Gå til innhold

(kontor) Jobb uten overtid?


Anbefalte innlegg

DukeRichelieu skrev (5 timer siden):

Du nevnte ikke hva du jobber med, men tror kanskje jeg har sett deg nevne at du er konsulent tidligere? Hvordan løser du problemet med å ikke jobbe overtid? Sier du rett og slett bare nei eller har du snakket med ledelsen om dette?

Jeg jobber som konsulent innen et spesifikt segment i samferdselsbransjen. I stor grad har jeg langvarige prosjekter med romslige budsjetter, og leveranser som gjerne bør, men ikke må, leveres innen en gitt frist. I tillegg har markedet vært noe tregt denne høsten, noe som gjør det lett å delegere oppgaver til kollegaer som har ledig tid, særlig de som har mindre erfaring enn meg (snart seks år). Overtid hender allikevel noen få ganger, men disse periodene er veldig kortvarige. Hadde det hendt ofte hadde jeg sagt ifra til sjefen. I verste fall hadde jeg byttet jobb.

Endret av logaritmemannen
Legge til mer tekst
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
DukeRichelieu skrev (5 timer siden):

Gode vurderinger! Og helt sant. Jeg har ikke regnet like detaljert på det som deg og visste faktisk ikke at overtid er uten pensjonsopptjening, men når jeg ser hva jeg sitter igjen med av ekstra lønn og ellers så er det helt klart ikke verdt det. Man gir bokstavelig bort den lille fritiden man har igjen for smuler.

Vet ikke om jeg er så veldig enig i vurderingene der. Pensjon er jo bare noen få prosent, og 50% tillegg på overtid som alle må få veier jo mer enn opp for skatt og pensjon. Man bør heller vurdere, hvis alt annet er likt, hvor mye fritid generelt er verdt og hvor grensen går. For det han sier nå er at 40 timer er perfekt og det å få 50% ekstra (roughly) for en time ekstra ikke er verdt det. Tjener du 300 kroner i timen ved 40 timer i uka, og ikke synes en ekstra time er verdt 450 så hvorfor skulle det være verdt å jobbe 100% for bare 300 kroner i timen?

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (4 timer siden):

For det han sier nå er at 40 timer er perfekt og det å få 50% ekstra (roughly) for en time ekstra ikke er verdt det. Tjener du 300 kroner i timen ved 40 timer i uka, og ikke synes en ekstra time er verdt 450 så hvorfor skulle det være verdt å jobbe 100% for bare 300 kroner i timen?

Vet ikke om jeg fulgte helt det resonnementet. Slik jeg oppfattet det mener han at det ikke er verdt å jobbe mer enn man må. Les: vanlig arbeidstid.

Hva mener du med at det ikke er verdt å jobbe 100% for bare 300 kroner i timen?

Personlig tenker jeg at en normal arbeidsuke akkurat er nok arbeidsmengde til at jeg får gjort andre viktige ting på fritiden min. Jeg skal ikke mange timene over det før jeg ikke lenger får tid eller overskudd til å gjøre disse tingene.

Lenke til kommentar

Kanskje ikke veldig bra forklart, men poenget jeg ville frem til er at du har en pris på fritid. I en rasjonell verden kunne du regnet på det og om man uansett skulle sette tall på det så blir det en litt rar måte å gjøre det på.

Om du jobber 20% er du villig til å jobbe ganske billig for de neste 20% fordi du allerede har så mye fritid. Hvis du jobber masse overtid derimot vil du ha grisebetalt for å jobbe enda 20% mer fordi du har knapt fritid. En slik funksjon kan du i en rasjonell verden regne på og finne et punkt der prisen for fritid = det du får betalt for jobb. Mikroøkonomi 101.

For å stille et spørsmål. Hvis du er i 100% jobb til 300 kroner timen og ikke synes det er verdt å jobbe f.eks. 1 time ekstra i uka for 450 kroner, hvorfor ikke ta fri en time uten lønn i uka? Koster deg jo bare 300 kroner for den timen ekstra, men tydeligvis varr ekstra fritid verdt 450,- kroner timen. Nå er det jo ikke sånn i praksis for de fleste at det er særlig lett å styre time for time, men om du først skal regne på det så syntes jeg ikke det var et veldig godt eksempel.

Lenke til kommentar

Redusert arbeidstid fra 100 prosent kommer med andre ulemper, spesielt som ung så kan man bli ansett som en som gjør absolutt minimum og det er heller ikke bra. Rundt 100 så gjemmer man seg i massen med alle de andre.

