Gå til innhold

Når blir elbil like bra som drivstoffbil?


plankeby

Anbefalte innlegg

On 11/17/2021 at 8:42 AM, plankeby said:

Hvis elbilen i dag er like god som drivstoff, hvorfor da lage så mye oppstyr når man blir etterhvert krevd å betale mer på linje med drivstoffbiler?

Det er vel for å skape et økonomisk intensiv for å velge elbil. Jeg hadde lett blitt med på økning i elbilavgifter hvis drivstoffbiler så samme stigning.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
shockorshot skrev (5 timer siden):

Det er vel for å skape et økonomisk intensiv for å velge elbil. Jeg hadde lett blitt med på økning i elbilavgifter hvis drivstoffbiler så samme stigning.

Jo da. Derfor overskriften, er det så jævelig å velge elbil at folk må ha så enormt mange fordeler for å velge den? Det er bare grådighet i dag.

Fortell meg hva som er så forferdelig med elbil at man må ha enorme rabatter på alt for å velge den?

Vi er i 2021 ikke 2005 da elbilen var som en mopedbil i kvalitet og komfort. 

Drivstoffbiler har jo hatt øknining uten sidestykke på ulike utlegg under bruk, du kan jo betale 30.000 - 50.000 mer i året ekstra i forhold til elbil. Så hva du mener der forstår jeg ikke.

F. eks. Jeg har ikke masse penger selv, men klager ikke når jeg må betale 29 kroner for å parkere i to timer (før gratis). Når en som ikke har råd til ny bil nå betale kr 179 for de samme to timene. Da blir jeg flau når flere elbileiere mener de blir ranet på lyse dagen og skriker ut frustrasjon. "80% rabatt er ikke bra nok, det skal være gratis, jeg kjøpte elbil for å ikke betale noe" holdning. 

Det er dette som irriterer meg og gjør meg flau smak i munnen. Jeg var lenge der selv (holde på en ikke så gammel drivstoffbil) før jeg kunne skaffe meg en nyere brukt basis elbil. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

For mange en en elbil like bra som en fossil. 

Men for disse gruppene, gitt alt annet likt, så ville de aldri verden orka og leve med elbil

  • Kjører ofte fort og langt på motorvei (over 50 mil)
  • Har en jobb eller hobby som gjør at de trekker henger ofte. 
    • Hest
    • Motorsport
    • Campingentusiast

Hvis man ikke faller i disse gruppene så finnes det flere biler å velge imellom, og det er ikke noe særlig forskjell på om man velger forbrenningsmotor eller el.

Så da står det på pris. Her er sammenligning av Skoda Kodiaq og Enyaq. Fra priser inkl moms. Det er ganske innlysende, at gitt alt annet likt så sitter det litt inne å velge elektrisk da

7ACBDEE6-DA94-41D0-8C65-7F4123117763.thumb.jpeg.39adea548f06e7b0fdc289b36ba0f396.jpeg1264B67E-0225-4E54-AF38-68E5F5E4B0C2.thumb.jpeg.280f313eb84b5064cee7e67c3316b3df.jpeg 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
plankeby skrev (9 timer siden):

F. eks. Jeg har ikke masse penger selv, men klager ikke når jeg må betale 29 kroner for å parkere i to timer (før gratis). Når en som ikke har råd til ny bil nå betale kr 179 for de samme to timene. Da blir jeg flau når flere elbileiere mener de blir ranet på lyse dagen og skriker ut frustrasjon. "80% rabatt er ikke bra nok, det skal være gratis, jeg kjøpte elbil for å ikke betale noe" holdning. 

Hvilke elbileiere!? Du lager et premiss med to mennesker, deg og en du har funnet på - nå må du vise hvilke elbileiere (og dette bør være flere enn halvparten) som klager over at vi ikke har flere fordeler. 

Den holdningen har du funnet på, for dypt der inne er du lei deg eller frustrert for et eller annet. Håper ting løser seg, det er ingen som tenker eller sier som du legger frem her - heldigvis 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Dersom vi skal konkurrere mot en rimelig familiebil som en 2 hjulstrekk octavia med liten motor og mildhybridsystem så blir det litt verre.

Stasjonvogn som dekker familiebehov 348.000,-

Ingen leverer bil i dette segmentet.

Nærmeste eller nesten eneste er Tesla Model 3 SR+ Men med moms, så koster den 473.000,- det er over 100k mer. Og det er ikke en stasjonvogn, men har sammenlignbar plass.

