Gå til innhold

Russland angriper Ukraina


Gjest

Ny tråd er opprettet.

 

Poll  

269 stemmer

  1. 1. Russland invaderer Ukraina?

    • Ja
      110
    • Nei
      90
    • Vet ikke, usikker
      69

Denne meningsmålingen er stengt for nye stemmer


Anbefalte innlegg

Aiven skrev (4 minutter siden):

Hvis Russland hadde hatt planer om å invadere, så ville de regnet med at dette kom til å lekke ut til amerikanerne og at disse ville lekke det offentlig. Amerikanerne har spionert på russiske troppebevegelser siden 50-tallet, skulle det plutselig være en nyhet for dem nå? Det analytiske nivået her inne er så lavt at det er flaut, grunnleggende logikk, joda...

Jeg vurderer det fortsatt som åpent om det blir krig, en kan allerede hevde at det er krig i Donbass, men når jeg benytter ordet krig i denne sammenheng tenker jeg på en full invasjon av Ukrainia. At vestlig etterretning følger med er jo selvsagt. Men Putin forsøkte seg på samme manøver i fjor, men da gjorde han den feilen at vestlig etterretning avdekket at han på langt nær var klar til noen invasjon, han hadde bare samlet en masse utstyr der han begynte å stille krav og ba om "forhandlinger." Denne gangen hevdes det at det er bygget feltsykehus, at det er overført store mengder blod og annet medisinsk utstyr. I tillegg er det flyttet langt flere soldater og utstyr fra andre deler av Russland, og Putin har også fått med seg Hvite Russland. Jeg tror faktisk på den etterretningsinformasjon som nå fremkommer, nemlig at Putin er klar og forberedt og er i stand til å gjennomføre en invasjon, men om han gjør det er en helt annen sak.

Jeg så nettopp et intervju med den finske presidenten på CNN. Han har møtt Putin mange ganger og samtaler regulært med han på telefon. På spørsmål om Putin er rasjonell og tenker strategisk svarte finnen noe unnvikende, men han sa også at han har merket en klar endring med Putin det siste året.

Uansett hva som skjer vil det Putin nå holder på med få store konsekvenser. Europa vil ikke akseptere at Russland holder på på denne måten der de til stadighet truer med militær makt, driver cyberangrep, forgifter opposisjonelle og statsledere (Yushchenko,) og insisterer på at Russland skal bestemme hvilken utenrikspolitikk Finland og Sverige skal føre. Jeg tipper EU vil gå mot en felles Europeisk forsvarsallianse som en gren av NATO, og at vi vil se en betydelig opprustning i Europa.  

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Splitter skrev (På 19.2.2022 den 4.26):

Hvordan får du egentlig dette til å høres logisk ut? Hvis Biden ønsket å hisse opp stemningen, ville han vel heller ha sagt at Putin er for feig til å angripe Ukraina, eller noe liknende? Hvis derimot Russland angriper Ukraina like etter at Biden har sagt at de kommer til å gjøre det, vil jo bare Putin bevise at USA har hatt rett hele tiden, og at han selv er en løgner.

Hvorfor er det nødvendig å forklare så enkel logikk?

https://www.washingtonpost.com/national-security/biden-predicts-putin-will-move-in-to-ukraine-because-he-has-to-do-something/2022/01/19/f20c26ce-7972-11ec-b79d-e53ef5e1fbe2_story.html

"“My guess is he will move in. He has to do something.”"

Indirekte så sier han det? "Eg trur de kjem til å angripe, han må gjøre noe". 

Men hey, kva vet eg? Til og med Zelenskij ber Biden og roe seg ned:
https://www.businessinsider.com/ukraine-president-told-biden-calm-down-russian-invasion-warnings-report-2022-1

Eller det same sier professor ved krigskolen, men hey, kva vet han også da?
https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/8Q1Bmd/professor-mener-usa-har-bidratt-til-krigsfrykt

Så eg spør deg, greier du virkelig ikkje å se så enkel logikk? Ser ikkje du korleis USA hisser opp stemningen? 