Når det kommer til overtid så blir det med et fleksibelt overtidsbudsjett ofte slik at man konstant har for mye å gjøre fordi det kan gjøres på overtid. Er det ikke overtidsbruk må det prioriteres og settes forventinger som tilsvarer lik eller under 100 prosent stilling. Altså unngås det noe stress.

Jeg jobber ikke i konsulentbransjen og innen energi. Hadde tilsvarende jobb i annet selskap før, men annen arbeids og overtidskultur. Kultur rundt bruk av overtid har stor betydning.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Wisd0m skrev (31 minutter siden):

Redusert arbeidstid fra 100 prosent kommer med andre ulemper, spesielt som ung så kan man bli ansett som en som gjør absolutt minimum og det er heller ikke bra. Rundt 100 så gjemmer man seg i massen med alle de andre.

Største ulempen, særleg for relativt unge, er at med under 100% stilling så får ein desto dårlegare pensjonssparing og oppteningstid på pensjon.
Reint utbetalingsmessig så er det ikkje så veldig stor forskjell på det du får utbetalt i ein 100% stilling kontra 80% stilling då skattetrekket er langt mindre når ein jobbar deltid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
16 hours ago, Nimrad said:

 Tjener du 300 kroner i timen ved 40 timer i uka, og ikke synes en ekstra time er verdt 450 så hvorfor skulle det være verdt å jobbe 100% for bare 300 kroner i timen?

Fordi:

- Marginalkost for fritiden din øker jo mindre du har igjen av den.

- Nettoinntekt fra overtidsarbeid er ikke nødvendigvis vesentlig høyere enn resten av inntekten din. Den siste kronen man tjener skattes hardest, og er man oppi toppskatt forsvinner nesten halvparten av den.

I sum smaker ikke  alltid 40-50% tillegg godt nok til at det er verdt det.

For min egen del som stanger i glasstaket for forfremmelse på arbeidsplassen (neste steg ledelse, hvor dagens styre ikke vil ha teknisk/operativ-kompetanse), og betaler ~46% marginalskatt blir det veldig lett å droppe vesentlig ekstrainnsats.

Endret av MailMan13
  • Liker 1
Lenke til kommentar
MailMan13 skrev (20 minutter siden):

Fordi:

- Marginalkost for fritiden din øker jo mindre du har igjen av den.

Øker den med over 50% på nøyaktig 40 timer arbeidsuke?

MailMan13 skrev (21 minutter siden):

- Nettoinntekt fra overtidsarbeid er ikke nødvendigvis vesentlig høyere enn resten av inntekten din. Den siste kronen man tjener skattes hardest, og er man oppi toppskatt forsvinner nesten halvparten av den.

Den siste kronen skattes høyest uansett hvor mye du jobber. Poenget er; hvorfor er 100% arbeid liksom gulvet? Hvis du tjener ålreit og vil ha mer fritid hvorfor jobber du ikke enda mindre? Gjerne fordi det ikke er praktisk mulig eller vanskelig å få til tenker jeg, men da er grunnen noe annet enn at marginalkost for fritid er høyere enn marginalinntekt for arbeid. Å jobbe vesentlig mer blir noe helt annet. Et sted går jo grensen. Men skal du regne ut en likevekt er den neppe på 40 timer.

Lenke til kommentar
10 minutes ago, Nimrad said:

Øker den med over 50% på nøyaktig 40 timer arbeidsuke?

Den siste kronen skattes høyest uansett hvor mye du jobber. Poenget er; hvorfor er 100% arbeid liksom gulvet? Hvis du tjener ålreit og vil ha mer fritid hvorfor jobber du ikke enda mindre? Gjerne fordi det ikke er praktisk mulig eller vanskelig å få til tenker jeg, men da er grunnen noe annet enn at marginalkost for fritid er høyere enn marginalinntekt for arbeid. Å jobbe vesentlig mer blir noe helt annet. Et sted går jo grensen. Men skal du regne ut en likevekt er den neppe på 40 timer.

Hvis stillingen man jobber i er en fulltidsstilling så er det fort "gulvet" ja. Selv om det skulle finnes et eller annet teoretisk økonomisk optimum, gitt at man magisk beholder stillingsnivå og grunnlønn, et eller annet sted mellom 82 og 97%.

Hadde nok lagt på 80% av en grunnlønn på allerede 80% av det jeg har i dag om jeg hadde jobbet 80% i dag. Rundt 35% bruttoreduksjon for en fridag i uken blir for dyrt min del.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DukeRichelieu skrev (På 25.12.2021 den 22.24):

Trives du med det da? Hva jobber du med?

