Gå til innhold

(kontor) Jobb uten overtid?


Anbefalte innlegg

Mato skrev (18 timer siden):

har dere ikke fagforening / tariffavtale ? 

Nope.

Mato skrev (18 timer siden):

jeg har balansert på 200-400 timer overtid i året siden midt på 2000 tallet, og føler ikke det er særlig belastende mengde overtid, men jeg kjenner de som bruker dra det dobbelte og da begynner det og bli noe drøyt. det er sikkert bare bransjen jeg jobber i, men man kommer ikke unna at det konstant er behov for overtid.

Er flere hos oss som jobber over 500 timer i året og også har vært nærmere 1000 timer. 

Problemet for min del er at 200-400 timer overtid er tid jeg kunne brukt på andre ting. Etter at jeg ble eldre har jeg innsett at tid er den mest dyrebare ressursen jeg har og timeglasset renner ut litt for hver dag som går nå. :) 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Wisd0m skrev (22 timer siden):

Foreslår en plass der arbeidsgiver ikke tjener penger for hver time du jobber. I konsulentbransjen så er vel timesprisen fast og for hver time du jobber ekstra så får de inn mer. Husleie, PC etc. er faste kostnader så marginene/dekningsbidraget på de siste timene er nok svært gode for arbeidsgiver. Jobber man f.eks. i Statens Vegvesen så kommer jo pengene inn "uansett" og det blir viktigere å være effektiv å holde timesforbruket nede.

Jepp. Tror mye av det vi gjør er anbudsbasert med fastpris, men det er allikevel timesbasert arbeid med timeføring og hvor antall timer brukt på et prosjekt avgjør om det er lønnsomt. Arbeidet jeg gjør er også veldig konkret og håndfast, så det er vanskelig å bli veldig mye mer effektiv enn man alt er.

Så nøkkelen er nok å komme seg vekk fra en jobb hvor det man gjør blir målt i timer og hva man "produserer". 

Kakeshoma skrev (19 timer siden):

Riktig, det jeg også innså til slutt. Bokstavelig talt resten av avdelingen min hadde skyhøyt fravær, mens jeg prøvde å trekke lasset til 3-4 stk. Ingen bryr seg, mens de andre kommer og går når de vil uten konsekvenser. Pengene er overhodet ikke verdt det, da skal man ha gullkantet kontrakt i så fall. Helsa er verdt mer enn +40%.

Eksakt. :) 

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Årets første dag startet bra hvor jeg satte ned foten når jeg fikk en ny oppgave kl 3 som jeg sa måtte vente til i morgen. Men det skled ut allerede noen dager senere. :) 

Situasjonen min er slik at om jeg skal kun jobbe 40 timer per uke, så må jeg være ekstremt effektiv alle mine timer. På grunn av private gjøremål jobbet jeg "bare" 37 timer mandag til fredag denne uken, men da har jeg måtte jobbe 4 timer i dag for å komme i mål med det jeg skulle gjøre innen fredag.

Jeg tenker vel nå at jeg ikke har noe i mot å jobbe mye HVIS jeg får bedre betalt for det enn jeg gjør nå. Eller så må jeg finne en jobb med tilsvarende eller noe lavere lønn hvor jeg er mer eller mindre vernet mot overtid.

Begge deler betyr sannsynligvis jobbytte, så det er vel på tide å begynne å kikke seg litt rundt.

Lenke til kommentar
2 hours ago, DukeRichelieu said:

Årets første dag startet bra hvor jeg satte ned foten når jeg fikk en ny oppgave kl 3 som jeg sa måtte vente til i morgen. Men det skled ut allerede noen dager senere. :) 

Situasjonen min er slik at om jeg skal kun jobbe 40 timer per uke, så må jeg være ekstremt effektiv alle mine timer. På grunn av private gjøremål jobbet jeg "bare" 37 timer mandag til fredag denne uken, men da har jeg måtte jobbe 4 timer i dag for å komme i mål med det jeg skulle gjøre innen fredag.

Jeg tenker vel nå at jeg ikke har noe i mot å jobbe mye HVIS jeg får bedre betalt for det enn jeg gjør nå. Eller så må jeg finne en jobb med tilsvarende eller noe lavere lønn hvor jeg er mer eller mindre vernet mot overtid.

Begge deler betyr sannsynligvis jobbytte, så det er vel på tide å begynne å kikke seg litt rundt.

Hvis du må være supereffektiv er det uansett en dårlig deal. Du utfører mange oppgaver og får sannsynligvis "normal lønn". 

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...

Hjelp. Jeg drukner i jobb om dagen og de neste månedene ser tunge ut.

