Gå til innhold

Når blir elbil like bra som drivstoffbil?


plankeby

Anbefalte innlegg

Det er mange tråder om elbil. Her vil jeg fokusere på oss som har nyere elbil med kurant rekkevidde.

Mitt inntrykk er at mange mener at man må kompanseres for å ha kjøpt elbil. Det var grei tanke for de som var tidlig ute med elbiler, den gang elbilen ikke var ett fullgodt alternativ, med rekkevidde på under 20 mil. Ja helt nede i 7-15 mil i starten. Med tilsvarende laaaang ladetid. Men dette er nå historie. 

Det overrasker meg at mange fortsatt mener at elbil ikke er like bra som drivstoff. For det er vel det vi mener? 

Hvis elbilen i dag er like god som drivstoff, hvorfor da lage så mye oppstyr når man blir etterhvert krevd å betale mer på linje med drivstoffbiler?

En del peker på at siden man "kjører grønt" så skal man premieres for det. Hvorfor det, når bilen er like bra eller bedre en bensin/dieselbil.

Bilen tar jo like mye plass, slitasje osv. Strømnettet skal takle økte ladebehov.

Er vi blitt en gjeng sure personer som har kjøp elbil bare for at vi skal gi kroner til vei, kollektivtrafikk osv? 

Selvsagt er det deilig å betale halv pris eller ingenting sammenlignet med bensin/diesel. Men trenger vi virkelig dette fremover. 

Når man ber om kompensasjon for noe, så er del vel fordi man opplever en byrde eller å "ofre noe"? 

Jeg er faktisk litt lei krisemaksimering hos en del bilister, når man begynner å bli avkrevd å betale noe slik man gjorde med bensinbiler. Har man kjøpt elbil mot sin vilje? Noen har kanskje det, da gevinsten har vært stor med gratis på det meste av bruk (bom, parkering mm). 

Nå i 2021 mener jeg at elbiler de siste 4 år er fullgode alternativ.

Jeg legger til: Infrastruktur kan sikkert bli noe bedre i deler av distrikts Norge...

Ja, overskriften var ment å trigge elbileiere. Jeg syntes vi prater med litt dobbeltmoral. 

Jeg legger til dette ett døgn etter det øvrige i innlegget: Det er ikke moms og avgiftsfritak ved kjøp av bilen jeg er mest opptatt av, men fokuset på veiavgift, bompasseringer, parkering og lignende.

Endret av plankeby
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På en ny Opel Insignia 2.0 diesel er det oppgitt at man kan kjøre ca 2000km på én tank. På litt eldre dieselbiler kan man kjøre alt fra 1000-1800km på én tank. De elbilene med best rekkevidde på markedet i dag kan kjøre 600-650km på et fulladet batteri. Det er mange måter å måle hvilken type bil som er best, men når det kommer til rekkevidde, er dieselbil best.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Zeph skrev (9 minutter siden):

Det er ikkje mindre avgifter på elbil fordi dei er dårlegare enn drivstoffbilar, men for å gje forbrukarane insentiv til å kjøpe bilar som reduserer utslepp.

Jeg mener ikke elbil er dårligere. Men hvorfor i all verden må man fortsatt ha så kraftige insentiv for at folk skal velge det elbil i dag??

Bare den reduserte kostnaden på drivstoff (strøm) og mer god kjørekomfort osv. Bør da være attraktivt? Mindre slitasjedeler, ja i det hele tatt mange fordeler.

Jeg blir litt flau når folk klager over å måtte betale småpenger i forhold til drivstoffbil på f.eks. parkering.

Jeg mener mva fritak og besparelse med drivstoff i dag bør være belønning nok for å velge elbil. Utover andre fordeler med noe mindre mindre vedlikehold og servicer. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
plankeby skrev (24 minutter siden):

Jeg mener ikke elbil er dårligere. Men hvorfor i all verden må man fortsatt ha så kraftige insentiv for at folk skal velge det elbil i dag??

Bare den reduserte kostnaden på drivstoff (strøm) og mer god kjørekomfort osv. Bør da være attraktivt? Mindre slitasjedeler, ja i det hele tatt mange fordeler.

Jeg blir litt flau når folk klager over å måtte betale småpenger i forhold til drivstoffbil på f.eks. parkering.

Jeg mener mva fritak og besparelse med drivstoff i dag bør være belønning nok for å velge elbil. Utover andre fordeler med noe mindre mindre vedlikehold og servicer. 