Jeg ligger nok på minst 200 timer i året i et normalt år. Liker å jobbe, men ser jo nå at det går på bekostning av mine egne mål og drømmer som må forfølges på fritiden. Hadde jeg fått grovt betalt hadde det vært en annen sak, men opplever ikke at det er verdt innsatsen. :)

Blir nok å ta en prat med leder på nyåret og fortelle litt om mine forventninger. Har gjort dette en gang før, men ser ut til å ha blitt litt glemt av.

Det beste hadde jo vært å hatt en jobb hvor normalen var normal arbeidstid og man til og med hadde god tid på jobb.  Kjenner i hvert fall en som har det slik og i tillegg har mye bedre betalt enn meg, men det er i en annen bransje og med en del mer erfaring.

 

200 timer overtid på et år om du jobber 37,5 timers uke er knapt overtid i følge aml som opererer med 40 timers arbeidsuke. 

 

om du er ute etter mindre overtid er olje og gass bransjen bare og skygge unna, ligger du ikke i grensa på hva loven tillater så har du får få prosjekter på agendaen ( aml er 400 timer + ca 150 timer på differansen mellom 37,5 og 40 timer)

 

jobber du offshore så kan du og fort på en del overtid, både på lengere dager eller og jobbe ut over rotasjonen din, eller ta hele extra rotasjoner. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mato skrev (12 timer siden):

200 timer overtid på et år om du jobber 37,5 timers uke er knapt overtid i følge aml som opererer med 40 timers arbeidsuke. 

Har 40 timers arbeidsuke, så 200 timer overtid kommer i tillegg til det. Gikk inn og sjekket hva jeg har jobbet i år og det var faktisk ikke mer enn 187 timer overtid i år. Har nok vært verre andre år. Problemet er at det ikke er spredt jevnt utover året og at det blir veldig hektiske perioder hvor andre ting i livet mitt blir skadelidende.

Sitat

jobber du offshore så kan du og fort på en del overtid, både på lengere dager eller og jobbe ut over rotasjonen din, eller ta hele extra rotasjoner. 

Om jeg jobbet off-shore, så hadde jeg nok personlig tenkt at all tid borte var jobb. 12 timers dager er vel normalen? Og jobber man ekstra turer får man vel grovt betalt for det? Det er i hvert fall inntrykket jeg har av de jeg kjenner som jobber off-shore.

Det er jo ikke uvanlig for oss her på land heller å måtte jobbe fra morgen til kveld i perioder. Forskjellen er at etter en slik periode så har ikke vi 4 uker fri, men må fortsette å jobbe som normalt. :) 

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (På 28.12.2021 den 10.19):

Øker den med over 50% på nøyaktig 40 timer arbeidsuke?

Den siste kronen skattes høyest uansett hvor mye du jobber. Poenget er; hvorfor er 100% arbeid liksom gulvet? Hvis du tjener ålreit og vil ha mer fritid hvorfor jobber du ikke enda mindre? Gjerne fordi det ikke er praktisk mulig eller vanskelig å få til tenker jeg, men da er grunnen noe annet enn at marginalkost for fritid er høyere enn marginalinntekt for arbeid. Å jobbe vesentlig mer blir noe helt annet. Et sted går jo grensen. Men skal du regne ut en likevekt er den neppe på 40 timer.

Dette blir jo en veldig filosofisk og teoretisk diskusjon. Da kan man jo like gjerne spørre hvorfor arbeidslivet har bestemt at man skal være på jobb i akkurat 40 timer? Jeg opplever jo at mange arbeidsgivere er mer opptatt av at du faktisk er på jobb 8 timer per dag enn hva du faktisk gjør på jobb. Som er hva som skulle bety noe.

For min del tenker jeg at en 8 timers arbeidsdag / 40 timers arbeidsuke er akkurat i grenseland for hvor mye jeg kan jobbe og samtidig ha nok tid / energi å bruke på egne prosjekter. 100 % er vel et naturlig gulv når det er det som regnes for en normal arbeidsuke. Personlig håper jeg å kunne redusere til 80 % i løpet av året, men vi får se om det lar seg gjøre.

Lenke til kommentar
21 minutes ago, DukeRichelieu said:

Dette blir jo en veldig filosofisk og teoretisk diskusjon. Da kan man jo like gjerne spørre hvorfor arbeidslivet har bestemt at man skal være på jobb i akkurat 40 timer? Jeg opplever jo at mange arbeidsgivere er mer opptatt av at du faktisk er på jobb 8 timer per dag enn hva du faktisk gjør på jobb. Som er hva som skulle bety noe.

