Gå til innhold

(kontor) Jobb uten overtid?


Anbefalte innlegg

God jul og etter hvert godt nytt år til alle! :) 

Albert Einstein: The definition of insanity is doing the same thing over and over and expecting different results.

I år som i fjor ble desember en måned som forsvant i mengder av jobb. Jeg er utdannet ingeniør og jobber som konsulent/rådgiver innen bygg. Det som preger byggebransjen er typisk stramme tidsfrister og dårlige marginer på prosjektene. I år opplevde jeg faktisk for første gang å ha god tid på et prosjekt og takket være effektiv jobbing var jeg faktisk rimelig frempå med god tid. Resultatet var dessverre at jeg da ble overført til et annet prosjekt som hadde havnet bakpå og når jeg omsider var tilbake på det jeg først var på var forspranget spist opp og vel så det.

I 2022 tenker jeg å gjøre et ærlig forsøk på å konsekvent jobbe maksimalt 40 timer per uke og effektivisere arbeidet mitt så mye som mulig. Jeg tenker også å ta en prat med daglig leder og rett ut si at jeg kommer til å forsvinne om det blir like mye overtid i 2022. Jeg frykter at Albert Einstein kommer til å få rett, men jeg skal i hvert fall gi det et siste forsøk.

I mellomtiden begynner jeg gjerne å orientere meg mot andre jobber som har mer forutsigbar arbeidstid med mindre tidspress og hvor man uansett er ferdig når arbeidsdagen er over.

Drømmen hadde vært å jobbe off-shore eller lignende, men mistenker at det er feil tid å komme inn i den bransjen akkurat nå.

Noen innspill eller erfaringer ellers å dele?

På forhånd takk! : )

Hilsen Duke

Endret av DukeRichelieu
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er i en bransje hvor normalen er 200-400 timer overtid i året. Det som blir viktig er å gå i dialog tidlig med sjef/HR og fortelle hva du vil. Hos oss er det jevnlig oppfølging av overtidsarbeid og alt er veldig satt i system, men om det ikke er satt i system hos deg må du bare sørge for å ta initiativet selv. Har du noenlunde oppegående ledere vil de prøve å få det til så godt de kan. Det er mye dyrere og verre for de å miste deg enn å legge til rette for 40-timers uker.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (5 timer siden):

Jeg er i en bransje hvor normalen er 200-400 timer overtid i året.

Trives du med det da? Hva jobber du med?

Jeg ligger nok på minst 200 timer i året i et normalt år. Liker å jobbe, men ser jo nå at det går på bekostning av mine egne mål og drømmer som må forfølges på fritiden. Hadde jeg fått grovt betalt hadde det vært en annen sak, men opplever ikke at det er verdt innsatsen. :)

Blir nok å ta en prat med leder på nyåret og fortelle litt om mine forventninger. Har gjort dette en gang før, men ser ut til å ha blitt litt glemt av.

Det beste hadde jo vært å hatt en jobb hvor normalen var normal arbeidstid og man til og med hadde god tid på jobb.  Kjenner i hvert fall en som har det slik og i tillegg har mye bedre betalt enn meg, men det er i en annen bransje og med en del mer erfaring.

 

Lenke til kommentar
DukeRichelieu skrev (26 minutter siden):

Trives du med det da? Hva jobber du med?

Ja og nei. Jeg liker å ha mye å gjøre, og jeg kan godt svare på kjappe telefoner, sende litt mailer og følge opp ting på kveldstid. Men etterhvert som tida går dabber mer og mer av karrierejaget av og jeg setter mer og mer pris på den lille fritida jeg har. Selv om jeg liker det travelt kan det være tungt å være "produsent" på kveldstid, så etterhvert som jeg får mer ansvar og mer leder/koordinatorrolle er det litt lettere. Det verste i min bransje er mer timeskriving og effektene av det og ikke selve overtida. Vi skal være effektive, jobbe mye og gjøre noe fornuftig/fakturerbart til en hver tid. Jeg er siviløkonom/revisor og jobber i et konsulenthus. Gulrota er jo lønningene som kommer oppover i systemet og at arbeidsoppgavene alltid blir nye fra år til år.

