlaste mtp risiko.

Tja, en eldre modell vil nesten alltid være mindre verdt enn en nyere modell. Tviler litt på at at forbedringene er store nok til å gi utslag utover normalt prisfall. Det vil uansett ikke bli mitt problem, jeg får heller bekymre meg over at TMY-23 har bedre batterier enn min. :p 

Hvor har du hørt at det var svake bremseskiver? Det blir i så fall første gang jeg har hørt noe som likner på en plausibel forklaring på den lave nyttelasten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (2 timer siden):

Tesla trenger egentlig en konkurrent som klarer presse Tesla til sånn grad at de må jobbe litt for å tiltrekke seg kunder. Så lenge Tesla har uendelig etterspørsel så har de ikke noe insentiv til å gi kundene et bedre produkt.

Enig i det, det er svakt preg av hvileskjær over det de holder på med. Eller kanskje vi bare har blitt bortskjemt med alt de har gjort før og nå forventer fantastiske ting hvert kvartal mens de egentlig kanskje har nådd et modenhetsplatå. ;) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (2 timer siden):

Det der er estimater som ikke kommer fra Tesla.

Jeg ville kanskje forvente litt bedre effekt, men ikke veldig mye bedre effekt. På Battery Day sa Tesla at formatet ga 6x mer effekt utav en 5x større celle, altså en forbedring på omkring 20%. Det kan nok også hentes ut forbedring i å ha en større batteripakke, som kan ta i mot større effekt.

Men hovedforbedringene er redusert kostnad, økt rekkevidde og økt produksjon. Det er ikke sikkert kunden egentlig merker spesielt til noen av disse. Tesla kan bare redusere størrelsen på batteripakken, og ta samme pris som før, og tjene enda mer penger.

Tesla trenger egentlig en konkurrent som klarer presse Tesla til sånn grad at de må jobbe litt for å tiltrekke seg kunder. Så lenge Tesla har uendelig etterspørsel så har de ikke noe insentiv til å gi kundene et bedre produkt.

Tesla har ikke ledelsen og kompetansen som trengs for å levere kvalitet. I tillegg er det mye som tyder på at det er kun kina-fabrikken som tjener penger, og Kina holder igjen pengene der. Da er handlingsrommet til Tesla kraftig redusert.

 

Tesla er og blir en B-vare for de som ikke er opptatt av kvalitet. Litt sånn som folka som betaler overpris for mikroovn-mat på Egon.

Lenke til kommentar
10 hours ago, Klykken- said:

Det er jo ikke noe som må annonseres under earnings call. Det kan jo være et fokus i sidelinjene okke som, men ikke noe som angår investorer.

Er ikke det noe som angår investorer? Vil tro at slikt nettopp angår investorer, da selskap ikke har uendelig vekst, og må til slitt ta ansvar for produkt og kunder. Dagen kommer når overhypede lovnader blir slått ned på som børsmanipulerende, og da går verdien av selskapet nedover fortere enn RMS Titanic. Det er noe investorer ikke liker.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Tesla er og blir en B-vare for de som ikke er opptatt av kvalitet. Litt sånn som folka som betaler overpris for mikroovn-mat på Egon.

Misfornøyd med Teslaen din? Du lirer av deg mye dritt i tråder, ass.

Vil tro at slikt nettopp angår investorer, da selskap ikke har uendelig vekst, og må til slitt ta ansvar for produkt og kunder.

Nei, det er ikke interessant for investorer med mindre det er et enormt problem som må tas tak i for å garantere videre vekst i forhold til der de står nå. Det er det ikke for Tesla. Det som er interessant for investorer er penger og ting som genererer penger, som (nye) produkter og høyere marginer.

 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (9 timer siden):

Tja, en eldre modell vil nesten alltid være mindre verdt enn en nyere modell. Tviler litt på at at forbedringene er store nok til å gi utslag utover normalt prisfall. Det vil uansett ikke bli mitt problem, jeg får heller bekymre meg over at TMY-23 har bedre batterier enn min. :p 

Hvor har du hørt at det var svake bremseskiver? Det blir i så fall første gang jeg har hørt noe som likner på en plausibel forklaring på den lave nyttelasten.

Ikke svake, men ikke godkjent for over den vekta.  Hadde visst med en eller annen godkjenning på 1 del å gjøre, men finner selvfølgelig ikke link. Dette er ikke et argument før jeg finner kilde, jeg ser den.

Det jeg mener er at om man skal ha en Y så velger man ikke en 21 mod med lav nyttelast, de bilene vil folk enten unngå eller prute på - er min spådom. Hadde jeg solgt en 22 hadde det ihvertfall stått i teksten at jeg solgte bil med normalt lastekap

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...