Gå til innhold

Russland angriper Ukraina


Gjest

Ny tråd er opprettet.

 

Poll  

269 stemmer

  1. 1. Russland invaderer Ukraina?

    • Ja
      110
    • Nei
      90
    • Vet ikke, usikker
      69

Denne meningsmålingen er stengt for nye stemmer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
The Very End skrev (38 minutter siden):

Nei nå er det nok for i kveld, beklager at jeg blir grinete her. Blir bare fyrt opp av at dette skjer i 2022, verden burde kommet lengre!

tror det har litt med å gjøre at Russland på mange måter identifiserer seg med 1940-1945 fortsatt. De har holdt dette post-WW2 i hevd i alle år siden, med parader og styr. Militær-væsenet og ideologien kretser rundt dette i alle sammenhenger.

Så at vi i 2022 opplever en "barokk" eller Napoleon-aktig invasjon fra det holdet, overrasker meg egentlig ikke.

Endret av Mr.M
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (18 minutter siden):

de har fått ganske mye utstyr/hjelp da, men slagmarken virker som de må ofre med eget blod. (selv om det har reist avgårde en god del frivillige fra Europa og USA for å joine Volunteer Bataljonen.

Ja, det er dessverre Ukraina som må ta kampen selv. Men at de skal få så mye fri våpenhjelp som mulig bør uttales klart og tydelig fra vestlige politikere.

 

Økonomiske sanksjoner her er pinlig svakt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, :utakt said:

image.png.9bb42d7d3ef6b2c36770d8049b0fc264.png

https://www.facebook.com/carlihagen

Ja du Carl, du Carl ... 

Lurer på Carl er åpen for en folkeavstemming i  Groruddalen også. Han har jo snakket så mye om at nordmenn er i mindretall, så da bør jo de som bor der få bli sin egen stat eller kanskje være et "fylke" i et annet land om de vil det.

Jeg kunne godt tenkt meg en folkeavstemning i mitt hus. Mulig tomten min skal bli sitt eget land. Det er i hvert fall det flertallet av jeg som bor her vil.

  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (40 minutter siden):

Spørsmålet i trådtittelen er i det minste blitt besvart...

Ikke helt, Russland har i realiteten vært i disse oblastene (fylkene) i mange år, Putin bare later som han ikke vet noe om det, og at han nå bare kommer disse stakkars menneskene til unnsetning. Spørsmålet blir hvor langt vest han går, vil han begrense seg til Donetsk og Luhansk Oblast som har klart definerte grenser, eller vil han surre opp en historie om at disse oblastene egentlig er større fordi han fant et gammelt dokument i et arkiv. Nord øst i Ukrainia er der et tredje oblast med en god del russere, Kharkiv Oblast, men der tror jeg ikke Putin har noe særlig godt fotfeste.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (10 minutter siden):

Ikke helt, Russland har i realiteten vært i disse oblastene (fylkene) i mange år, Putin bare later som han ikke vet noe om det, og at han nå bare kommer disse stakkars menneskene til unnsetning. Spørsmålet blir hvor langt vest han går, vil han begrense seg til Donetsk og Luhansk Oblast som har klart definerte grenser, eller vil han surre opp en historie om at disse oblastene egentlig er større fordi han fant et gammelt dokument i et arkiv. Nord øst i Ukrainia er der et tredje oblast med en god del russere, Kharkiv Oblast, men der tror jeg ikke Putin har noe særlig godt fotfeste.

Sant det - man kan helt klart si at Putin allerede har invadert Ukraina for lengst. Men det var neppe formålet med spørsmålet i trådtittelen :)

Ja, er veldig spennende hvor langt han går. Invasjonsstyrken er jo veldig stor. Også må man huske på at separatistene ikke har kontroll på i nærheten av hele de to oblastene. Rundt (eller litt under) halvparten er det vel i begge, såvidt jeg vet. Nå vil jeg egentlig anta at Putin skal ta hele Donetsk og Luhansk til å begynne med.

Ukrainas utenriksminister på Twitter nå:

 

Endret av Snikpellik
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (56 minutter siden):

Det store spørsmålet er om det stansar der, eller om russarane vil ta resten av desse fylka. Eller om dei også vil halde fram vidare. Dette ser ikkje så lovande ut.

Slik som situasjonen er akkurat nå, tror Jeg det beste vi kan håpe på er at Russland nøyer seg med å annektere hele Luhansk og Donetsk. Deretter blir det vel en "folkeavstemning" som sier at 99,9% av innbyggerne der ønsker å tilhøre Russland. Vi får vel bare krysse fingre og tær for at Putin ikke har større planer. 
 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (5 minutter siden):

Sant det - man kan helt klart si at Putin allerede har invadert Ukraina for lengst. Men det var neppe formålet med spørsmålet i trådtittelen :)

Ja, er veldig spennende hvor langt han går. Invasjonsstyrken er jo veldig stor. Også må man huske på at separatistene ikke har kontroll på i nærheten av hele de to oblastene. Rundt (eller litt under) halvparten er det vel i begge, såvidt jeg vet. Nå vil jeg egentlig anta at Putin skal ta hele Donetsk og Luhansk til å begynne med.