Jeg slapper egentlig av med at det er veldig lett å få seg en ålreit betalt 8-16-jobb i industrien med noen år i bransjen. Så om jeg blir ordentlig lei er ikke de mer chille jobbene langt unna.

Men som sagt, det hjelper ofte å ta dialogen internt om man egentlig trives. Å ha et jobbtilbud eller to å sammenligne mot er heller ikke feil.

Lenke til kommentar
Gjest ee35c...2e3
Nimrad skrev (7 timer siden):

Jeg er i en bransje hvor normalen er 200-400 timer overtid i året. Det som blir viktig er å gå i dialog tidlig med sjef/HR og fortelle hva du vil. Hos oss er det jevnlig oppfølging av overtidsarbeid og alt er veldig satt i system, men om det ikke er satt i system hos deg må du bare sørge for å ta initiativet selv. Har du noenlunde oppegående ledere vil de prøve å få det til så godt de kan. Det er mye dyrere og verre for de å miste deg enn å legge til rette for 40-timers uker.

Det høres ut som "din bransje" ikke følger reglene for overtid. Overtid er ikke noe som skal settes i system. Da har man ikke nok folk i arbeid. 

"Overtid er berre tillate dersom det er eit særleg og tidsavgrensa behov for det. Med andre ord kan ikkje overtid brukast som ei fast ordning."

https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/arbeidstid/overtid/

Anonymous poster hash: ee35c...2e3

Lenke til kommentar

Jeg selv har tatt et konsekvent valg om å ikke jobbe overtid.
Jobber skift 1 uke på og 2 uker fri.

Dette valget har jeg tatt pga sønnen min på 1,5år. Tilbringe mest mulig tid med han. Samt at overtiden her jeg jobber ikke er "overtid" Vi går på fastlønnsavtale å ihht utregning på timelønn, så er "overtiden" samme som timelønna minus feriepenger(som er bakt inn i fastlønnen)
Føler det er mye bedre å hver hjemme med sønnen min de 2 ukene jeg er hjemme. Leverer han rundt kl 9 i bhg og henter han rundt 1430-45 en gang.

 

Flere ganger de på HR har ringt om jeg kan jobbe, å jeg sier konsekvent nei. Så de har sluttet å ringe. Jeg gjør den jobben jeg skal når jeg er på jobb å det er det!

Er mer en nok overtid å jobbe i firma der jeg er ansatt, kan fint jobbe året rundt. Men som flere av mine kollegere sier, alle har jo sin pris, men betalingen vi får nå, så er det ikke verdt det, da er det verdt mye mer å hver med ungene i friperioden.

Lenke til kommentar

Er egentlig ikke noe jeg tenker så mye på. Kommer som regel litt sent på jobb, men så er det plutselig andre dager hvor jeg jobber flere timer overtid. Så vil tro jeg ligger en del over totalt sett. Men burde kanskje begynne å notere ned, så jeg har litt oversikt. Men enkelte ganger er jeg jo så ineffektiv og ufokusert at det føles liksom feil å skrive dem ned, for jeg jobber jo ikke. Så lar som regel samvittigheten styre. Det viktigste er vel å kunne gå hjem med god samvittighet.

Hvis jeg var deg så ville jeg ha jobbet RÆVVA av meg, til jeg praktisk talt stupte. Da ville nok sjefene bedt meg om å roe ned litt. lol. Bare en tanke.

"Whoever compels you to carry a burden for a mile, go with him two."

Denne har hjulpet meg mye.

Lenke til kommentar
Gjest ee35c...2e3 skrev (9 timer siden):

Det høres ut som "din bransje" ikke følger reglene for overtid. Overtid er ikke noe som skal settes i system. Da har man ikke nok folk i arbeid. 