Må for alvor begynne å se meg om etter noe nytt eller be leder om å gi meg en ny rolle i firmaet. For eksempel mer som en støttefunksjon hvor jeg bistår på prosjekter uten at alt ansvar hviler på meg slik det i stor grad gjør i dag.

Har et intervju over påske, men litt usikker på hvordan overtidskulturen er der. Kan jobbe de mengdene jeg gjør med overtid i dag om lønnen er vesentlig bedre, men ikke med den lønnen jeg nå har.

Lenke til kommentar
DukeRichelieu skrev (49 minutter siden):

Har et intervju over påske, men litt usikker på hvordan overtidskulturen er der. Kan jobbe de mengdene jeg gjør med overtid i dag om lønnen er vesentlig bedre, men ikke med den lønnen jeg nå har.

Dette med overtidskultur kan du sjølvsagt spørre om på intervjuet.

Ellers så kan det også være at du må jobbe litt med deg sjølv og tørre å stille krav til overtidsarbeid i staden for å berre ta på seg ekstra jobb.
I utgangspunktet er krava for at det skal være lov å pålegge overtid ganske strenge. Overtid skal berre påleggast dersom det oppstår eit særleg og tidsavgrensa behov for å jobbe overtid. Typisk så vil det være slike særlege og tidsavgrensa behov dersom plutseleg (og kortvarig) sjukefråvær gjer at dei andre tilsette må dekke opp, dersom det er fare for at bedrifta får store økonomiske tap dersom arbeidet blir avslutta for dagen på vanleg måte, dersom det oppstår eit uventa arbeidspress, eller dersom det auka arbeidspresset kjem av sesongmessige svingningar.

Som tilsett på eit kontor i eit ingeniørfirma så vil nok berre det å jobbe overtid for å dekke opp sjukefråvær frå ein kollega eller at det oppstår uventa komplikasjonar i eit prosjekt som vil være grunnlag for å illegge overtid.
Dersom det er for få personellressursar på prosjektet ditt så er det ikkje lov å løyse dette ved å bruke overtid, då skal det tilsettast fleire folk. Faren for store økonomiske tap for bedrifta vil typisk være dersom det blir vasslekkasje på kontoret og alle må hjelpe til med å bære unna dokument og verdisaker får dei blir øydelagt.
Og uførutsett stort arbeidspress skal ein eigentleg ikkje få dersom prosjektet er godt nok planlagt.

Veldig mange firma dreg nok overtidsbruk godt utover det som lovleg, så det å stoppe ei slik utvikling i eit firma med slik ukultur er nok krevjande.
I den samanheng så er det også greit å nemne at dei strenge reglane er meint å ivareta interessene til både arbeidstaker og arbeidsgiver. Det skal være dyrt å bruke overtid nettopp fordi at det skal lønne seg å sysselsette fleire personar i staden for.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (7 timer siden):

Dette med overtidskultur kan du sjølvsagt spørre om på intervjuet.

Ja. Regner kanskje ikke med at det er det de helst ønsker å høre på et jobbintervju, men jeg kan vel alltids si at jeg jobber lange dager i nåværende jobb og er pliktoppfyllende sånn sett, men helst ønsker en jobb hvor man blir ferdig på normal tid på det jevne.

Sitat

 

Ellers så kan det også være at du må jobbe litt med deg sjølv og tørre å stille krav til overtidsarbeid i staden for å berre ta på seg ekstra jobb.
I utgangspunktet er krava for at det skal være lov å pålegge overtid ganske strenge. Overtid skal berre påleggast dersom det oppstår eit særleg og tidsavgrensa behov for å jobbe overtid. Typisk så vil det være slike særlege og tidsavgrensa behov dersom plutseleg (og kortvarig) sjukefråvær gjer at dei andre tilsette må dekke opp, dersom det er fare for at bedrifta får store økonomiske tap dersom arbeidet blir avslutta for dagen på vanleg måte, dersom det oppstår eit uventa arbeidspress, eller dersom det auka arbeidspresset kjem av sesongmessige svingningar.

Som tilsett på eit kontor i eit ingeniørfirma så vil nok berre det å jobbe overtid for å dekke opp sjukefråvær frå ein kollega eller at det oppstår uventa komplikasjonar i eit prosjekt som vil være grunnlag for å illegge overtid.
Dersom det er for få personellressursar på prosjektet ditt så er det ikkje lov å løyse dette ved å bruke overtid, då skal det tilsettast fleire folk. Faren for store økonomiske tap for bedrifta vil typisk være dersom det blir vasslekkasje på kontoret og alle må hjelpe til med å bære unna dokument og verdisaker får dei blir øydelagt.
Og uførutsett stort arbeidspress skal ein eigentleg ikkje få dersom prosjektet er godt nok planlagt.

