Gå til innhold

Amerikanske Model Y-kunder får 4680-batteriene, europeerne må vente


Anbefalte innlegg

Espen Hugaas Andersen skrev (26 minutter siden):

De 5x og 6x var kun virkningen av format-endringen og tabless. I tillegg kommer forbedringene fra forbedrede anode- og katodematerialer, strukturell batteripakke, mm. Det ble annonsert 20% forbedring av energitetthet pga silisium-anoden og 4% forbedring pga kobolt-fri katode. I tillegg har de hatt volum-forbedringer som gjør at de klarer å stappe inn flere celler i samme volum som før.

Du skriver i tillegg, men de to uthevede er vel akkurat det samme?

Du skriver i tillegg, men de to røde er vel akkurat det samme?

Og forbedringer i katode- og anode-materialene, kan jo gjøres på 2170 også.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
48 minutes ago, Simen1 said:

Du skriver i tillegg, men de to uthevede er vel akkurat det samme?

Du skriver i tillegg, men de to røde er vel akkurat det samme?

Og forbedringer i katode- og anode-materialene, kan jo gjøres på 2170 også.

Kanskje utsagnet mitt var litt smør på flesk. Tanken var å først gi en rask innføring i hva som kom i tillegg til formatendringen, og så se litt mer på de spesifikke tallene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (11 timer siden):

Du skriver i tillegg, men de to uthevede er vel akkurat det samme?

Du skriver i tillegg, men de to røde er vel akkurat det samme?

Og forbedringer i katode- og anode-materialene, kan jo gjøres på 2170 også.

Hysj, nå må du ikke rive den religiøse suggeringen fra hverandre. 
 

Språket til yppersteprestene i Tesla-menigheten er ert studie i seg selv.

Lenke til kommentar
13 hours ago, Trestein said:

Dette blir som tønner vs container i transportverden. Tror de fleste skjønner at selv om noen hadde laget en tønne som var 20% større enn en standard tønne, så ville nok konteinere fremdeles være enklere å stable. 

Jepp, men de containerne er tydeligvis vanskeligere å kjøle, og klarer ikke å levere like mye effekt over tid.

Ser i hvert fall sånn ut når man ser på cold/rapidgating på bilmodellene med poseceller.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
15 hours ago, Simen1 said:

Og forbedringer i katode- og anode-materialene, kan jo gjøres på 2170 også.

Når det gjelder dette, så ja, det er mulig. Men det er ingen indikasjoner på at dette er noe som er innført på cellene fra Nevada, og de bruker ellers ganske mye 2170-celler fra CATL og andre leverandører som heller ikke vil ha Teslas kjemi.

Mulig de ikke vil innføre det på cellene fra Nevada da de ikke vil gi Panasonic tilgang til sin IP. Og det gjelder nok også 4680-celler som blir kjøpt inn fra andre leverandører. Tesla må nok dele tabless-patentene, for å få celler de vil ønske å bruke i sine biler, men kjemien kan de beholde for seg selv.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (1 time siden):

Jepp, men de containerne er tydeligvis vanskeligere å kjøle, og klarer ikke å levere like mye effekt over tid.

Ser i hvert fall sånn ut når man ser på cold/rapidgating på bilmodellene med poseceller.

Joda, prismatiske celler og poseceller klarer å levere like mye effekt over tid. Selv de gamle cellene i iMiev leverer like mye eller mer effekt enn det Teslas celler gjør.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
trikola skrev (1 time siden):

Har mangler både underbygging og referanse/link. Gjelder dette ikke lenger:

Hva er det du babler om? Har du noe å bidra med i debatten, eller er du bare innom for å diskreditere meg? Se en gang til, så ser du at jeg underbygger mitt argument. Hvorfor adresserer du ikke heller Buzzlink? Det hvar han som slengte ut en påstand ut av det blå.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
OlaML skrev (På 27.1.2022 den 11.53):

"Musk nevnte på møtet at han vil bli sjokkert dersom Teslas full selvkjøring-programvare ikke blir tryggere enn menneskelige sjåfører i år. "

Hold deg fast Elon!!

Hadde stor respekt for Musk for en del år siden, men han er jo virkelig blitt en upålitelig og løs kanon. Men han må vel si noe slik at investoreme fortsetter å tømme penger inn i selskapet hans.

Husker godt tilbake til 2015 når flere "eksperter" mente (fullt seriøst) at innen 2020-2021 ville det ikke lenger være lov for mennesker å kjøre selv. Og Chevrolet skulle vel ha sin første bil uten ratt og pedaler i allment salg i 2019 😂

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (7 timer siden):

Når det gjelder dette, så ja, det er mulig. Men det er ingen indikasjoner på at dette er noe som er innført på cellene fra Nevada, og de bruker ellers ganske mye 2170-celler fra CATL og andre leverandører som heller ikke vil ha Teslas kjemi.

Mulig de ikke vil innføre det på cellene fra Nevada da de ikke vil gi Panasonic tilgang til sin IP. Og det gjelder nok også 4680-celler som blir kjøpt inn fra andre leverandører. Tesla må nok dele tabless-patentene, for å få celler de vil ønske å bruke i sine biler, men kjemien kan de beholde for seg selv.

Det var mange ord på å si at ingenting tyder på at Tesla har noe som helst som er bedre enn andre. Alle kjøper de samme batteriene fra de samme leverandørene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
17 hours ago, Kajac said:

Hadde stor respekt for Musk for en del år siden, men han er jo virkelig blitt en upålitelig og løs kanon. Men han må vel si noe slik at investoreme fortsetter å tømme penger inn i selskapet hans.

Husker godt tilbake til 2015 når flere "eksperter" mente (fullt seriøst) at innen 2020-2021 ville det ikke lenger være lov for mennesker å kjøre selv. Og Chevrolet skulle vel ha sin første bil uten ratt og pedaler i allment salg i 2019 😂

Men rett skal være rett, det er kundene som tømmer penger inn i selskapet nå, inkl meg. Tesla har ikke hentet penger siden 2020. At aksjer omsettes på børsen er jo investorer som handler seg i mellom.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...