 

Splitter skrev (På 19.2.2022 den 4.26):

Igjen vil jeg gjerne spørre hvordan du får dette til å høres logisk ut. Hvis du har rett i at USA har så mye å vinne på en militær konflikt mellom Russland og Ukraina, hvorfor har da Putin plassert 100k ++ soldater mot grensen til Ukraina? Prøver Putin å gjøre Biden en tjeneste, eller er han en så gigantisk idiot at han ikke forstår at han spiller alt i hendene på USA?

Putin bryr seg litt meir om seg selv og Russland, enn om USA/Biden, vil eg tru. Så her må vi se kas valg Putin står ovenfor. 
1. Sitte på ræva stille og se korleis USA ordner maidan (væpnet makt kupp i Ukraina), for så å ta Ukraina i NATO og plassere sine raketter 5 min unna Moskva. Høres det ut som ein bra deal? Not so much. Det er fort gjort at USA kjører same sirkus i Georgia, Kazakhstan, Uzbekistan, osv. Da er Russland omringet av NATO. 

2. Tvinge gjennom diplomatisk løysning, der Ukraina blir aldri (20-30-50 år?) NATO medlem. Det ville vert stor seier for Putin, syns eg. Han ødelegger for USA/NATO sine planer, samtidig så er det ingen krig. Han vinner ikkje så mye på det, sånn set, men greier å "forsvare" Russlands interesser. 

3. Gå inni Ukraina. Millioner døde, sanksjoner, økonomisk krise, osv. Høres ganske fælt ut. 

Eg ser ingen andre alternativer. Så det handler ikkje om å gjøre Biden tjenesten, men gjøre det han mener er best for Russland. Prøver han å tøffe seg? Vil han gå i Ukraina, for å vise at USA kan ikkje drive slik i bakgården hans? Veit ikkje ej.
Om du må velge om å kutte av deg balla eller begge beina? Du ønskjer ingen av deler, men blir du tvunget til å velge, da gjør du det ene eller det andre. Ikkje fordi du er "gigantisk idiot", men fordi du har ikkje andre alternativer. 

 

Splitter skrev (På 19.2.2022 den 4.26):

Tja, du viser iallfall stor skepsis til all informasjon som kommer fra den ene siden. For meg virker det derimot som du sluker rått alt som kommer fra den andre...

Kas "andre side"? Det meste av informasjon eg får er VG/DB, så leser eg det med stor skepsis. Ser ikkje på russia today eller noe slikt. Det er faktisk lov å tenkje for seg selv. 
Du kan også gjerne vise kor eg hevder at informasjon som kommer fra Russland er noe meir troverdig enn det vestlige? Eg har heller ikkje delt noe av informasjon som Russland kommer med (siden eg har ikkje anelse kas informasjon de kommer med). Eg berre stiller kritiske spørsmål til det eg leser i VG/DB. Om ikkje annet, så har eg jobbet i Ukraina, har mange venner/betjente der og ser kor ensidig VG/DB/TV2 framstiller saken uten å representere meningen til folk flest. Propaganda på sitt beste. Det burde vi slippe i Noreg i 2022..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
aomt skrev (55 minutter siden):

 

1. Sitte på ræva stille og se korleis USA ordner maidan (væpnet makt kupp i Ukraina), for så å ta Ukraina i NATO og plassere sine raketter 5 min unna Moskva. Høres det ut som ein bra deal? Not so much. Det er fort gjort at USA kjører same sirkus i Georgia, Kazakhstan, Uzbekistan, osv. Da er Russland omringet av NATO. 

Hvordan foregikk Maidan igjen? Jeg fulgte med under protestene men kan ikke huske noe om væpnet kupp der, de eneste som faktisk brukte våpen var Berkut som begynte å skyte med skarpt på demonstrantene og kort tid etterpå rømte presidenten landet.

Dagen etter at han forsvant blei han avsatt av patlamentet. Han helte altså bensin på bålet som allerede var glohett får han stakk. Men. Selv da kunne Russland ha reddet forholdet til Ukraina, noe lot være og istedenfor startet opp propagandaen der Russiske medier forsøkte å fremmedgjøre overgangsregjeringen i Kiev.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
perpyro skrev (23 minutter siden):

Hvordan foregikk Maidan igjen? Jeg fulgte med under protestene men kan ikke huske noe om væpnet kupp der, de eneste som faktisk brukte våpen var Berkut som begynte å skyte med skarpt på demonstrantene og kort tid etterpå rømte presidenten landet.