Veldig mange firma dreg nok overtidsbruk godt utover det som lovleg, så det å stoppe ei slik utvikling i eit firma med slik ukultur er nok krevjande.
I den samanheng så er det også greit å nemne at dei strenge reglane er meint å ivareta interessene til både arbeidstaker og arbeidsgiver. Det skal være dyrt å bruke overtid nettopp fordi at det skal lønne seg å sysselsette fleire personar i staden for.

 

Veldig interessant det du sier her.

Slik er det definitivt IKKE i mitt firma. Det er nok helst dårlig bemanning på de ulike prosjektene som fører til at det blir mye for enkeltpersoner. Skal for eksempel til på et nytt prosjekt nå som ligger bak skjema ved oppstart. Mye på grunn av forsinkelser tidligere i år.

Om det var et engangstilfelle. Greit. Men synes det skjer hele tiden nå om dagen. Og jeg vet at andre i firmaet også jobber mye.

Derfor har jeg egentlig ikke grunn til å tro at det kommer til å endre seg særlig mye. 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Da har jeg passert 200 timer overtid hittil i år og det meste de siste tre månedene, så året gikk ikke helt som forventet. :) 

Har vært så mye som har skjedd at det ikke har passet seg å ta tak i det, men jeg har samtale med min leder denne måneden tror jeg og tenkte ta det opp da. Mulig jeg rett og slett bare må si opp. Har bare ikke hatt tid til å gruble så mye eller kikke etter andre alternativ.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da har du jo passert grensen for antall overtidstimer du har lov til å ha. Om du ikke har lyst til å jobbe overtid frem til nyttår så får du si ifra til sjefen din at han bryter loven og at du kommer til å tipse arbeidstilsynet om du blir pålagt mer overtid. Vil ikke gjøre deg populær men er jo en mulighet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
7 hours ago, DukeRichelieu said:

Da har jeg passert 200 timer overtid hittil i år og det meste de siste tre månedene, så året gikk ikke helt som forventet. :) 

Har vært så mye som har skjedd at det ikke har passet seg å ta tak i det, men jeg har samtale med min leder denne måneden tror jeg og tenkte ta det opp da. Mulig jeg rett og slett bare må si opp. Har bare ikke hatt tid til å gruble så mye eller kikke etter andre alternativ.

Høres ikke bra ut! Her må du bare ta deg på tak å få ordnet en god CV du kan gjenbruke til flere selskaper.

Jeg jobber ikke overtid, og etter at jeg er ferdig med relativ kort pendling, trening, matlaging og husarbeid er det søren ikke mye tid igjen i løpet av en hverdag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
xaco skrev (23 timer siden):

Da har du jo passert grensen for antall overtidstimer du har lov til å ha. Om du ikke har lyst til å jobbe overtid frem til nyttår så får du si ifra til sjefen din at han bryter loven og at du kommer til å tipse arbeidstilsynet om du blir pålagt mer overtid. Vil ikke gjøre deg populær men er jo en mulighet.

Tenkte ta det opp, ja. De røde lampene på timeføringssystemet har blinket rødt noen ganger nå. :) 

Vedrørende lovlig mengde overtid tror jeg 300 timer er tallet vi opererer med, men ser det står 200 timer i arbeidsmiljøloven? Mulig det blir differensiert siden vi har sommertid med 35 timers uke fra juni til august. Men jeg kommer nok til å nærme meg det før juli er over da det ikke ligger an til 35 timers uker, men snarere 60 timers uker.

Lenke til kommentar
Wisd0m skrev (16 timer siden):

Høres ikke bra ut! Her må du bare ta deg på tak å få ordnet en god CV du kan gjenbruke til flere selskaper.

Jeg jobber ikke overtid, og etter at jeg er ferdig med relativ kort pendling, trening, matlaging og husarbeid er det søren ikke mye tid igjen i løpet av en hverdag.

Enig! :) 

Jeg tenker at med 40 timers arbeidsuke er det akkurat nok til å få gjort i hvert fall noe. Straks man begynner å jobbe overtid er det pent lite igjen av dagen. Kjenner at jeg begynner å bli sliten, men det verste er som du sier at det går så på bekostning av livet ellers.

CV-en er fin den, men jeg vet bare ikke helt hva jeg skal begynne å kikke etter. Får en del henvendelser fra hodejegere, men alt er jo innen bygg og jeg frykter at det blir mye det samme...

Lenke til kommentar
xaco skrev (23 timer siden):

Da har du jo passert grensen for antall overtidstimer du har lov til å ha. Om du ikke har lyst til å jobbe overtid frem til nyttår så får du si ifra til sjefen din at han bryter loven og at du kommer til å tipse arbeidstilsynet om du blir pålagt mer overtid. Vil ikke gjøre deg populær men er jo en mulighet.