For min del tenker jeg at en 8 timers arbeidsdag / 40 timers arbeidsuke er akkurat i grenseland for hvor mye jeg kan jobbe og samtidig ha nok tid / energi å bruke på egne prosjekter. 100 % er vel et naturlig gulv når det er det som regnes for en normal arbeidsuke. Personlig håper jeg å kunne redusere til 80 % i løpet av året, men vi får se om det lar seg gjøre.

40 timers arbeidsuke er nettopp filosofisk forankret. Men premissene som lå til grunn har endret seg såpass, at det egentlig er verdt å se på det en gang til.

8 timers arbeidsdag ble innført, med tanken om en tredeling. For å sette en grense for borgerskapets(kapitaleiernes) utnyttelse av arbeiderne.

8 timer arbeid
8 timer fritid
8 timer søvn

Dette ble ansett som noe som skapte balanse, og være en målestokk for hvor mye man måte forvente å yte for å tjene til livets opphold.

I begynnelsen var det 6 dagers uker, og fri på søndager. Etterhvert ble det fri lørdager også, og 4 ukers ferie på sommeren.

Med denne innsatsen fra 1 person, så kunne en familie på 5-6 personer ha en familiebolig + hytte på landet.
40 timers uken ble laget med det premisset at det var noen hjemme til å ta seg av huset og barna. Slik kostnadsbildet er nå, så kreves det 40 timers uke fra 2 personer i husstanden. Dette var aldri intensjonen, og noe jeg føler har blitt oversett i velstandsjaget vårt, og burde vært funnet en løsning på annet enn å sende barna på 8 timers barnehage / skole fra de er 1år - 11år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
27 minutes ago, bzzlink said:

40 timers uken ble laget med det premisset at det var noen hjemme til å ta seg av huset og barna. Slik kostnadsbildet er nå, så kreves det 40 timers uke fra 2 personer i husstanden. Dette var aldri intensjonen, og noe jeg føler har blitt oversett i velstandsjaget vårt, og burde vært funnet en løsning på annet enn å sende barna på 8 timers barnehage / skole fra de er 1år - 11år.

 

Det er jo sjukt om det er sant.. 6-timers dagen kan ikke komme fort nok imho.

Uansett, har jobbet noen år med 200+ overtidstimer og er nå endelig på et sted hvor jeg slipper mer enn 4-5 timer over i måneden. Syns likevel 100% er for mye etter jeg ble utbrent i sommer, og håper de vil akseptere at jeg går ned til 80%. Hvis ikke må jeg nok etter hvert finne noe annet.

Om man ikke er karrierepsykopat så leker man med livet ved å slikke ræva til selskapet ved å jobbe idiotiske mengder overtid i lengden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kakeshoma skrev (13 minutter siden):

Om man ikke er karrierepsykopat så leker man med livet ved å slikke ræva til selskapet ved å jobbe idiotiske mengder overtid i lengden.

Det jeg mer eller mindre har erfart alle steder jeg har vært er at denne type mer-innsats ikke lønner seg på noen måte. Les: økonomisk eller videre utvikling i firmaet. Lavt sykefravær lønner seg heller ikke. Er nesten slik at om man er hardtarbeidende og selvstendig, så går det av seg selv uten at man blir lagt merke til. Men er man mye borte og plutselig er på jobb en hel måned i strekk eller jobber overtid, så er det ikke måte på hvor flink og hardtarbeidende vedkommende plutselig er. :) 

Også en god grunn til at jeg nå er lei overtid. Jeg ønsker og kommer til å fortsette å gjøre en bra jobb, men 40 timer i uken får være nok.

Tråden sporer litt av, men jeg setter pris på diskusjonen. Mangler fortsatt gode forslag til jobb uten overtid.

Personlig kommer jeg nå til å bare jobbe 40 timer fremover og se hvordan det går. Har til nå alltid sagt ja og tatt på meg ekstra, men nå er det slutt. Take it or leave it. :) 

Lenke til kommentar

Mitt inntrykk er at det er mindre overtid i det offentlige enn i det private, men jeg kan ta feil. Kan det være et alternativ?

Selv jobber jeg ca 80 timer overtid i året, noe som er passelig for meg. Det er ikke så mye at jeg sliter meg ut eller føler jeg mister så mye fritid men nok til at det blir noen tusenlapper ekstra utbetalt i måneden, noe vi har god nytte av.