"Overtid er berre tillate dersom det er eit særleg og tidsavgrensa behov for det. Med andre ord kan ikkje overtid brukast som ei fast ordning."

https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/arbeidstid/overtid/

Anonymous poster hash: ee35c...2e3

Da høres det nok bare feil. Det er flere som er på eller over de kvantitative grensene i AML, men akkurat det du sikter til stemmer ikke. Det er månedlig oppfølging av overtid fra HR-ansvarlig og overtidsnekt om man nærmer seg AML-grenser. Jeg skal nevne at en gjest på diskusjon.no har linket til arbeidstilsynet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det skal ikke legges opp faste jobblister med overtid nei, men kan benyttes når det er behov. Problemet blir at dette regelverket passer bra for fabrikkarbeidere, og dårlig for konsulenter mtp å avgrense bruk av overtid. Med en slik praksis blir det forsatt mye uplanlagt arbeid på overtid for konsulenter.

Jeg har ikke noen direkte råd til TS. Selv jobber jeg utenfor konsulentbransjen siden jeg ikke vil ha uforutsigbar arbeidsmengde.

Konsulenter brukes hos oss til å ta toppene, siden de er variable kostnader er det mer attraktivt enn å ansette flere faste. 

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (13 timer siden):

Jeg slapper egentlig av med at det er veldig lett å få seg en ålreit betalt 8-16-jobb i industrien med noen år i bransjen. Så om jeg blir ordentlig lei er ikke de mer chille jobbene langt unna.

Men som sagt, det hjelper ofte å ta dialogen internt om man egentlig trives. Å ha et jobbtilbud eller to å sammenligne mot er heller ikke feil.

Høres ut som utsiktene dine er gode til et bedre liv etter hvert. Jeg ser hvordan selv seniorene hvor jeg jobber har LANGE dager og helger, så jeg må nok en annen plass eventuelt. Kan ha noe med at jeg jobber i et mindre firma hvor det er lite dødvekt. 

Lenke til kommentar
Gjest ee35c...2e3 skrev (13 timer siden):

Det høres ut som "din bransje" ikke følger reglene for overtid. Overtid er ikke noe som skal settes i system. Da har man ikke nok folk i arbeid. 

"Overtid er berre tillate dersom det er eit særleg og tidsavgrensa behov for det. Med andre ord kan ikkje overtid brukast som ei fast ordning."

https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/arbeidstid/overtid/

Anonymous poster hash: ee35c...2e3

Hehe. Er nok mange bransjer som ikke følger reglene for overtid. Har man en særskilt uavhengig stilling kan man vel i praksis jobbe så mye overtid man bare må. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sentinelle skrev (12 timer siden):

Hvis jeg var deg så ville jeg ha jobbet RÆVVA av meg, til jeg praktisk talt stupte. Da ville nok sjefene bedt meg om å roe ned litt. lol. Bare en tanke.

"Whoever compels you to carry a burden for a mile, go with him two."

Denne har hjulpet meg mye.

Jeg har null fraværsdager de siste 3 årene og har jobbet MYE. Så mye at det faktisk har gitt meg helseproblemer. :) 

Min erfaring er dessverre at det ikke lønner seg å gjøre en merinnsats. Sist jeg nevnte det for daglig leder fikk jeg bare til svar at jeg fikk jo overtidsbetalt. I mange og kanskje de fleste bedrifter er du en innsatsfaktor. Du er der for å gjøre en jobb. Og det er det eneste ledelsen bryr seg om. 

Jeg ønsker å bruke tiden min på å gjøre meg selv rik og ikke andre rik. Derfor tar jeg nå grep for å slutte å jobbe overtid. :)

Lenke til kommentar
DukeRichelieu skrev (29 minutter siden):

(...)