Dagen etter at han forsvant blei han avsatt av patlamentet. Han helte altså bensin på bålet som allerede var glohett får han stakk. Men. Selv da kunne Russland ha reddet forholdet til Ukraina, noe lot være og istedenfor startet opp propagandaen der Russiske medier forsøkte å fremmedgjøre overgangsregjeringen i Kiev.

 

Nei, det har ikke noe væpnet kupp i den grad at det var snakk om trente soldater eller noe lignende. Det var et folkeopprør og demonstrasjoner som ble forsøkt holdt tilbake med stadig mer dødelig styrke fra politiets side. Opprørerne bevepnet seg med ting de hadde liggende, fra stein og stokker til noen få skytevåpen, og noen hadde noen form for sprengladninger. Politiet på sin side brukte automatvåpen, skarpskyttervåpen, røykgranater, tåregass osv. 

Resultatet var døde og skadde på begge sider. Husker ikke helt og orker ikke Binge, men mener det var rett under 20 politi og rett over 130 demonstranter som ble drept. Mange flere ble skadd.

Rett etter flyktet presidenten. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
aomt skrev (3 timer siden):

2. Tvinge gjennom diplomatisk løysning, der Ukraina blir aldri (20-30-50 år?) NATO medlem. Det ville vert stor seier for Putin, syns eg. Han ødelegger for USA/NATO sine planer, samtidig så er det ingen krig. Han vinner ikkje så mye på det, sånn set, men greier å "forsvare" Russlands interesser. 

3. Gå inni Ukraina. Millioner døde, sanksjoner, økonomisk krise, osv. Høres ganske fælt ut. 

Eg ser ingen andre alternativer. Så det handler ikkje om å gjøre Biden tjenesten, men gjøre det han mener er best for Russland. Prøver han å tøffe seg? Vil han gå i Ukraina, for å vise at USA kan ikkje drive slik i bakgården hans? Veit ikkje ej.
Om du må velge om å kutte av deg balla eller begge beina? Du ønskjer ingen av deler, men blir du tvunget til å velge, da gjør du det ene eller det andre. Ikkje fordi du er "gigantisk idiot", men fordi du har ikkje andre alternativer.

Analogien din om valgene til Puin holder ikke mål desværre for Putin har andre alternativer også en å lage helvete i sin egen bakgård fordi de som styrer over den ikke gjør som han sier.
Han kan jo tapetsere grensa mot Ukraina med raketter selv både av typen anngrepsraketter og rakettskjold.
OK i værste fall får Russland raketter plassert 5 minutter unna Moskva men du kan være helt sikker på at Russland har sine raketter allerede nå 5 minutter unna Washington i atomubåter ute i atlanteren ett eller annet sted langs USAs østkyst.
De har sikkert noen langs deres vestkyst også som en del av den Russiske atom triade.
MAD fungerer den dag i dag i beste vellgående og vil fortsette å være en begrensende kraft når det kommer til å holde stormaktene i nakkeskinnet slik at de ikke innvaderer landene til hverandre.
Et NATO rakettangrep på Moskva uansett hvor det kommer fra er en garanti for atomkrig mellom Russland og NATO så det det kommer aldri til å skje.

Endret av perpyro
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Siste er at USA advarer amerikanske statsborgere i Russland å være klare til å komme ut av landet, unngå kjøpesentre og store  folkesammenkomster. Frykter man ett attentat i Russland? Fra hvem og av hvilken grunn. Nye etterretnings lekkasjer fra USA for å komme Putin i forkjøpet ?

Endret av Arnil
Lenke til kommentar
Arnil skrev (5 minutter siden):

Siste er at USA advarer amerikanske statsborgere i Russland å være klare til å komme ut av landet, unngå kjøpesentre og store  folkesammenkomster. Frykter man ett attentat i Russland? Fra hvem og av hvilken grunn. Nye etterretnings lekkasjer fra USA for å komme Putin i forkjøpet ?

Jeg også stusset på dette

Lenke til kommentar
aomt skrev (3 timer siden):

Så eg spør deg, greier du virkelig ikkje å se så enkel logikk? Ser ikkje du korleis USA hisser opp stemningen? 

