Gå til innhold

(kontor) Jobb uten overtid?


Anbefalte innlegg

tigerdyr skrev (22 timer siden):

Om renten skyter fart vil det nok også bidra til mindre aktivitet og det kan fort vise seg at være dårlig timing å slutte på jobben rett før dårlige tider. 

Hilsen en som sluttet i en jobb august 2001 rett før den totale oppbremsningen etter 11. sept.  Ble umulig å finne jobb nærmest over natten og fikk ikke ny jobb før slutten av november. 

I dårlige tider er det gull verd å ha en jobb.

Har tenkt litt det samme. Også at det kan være tidspunktet å bytte jobb ettersom arbeidsmarkedet fortsatt virker veldig hett.

Mulig jeg har nevnt det tidligere i tråden at jeg kunne tenke meg å slutte uten å ha en ny jobb å gå til, men jeg vil nok ordne meg ny jobb før jeg eventuelt sier opp. Får se. Jeg er også utdannet håndverker og har ganske bred erfaring, så jeg tror vi burde sett en total nedkjøling av økonomien før jeg ble arbeidsledig i hvert fall. Men hvem vet...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
DukeRichelieu skrev (23 timer siden):

Hva om firmaet ikke får tak i nok folk? Vet at de har forsøkt å rekruttere uten hell. Lett å få tak i nyutdannede. Vanskelig å få tak i erfarne som har rett kompetanse og kan begynne å jobbe effektivt fra dag 1.

Da får de selvfølgelig begynne å ansette nyutdannede som etter nødvendig opplæring kan jobbe effektivt. Men det er jo klart at mye bruk av overtid tyder på en svært kortsiktig tankegang i utgangspunktet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DukeRichelieu skrev (På 10.6.2022 den 0.18):

Vedrørende lovlig mengde overtid tror jeg 300 timer er tallet vi opererer med, men ser det står 200 timer i arbeidsmiljøloven?

AML regner ikke nødvendigvis likt som arbeidsgiveren din. Hos oss er AML-tallet alltid lavere enn hva vi faktisk har jobbet. Det har med overtidspauser og noe sånt å gjøre. For å si det sånn; jeg har jobbet 230 overtidstimer i år, men iflg AML har jeg kun 125

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (18 timer siden):

AML regner ikke nødvendigvis likt som arbeidsgiveren din. Hos oss er AML-tallet alltid lavere enn hva vi faktisk har jobbet. Det har med overtidspauser og noe sånt å gjøre. For å si det sånn; jeg har jobbet 230 overtidstimer i år, men iflg AML har jeg kun 125

Interessant. Hvordan faktiske timer være omtrent halvparten av det du faktisk har jobbet? Er det en innlagt pause?

Jeg har jobbet mye hjemmekontor, så mine timer er faktiske timer når jeg sitter foran PC-en. Det vil si at jeg ikke tar meg betalt når jeg tar en pause. Mulig jeg har rett på en betalt pause.

Lenke til kommentar
DukeRichelieu skrev (7 timer siden):

Interessant. Hvordan faktiske timer være omtrent halvparten av det du faktisk har jobbet? Er det en innlagt pause?

Jeg får betalt overtid etter 8 timer, men pga innlagte pauser teller AML ikke overtid før etter 9 timer. Som eksempel:) Jeg har også «sommertid» nå med 7-timers dager så nå kan jeg få 2 overtidstimer før AML teller.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (13 timer siden):

Jeg får betalt overtid etter 8 timer, men pga innlagte pauser teller AML ikke overtid før etter 9 timer. Som eksempel:) Jeg har også «sommertid» nå med 7-timers dager så nå kan jeg få 2 overtidstimer før AML teller.

Betyr det at du har en betalt pause der? Litt triksing med tallene for å omgås AML?

Hvordan trives du med å jobbe så mye overtid da?

Jeg er litt samvittighetsfull når jeg fører timer, så jeg har sikkert passert 300 overtidstimer med tid foran PC-en. Dritt lei. :) 

Lenke til kommentar
DukeRichelieu skrev (42 minutter siden):

Betyr det at du har en betalt pause der? Litt triksing med tallene for å omgås AML?

Hvordan trives du med å jobbe så mye overtid da?

Betalt pause ja, men det høres bedre ut enn det er. Det betyr bare lavere timelønn siden jeg egentlig har årslønn.

Nei, det er ikke triksing. Man kan kanskje trikse, men ikke på denne måten. Det er bare dyrere for bedriften, så det gir ikke helt mening

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...