99C61A25-1C66-4BF4-8BC7-914825BF69BA.png

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ja uten moms, så er elbilene er fullgodt alternativ. Med moms, så er vi ikke der enda. Men er nok ikke så mange år til. Og jeg spår at det er kineserne som kommer med bilene i de rimeligere prisklassene, og tar over omtrent alt salg i Norge i sub 300k inkl. moms segmentet. Jeg tror ikke noen av de andre fabrikantene får svingt seg rundt å produsert i stor nok skala til å være konkurransedyktige kjapt nok. 
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ikke alle har anledning til å kjøpe bil til over en halv million, som er litt i landet der bilene du henviser til ligger. Men, om de sparer penger andre steder så blir det fort mulig. 

Spesielt familier med behov for større biler, spesielt om de har fire barn, rammes hardt av bilavgiftene, og kan bare velge blant 600K og opp klassen. Og, denne gruppen får igjen en smell med måten avgifter innføres på. Igjen skal de tvinges til å kjøre gamle Grand Voyagere fordi man skal "straffe" de rike som har råd til å betale mer når de kjøper dyr bil. 

Videre så er elbiler fremdeles dyrere enn tradisjonelle biler i samme klasse hvis man ser bort fra ytelse og de aller største bilene som straffes ekstra hardt i Norge. Men det nærmer seg en utjevning. 

Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (1 time siden):

Hvilke elbileiere!? Du lager et premiss med to mennesker, deg og en du har funnet på - nå må du vise hvilke elbileiere (og dette bør være flere enn halvparten) som klager over at vi ikke har flere fordeler. 

Den holdningen har du funnet på, for dypt der inne er du lei deg eller frustrert for et eller annet. Håper ting løser seg, det er ingen som tenker eller sier som du legger frem her - heldigvis 

Hvis du ikke leser aviser,  er det bare å Google stikkord, så kan du lese masse.

Aviser, særlig landets lokalaviser er fulle av klagende elbileiere. Jeg sier ikke det gjelder alle, men trolig er flere elbileiere litt mer ressurssterke til å klage sin nød i media. 

Jeg misliker grådighet. Det er mitt utgangspunkt.

"Jeg vil ha gratis som før! Men er ikke 50-80% rabatt i forhold til drivstoffbil bra? Jeg forlanger gratis!!!" 

Selvsagt sutrer ikke alle, bare synd ikke flere står litt opp lokalt og viser at man forstår at gratisfesten må gå over. 

Jeg ser at elbil ikke passer alle. Jeg er ikke ute etter elbil vs drivstoff som det er mange tråder av. Jeg velger å provosere litt her. Selvsagt representerer ikke andelen i sytegruppen alle med elbil.

Miljøaspektet er nok få reelt opptatt av. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
plankeby skrev (38 minutter siden):

Hvis du ikke leser aviser,  er det bare å Google stikkord, så kan du lese masse.. 

Jeg har ikke sagt det er mange av de, det har du - hvor er de? Du har bevisbyrden her, og jeg anser argumentet ditt som idiotisk om du ikke klarer å ihvertfall vise meg noen elbil eiere som sier

"jeg forlenger gratis, 80% rabatt er ikke godt nok"

Et vanlig argument ifølge deg. Hvor?

Jeg anser argumentene dine som idiotiske uansett altså.

 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
plankeby skrev (På 17.11.2021 den 8.42):

Mitt inntrykk er at mange mener at man må kompanseres for å ha kjøpt elbil. Det var grei tanke for de som var tidlig ute med elbiler, den gang elbilen ikke var ett fullgodt alternativ, med rekkevidde på under 20 mil. Ja helt nede i 7-15 mil i starten. Med tilsvarende laaaang ladetid. Men dette er nå historie. 

Det overrasker meg at mange fortsatt mener at elbil ikke er like bra som drivstoff. For det er vel det vi mener? 

Hvis elbilen i dag er like god som drivstoff, hvorfor da lage så mye oppstyr når man blir etterhvert krevd å betale mer på linje med drivstoffbiler?

Fordi det fortsatt ikke finnes fullgode alternativer i billigere segmenter. Skal du ha en bra elbil så må du ut med opp mot en halv million. Og da er det uten at man må betale moms.

Prisen på en elbil med fulle skatter og avgifter må ligge under prisen på en tilsvarende fossilbil. Da begynner vi å snakke.