I undersøkingar svarar eit stort fleirtal at økonomiske fordelar er ein av dei viktigaste grunnane til at dei kjøper elbil. Om momsfritaket forsvinn og alle andre fordelar så blir den grunnen redusert, som kan påverke kor mange som kjøper elbil. Kanskje hadde det gått greit likevel, men det er opp til regjeringa når dei vil avvikle fordelane.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Zeph skrev (8 minutter siden):

I undersøkingar svarar eit stort fleirtal at økonomiske fordelar er ein av dei viktigaste grunnane til at dei kjøper elbil.

Ja, egentlig litt trist. De fleste gir blanke f... i klima. Selv når man velger noe som koster likt ved kjøp, vil mange altså ikke bry seg noe om grønt vs forurensende.

Det er vel det som er utfordringen med mentaliteten generelt. "Jeg velger grønt dersom det gir meg en klar økonomisk fordel". 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
plankeby skrev (3 minutter siden):

Ja, egentlig litt trist. De fleste gir blanke f... i klima. Selv når man velger noe som koster likt ved kjøp, vil mange altså ikke bry seg noe om grønt vs forurensende.

Det er vel det som er utfordringen med mentaliteten generelt. "Jeg velger grønt dersom det gir meg en klar økonomisk fordel". 

Tror svært få gir "blanke faen i klima". Folk flest velger det som er enklest for dem selv. Og der har biler med forbrenningsmotor fremdeles et par fordeler kontra elbiler (f.eks. "ladetid"). Ved å gjøre elbiler billigere enn andre biler så velger folk dem, og både folket og klimaet vinner på det :)

I tillegg så er jo videreføring av elbil-fordelene en fin måte å gå vekk i fra å flå bilistene økonomisk :thumbup:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Kajac said:

I tillegg så er jo videreføring av elbil-fordelene en fin måte å gå vekk i fra å flå bilistene økonomisk :thumbup:

Bilistene kommer til å bli flådd uansett. Så fort fossilbilene er faset ut så vil avgiftene komme som perler på snor. Med renter!

Endret av sedsberg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
plankeby skrev (51 minutter siden):

Ja, egentlig litt trist. De fleste gir blanke f... i klima. Selv når man velger noe som koster likt ved kjøp, vil mange altså ikke bry seg noe om grønt vs forurensende.

Det er vel det som er utfordringen med mentaliteten generelt. "Jeg velger grønt dersom det gir meg en klar økonomisk fordel". 

Jeg kan forstå den tankegangen om det er snakk om folk med generelt lite å rutte med økonomisk og dermed så vil vel alltid det billigere/enklere valget være bedre. Det ligger jo et større ansvar på produsenter og staten til å gjøre det grønne alternativet mer fordelaktig slik at flere velger det.

Men det er jo folk som ikke kan la være å spise storfe(eller kjøtt i det hele tatt) hver dag selv om det er dyrere så det er mange utfordringer rundt det grønne skiftet.

 

Lenke til kommentar

Jeg velger å kverulere litt om dette tema. Syntes det er litt grådighet og smålighet når folk med dyre biler (les 400.000 og mer) med øvrig god råd klager og syter over å ikke få nok fordeler. Det blir grådighet. Folk med dårlig råd som med gode grunner velger å ha en nyere drivstoffbil en stund til klager ikke like hyppig i media osv.

Jeg finner ikke noe annet enn viss ladetid som ulempe med elbil. Øvrige fordeler er såpass bra. Så man trenger ikke gratis eller saftige rabatter på alt annet ved bruk. 

Endret av plankeby
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når den kan dekke behovet som bil nr1 på vestlandet til rimelig pris og størrelse

300km vinterstid
plass til familie og noe bagasje
mulighet for å trekke henger (samtidig som full bil)
God på glatt føre, det vil si speilblanke veier og varierende terreng.
Et forsøk på å støydempe/isolere

 

MG ser ut til å få til hengerfeste på ny ZSEV og MarvelR, så kan mulig bli noe å vurdere.   har ingen interesse for model3 utenom akselerasjon og infrastruktur

Endret av Saltkorn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, plankeby said:

Jeg velger å kverulere litt om dette tema. Syntes det er litt grådighet og smålighet når folk med dyre biler (les 400.000 og mer) med øvrig god råd klager og syter over å ikke få nok fordeler. Det blir grådighet. Folk med dårlig råd som med gode grunner velger å ha en nyere drivstoffbil en stund til klager ikke like hyppig i media osv.

Jeg finner ikke noe annet enn viss ladetid som ulempe med elbil. Øvrige fordeler er såpass bra. Så man trenger ikke gratis eller saftige rabatter på alt annet ved bruk. 

Jeg tror du overvurderer betydningen av prisforskjellen på strøm vs. bensin/diesel.