Lenke til kommentar
1 hour ago, DukeRichelieu said:

Det jeg mer eller mindre har erfart alle steder jeg har vært er at denne type mer-innsats ikke lønner seg på noen måte. Les: økonomisk eller videre utvikling i firmaet. Lavt sykefravær lønner seg heller ikke. Er nesten slik at om man er hardtarbeidende og selvstendig, så går det av seg selv uten at man blir lagt merke til. Men er man mye borte og plutselig er på jobb en hel måned i strekk eller jobber overtid, så er det ikke måte på hvor flink og hardtarbeidende vedkommende plutselig er. :) 

Også en god grunn til at jeg nå er lei overtid. Jeg ønsker og kommer til å fortsette å gjøre en bra jobb, men 40 timer i uken får være nok.

Tråden sporer litt av, men jeg setter pris på diskusjonen. Mangler fortsatt gode forslag til jobb uten overtid.

Personlig kommer jeg nå til å bare jobbe 40 timer fremover og se hvordan det går. Har til nå alltid sagt ja og tatt på meg ekstra, men nå er det slutt. Take it or leave it. :) 

Foreslår en plass der arbeidsgiver ikke tjener penger for hver time du jobber. I konsulentbransjen så er vel timesprisen fast og for hver time du jobber ekstra så får de inn mer. Husleie, PC etc. er faste kostnader så marginene/dekningsbidraget på de siste timene er nok svært gode for arbeidsgiver. Jobber man f.eks. i Statens Vegvesen så kommer jo pengene inn "uansett" og det blir viktigere å være effektiv å holde timesforbruket nede.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, DukeRichelieu said:

Det jeg mer eller mindre har erfart alle steder jeg har vært er at denne type mer-innsats ikke lønner seg på noen måte. Les: økonomisk eller videre utvikling i firmaet. Lavt sykefravær lønner seg heller ikke. Er nesten slik at om man er hardtarbeidende og selvstendig, så går det av seg selv uten at man blir lagt merke til. Men er man mye borte og plutselig er på jobb en hel måned i strekk eller jobber overtid, så er det ikke måte på hvor flink og hardtarbeidende vedkommende plutselig er. :) 

 

Riktig, det jeg også innså til slutt. Bokstavelig talt resten av avdelingen min hadde skyhøyt fravær, mens jeg prøvde å trekke lasset til 3-4 stk. Ingen bryr seg, mens de andre kommer og går når de vil uten konsekvenser. Pengene er overhodet ikke verdt det, da skal man ha gullkantet kontrakt i så fall. Helsa er verdt mer enn +40%.

Deilig å være borte derfra hvert fall.

Når det kommer til andre jobber er jeg usikker. Tenker typisk saksbehandlingsjobber o.l. burde være ganske safe mtp arbeidstid, om det er innen et felt man har kompetanse på. Plan og bygg e.l. for din del? Ikke at jeg har peiling på det, og kan kanskje være kjedelig og dårlig betalt.. Eller gøy å kunne stikke kjepper i hjulene til folk ;)

Jeg ønsker meg til å labbe rundt på en gjenbruksstasjon feks, haha, er jo terapi å se folk kaste masse skrot. Tollen er drømmen, men det er blitt litt vanskeligere etter de la om fra etat til bachelorutdanning.

Nei, blir vel dessverre i IT-bransjen en stund til 😕

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DukeRichelieu skrev (6 timer siden):

Har 40 timers arbeidsuke, så 200 timer overtid kommer i tillegg til det. Gikk inn og sjekket hva jeg har jobbet i år og det var faktisk ikke mer enn 187 timer overtid i år. Har nok vært verre andre år. Problemet er at det ikke er spredt jevnt utover året og at det blir veldig hektiske perioder hvor andre ting i livet mitt blir skadelidende.

Om jeg jobbet off-shore, så hadde jeg nok personlig tenkt at all tid borte var jobb. 12 timers dager er vel normalen? Og jobber man ekstra turer får man vel grovt betalt for det? Det er i hvert fall inntrykket jeg har av de jeg kjenner som jobber off-shore.

Det er jo ikke uvanlig for oss her på land heller å måtte jobbe fra morgen til kveld i perioder. Forskjellen er at etter en slik periode så har ikke vi 4 uker fri, men må fortsette å jobbe som normalt. :)

har dere ikke fagforening / tariffavtale ? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kakeshoma skrev (5 timer siden):

 

 

Om man ikke er karrierepsykopat så leker man med livet ved å slikke ræva til selskapet ved å jobbe idiotiske mengder overtid i lengden.

jeg har balansert på 200-400 timer overtid i året siden midt på 2000 tallet, og føler ikke det er særlig belastende mengde overtid, men jeg kjenner de som bruker dra det dobbelte og da begynner det og bli noe drøyt. det er sikkert bare bransjen jeg jobber i, men man kommer ikke unna at det konstant er behov for overtid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...