Endret av hekomo
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (1 time siden):

Fordi det fortsatt ikke finnes fullgode alternativer i billigere segmenter. Skal du ha en bra elbil så må du ut med opp mot en halv million. Og da er det uten at man må betale moms.

Prisen på en elbil med fulle skatter og avgifter må ligge under prisen på en tilsvarende fossilbil. Da begynner vi å snakke.

Ja. Og da har man mulighet til å betale oppimot det drivstoffbiler må betale på ferger, bomring parkering etc. 

Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (4 timer siden):

Jeg har ikke sagt det er mange av de, det har du - hvor er de? Du har bevisbyrden her, og jeg anser argumentet ditt som idiotisk om du ikke klarer å ihvertfall vise meg noen elbil eiere som sier

"jeg forlenger gratis, 80% rabatt er ikke godt nok"

Et vanlig argument ifølge deg. Hvor?

Jeg anser argumentene dine som idiotiske uansett altså.

 

Jeg sa ikke det er standard argument. Det var en litt overdreven oppsummering.

Normalt i tråder er jeg enig å vise til kilder. Her blir det litt meningsløst å linke opp et kvantum på titalls linker. Da man kan Google dette selv.

Hvis du ikke finner det, skal jeg gjerne opplyse hva man skal søke på Google.

Bor du på mindre tettsted lang fra større byer, uten bomring og avgiftsparkering, forstår jeg at man ikke hører så mye om dette. 

Lenke til kommentar
plankeby skrev (20 minutter siden):

Normalt i tråder er jeg enig å vise til kilder. Her blir det litt meningsløst å linke opp et kvantum på titalls linker. Da man kan Google dette selv.

Hvis du ikke finner det, skal jeg gjerne opplyse hva man skal søke på Google.

Ville jo tro dette er et problem slik du legger det frem?

Hva må jeg google for å bekrefte at de fleste elbileiere vil ha gratis bilhold? Jeg kan svare: Ingen steder. 

Hele tråden bygger på et premiss oppi hodet ditt 👍

Skal spise ordene mine om du finner en skikkelig undersøkelse, spent! 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

En elbil er vel bedre på stort sett alle punkter bortsett fra maks rekkevidde "per fylling". Men for de færreste er rekkevidde et problem, og den ladepausen man tar på langtur (en pause også de fleste ville tatt uansett) fyker raskere av gårde enn man skulle tro om man har noe å gjøre (spise, handle, gå tur).

Om man har muligheten til å planlegge langturer utenom de mest trafikkerte tidspunktene på døgnet, ser jeg vel egentlig ingen ulemper med elbil (med mindre man skal kjøre nedover Europa årlig). Har selv to elbiler og har ikke sett meg tilbake på 5 år. Selv med de høye strømprisene i desember brukte vi en kostnad tilsvarende en "full dieseltank" på å lade begge bilene i samme periode. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Poenget er vel at ALLE skal over på elektrisk. Det er bestemt av flertallet, og noe mindretallet må forholde seg til.

Alle har ikke tatt dette innover seg, og velger fremdeles fossilt. Om det handler om sært behov, manglende kunnskap, manglende vilje til å tilpasse seg, etc. vet jeg ikke, men da er det ikke tiden for å gjøre overgangen enda vanskeligere.

Bompenger, parkering, etc. burde for alltid være billigere for ren el bil enn for fossilt. Trenger vi mer bompenger, så bør takstene økes for alle slik at differansen mellom el og fossilt opprettholdes. 

 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (2 timer siden):

Målet er at de vil ha alle over på elektrisk, men det har ikke kommet noe forbud ennå, og tviler på at det noen gang kommer.
Produsentene fikser dette selv, ved at det blir mindre salg av ICE og dermed mindre lønnsomt å produsere.

Regjeringen bruker avgiftsystemet til å styre folket over på de ønskede avgjørelsene. Forbud er nok ikke veien å gå. Er vel i strid med EU-direktiver også. Men å øke avgiftene på innkjøp og bruk av forurensende ICE-biler er å forvente. Det kan bidra sterkt til å få etternølerne over på elbil.

Lenke til kommentar
Saltkorn skrev (På 17.11.2021 den 16.27):


300km vinterstid
plass til familie og noe bagasje
mulighet for å trekke henger (samtidig som full bil)
God på glatt føre, det vil si speilblanke veier og varierende terreng.
Et forsøk på å støydempe/isolere

 

Polestar 2 dekker de gravene ganske greit. Mach-E er også en ganske OK bil, men trekker bare 750kg mot Polestar sine 1500.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...