Ja man kommer mye lengre for samme pris elektrisitet enn for diesel, men totalt sett er dette en veldig liten del av det totale bilholdet.

med en normal kjørelengde kan du kanskje håpe på å spare 10-20000 i året på energi med el over ICE (antar da ingen hybridisering)

Avskrivingen alene på en bil til 500000 er glatt 40000 i året (mer første år). Bruker du 1-200000 mer for å kjøpe en elbil over en ICE spiser avskrivingen opp hele energibesparelsen.

Uten incentivene tror jeg neppe du vil finne noe finansiellt incentiv til å kjøpe elbil siden grunnprisen på elbiler er såpass høy. Det kan være mange andre grunner men altså ikke finansiellt.

Lenke til kommentar
sverreb skrev (19 timer siden):

Jeg tror du overvurderer betydningen av prisforskjellen på strøm vs. bensin/diesel.

Ja man kommer mye lengre for samme pris elektrisitet enn for diesel, men totalt sett er dette en veldig liten del av det totale bilholdet.

med en normal kjørelengde kan du kanskje håpe på å spare 10-20000 i året på energi med el over ICE (antar da ingen hybridisering)

Avskrivingen alene på en bil til 500000 er glatt 40000 i året (mer første år). Bruker du 1-200000 mer for å kjøpe en elbil over en ICE spiser avskrivingen opp hele energibesparelsen.

 

Men uten avgifter ved kjøp så har man vel  visket ut mye av prisdifferensen på batteripakke/elmotor kontra forbrenningsmotor?

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
1 minute ago, plankeby said:

Men uten avgifter ved kjøp så har man vel  visket ut mye av prisdifferensen på batteripakke/elmotor kontra fossilt system??

Ja, helt uten avgifter blir prisene ofte sammenlignbare. F.eks en EQA kan fås til omtrent samme pris som en A klasse. Må man imidlertid en eller to bilklasser opp for i hele tatt finne en elbil med tilstrekkelig rekkevidde, men ellers kunne klart seg med en mindre bil blir forskjellene fortsatt store. Små elbiler har gjerne ikke rom for batterier nok til å gi lang rekkevidde, selv om dette er i ferd med å bedre seg. 

Nå er det jo imidlertid slik at du startet tråden med en forutsetning om at man kan greit gjeninnføre de vanlige avgiftene på elbiler. Da blir økonomien i de drastisk forverret:

On 11/17/2021 at 8:42 AM, plankeby said:

Hvis elbilen i dag er like god som drivstoff, hvorfor da lage så mye oppstyr når man blir etterhvert krevd å betale mer på linje med drivstoffbiler?

 

Lenke til kommentar
sverreb skrev (5 timer siden):

Nå er det jo imidlertid slik at du startet tråden med en forutsetning om at man kan greit gjeninnføre de vanlige avgiftene på elbiler. Da blir økonomien i de drastisk forverret:

 

Ja. Mer på linje som jeg sa.

Tenker mest på godene under bruk. Syntes for mage griner over å måtte betale "så mye som opptil halv pris" av det bensin/diesel må.

I min by fyller folk opp parkeringshus med elbiler, og folk bruker p-hus som sin private plass. Fordi det er gratis kontra 60 kr timen for andre. Trafikksirkulasjon stopper opp. Lignende er vel i andre byer. Så når det er snakk om å betale kanskje 30% av det ikke elbiler må blir det nesten drama.

Jeg føler meg litt flaut over mine med elbileiere. Det er det jeg mener at alle de kraftige fordelene bør fases en del ut nå. Elbilen er ikke lengre noe simple greier for spesielt interesserte.. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
25 minutes ago, plankeby said:

Ja. Mer på linje som jeg sa.

Tenker mest på godene under bruk. Syntes for mage griner over å måtte betale "så mye som opptil halv pris" av det bensin/diesel må.

OK, da har jeg misforstått deg. Det var ikke åpenbart for meg at det var bruksavgifter du snakket om, kanskje fordi det er momssatser som har vært mest diskutert i det siste.

Jeg er enig i at bruksfordeler fint tåler å skrus tilbake, ihvertfall i en del tilfeller. Når det er sagt så tror jeg det er en stilltiende forståelse av at bompenger gikk over styr og at innrampingen av elbiler nå benyttes for å dempe misnøyen. Kanskje ikke den mest rettferdige måten å gjøre det på, men det er hva det er. Har jeg rett så blir elbilsatsene i bommene permanente, kanskje med unntak av byringene siden de er mer motivert av å bremse trengsel enn å finansiere vei.

(Og byringene bør legges om slik at de dekker de som faktisk kjører inn i byen og ikke de som skal forbi, i.e. bommene før være på rampene av hovedveiene som leder inn til sentrum, ikke på selve hovedveien.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...