Jeg leser at der er en stor aktiv pro Ukrainsk styrke i Kharkiv, og både Donets og Luhansk er store oblaster (hhv. 4,7 og 2,4 mill. innbyggere,) og der på langt nær alle vil ha Putin. Det skal ikke så mange titusen motstandsmenn og kvinner til for å lage et helvete for Putin selv om han har en styrke på 150 - 200.000 mann. Det er begrenset hva han får gjort med moderne militærteknologi inne i byene. Noen veltrente snikskyttere kan bli svært plagsomme. Veibomber er en annen variant. Putin kan bli tvunget til å bli svært brutal, noe som kan ildne til ytterlig motstand. Så risikerer han selvsagt at hans egne soldater ikke føler seg tilfreds med å ta livet av noen de betrakter som et broderfolk. 

Til tross for at det hele er dypt tragisk, la vi likefult se det håpefulle i situasjonen, har Putin pådratt seg et nytt Bagdad og Fallujah?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Russland har altså anerkjent et par regioner/fylker øst i Ukraina.

Søker litt og finner bilde på Wikipedia - antar det er de to "fylkene" med farger helt øst som er stridens kjerne her.

1600px-Map_of_Ukraine_and_Donetsk_People

Hvis det er stor majoritet av russere i disse "fylkene" og de allerede har praktisert en form av eget selvstyre siden 2014, hvorfor ikke la de skifte lands-tilhørighet og få fred?

Hvorfor skal Norge eller Nato være "besserwissere" i forhold til hva folkene i disse områdene faktisk vil selv ?

Er det heftige olje-/gass-ressurser som gjør at Nato er så opptatt av dette ? -> JA, der har vi svaret !   

90% av Ukrainsk produksjon!

Absolutt null og niks med "folkets beste" altså.

 

 

Lenke til kommentar
Splitter skrev (8 minutter siden):

Slik som situasjonen er akkurat nå, tror Jeg det beste vi kan håpe på er at Russland nøyer seg med å annektere hele Luhansk og Donetsk. Deretter blir det vel en "folkeavstemning" som sier at 99,9% av innbyggerne der ønsker å tilhøre Russland. Vi får vel bare krysse fingre og tær for at Putin ikke har større planer. 
 

Og det innlegget illustrerer galskapen i Carl I. Hagens forslag. Forslaget er at Støre skal ta en telefon til Putin og kreve folkeavstemning, og det midt i noe som kan bli en krigssone i lang tid. Og hva svarer Putin; "Selvsagt Jonas, at jeg ikke har tenkt på det tidligere."

Og mens vi er inne på det, hvorfor tok ikke Carl I. en telefon til Bush II og foreslo en folkeavstemning i Irak etter - eller helst før - amerikanerne angrep Irak? Carl I. var vel den eneste norske politiker som støttet denne krigsforbrytelsen.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Rune_says skrev (4 minutter siden):

Søker litt og finner bilde på Wikipedia - antar det er de to "fylkene" med farger helt øst som er stridens kjerne her.

Er det heftige olje-/gass-ressurser som gjør at Nato er så opptatt av dette ? -> JA, der har vi svaret !   

90% av Ukrainsk produksjon!

Absolutt null og niks med "folkets beste" altså.

Også på wikipedia: Ingen av de to oblastene er blant de 6 regionene hvor ukrainsk olje- og gassindustri opererer, så dette ble en rar slutning.

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
xRun skrev (7 minutter siden):

Også på wikipedia: Ingen av de to oblastene er blant de 6 regionene hvor ukrainsk olje- og gassindustri opererer, så dette ble en rar slutning.

 

Tja, kanskje russerne har hacket Google?  Var dette som vistes når jeg søkte på Donetsk oil gas:

Sitat

The Dnipro-Donetsk basin is a major oil and gas producing region accounting for 90 % of all current Ukrainian production. The structure of hydrocarbons production in Ukraine is natural gas 89 %, oil 7.9 %, and gas condensate 3.1 %.24. sep. 2021

Og dette antyder vel også store reserver i regionen

https://www.euractiv.com/section/energy/opinion/russia-s-silent-shale-gas-victory-in-ukraine/

Sitat

The vast shale gas reserves in the separatist-held Ukrainian regions of Donetsk and Lugansk regions are an important element not to be overlooked when analysing the Ukraine crisis

Men hvis det ikke finnes noen naturressurser der heller, så enda mer grunn til å ikke blande oss i denne konflikten.

Min mening er at NATO bør holde seg til medlemsland og ikke blande seg inn i konflikter utenfor - der vi hverken kjenner språk, kultur eller historie.

Endret av Rune_says
Lenke til kommentar
Svein M skrev (Akkurat nå):

På kartene som er postet over så ser det ut til at opprørene har bare ca halvparten av disse fylkene. Så har de tenkt å utvide til resten av fylkene så er jo det noe helt annet enn å bare befeste det som opprørene har kontroll på.

ja, det er vel riktig observert.

litt overrasket sjøl, hvor lite areal separatistene egentlig har holdt.

mistenker kanskje at Putin går for å ta hele oblasten, slik de er på kartet.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Anser det vel lite sannsynlig at vi ser en konflikt skje i "hoved" ukraina. Disse to utbryter republikkene har jo uansett siden 2014 ikke vært anerkjent av Ukraina og på mange måter vært uavhengig. Nå blir de bare anerkjent slik på papiret av russland. I følge avisene skal det jo skje noe hver time, så blir det neste time når noe ikke skjedde da også videre. Folk er jo i panikk selv her til nærmest for en "ikke sak". 

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...