Gå til innhold

Russland angriper Ukraina


Gjest

Ny tråd er opprettet.

 

Poll  

269 stemmer

  1. 1. Russland invaderer Ukraina?

    • Ja
      110
    • Nei
      90
    • Vet ikke, usikker
      69

Denne meningsmålingen er stengt for nye stemmer


Anbefalte innlegg

2 minutes ago, perpyro said:

Løsningen er uansett ikke å flytte på landegrenser men heller at den delen av befolkningen som er så missfornøyd med det landet de bor i og allerede har fått Russiske pass flytter til drømmelandet sitt på den riktige siden av grensen, så kan de som vil være igjen bo i landet sitt.

Det er nok mye mer enn bare russisk befolkning Putin tenker på.. Han er veldig klar på at disse landområdene har vært veldig viktige for Russland i fortiden og at det fortsatt har sterke russiske bånd både sosialt og kulturelt. Han tenker litt som Hitler gjorde. Han vil gjenreise en storhetstid som var for lenge siden og legitimerer annektering/invasjon/deklarering av uavhengighet på fortids historie.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi har sett at betydelige mengder folk i enkelte regioner i diverse land har ønsket løsrivelse, men der gamle grunnlover og statserklæringer ikke tillater dette. Vi har det slik her i Norge også - det står i grunnloven at Norge er udelelig. Det er heller ikke så lenge siden utmeldingen av Storbritania fra EU skapte masse hodebry. Jeg tror og mener at det bør bli mulig, men fortsatt vanskelig, å bryte ut. Det å tvinge noen til å være et mindretall i et demokrati blir liksom ikke alltid godt nok.

Når det gjelder Ukraina, skal jeg ikke si så mye om hvilken misnøye som eventuelt har ligget der over tid, men mitt inntrykk er at det har vært lite. Det ukrainske folk synes å føle en nærhet til Russland, spesielt på det kulturelle plan, men også veldig interesserte i å inngå i Europa. Det meldes om at russiske utvalgte individer i praksis har kuppet de regionene som omtales nå, og det er vel kanskje også en del vestligsinnede som har flyktet derifra.

Vi har også hørt om bander som manipulerer valg hjemme i Russland. Motstandere havner i fengsel. Vi har sett hvordan leiemordere bruker gift til å likvidere de dem mener er forrædere i andre land. Vi vet at Putin har kriminell fortid og har vært i KGB. Om han selv ikke har bestilt disse oppdragene, er det noen som støtter ham som gjør det. Det er pill råttent. Derfor nytter det ikke høre på hva den mannen har å si. Det er et spill for galleriet.

Endret av Verm
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Roger Moore skrev (2 minutter siden):

Kosovo er en skamplett i internasjonal historie. Kosovo hører til Serbia. Albanerne kan bare flytte til Albania.

Så du støtter etnisk rensning i Kosovo'?

Som Snikpellik har skrevet før meg. Nå er i hver fall tråden besvart. Tipper Russland annekterer området slik de gjorde med Krim. 

Lenke til kommentar
iMarius skrev (1 time siden):

Jeg bare venter på offentlig uttalelse fra Kina om dette. Enten holder de helt kjeft pga de ønsker å gjøre det samme med Taiwan, eller så er de en av få land som kommer til å anerkjenne Donesk og Luhansk som uavhengige.

No er vel situasjonen rundt Taiwan også litt motsett. Taiwan er ein "utbrytarrepublikk" som ikkje er internasjonalt annerkjend.

Lenke til kommentar
Mr.Duklain skrev (2 minutter siden):

Så du støtter etnisk rensning i Kosovo'?

Som Snikpellik har skrevet før meg. Nå er i hver fall tråden besvart. Tipper Russland annekterer området slik de gjorde med Krim. 

Hvis albanerne ikke liker seg i Serbia kan de flytte frivillig. Eller de kan innrette seg etter nasjonen de bor i.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, torbjornen said:

No er vel situasjonen rundt Taiwan også litt motsett. Taiwan er ein "utbrytarrepublikk" som ikkje er internasjonalt annerkjend.

Joda, det var litt unøyaktig av meg. Kina kommer til å tenke på situasjonen rundt Taiwan når de eventuelt uttaler seg om krisen i Ukraina. Jeg tror det blir veldig fristende å starte sin egen invasjon nå..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Blir så matt av hele den forbanna idiotien i denne saken. Verden er 2022, men likefullt må vi forholde oss til mennesker som er mentalt 5 år gamle og som ønsker å «eie alle lekene i sandkassa». Prøve å fikse den bedritne situasjonen i Russland? Neida, vi må bli større fordi større er best. Kanskje det beste hadde vært om Putin snubla i trappen i kveld, og at man får inn noen nye krefter i Russland. Kanskje da kan man se FREMOVER og ikke bakover.

Endret av The Very End
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Mr.Duklain skrev (1 time siden):

Her er jeg faktisk litt enig med han. Er det rett å tvinge en befolkning til å høre til et land de ikke føler tilhørighet? Er ikke disse to fylkene bare mas for Ukraina hvis de ikke vil være en del av landet? Kosovo er jo anerkjent av Norge som et eget land. Hvorfor skal de ikke få lov til å bestemme sin egen skjebne, mens albanerne i Kosovo kan?  

Noko av det fyrste Putin gjorde då han kom til makta var å slå ned forsøket til Tsjetsjenia på å bryte ut av Russland. Kvifor fekk ikkje tsjetsjenarane bestemme om dei ville vere ein del av Russland eller ikkje?

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...