Hva er grensen?

Lenke til kommentar
xaco skrev (13 timer siden):

200 er vel grensen om man ikke har noen tariffavtale. 300 om du har det. Mener å huske at DukeRichelieu skrev at de ikke hadde noen tariffavtale tidligere i tråden.

Stemmer.
I tillegg kan ein ved særlege tilfelle søke Arbeidstilsynet om å få jobbe 200 timar over 26 veker, altså 400 timar i året om arbeidstilsynet godkjenner det.

Om trådstarter ikkje jobbar i ei bedrift med tariffavtale så er det nok 200 timar som er grensa, arbeidstilsynet er restriktive ved å godkjenne slike søknadar, særleg når det er snakk om mellom 200 og 300 timar overtid ettersom dette er noko som kan ordnast gjennom ein tariffavtale og gjensidige einigheit mellom arbeidsgivar og arbeidstakar.

Det andre unntaket er at ein kan overskride overtidsgrensene dersom det  utførast overtidsarbeid for å avverge fare/skade for liv og eigedom. Dette unntaket kan være aktuelt i ei tidsavgrensa periode ved ulykker og liknande. I tillegg skal arbeidstakarane ha tilsvarande mykje fri eller anna vern, noko som betyr at dette unntaket ikkje opner for at ein i sum jobbar fleire timar enn det som er avtalt som vanleg arbeidstid.

 

Typisk vil så mange overtidstimar kvar einaste år også være ulovleg etter det generelle kravet om at overtid per definisjon berre kan utførast når det føreligg eit særleg og tidsavgrensa behov. I utgangspunktet skal det tilsettast fleire arbeidarar om det må utførast meir arbeid enn det ein har personellressursar til.

Lenke til kommentar
xaco skrev (På 9.6.2022 den 23.52):

200 er vel grensen om man ikke har noen tariffavtale. 300 om du har det. Mener å huske at DukeRichelieu skrev at de ikke hadde noen tariffavtale tidligere i tråden.

Ingen tariffavtale meg bekjent. Jobber for et større konsulentselskap og vi praktiserer sommertid. Tror kanskje det er derfor vår grense er definert på 300 timer?

Men jeg skulle ikke være veldig langt fra 300 timer innen sommerferien uansett.

Sitat

 

Lovens grenser for overtid beregnes ut fra lovens definisjon på arbeidstid, se ovenfor. Dette betyr at grensene kan økes med 2,5 timer per uke i såkalt "frie" overtidstimer. I den utstrekning bedriften har lavere ukentlig arbeidstid enn 37,5 timer blir de "frie overtidstimene" tilsvarende flere.

Følgende grenser gjelder, jfr. arbeidsmiljøloven § 10-6:

Arbeidsgiver kan pålegge inntil 10 timer i løpet av 7 dager, 25 timer i løpet av 4 sammenhengende uker og 200 timer innenfor en periode på 52 uker. I tillegg kommer de 2,5 "frie" overtidstimer på grunnlag av 37,5 timers arbeidsuke. Totalt utgjør dette 330 overtidstimer pr. år hvis bedriften har sommertid.

 

 

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (På 10.6.2022 den 13.40):

Typisk vil så mange overtidstimar kvar einaste år også være ulovleg etter det generelle kravet om at overtid per definisjon berre kan utførast når det føreligg eit særleg og tidsavgrensa behov. I utgangspunktet skal det tilsettast fleire arbeidarar om det må utførast meir arbeid enn det ein har personellressursar til.

Hva om firmaet ikke får tak i nok folk? Vet at de har forsøkt å rekruttere uten hell. Lett å få tak i nyutdannede. Vanskelig å få tak i erfarne som har rett kompetanse og kan begynne å jobbe effektivt fra dag 1.

Jeg (og flere andre i firmaet) har "reddet" fremdriften til nåværende prosjekt, men slik det ligger an nå ser jeg ikke at problemet med bemanning er løst og det er minst like travelt til høsten. 

Da får de dog greie seg uten meg tenker jeg.

Lenke til kommentar

Om renten skyter fart vil det nok også bidra til mindre aktivitet og det kan fort vise seg at være dårlig timing å slutte på jobben rett før dårlige tider. 

Hilsen en som sluttet i en jobb august 2001 rett før den totale oppbremsningen etter 11. sept.  Ble umulig å finne jobb nærmest over natten og fikk ikke ny jobb før slutten av november. 

I dårlige tider er det gull verd å ha en jobb.

Endret av tigerdyr
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...