Nei, hvorfor er det logisk at Putin skulle ønske å bevise at USA har hatt rett hele tiden? Hvis Putin derimot trekker styrkene sine tilbake nå, så kan han jo bare peke nese til Biden og fortelle han hvor dum alle påstandene om krig var. 
 

aomt skrev (3 timer siden):

Putin bryr seg litt meir om seg selv og Russland, enn om USA/Biden, vil eg tru. Så her må vi se kas valg Putin står ovenfor. 
1. Sitte på ræva stille og se korleis USA ordner maidan (væpnet makt kupp i Ukraina), for så å ta Ukraina i NATO og plassere sine raketter 5 min unna Moskva. Høres det ut som ein bra deal? Not so much. Det er fort gjort at USA kjører same sirkus i Georgia, Kazakhstan, Uzbekistan, osv. Da er Russland omringet av NATO. 

2. Tvinge gjennom diplomatisk løysning, der Ukraina blir aldri (20-30-50 år?) NATO medlem. Det ville vert stor seier for Putin, syns eg. Han ødelegger for USA/NATO sine planer, samtidig så er det ingen krig. Han vinner ikkje så mye på det, sånn set, men greier å "forsvare" Russlands interesser. 

3. Gå inni Ukraina. Millioner døde, sanksjoner, økonomisk krise, osv. Høres ganske fælt ut. 

Eg ser ingen andre alternativer. Så det handler ikkje om å gjøre Biden tjenesten, men gjøre det han mener er best for Russland. Prøver han å tøffe seg? Vil han gå i Ukraina, for å vise at USA kan ikkje drive slik i bakgården hans? Veit ikkje ej.
Om du må velge om å kutte av deg balla eller begge beina? Du ønskjer ingen av deler, men blir du tvunget til å velge, da gjør du det ene eller det andre. Ikkje fordi du er "gigantisk idiot", men fordi du har ikkje andre alternativer. 

For å ta det viktigste først, så er påstandene om at USA stod bak et væpnet maktkupp i Ukraina fullstendig ubegrunnede. Du er blitt arrestert på dette tidligere, og med mindre du har solide beviser å vise til, så er det på tide å slutte med slike løgner og tåpelige konspirasjonsteorier.
Når det gjelder alternativer for Putin, så finnes det absolutt flere. Den eneste grunnen til at Ukraina (og andre europeiske land) ønsker medlemskap i NATO, er av frykt for Russland. Ved å være litt mer vennlig innstilt ovenfor sine naboer, og ikke minst slutte å true dem med krig og atomvåpen, ville nok få de fleste til å føle seg trygge uten noe NATO-medlemskap.
 

aomt skrev (3 timer siden):

Kas "andre side"? Det meste av informasjon eg får er VG/DB, så leser eg det med stor skepsis. Ser ikkje på russia today eller noe slikt. Det er faktisk lov å tenkje for seg selv. 
 

Virkelig? Hvor i VG/DB leste du at USA stod bak et væpnet maktkupp i Ukraina? Var det NRK som meldte om at Ukraina brukte nazister til å trene opp barnesoldater?

Endret av Splitter
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Russland meldte at øvelsene er ved å avslutte. I november i fjor kom russiske 41st Combined Arms Army til en militærbase i Yelnya de de har trent siden. Denne basen ble for noen dager siden tømt, men i stede for å reise øst til hjembasen i Novosibirsk har de reist sør til Novozybkov. 

Jeg vet de to navnene ligner på hverandre, men jeg tror russerne både vet forskjellen på de to samt at de er drevne med både kart og kompass. 

Så, selv om det stemmer at øvelsene avsluttes, så gjør ikke dette situasjonen bedre når utstyr og mannskap så ender opp så og si på grensen til Ukraina. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
aomt skrev (3 timer siden):

ser ingen andre alternativer. Så det handler ikkje om å gjøre Biden tjenesten, men gjøre det han mener er best for Russland. Prøver han å tøffe seg? Vil han gå i Ukraina, for å vise at USA kan ikkje drive slik i bakgården hans? Veit ikkje ej.
Om du må velge om å kutte av deg balla eller begge beina? Du ønskjer ingen av deler, men blir du tvunget til å velge, da gjør du det ene eller det andre. Ikkje fordi du er "gigantisk idiot", men fordi du har ikkje andre alternativer. 

