Gå til innhold

Russland angriper Ukraina


Gjest

Ny tråd er opprettet.

 

Poll  

269 stemmer

  1. 1. Russland invaderer Ukraina?

    • Ja
      110
    • Nei
      90
    • Vet ikke, usikker
      69

Denne meningsmålingen er stengt for nye stemmer


Anbefalte innlegg

Øystein skrev (16 minutter siden):

Legg merke til hvor mye tid han bruker på historie. Ukraina er, i følge Putin, i realiteten ingen stat, og er kun et konstrukt av Lenin. 

Det er rett og slett ganske vilt og aggressivt hva han sier i kveld ja. Beskylder både Lenin, Stalin og Khrustsjov for å ha begått «store tabber» og som må «korrigeres». Høres ut som et argumentasjonsgrunnlag han har laget for å rettferdiggjøre ovenfor russere at Ukraina egentlig ikke bør eksistere som nasjon.

Minner litt om en annen mann som ville rette opp i tidligere tiders «urettferdighet» og samle alle de han mente var sine verdige og rettmessige landsmenn i ett land. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nedward skrev (26 minutter siden):

I følge Putins egen logikk må han visst gi Karelen tilbake til Finland nå. Lurer på hva reaksjonen hans hadde vært om Finland sendte et formelt krav.

Nå er jo Finland en russisk utbryter republikk.  Så kanskje Putin burde sende de krav om å innlemme seg tilbake i Russlands mektige armer 😛

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Nedward said:

Begynner virkelig å lure på om det har skjedd noe med Putin. Virker som om det har rablet fullstendig for han. Kan ikke fatte og begripe at menneskene han omgir seg med kommer til å la han holde på slik som han vil. 

Alder kan ofte gjøre folk mer bitter og gretten, så det er kanskje det som har truffet Putin nå. Han ergrer seg over en utvikling av et samfunn han ikke kjenner seg igjen i, og har et ønske om å få ting tilbake til "sånn som det var før". 

Akkurat dette er en av grunnene til at jeg synes det blir feil at gamlinger skal få såpass mye makt. De forstår mindre av det samfunnet som er nå, og lengter ofte etter gamle tider. I tillegg er de treigere i hodet og mange ting kan gå for fort for dem å prosessere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
iMarius skrev (Akkurat nå):

Alder kan ofte gjøre folk mer bitter og gretten, så det er kanskje det som har truffet Putin nå. Han ergrer seg over en utvikling av et samfunn han ikke kjenner seg igjen i, og har et ønske om å få ting tilbake til "sånn som det var før". 

Akkurat dette er en av grunnene til at jeg synes det blir feil at gamlinger skal få såpass mye makt. De forstår mindre av det samfunnet som er nå, og lengter ofte etter gamle tider. I tillegg er de treigere i hodet og mange ting kan gå for fort for dem å prosessere.

Kognitiv svikt, rett og slett. Jeg spøker ikke, jeg begynner å lure på om han har demens eller noe. Det vil i såfall være en gylden mulighet for noen nærstående å avsette han og gjenopprette fred og fordragelighet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, Nedward said:

Kognitiv svikt, rett og slett. Jeg spøker ikke, jeg begynner å lure på om han har demens eller noe. Det vil i såfall være en gylden mulighet for noen nærstående å avsette han og gjenopprette fred og fordragelighet. 

Det vil være en veldig farlig sjanse å ta. Den som prøver å ta makten fra en mann som har en såpass stor maktposisjon, må ha mye makt selv. Spørs om det er noen i Russland som har noe i nærheten av så mye makt som Putin. Tar tid å tilegne seg makt.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
iMarius skrev (1 minutt siden):

Det vil være en veldig farlig sjanse å ta. Den som prøver å ta makten fra en mann som har en såpass stor maktposisjon, må ha mye makt selv. Spørs om det er noen i Russland som har noe i nærheten av så mye makt som Putin. Tar tid å tilegne seg makt.

Godt poeng. Men kan f.eks. Nasjonalforsamlingen avsette presidenten og utlyse nytt valg? Eller er han helt beskyttet mot alt? 

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Nedward said:

Godt poeng. Men kan f.eks. Nasjonalforsamlingen avsette presidenten og utlyse nytt valg? Eller er han helt beskyttet mot alt? 

Om jeg skulle gjette, så tør de kun om Putin får et illebefinnende og må på sykehus, slik at han ikke har så mange muligheter for å gjøre raske mottrekk.

Lenke til kommentar
:utakt skrev (11 minutter siden):

image.png.9bb42d7d3ef6b2c36770d8049b0fc264.png

https://www.facebook.com/carlihagen

Ja du Carl, du Carl ... 

Her er jeg faktisk litt enig med han. Er det rett å tvinge en befolkning til å høre til et land de ikke føler tilhørighet? Er ikke disse to fylkene bare mas for Ukraina hvis de ikke vil være en del av landet? Kosovo er jo anerkjent av Norge som et eget land. Hvorfor skal de ikke få lov til å bestemme sin egen skjebne, mens albanerne i Kosovo kan?  

