Gå til innhold

Russland angriper Ukraina


Gjest

Ny tråd er opprettet.

 

Poll  

269 stemmer

  1. 1. Russland invaderer Ukraina?

    • Ja
      110
    • Nei
      90
    • Vet ikke, usikker
      69

Denne meningsmålingen er stengt for nye stemmer


Anbefalte innlegg

1 minute ago, Aiven said:

Ok, la oss si at Russland ønsket å invadere. På hvilken måte skulle det hindre dem at amerikanerne går ut med det? Folk analyserer real politik som om det var familiedrama på dr. Phil.

Det kan ikke hindre dem i ordets rette betydning. Jeg er litt usikker på hvor du tar det fra? Dette handler om å vinne opinionen. Russerne har sagt at de ikke planlegger å angripe. Det vil være et stort omdømmemessig tap for dem om NATO og USA beviser det motsatte. NATO/USA vil ikke bruke militær makt i Ukraina. Da bruker det det de kan: psykologi. Begge parter gjør det. Russerne er dog best på dette spør du meg.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
52 minutes ago, Aiven said:

Det blir ikke noe invasjon. Spesielt hvordan det amerikanske narrativet får lov å dominere så mye det gjør her i Norge, når til og med ukrainerne ikke tror på det. Det viser vel i alle fall at vi ikke har noe selv-tenkende presse lengre (ja, jeg vet jeg hører på feil kilder, men muligens litt formildende at jeg får rett hvertfall).

Mener du at hva myndighetene i verdens største militærmakt er uten nyhetsverdi? Og bør mediene uttrykket som et faktum at det ikke blir invasjon?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (1 time siden):

Når ein ser kva som skjer i desse dagar viser det at NATO er viktigare enn nokon gong. Sovjetunionen og Hitler-Tyskland delte Aust-Europa mellom seg i 1939. Sovjetunionen gjekk til åtak på Finland. Baltikum var okkupert av Sovjetunionen i 50 år. Det meste av Aust-Europa var kontrollert av Sovjetunionen frå 1945 til 1989, og dersom nokon ynskte å frigjere seg invaderte Sovjetunionen desse landa, dette skjedde i 1956 (Ungarn) og i 1968 (Tsjekkosjovakia). Putin ser ut til å ha ambisjonar om å gjenreise Russland som stormakt og å kontrollere Aust-Europa slik som Sovjetunionen tidlegare gjorde. Dette viser han ved å halde Lukasjenko, også kalla "Europas siste diktator" ved makta i Kviterussland. No driv han  utpressing mot NATO og truar (i praksis) med å invadere Ukraina. NATO er vår garanti for at det som skjedde 9. april 1940 ikkje skal skje ein gong til.

Jeg er redd for at vi har blitt slappe og ignorant for det som skjedde i 1939 og som deretter skjede på  på Jalta i 1945, der Europa ble delt basert på militær styrke. 

Jeg har i de siste 30 årene jobbet en del mot Russland. Dette skjedde i massevis på 1990 - tallet, litt mindre på 2000 - tallet, men jeg har ikke vært i Russland de ti siste årene. Jeg har gitt opp, Russland er i dag en ren mafiastat der jeg lenge håpte at det skulle utvikle seg i en demokratisk retning. Men der Putin bare har gjenopplivet sitt gamle KGB/FSB regime og har tatt full kontroll.

Det jeg finner oppsiktsvekkende er at ingen spør seg hva folket i Ukraina vil. Vil de bli en ren vasallstat under Putin, eller ønsker de å dele de fordelene det er å bo og leve i et et liberalt demokrati? Og det oppsiktsvekkende er at Ukrainia skal spille rollen som en slags forhandlingsbrikke mellom USA og Putin, og der ingen av de spør hva Igor eller Jelena ønsker.  

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

 

Diggerman skrev (41 minutter siden):

Det kan ikke hindre dem i ordets rette betydning. Jeg er litt usikker på hvor du tar det fra? Dette handler om å vinne opinionen. Russerne har sagt at de ikke planlegger å angripe. Det vil være et stort omdømmemessig tap for dem om NATO og USA beviser det motsatte. NATO/USA vil ikke bruke militær makt i Ukraina. Da bruker det det de kan: psykologi. Begge parter gjør det. Russerne er dog best på dette spør du meg.