Det er ikke snakk om at Russland kutter av seg ballene eller beina. Russland kan fint sende 10 atomraketter på hver by i hvert NATO-medlemsland. Selv med et rakatt-skjold så har ikke NATO kapasitet til å stoppe alle rakettene. Russland har i tillegg flere ubåter med nok atomvåpen til å utslette den vestlige sivilisasjonen. Og et angrep med atomvåpen få så store konsekvenser for hele jorden at det blir bare dumt å tro NATO noen gang vil utfordre Russland militært.

Ukraina, Moldova eller Georgia er ikke Russland sin bakgård. Dette er suverene nasjoner med egen politikk. At Russland sitter og anser dette for å være deres bakgård er idiotisk gammeldags tankegang fra en svunnen tid.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (7 timer siden):

Selvfølgelig regner ikke Puting og staben med at detaljer omkring planlegging og ordrer på høyere nivå kommer ut. Hvis de gjorde det kunne de vel bare annonsert alt i avisa. 

At man ser hvor styrkene befinner seg er vel alle klare over. 

Er detaljer omkring planlegging og ordrer på høyeste nivå kommet ut? Har du kilde på dette, eller kommer du med tvilsom informasjon som vanlig? Hvilken dato russerne skulle angripe kunne lett ha blitt dedusert ut ifra styrkeoppbygging, i den grad invasjonsplanen var reell, noe den neppe var.

La oss si at russerne hadde tenkt å angripe. Amerikanerne ser at de tårner opp styrker på grensa og slår full alarm. Tror du virkelig at dette ville stoppet russerne, hvis de hadde denne intensjonen? Ånei, amerikanerne har sett troppene våre! Da får vi vel bare invadere en annen gang da 😄

Som du sier, alle vet at amerikanerne følger med fra rommet og Ockhams barberblad tilsier at informasjonen stammer derfra, med mindre du har noe konkret å vise til.

 

 

Endret av Aiven
  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, Aiven said:

Som du sier, alle vet at amerikanerne følger med fra rommet og Ockhams barberblad tilsier at informasjonen stammer derfra, med mindre du har noe konkret å vise til.

Bare observere fra rommet? Er ikke sikker på om det er rett bruk av barberkniven. 

Stikkord: diverse avlytting, spioner/sensorer på bakken. Og husk på at det er veldig mange russere i USA med familie i Russland. På mange universiteter i USA snakker man russisk i gangene. Noen av dem kunne ta en telefon "hjem". *Det* er kanskje bedre bruk av barberkniv.

Jeg har selv vært ved universiteter i USA der de fleste av vennene mine var russere.  Ikke alle var like ihuga tilhengere av systemet hjemme.

Men ikke be meg om å *bevise* at noen russere i USA har formidlet info 🙂

 En annen (kompletterende) info-kilde kan være å analysere tekster i sosiale media (ved bruk av AI). Bare de russiske "trollene" på dette forumet kunne slik i prinsippet bidra med aktuell info (OK, veldig lite da) 🙂

Og så begynner det å haste: https://www.vl.no/nyheter/2022/02/20/nupi-forsker-om-en-uke-begynner-tiden-a-lope-fra-kreml/

Endret av lada1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
aomt skrev (12 timer siden):

 

 

Kas "andre side"? Det meste av informasjon eg får er VG/DB, så leser eg det med stor skepsis. Ser ikkje på russia today eller noe slikt. Det er faktisk lov å tenkje for seg selv. 
Du kan også gjerne vise kor eg hevder at informasjon som kommer fra Russland er noe meir troverdig enn det vestlige? Eg har heller ikkje delt noe av informasjon som Russland kommer med (siden eg har ikkje anelse kas informasjon de kommer med). Eg berre stiller kritiske spørsmål til det eg leser i VG/DB. Om ikkje annet, så har eg jobbet i Ukraina, har mange venner/betjente der og ser kor ensidig VG/DB/TV2 framstiller saken uten å representere meningen til folk flest. Propaganda på sitt beste. Det burde vi slippe i Noreg i 2022..