Jeg ønsker å bruke tiden min på å gjøre meg selv rik og ikke andre rik. Derfor tar jeg nå grep for å slutte å jobbe overtid. :)

Livet er for kort til å jobbe overtid som kun skalerer lineært (og som blir høyt beskattet). Det har jeg innsett, og jeg har derfor sluttet med overtid, med mindre det er absolutt krise, noe det aldri er. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
logaritmemannen skrev (32 minutter siden):

Livet er for kort til å jobbe overtid som kun skalerer lineært (og som blir høyt beskattet). Det har jeg innsett, og jeg har derfor sluttet med overtid, med mindre det er absolutt krise, noe det aldri er. 

Eksakt. 

Om det hadde lønnet seg økonomisk eller ellers hadde det vært greit, så ja. Men det gjør det jo ikke. Og i den grad det er krise hos oss er det fordi leder ikke har ønsket å utsette varslede sprekker/forsinkelser, men satser på at de ansatte stiller opp. 

Lenke til kommentar

Jeg jobbet overtid før i annen bedrift. 200 timer, og dårlig fordelt. Disse 200 timene ble beskattet med toppskatt. Effektivt fikk jeg dermed betalt for ca. 100 timer i året, og overtid er uten pensjonsopptjening => 700- 800 årslønn  gjør at man sitter igjen med 50 000 - 60 000 / året. Føler at jeg jobbet minst dobbelt så hardt som jeg gjør nå uten overtid, men jeg økte lønna mi den gangen med bare 15 prosent pga. overtiden. 

Man får ikke så veldig mye for 50-60 kNOK i det norske samfunnet heller. Det er utvending maling av 1/3 hus (ligger vel på 100 - 150 kNOK), maling av en liten leilighet to strøk innendørs eller hushjelp. Det blir etter min mening en alt for svak belønning av merinnsatsen så jeg holder meg langt unna slike jobber, og jobber i dag 37,5 og that's it.

Mitt råd er derfor å finne en annen jobb.

Endret av Wisd0m
  • Liker 1
Lenke til kommentar
DukeRichelieu skrev (19 timer siden):

Hehe. Er nok mange bransjer som ikke følger reglene for overtid. Har man en særskilt uavhengig stilling kan man vel i praksis jobbe så mye overtid man bare må. 

Har du særlig uavhengig stilling så er du fritatt frå heile kapittelet om arbeidstid i arbeidsmiljøloven med unntak av nokre få punkt; at arbeidet ikkje skal føre til uheldige psykiske eller fysiske belastningar, og to punkt som berre gjeld om ein også jobber regelmessig nattarbeid eller er over 62 år.

Ein arbeidstakar som har særleg uavhengig stilling vil kunne påleggast å jobbe til arbeidsoppgåva er løyst. Dette skal eigentleg bety at arbeidstakaren får betalt det same enten det er mykje eller lite jobbing men for dei fleste så betyr det i praksis at ein må jobbe meir enn vanlege arbeidstagar utan ekstra betaling.

Terskelen for å lovleg ha stillinga definert som særleg uavhengig er i utgangspunktet høg men ordninga blir likevel mykje misbrukt. Vilkåret for å ha særleg uavhengig stilling er at arbeidet er at ein reelt sett jobbar sjølvstendig og sjølv bestemmer kva, når og korleis ulike arbeidsoppgåver skal utførast. Dersom det er arbeidsgivar eller kundar som bestemmer når du må jobbe så har du ikkje særleg uavhengig stilling.

 

Tilsvarande strengt er det i utgangspunktet også når det gjeld overtid etter arbeidsmiljøloven men også her er det mange som tek litt lett på det, kanskje særleg fordi det for arbeidstakaren betyr at ein får høgare lønn og betalt for fleire arbeidstimar som for dei fleste er positivt (opp til eit vist punkt). Etter arbeidsmiljøloven er vilkåret for å kunne pålegge overtidsarbeid at det er eit særleg og tidsavgrensa behov for det. Det betyr at dersom arbeidet også kan utførast på neste arbeidsdag så er det ikkje eit særleg behov for overtid, tilsvarande om behovet for å gjere seg ferdig etter ordinær arbeidstid er gjentakande så er det heller ikkje lov å ta arbeidet som overtid, då skal enten arbeidsoppgåvene reduserast eller bemanninga aukast.