Hvis de hadde bestemt seg for å invadere, så ville det involvert å opprøre opinionen i hele verden, noe de selvsagt ville vært fullstendig klar over. Altså ville ikke dette hatt noe å si.

Lenke til kommentar
Feynman skrev (30 minutter siden):

Mener du at hva myndighetene i verdens største militærmakt er uten nyhetsverdi? Og bør mediene uttrykket som et faktum at det ikke blir invasjon?

Mediene burde ha hovedfokus på hva partene i saken mener, altså Russland og Ukraina. Hva en tredjepart mener er ikke nødvendigvis uinteressant, men bør ikke få lov å dominere totalt på denne måten.

Endret av Aiven
Lenke til kommentar
lada1 skrev (På 15.1.2022 den 9.00):

Det er enklere å forstå Cuba-krisen siden det da var to vidt forsellige ideologier som stor mot hverandre (kommunisme/statskapitalisme kontra demokrati/privat kapitalisme). Hva er "motsetningene" nå? 

Det er interesse motsetninger som har pågått i lang tid.

Putin var en kort tid tilogmed alliert med Nato mot terror...

Men etter det har ting skjedd. USA angrep Irak en alliert med Russland, og Russland har okkupert Krim.

Dette er komplisert fordi Krim og Ukraina har veldig lenge siden Katarina vært Russisk territorium og inntil Sovjets fall.

Følgelig lever det mange etniske russere i Ukraina og i Krim..

NATO burde gitt de benet å nekte endel østeuropeiske land medlemskap. Raketter i Tyrkia holder lenge..

Og jeg liker ikke Putin, beste hadde vært om han gikk av og Russland fikk en mer demokratisk leder, om han er sterk og dyktig er bare pluss.

Vi har i Europa ganske mye felles med Russland enn hva Asia har.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Avslutning-seremoni på Vinter-OL imorgen søndag, kanskje de har ventet med invasjon til det er over? På den annen side, så var det jo også mistanker om at de ville invadere mens OL holdt på, for å liksom utnytte begivenheten å gjøre det i skyggen av det media-oppstyret.

Endret av Mr.M
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Aiven skrev (1 time siden):

Mediene burde ha hovedfokus på hva partene i saken mener, altså Russland og Ukraina. Hva en tredjepart mener er ikke nødvendigvis uinteressant, men bør ikke få lov å dominere totalt på denne måten.

Jeg er ikke enig med denne "tredjepart" tilnærmingen. Ukraina var Sovjetsamveldets våpensmie og har frembragt noe av de beste USSR produserte. Da den kalde krigen ble avviklet ble det inngått en avtale mellom bl.a. Russland og Ukraina om at Ukraina skulle avgi sine atomvåpen til Russland mot at Russland garanterte for Ukrainas territoriale integritet. Denne avtalen holdt Putin - under tvil - i ca. ti år, deretter tok han Krim og har nå herjet i Donabasregionen like lenge. 

Dette er ikke en kamp først og fremst mellom Russland og Ukraina, det  vil i ettertid fremstå som et vitnesbyrd om vi - bl.a. Norge - har nok baller til å avvise rene mafiabosser som driter i hvilke menneskelige lidelser de påfører verden utelukkende for å tilfredsstille sitt eget ego. Jeg har stor sympati med at det overveiende flertallet i Ukraina vil bevege seg bort fra Putins kleptokrati og hemningsløse korrupsjon. Det er nettopp det denne "tvisten" dreier seg om. Ukrainere flest har for lengst innsett at Putin, FSB og KGB er noe dritt og vil gjerne ha det livet vi fører. Og det ville være en grov forbrytelse mot Ukrainere at vi i Norge skulle ofre disse menneskene på alteret for "realpolitikk" der vi bare lot Ukrainerne seile sin egen sjø. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

(VG) Joe Biden sa fredag kveld at han er overbevist om at Russland vil angripe Ukraina i løpet av de neste dagene – og at hovedstaden Kyiv er et mål.