Ja, når USA sier de har pålitelig informasjon om at Russland har invasjonsplanene klare da syynker langtidshukommelsen inn, som da de hadde "pålitelig informasjon" om at Saddam hadde masseødelegelsesvåpen, at bin Laden var en gjest i palasset til Saddam eller kuvøsedrapene i Kuwait. Hvorfor skal jeg tro dem denne gangen? Jeg konkluderer ikke med noe, men det er greit å ha i mente om hvordan man har spredd groteske løgner tidligere.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Aiven skrev (5 timer siden):

Er detaljer omkring planlegging og ordrer på høyeste nivå kommet ut? Har du kilde på dette, eller kommer du med tvilsom informasjon som vanlig? Hvilken dato russerne skulle angripe kunne lett ha blitt dedusert ut ifra styrkeoppbygging, i den grad invasjonsplanen var reell, noe den neppe var.

La oss si at russerne hadde tenkt å angripe. Amerikanerne ser at de tårner opp styrker på grensa og slår full alarm. Tror du virkelig at dette ville stoppet russerne, hvis de hadde denne intensjonen? Ånei, amerikanerne har sett troppene våre! Da får vi vel bare invadere en annen gang da 😄

Som du sier, alle vet at amerikanerne følger med fra rommet og Ockhams barberblad tilsier at informasjonen stammer derfra, med mindre du har noe konkret å vise til.

 

 

Ingen her på forumet trenger å føre bevis for at informasjonen stammer fra andre steder "enn rommet." En kommer langt med litt allmennkunnskap og du har åpenbart misforstått barberkniven. Satellittovervåkning er en "av tusen" ulike kilder til etterretningsinformasjon, en behøver ikke å velge mellom kilde A, kilde B eller kilde C. 

Bl.a. vi jeg tro at området langs Ukrainias grenser er pepret med overvåkningsdroner som kan gi bedre og mer eksakt informasjon en satellitter. Vi har jo alle sett TV - bilder fra Donbass regionen om hva som foregår der, og de kommer ikke "fra rommet." Så er det grunn til å tro at både Ukrainia og vestlig etterretning har noen humane kilder både i den russiske administrasjon, og i det russiske militæret. Men hvis du skal ha navn kan jeg dessverre ikke bidra med opplysninger. Så er det rimelig å tro at både våre egne og andre lyttestasjoner, bl.a. FSV som er full av amerikansk personell, plukker opp en del signaler som kan bidra med biter i puslespillet. Alle disse "tusen bitene" blir fortløpende samlet og analysert. Alle har fått med seg at Putin har oppmarsjert store mengder personell og utstyr langs Ukrainias grenser, men det alle lurer på er hva han har tenkt å benytte de til, og i den analysen spiller sannsynligvis "rommet" en temmelig underordnet rolle. 

Endret av Windfarmer
  • Liker 1
Lenke til kommentar
defuzion skrev (11 timer siden):

Ukraina, Moldova eller Georgia er ikke Russland sin bakgård. Dette er suverene nasjoner med egen politikk. At Russland sitter og anser dette for å være deres bakgård er idiotisk gammeldags tankegang fra en svunnen tid.

Kuba er også suveren nasjon, men det var nesten 3 verdenskrig da Sovjet skulle utplassere sine raketter der? Eller "suverene nasjoner som kan bestemme selv" gjelder kun den ene veien? 
Irak er suveren nasjon. Syria. Libya. Kva har NATO der å gjøre? Kva har USA med Irak å gjøre, som befinner seg på andre siden av kloden? Kor mange sanksjoner innførte Noreg mot USA, når USA forfalsket dokumenter for å starte krig mot Irak (som førte til over 500.000 døde sivile)? Eller er det heilt fint at USA driver med slik?

Eller korleis USA fikset hele maidan og bytte av makten i Ukraina? Ukraina er suveren nasjon kun når USA setter sine nikkedokker ved makta? Og vis Ukraina velger ein pro-russisk president da må USA "demokratisere" de? 

Lite tips. Slutt å tru på den ekstremt einsidige framstillingen norsk media tegner av Ukraina/konflikten. Halvparten av Kiev ønskjer samarbeid med RU og ikkje EU.

Sitat

Det er ikke snakk om at Russland kutter av seg ballene eller beina. Russland kan fint sende 10 atomraketter på hver by i hvert NATO-medlemsland. Selv med et rakatt-skjold så har ikke NATO kapasitet til å stoppe alle rakettene. Russland har i tillegg flere ubåter med nok atomvåpen til å utslette den vestlige sivilisasjonen. Og et angrep med atomvåpen få så store konsekvenser for hele jorden at det blir bare dumt å tro NATO noen gang vil utfordre Russland militært.