Mitt klare inntrykk er at det i mange bransjar er at arbeidsgivar og arbeidstakarane har ein kultur for å bryte arbeidsmiljølova fordi det blir sett på som normalt og ønskeleg å få jobbe overtid. I mange bransjar er heller ikkje overtida direkte pålagt av arbeidsgivar, det er ofte arbeidstakaren sjølv som velger å jobbe overtid slik at arbeidsgivar blir spurt om å godkjenne overtidstimane i ettertid.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
logaritmemannen skrev (22 timer siden):

Livet er for kort til å jobbe overtid som kun skalerer lineært (og som blir høyt beskattet). Det har jeg innsett, og jeg har derfor sluttet med overtid, med mindre det er absolutt krise, noe det aldri er. 

Du nevnte ikke hva du jobber med, men tror kanskje jeg har sett deg nevne at du er konsulent tidligere? Hvordan løser du problemet med å ikke jobbe overtid? Sier du rett og slett bare nei eller har du snakket med ledelsen om dette?

Lenke til kommentar
Wisd0m skrev (21 timer siden):

Jeg jobbet overtid før i annen bedrift. 200 timer, og dårlig fordelt. Disse 200 timene ble beskattet med toppskatt. Effektivt fikk jeg dermed betalt for ca. 150 timer i året, og overtid er uten pensjonsopptjening => 700- 800 årslønn  gjør at man sitter igjen med 50 000 - 60 000 / året. Føler at jeg jobbet minst dobbelt så hardt som jeg gjør nå uten overtid, men jeg økte lønna mi den gangen med bare 15 prosent pga. overtiden. 

Man får ikke så veldig mye for 50-60 kNOK i det norske samfunnet heller. Det er utvending maling av 1/3 hus (ligger vel på 100 - 150 kNOK), maling av en liten leilighet to strøk innendørs eller hushjelp. Det blir etter min mening en alt for svak belønning av merinnsatsen så jeg holder meg langt unna slike jobber, og jobber i dag 37,5 og that's it.

Mitt råd er derfor å finne en annen jobb.

Gode vurderinger! Og helt sant. Jeg har ikke regnet like detaljert på det som deg og visste faktisk ikke at overtid er uten pensjonsopptjening, men når jeg ser hva jeg sitter igjen med av ekstra lønn og ellers så er det helt klart ikke verdt det. Man gir bokstavelig bort den lille fritiden man har igjen for smuler.

Hvilken type jobb har du nå siden du slipper overtid? 

Jeg tenker at jeg kanskje kan gi nåværende jobb et siste ærlig forsøk, men det ligger nok i denne jobbens natur at det blir mye press på å jobbe ekstra. Ett av godene jeg har nå er 100 % hjemmekontor og det er vel ikke gitt at jeg får det i en ny jobb.

En annen ting jeg har vurdert er å redusere stillingsprosent til 80 %.

Lenke til kommentar
41 minutes ago, DukeRichelieu said:

Du nevnte ikke hva du jobber med, men tror kanskje jeg har sett deg nevne at du er konsulent tidligere? Hvordan løser du problemet med å ikke jobbe overtid? Sier du rett og slett bare nei eller har du snakket med ledelsen om dette?

Nå er ikke jeg logaritmemannen, men er enda konsulent. Jeg sier bare nei. I selskapet jeg er ansatt i så har vi et eget punkt i personalhåndboken om at eneste måten jeg kan få overtidsbetalt på er at jeg blir pålagt det av min arbeidsgiver. Så hver gang kunden min får høre at de må kontakte min sjef for at han skal pålegge meg det, så gidder de sjeldent å kreve overtid fra meg.

Endret av xaco
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...