Mulig han har rett, men han har vel holdt på med "neste dagene" nå i flere uker/måned. Før eller siden klaffer det kanskje.

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (38 minutter siden):

(VG) Joe Biden sa fredag kveld at han er overbevist om at Russland vil angripe Ukraina i løpet av de neste dagene – og at hovedstaden Kyiv er et mål.

Mulig han har rett, men han har vel holdt på med "neste dagene" nå i flere uker/måned. Før eller siden klaffer det kanskje.

Jeg tror at du snarets mulig skal innse at vi lever i en tid med Facebook, Twitter og alt det der. Og nå kommer det viktigste; hva Jens Stoltenberg, Emanuel Macron, Joe Biden og Olaf Scholz uttaler er grundig koordinert og nøye gjennomtenkt. De vil neppe bare plapre i vei uten å vite hva de andre skal uttale i løpet av de neste tre eller fire timer.

Endret av Windfarmer
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vesten truer med økonomiske sanksjoner om Russland invaderer Ukraina. Russland har lenge øvd på teknologisk krigføring. Det er mange eksempler på at hackere har lammet viktige og nødvendige samfunnsviktige institusjoner. Cyber angrep på Kraftverk matproduksjon og offentlige institusjoner er noen eksempler. Vi har nettopp opplevd dette i Norge- les Nortura. Vesten må være forberedt på at dette kan eksplodere når sanksjoner iverksettes. Det går vel begge veier, men det skremmer vettet av meg. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Mr.M said:

USAs visepresident: Dette er sanksjonene som vil ramme Russland

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/bGJ4ol/usas-visepresident-dette-er-sanksjonene-som-vil-ramme-russland

skulle vært interessant å vite mer om, men artikkelen belyser ikke jo ikke dette særlig detaljert. :no:

Er det mye russiske eierinteresser i Vest-Europa og Nord-Amerika og som kunne konfiskeres? Kontoer stenges?Kunne en tenke seg at forretnings-avtaler over grensa mot Russland ble kansellert?  

Endret av lada1
Lenke til kommentar
Arnil skrev (22 minutter siden):

Vesten truer med økonomiske sanksjoner om Russland invaderer Ukraina. Russland har lenge øvd på teknologisk krigføring. Det er mange eksempler på at hackere har lammet viktige og nødvendige samfunnsviktige institusjoner. Cyber angrep på Kraftverk matproduksjon og offentlige institusjoner er noen eksempler. Vi har nettopp opplevd dette i Norge- les Nortura. Vesten må være forberedt på at dette kan eksplodere når sanksjoner iverksettes. Det går vel begge veier, men det skremmer vettet av meg. 

Jeg ser ikke poenget. Selvsagt er jeg enig i at en fascistisk type som Putin ikke skal "skremme vettet av deg." La vi heller skremme vettet av Putin, det er det eneste han forstår.

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (1 time siden):

(VG) Joe Biden sa fredag kveld at han er overbevist om at Russland vil angripe Ukraina i løpet av de neste dagene – og at hovedstaden Kyiv er et mål.

Mulig han har rett, men han har vel holdt på med "neste dagene" nå i flere uker/måned. Før eller siden klaffer det kanskje.

Biden og de andre vestlige lederne ønsker ikke å få rett. Uttalelsene er formet på denne måten av en grunn, med ett eneste mål - å forsøke å deeskalere.

Som Biden selv sa om måten de kommuniserer utad på tidligere i dag: "We're calling out Russia’s plans. Not because we want a conflict, but because we are doing everything in our power to remove any reason Russia may give to justify invading Ukraine. If Russia pursues its plans, it will be responsible for a catastrophic and needless war of choice."

USA og NATOs uttalelser er advarsler basert på tilgjengelig etterretning, og det faktum at Russland nå har omringet en suveren nasjon med invasjonsstyrker. Disse uttalelsene brukes avskrekkende og fordi ønsket er å avverge en konflikt ved å synliggjøre at de vet hva som foregår, at ansvaret ligger på Russland og at prisen for å gå inn ytterligere militært vil være høy.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...