Nei? Kvifor trur du USA ønskjer å bygge rakett skjold om den er så lite effektiv? De ønskjer å bruke milliarder på det "for moro skyld"?
La meg forklare deg korleis det fungerer. Ja, du har rett. Russland kan skyte "mye" b.a. fra ubåter. Men alle vet, bruker Russland atomvåpen mot USA, bruker USA den mot Russland. Så terskel for å bruke den er ekstremt høy. Sjansen for at noen kommer til å bruke den er tilnærmet null. 

Da ender vi opp med god, gammal "krig". Og her er skjoldet meget nyttig. Joda, det er "forsvarsskjold", men det hjelper Russland relativt lite? Blir det krig mellom NATO og Russland (uansett kven som starter den), så er RU i posisjon der NATO kan fritt angripe de, mens RU er relativt impotent. 

Eg ser du er glad i ordet idiot. Så ja, idioter kjøper historien at det er "kun forsvars skjold" og "Russland kan angripe fra ubåter". Men det er nok meir til den enn som så. Vi har sett fleire eksempler korleis nasjoner "plutselig" snur om og starter kriger. Tenkjer spesielt på Tyskland. Eg kan ikkje se korleis dagens Tyskland skulle angripe Russland, men kven veit kva som skjer om 20-30 år? USA har startet enormt mange kriger. USA var i krigstilstand siden 1940 btw. Ja, siden andre verdenskrig, kva eneste dag. Det bør nevnes også at alt har foregått på andre siden av kloden, laaaang unna Amerriiicaa. Dvs, de driv å føkke andre. Er det ein sjanse at de finner på å angripe Russland om 5-10-20 år? Ja. Igjen, eg greier ikkje se for meg det, men sjansen er der. Er der rart Putin ønskjer ikkje skjold langs sine grenser? Er det rart Putin ønskjer ikkje å akseptere korleis USA blander seg innenriks i Ukraina?

Endret av aomt
Lenke til kommentar
aomt skrev (12 minutter siden):

Kuba er også suveren nasjon, men det var nesten 3 verdenskrig da Sovjet skulle utplassere sine raketter der? Eller "suverene nasjoner som kan bestemme selv" gjelder kun den ene veien? 
Irak er suveren nasjon. Syria. Libya. Kva har NATO der å gjøre? Kva har USA med Irak å gjøre, som befinner seg på andre siden av kloden? Kor mange sanksjoner innførte Noreg mot USA, når USA forfalsket dokumenter for å starte krig mot Irak (som førte til over 500.000 døde sivile)? Eller er det heilt fint at USA driver med slik?

Vi kan ikke velge fra øverste hylle i sikkerhetspolitikken. De fleste innser at Irak II ikke bare var en tabbe, men en krigsforbrytelse, og Irak II var for øvrig ingen NATO operasjon, Norge og de fleste Europeiske land tok avstand fra den krigen før den begynte.

Det dette dreier seg om er å true med våpenbruk i en del av verden som stort sett har hatt fred i 75 år, og der Putins sannsynlige mål er å få Ukrainia inn i folden igjen slik at han kan diktere det Ukrainske folk slik Sovjetunionen i sin tid gjorde. Putin har ingen behov for sikkerhetsgarantier, verken USA eller Europa har noen planer om å invadere Russland, og det vet Putin.

Putins politiske system er så skakkjørt og upopulært at han det ikke har noen appell til de tidligere sovjetrepublikker, derfor har han bare usympatiske virkemidler til disposisjon, og det er giftdrap på opposisjonelle og statsledere, cyberangrep, å benytte stans av energitilførsel som utilslørt pressmiddel og i siste instans trussel om, og bruk av rå militær makt, også benevnt vold. Noe han har drevet med i flere år, bl.a. overfor Ukrainia. 

Hvis jeg kunne velge fra øverste hylle ville jeg ha foretrukket en alliansepartner som har tilstrekkelig med power til å avskrekke Putin, men som ikke har USA's ballast, har du et bedre forslag?  

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...