Endret av Mr.Duklain
  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Mr.Duklain said:

Her er jeg faktisk litt enig med han. Er det rett å tvinge en befolkning til å høre til et land de ikke føler tilhørighet? Er ikke disse to fylkene bare mas for Ukraina hvis de ikke vil være en del av landet? Kosovo er jo anerkjent av Norge som et eget land. Hvorfor skal de ikke få lov til å bestemme sin egen skjebne, mens albanerne i Kosovo kan?  

Problemet her er at det tvinges fram med makt. Er jo mange små områder i Europa som ønsker å bryte ut fra staten sin, men de har ikke tanks og jagerfly stående i bakgården for å passe på.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
iMarius skrev (7 minutter siden):

Jeg bare venter på offentlig uttalelse fra Kina om dette. Enten holder de helt kjeft pga de ønsker å gjøre det samme med Taiwan, eller så er de en av få land som kommer til å anerkjenne Donesk og Luhansk som uavhengige.

Stol på meg de kommer til å holde helt kjeft.  De vil ikke gi Taiwan eller Hong Kong noen ideer.

iMarius skrev (1 minutt siden):

Problemet her er at det tvinges fram med makt. Er jo mange små områder i Europa som ønsker å bryte ut fra staten sin, men de har ikke tanks og jagerfly stående i bakgården for å passe på.

Er det da ikke bedre å la folket bestemme da? Man har folkeavstemming, og får til en avtale mellom Ukrainia og Russland at resultatet skal aksepteres av begge parter? Da slipper man den militære knivingen, men ordner med med diplomatiske midler? 

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar
:utakt skrev (24 minutter siden):

image.png.9bb42d7d3ef6b2c36770d8049b0fc264.png

https://www.facebook.com/carlihagen

Ja du Carl, du Carl ... 

Dæven. Sprøtt selv til Carl I. Hagen å være det der. Prøver han å få deltidsjobb på russisk trollfabrikk?

Partiet hans er heldigvis uenig med han; https://www.frp.no/nyheter/frp-stotter-regjeringens-linje/

Man vet Putin har gått langt når han får støtte av Carl I. Hagen!

Han kjører videre på i kommentarfeltet også:

430302182_Skjermbilde2022-02-21kl_21_56_30.png.35f08f5347f4a856d208bf6957f2c15b.png

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Mr.Duklain skrev (7 minutter siden):

Her er jeg faktisk litt enig med han. Er det rett å tvinge en befolkning til å høre til et land de ikke føler tilhørighet? Er ikke disse to fylkene bare mas for Ukraina hvis de ikke vil være en del av landet? Kosovo er jo anerkjent av Norge som et eget land. Hvorfor skal de ikke få lov til å bestemme sin egen skjebne, mens albanerne i Kosovo kan?  

Disse 2 fylkene blei infiltrert av Russiske spesielstyrker etter regjeringsskiftet i 2014 der Russiske agenter har tatt styringen og med hjelp av regulære Russiske styrker fått våpen og hjelp til å skape egne republikker.
Sentrale personer bak det hele var Russiske statsborgere.
De bygde bare under allerede missnøye med den avgåtte regjeringens håndtering av regionen opp gjennom tiden og var sånn sett lett å få befolkningen med seg.

Endret av perpyro
  • Liker 4
Lenke til kommentar
perpyro skrev (1 minutt siden):

Disse 2 fylkene blei infiltrert av Russiske spesielstyrker etter regjeringsskiftet i 2014 der Russiske agenter har tatt styringen og med hjelp av regulære Russiske styrker fått våpen og hjelp til å skape egne republikker.
Sentrale personer bak det hele var Russiske statsborgere.
De bygde bare under allerede missnøye med den avgåtte regjeringens håndtering av regionen opp gjennom tiden og var sånn sett lett å få befolkningen med seg.

Jeg sier ikke at Russland er uskyldige her, men de helte bensin på et allerede full antent bål som hadde vart en stund. Russiske russere hadde ikke klarte å få med seg befolkningen hvis ikke det var stor misnøye med å være en del av landet. 

Jeg tror Carl I Hagen er enig med sitt parti, men han vil ha en fredelig løsning på konflikten, og kommer med en løsning.  

Jeg er ikke en russisk agent eller spion hvis noen lurer på det ;) (eller det er kanskje hva en russisk agent eller spion ville skrevet 😮 дерьмо)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
perpyro skrev (6 minutter siden):

Løsningen er uansett ikke å flytte på landegrenser men heller at den delen av befolkningen som er så missfornøyd med det landet de bor i og allerede har fått Russiske pass flytter til drømmelandet sitt på den riktige siden av grensen, så kan de som vil være igjen bo i landet sitt.

Mener du det også er løsningen i Kosovo? Fylkene er deres land, men de føler ikke tilhørighet til staten de er en del av. 

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...